تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

بازگشت کرونا به اروپا؛ طغیان دوباره رنگ سرخ در قاره سبز

علی رغم واکسیناسیون گسترده در اتحادیه اروپا، حالا آمار مبتالیان به کرونا در این کشورها با جهش‌های ناگهانی بالا رفته است. امواج کرونا اگرچه به اندازه قبل مرگبار نیستند اما حالا سراسر قاره سبز را در برگرفته‌اند.

کد خبر: ۱۱۴۷۸۱
۰۸:۳۱ - ۰۲ آذر ۱۴۰۰

اعمال محدودیت و قرنطینه دوباره؛ بازگشت کووید ۱۹ به اروپا

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: انتشار اخبار‌ مختلف از برخی کشور‌های اروپایی مبنی بر شیوع دوباره کرونا در این قاره موجی از نگرانی را در سایر کشور‌ها به راه انداخته و  همه به دنبال پاسخی برای این سوال که آیا واکسیناسیون برای مقابله با کرونا کافی است یا نه؟

برای رسیدن به پاسخ مورد نظر بهتر است به این نکته توجه کنید که حدود ۶۵ درصد جمعیت منطقه اقتصادی اروپا که شامل اتحادیه اروپا ایسلند و نروژ است تاکنون دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند. با اینحال  شرایط برای بازگشت کرونا تقریبا مهیا شده و ثبت ابتلای ۵۰ هزار نفر به کووید ۱۹ در یک روز در کشور آلمان مهر تائیدی بر این گمانه است و افزایش پذیرش بیماران کووید در بیمارستان‌ها و به‌ویژه بخش مراقبت‌های ویژه، نگرانی‌ها از فرسایش مجدد توان کادر‌های درمانی را دوچندان کرده است.

از سوی دیگر آژانس کنترل بیماری‌های اروپا اعلام کرد که وضعیت بیماری کووید ۱۹ در برخی کشور‌ها "به شدت نگران‌کننده" و در سایر کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا "نگران‌کننده" است.


بیشتر بخوانید: پیش خرید واکسن‌های ایرانی؛ دستور رئیسی و ماجرای پربرکت!


کشور‌های "به شدت نگران کننده" کدامند؟

اروپا بیش از نیمی از موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان طی ۷ روز گذشته را در اختیار داشته و حدود نیمی از مرگ و میر‌ها نیز مربوط به کشور‌های اروپایی بوده است. این بالاترین آمار‌ها در اروپا از آوریل سال گذشته به شمار می‌رود و دولت‌ها و شرکت‌ها نگران آن هستند که شیوع مجدد ویروس کرونا موجب شود تا رشد و رونق اقتصادی بار دیگر از مسیر اصلی خود خارج شود.

طبق آمار آژانس کنترل بیماری‌های اروپا وضعیت شیوع ویروس کرونا در آلمان، بلژیک، لهستان، هلند، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، استونی، یونان، مجارستان و اسلونی "به‌شدت نگران‌کننده" است.

اما خبر خوش اینکه علیرغم بالا رفتن میزان ابتلا در کشور‌های ذکر شده  با وجود ثبت آمار‌های بی‌سابقه ابتلا در کشوری نظیر آلمان، در میزان پایین مرگ‌ومیر مشهود است، امری که نشانه موثر بودن واکسیناسیون است. اما واکسیناسیون سبب نشد که کشور‌ها تصمیم درباره اعمال محدودیت و قرنطینه را در دستور کار قرار ندهند.

از یک سو کشور‌هایی مثل آلمان، اتریش هلند و جمهوری چک بار دیگر محدودیت‌های کرونایی را اعمال کرده‌اند تا جاییکه مارک روته نخست وزیر موقت اتریش قرنطینه ۳ هفته‌ای سراسری را اجرا کرد و از سوی دیگر کریستین دروستن، مدیر انستیتوی ویروس‌شناسی مجتمع پزشکی "شاریته" برلین هم می‌گوید:برخی کشور‌ها می‌توانند تا بهار پاندمی را پشت سر بگذارند، اما این شامل آلمان نمی‌شود. آلمان با توجه به شمار زیادی شهروند واکسینه‌نشده و کندی روند تزریق دز سوم واکسن کرونا هنوز تا پایان اپیدمی فرسنگ‌ها فاصله دارد.

جاشوا کیمیش مدافع بایرن مونیخ جزء شهروندانی است که از واکسن زدن ممانعت کرده از این رو باشگاه بایرن اعلام کرده تا زمانی که او واکسن نزده حق حضور در هیچ یک از تمرینات تیم و بازی‌ها را ندارد. جان استونز مدافع باشگاه منچسترسیتی انگلیس هم جزء کسانی است که تاکنون واکسن نزده است البته باشگاه این بازیکن واکنشی نسبت به این ماجرا نشان نداده است.


بیشتر بخوانید: آغاز پیک ششم کرونا؛ مرگ دوباره در راه خانه!


 

اعمال محدودیت و قرنطینه دوباره؛ بازگشت کووید ۱۹ به اروپا

از سایر کشور‌ها چه خبر؟

جواب مثبت یک چهارم آزمایش تشخیص کرونا در استونی در یک شبانه روز باعث شد تا کارشناسان هشدار دهند سناریوی سیاهی در انتظار این کشوراست از این رو افزایش مبتلایان روزانه به کرونا در کشور‌های حوزه دریای بالتیک باعث شد تا نقشه این کشور‌ها سیاه شود.

وضعیت در لیتوانی هم همین طور است و به علت تراکم حداکثری مبتلایان به کرونا نقشه این کشور در تمام مناطق به رنگ سیاه در آمد هر چند آمار مبتلایان روزانه اندکی کمتر شده، اما طبق آخرین آمار در یک شبانه روز هزار و هشتصد و بیست و چهار نفر به کرونا مبتلا شده و چهل و سه نفر هم جان خود را از دست داده اند. آمار مرگ و میر‌های کرونایی به نسبت جمعیت این کشور در اروپا رتبه نخست را دارد.

خبر رسیده که بیمارستان‌های استونی از پذیرش بیماران جدید خودداری می‌کنند و تجهیزات پزشکی جوابگو نیست. به علت کمبود امکانات و کادر درمانی، دولت قصد دارد بخشی از بیماران را به فنلاند اعزام کند.

آخرین محدودیت‌های کرونایی در دانمارک یک ماه پیش برچیده شد، اما حالا موج ابتلا به کرونا به این کشور هم بازگشته به همین دلیل مدیر آژانس ملی بهداشت دانمارک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به خطر کووید ۱۹، سرماخوردگی و سایر بیماری‌های عفونی، احتمال افزایش تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها جدی است.

به نظر می‌رسد کشور‌های اروپایی باید تصمیمات جدیدی را برای مقابله با کرونا اتخاذ کردند هر چند که قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها اولین و آخرین راهکار‌های اجرایی برای نابودی کووید ۱۹ است، اما زدن واکسن هم بالاترین ایمنی را برای افراد ایجاد می‌کند از این رو سهل انگاری یا مقاومت در برابر این اقدام می‌تواند شرایط را برای سال‌های پیش رو بحرانی کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی