شناخت مخاطب هدف برای هر تلاش بازاریابی ضروری است؛ بنابراین درباره افرادی که بیشتر محصولات شما را میخرند، تحقیق کنید.
دیدارنیوز ـ حسن بنانج*: امروزه شبکههای اجتماعی نزدیک به ۴ میلیارد کاربر دارند. فراگیری این رسانهها اکنون فرصتی بیبدیل برای برندها و کسب و کارها محسوب میشود تا با دستیابی به این مخاطب انبوه، خود را نسبت به رقبایشان متمایز کرده و به جایگاهی بالاتر دست یابند.
البته پیش از آن باید سه نکته مهم را در مورد برند خود مشخص کنید. این سه نکته عبارتند از؛ هویت برند، ویژگیهای مخاطب و هدف اصلی از برندسازی
الف. هویت برند: رشد یک برند مستلزم آن است که پیامی ثابت و مشخص در هر کانال یا صفحه ارائه دهید. ساختن هویت برند یک پروژه دقیق و کامل است، زیرا باید ارزشهای اصلی برند، شخصیت و داراییهای بصری آن و در عین حال ویژگیهای منحصربهفرد بودن آن را بیابید تا بتوانید در پیامهایتان هویتی ثابت ارائه دهید.
ب. ویژگیهای مخاطب: شناخت مخاطب هدف برای هر تلاش بازاریابی ضروری است؛ بنابراین درباره افرادی که بیشتر محصولات شما را میخرند، تحقیق کنید. از خود بپرسید که آنها چه ویژگیهایی دارند؟ روانشناسی آنها چیست؟ دغدغهها و خواستههایشان کدام است؟
نکته: با نصب یک ربات چت زنده در وب سایت شرکتتان، میتوانید بیشتر درباره مخاطبان خود بیاموزید و در عین حال با آنها تعامل برقرار کنید.
ج. هدف: اهداف روشنی ایجاد کنید، هم برای حضور کلی خود در رسانههای اجتماعی و هم برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی. یک هدف میتواند باعث افزایش آگاهی از برند و ایجاد وفاداری در میان مشتریان شود؛ بنابراین هدف اصلی از حضور در شبکههای اجتماعی این است که به جای تمرکز بر تعداد فالوورها، لایکها و بازدیدها، بر رابطهای که با مخاطبان خود ایجاد میکنید، متمرکز باشد.
پس از تعیین موارد بالا، باید راهبردهای خود برای حضور گسترده در شبکهها اجتماعی را تعیین کنید تا به کمک آنها جایگاه برند و دستیابی به طرفداران برند برنامهریزی شوند. این راهبردها شامل موارد زیر هستند:
فعالیتی پویا و مداوم داشته باشید
عدم ثبات، برندها را به تدریج از بین میبرد. انتشار محتوا به طور منظم برای جلب توجه و تداوم پیشرفت، ضروی است. رسانه اجتماعی به سرعت در حال حرکت است و برای دیده شدن باید دائما حضور خود را به اثبات رساند.
بهترین راه این است که دست از کلیگویی بردارید و یک تقویم محتوایی تهیه کنید که در آن محتواهایی جذاب برای روزها و ساعاتی مشخص، تعیین شده باشد. این ابتکار شما را از سردرگمی برای تولید محتوایی جذاب در روزهای پیش رو نجات میدهد.
در عین حال باید بدانید که بهترین زمان برای ارسال پست در هر رسانه اجتماعی چه وقت است. همچنین فراوانی پستها نیز اهمیت دارد. نباید صفحه یا کانال شما به یک هرزنامه تبدیل شود و در مورد یک موضوع مطالب تکراری درج کنید. در غیر این صورت با نتایجی کاملا متضاد مواجه خواهید شد.
لحن برند خود را تعیین کنید
از انتشار محتوایی که با ارزشهای اصلی شما هماهنگ نیست باید پرهیز کنید. این نوع محتوا میتواند ارتباطتان با مخاطب را مختل کند؛ بنابراین باید به یک نوع لحن خاص در همه محتواهای تولیدی خود پایبند باشید.
لحن وظیفهاش انتقال شخصیت برند به مخاطب با استفاده از زبانی و ادبیاتی خاص است. لحن میتواند بسته به شخصیت برند شما دوستانه، طنز، رسمی، حرفهای، آموزنده، علمی و ... باشد. این لحن متناسب با هویت برند تعیین میشود. دانستن تفاوت بین صدا و لحن برای انجام این کار ضروری است. یک نمودار صدای برند ایجاد کنید، کلماتی را که به بهترین شکل نشان دهنده برند شما هستند، فهرست و مواردی که باید و نباید به کار بگیرید در آن مشخص کنید.
در استفاده از ابزارهای اتوماسیونی، ارتباط اصل اول است
براساس آمارها ۷۵ درصد شرکتها در حال حاضر حداقل از یک نوع ابزار اتوماسیون بازاریابی استفاده میکنند. با وجودی که این اتوماسیونها به کار تولید و انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی سرعت میبخشند، اما گاهی موجب کاهش ارتباط با مخاطب میشوند.
برای برنامهریزی انتشار محتوا، نباید از این ابزارها به گونهای استفاده کنید که به کاهش کیفیت محتوا یا تعامل با مخاطب منجر شود. به یاد داشته باشید، هدف از تولید محتوا ایجاد تعامل است؛ و اگر پیامهای شما همگی برنامهریزی شده و کلیشهای باشند، ارتباط، اصالت و حس انسانی را در پیامهای شما خدشهدای میکنند.
بهترین راه برای انسان بودن در رسانههای اجتماعی، تعامل مستقیم با مخاطبان است. به نظرات آنها پاسخ دهید، سؤال بپرسید و نشان دهید که برای نظرشان اهمیت قائل هستید.
پلتفرم مناسب را انتخاب کنید
ضرورتی ندارد که برند شما همه جا و در هر پلتفرمی در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشد و نیازی نیست که به سرمایهگذاری انبوه زمان و پول در هر پلتفرم بپردازید. درعوض، پلتفرمهایی را پیدا کنید که به بهترین وجه برای کسب و کار شما مناسب هستند. به عنوان مثال، اگر شما یک برند B2B هستید، لینکدین یک پلتفرم عالی است که در آن میتوانید صاحبان و مدیران کسب و کار را پیدا کنید. برعکس، اگر برند شما فقط قهوه میفروشد، پلتفرمهای بصری مانند اینستاگرام بهترین مسیر برای شما خواهند بود؛ بنابراین باید از ظرفیتهای هر پلتفرم آگاهی داشته باشید. جمعیتشناسی افرادی که از آنها استفاده میکنند، قالبها، محدودیتهای هریک از آنها و ... از جمله نکاتی است که پیش از انتخاب هر پلتفرم، باید از آن آگاهی داشته باشید و سپس محتوایی متناسب با آن تهیه کنید. نکته کلیدی این است که پلتفرمهایی را انتخاب کنید که مخاطبان هدف شما در آنجا حضور داشته باشند.
بر محتوای مناسب کاملا متمرکز شوید
اگر سعی کنید با توسل به متحوایی که تولید کردهاید، همه را به سوی خود جذب کنید، کاملا در اشتباه هستید.
تهیه محتوایی با لحن مناسب و با فراوانی مناسب خوب است. اما برای اینکه این محتوا توسط کاربران طنینانداز شود، به یک استراتژی محتوای رسانه اجتماعی نیاز دارید که تا حد امکان برای مخاطبان هدف خاص شما جذابیت داشته باشد.
محتوای رسانههای اجتماعی شما باید با پلتفرم که قرار است در آن منتشر شوند، تناسب داشته باشد. مثلا یک عکس اثرگذار و با کیفیت باید در اینستاگرام و یک متن کوتاه جالب هم در توییتر منتشر شود.
در عین حال میتوانید از توییت خود یک اسکرین شات بگیرید و آن را در فیس بوک هم بازنشر دهید. اما این یک تنبلی است و باعث میشود که سطح تعاملی که میخواهید به مخاطب داشته باشید، به دست نیاورید؛ بنابراین باید محتوای خود را متنوع و در عین حال منحصر به فرد کنید. برای انجام این کار، تلاش کنید بفهمید که مخاطبان شما چگونه از پلتفرمها استفاده میکنند. آیا آنها بیشتر لایو اینستاگرام را میبینند؟ یا اینفوگرافیک دوست دارند؟ هنگامی که قالب و محتوا را مشخص کردید، میتوانید شروع به تکرار آنها کرده و شاهد افزایش مخاطب باشید.
* کارشناس برندینگ