تیتر امروز

قاسمی فیض‌آبادی: پزشکیان برای وفاق ملی فیلترینگ و گشت ارشاد را جمع کند/ رودینی: بر روی نخبگان اهل سنت خط کشیدند
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

قاسمی فیض‌آبادی: پزشکیان برای وفاق ملی فیلترینگ و گشت ارشاد را جمع کند/ رودینی: بر روی نخبگان اهل سنت خط کشیدند

این بیستمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم
گفت و گوی ویژه دیدار با یکی از اعضای کارگروه انتخاب وزیر نفت

علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم

دیدارنیوز در روزهایی که بازار گمانه زنی ها برای انتخاب وزراء داغ است، در یک گفت و گوی ویژه خبری آنچه در کارگروه انتخاب وزیر نفت گذشته است را از علی بختیار عضو این کارگروه و نماینده پیشین مجلس...

نماینده مجلس: مشکل صنعت خودرو تنها به تحریم وابسته نیست

محمد باقری با بیان اینکه باید رابطه میان دولت و خودروسازان را اصلاح کنیم تا مشکلات خودرو در کشور حل شود، گفت: باید تجدیدنظر اساسی در حوزه مدیریت دو خودروساز شود چرا که مشکل صنعت خودرو تنها به تحریم وابسته نیست و مهمترین ایراد به مدیریت صنعت خودرو و ماهیت مالکیتی این صنایع است.

کد خبر: ۱۱۹۹۷۰
۱۲:۳۴ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰

نماینده مجلس

دیدارنیوز: نماینده بناب در مجلس با بیان اینکه باید رابطه میان دولت و خودروسازان را اصلاح کنیم تا مشکلات خودرو در کشور حل شود، گفت: دولت نمی‌تواند به خودروسازان فشار بیاورد چرا که خودش مدیرعامل و هیأت مدیره را تعیین کرده است.

حجت الاسلام محمد باقری نماینده بناب در مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه ۵ بهمن) قوه مقننه و در جریان بررسی سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح این سوال گفت: باید تجدیدنظر اساسی در حوزه مدیریت دو خودروساز شود چرا که مشکل صنعت خودرو تنها به تحریم وابسته نیست و مهمترین ایراد به مدیریت صنعت خودرو و ماهیت مالکیتی این صنایع است.

وی با اشاره به مالکیت دولت در دو حوزه خودروساز اصلی گفت: به عنوان مثال سهام دولت در ایران خودرو ۶ درصد، سهم بانک‌های تجارت، صادرات و ملت ۸ درصد، سهم شرکت‌های دولتی و عمومی ۱۸ درصد، سهم شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان ۲۵ درصد و سایر سهامداران نیز ۲۵ درصد دارند.

نماینده مردم بناب در مجلس افزود: سوال اساسی از وزیر این است که برای اصلاح مدیریت ایران خودرو و سایپا که تنها به ترتیب ۵ درصد و ۱۷ درصد سهم آن را دارند، چه برنامه‌ای دارند در حالی که مدیرعامل این دو صنعت از سوی وزیر انتخاب می‌شود و سهم زیادی از آن نداشته و همین باعث شده کیفیت خودرو پایین بیاید.

باقری بزرگترین مشکل کشور را ارتباط مالکیت دولتی با خودروسازان دانست و افزود: تا زمانی که نتوانیم این رابطه را درست تنظیم کنیم مشکلات پابرجا است. ایدرو و سایر سهامداران آن خودروسازی را مدیریت می‌کنند و حامی‌پروری نتیجه ارتباط خودروسازان با دولت‌ها شده است که ما می‌خواهیم مسیر اشتباه حمایتی دولتی از خودروسازان در این دولت اصلاح شده و این رابطه مشخص شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین با بیان اینکه دولت نمی‌تواند به خودروسازان فشار بیاورد چرا که خودش مدیرعامل و هیأت مدیره را تعیین کرده، اظهار داشت: استقلال این بنگاه‌ها نیز صدمه دیده است و اگر می‌خواهیم خودروسازان تولید کیفی داشته باشند، باید مستقل باشند و مدیران ایران خودرو و سایپا با مدیران دولتی جابجا و جایگزین هم نشوند.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران خودرو تاکنون ۱۰ مدیرعامل و سایپا، ۱۳ مدیرعامل عوض کرده است، یادآور شد: اگر ثبات مدیریتی را در خودروسازی شاهد باشیم ارتقاء کیفیتی نیز خواهیم داشت و اگر می‌خواهیم صنعت خودرو پویا شود باید اصلاح ساختار مدیریتی داشته باشیم.

باقری ادامه داد: تا زمانی که شرکت‌های فرعی و سهامداری در حوزه خودرو وجود دارد نباید انتظار اصلاح داشته باشیم. همچنین اصل ۴۴ نیز به این معنا نیست که آن‌ها خودشان را به شرکت‌های خودشان به فروش برسانند و وزیر باید حلقه بسته مدیریتی دو خودروساز را باز کند ضمن اینکه شرکت‌های فرعی نباید در رأی‌گیری هیأت مدیره‌ها حق رأی داشته باشد.

نماینده بناب در ادامه در خصوص کیفیت خودرو بیان کرد: شرکت استاندارد ایران کیفیت خودرو را با ستاره تعیین می‌کند که همین ارتباط میان خودروسازان و شرکت استاندارد باعث بروز نوعی فساد شده است. خودروسازان با شرکت استاندارد قرارداد می‌بندند تا استانداردسازی شود که حتما در این بین فساد‌هایی به وجود می‌آید لذا باید پیگیری‌ها صورت گیرد تا این شرکت یا با استاندارد ارتباط داشته باشد یا با وزارت صمت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه تیبا در سال ۹۶ دو ستاره داشت و در سال ۱۴۰۰ سه ستاره گرفت، گفت: خودرویی که قبلا با کیفیت بالاتری بوده چگونه یک ستاره اضافه‌تر می‌گیرد و نمونه دیگر آن سمند است که در سال ۹۶ دو ستاره داشت و امسال ۳ ستاره گرفته است در حالی که خودروی تولیدی امسال نسبت به سال‌های قبل ایرادات بسیار بیشتری دارد و همه می‌دانیم هر چه عمر خودروسازان افزایش می‌یابد کیفیت خودرو‌های آن کاهش داشته است که سازمان بازرسی باید به آن توجه کند.

وی همچنین با اشاره به ایمنی خودرو‌های کشور اذعان داشت: تصادفات جاده‌ای کشور توسط خودرو‌های داخلی صورت می‌گیرد و در حالی که در کشوری مانند ترکیه در هر صد هزار نفر ۹ نفر به علت تصادفات کشته می‌شوند، در آمریکا ۱۰ نفر، در مصر ۲۰ نفر، در ایران ۳۲ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند که سه برابر ترکیه است.

این عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی ادامه داد: برای افزایش کیفی خودرو نیازمند اصلاح ساختار مدیریتی آن‌ها هستیم و مدیران نفتی و رانتی به سفارش وزرا و نمایندگان نمی‌توانند این دو خودروساز را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه مصرف سوخت مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و مصرف سوخت پژو پارس، سراتو و کیا بسیار بالا است که با اصلاح فناوری و وزن خودرو‌ها می‌توان آن را مدیریت کرد که حتی صرفه‌جویی در یک لیتر نیز می‌تواند نتیجه مثبتی داشته و وابستگی ما به سایر کشور‌ها را کم کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه افراد سفارشی نمی‌توانند برنامه‌های وزارت صمت برای خودروسازی را اجرا کنند، خاطر نشان کرد: همه باید کمک کنیم تا مشکل خودروسازی و مدیریت آن اصلاح شود که در این زمینه واردات خودرو نیز می‌تواند به این کیفیت کمک کند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی