سرپرست کمیته بازاریابی و تلویزیون فوتبال با اشاره به تبدیل شدن فوتبال به یک بنگاه اقتصادی در دنیا گفت: همه تیمهای ما به بنگاه اقتصادی تکیه دارند و از یک بخش صنعتی و دولتی بودجه میگیرند و حتی استقلال و پرسپولیس هم آویزان دولت هستند.
دیدارنیوز - احسان اصولی، سرپرست کمیته بازاریابی و تلویزیون فدراسیون فوتبال درباره برنامههایش در این کمیته گفت: در ابتدای امر برنامه راهبردی خودمان را به هیات رئیسه ارائه کرده و با یک راهبرد به توافق رسیدیم و آن را دنبال میکنیم. برنامه ما پرهیز از از خام فروشی است. شاید بگویند این موضوع چه ربطی به فوتبال دارد. در حال حاضر فضای تبلیغاتی متشکل از میلیونها هوادار در اختیار فدراسیون فوتبال است که عدهای محصول خودشان را در این فضا ارائه میکنند و سود میبرند. کاری که دنبال میکنیم این است که از ظرفیت هواداری در فوتبال استفاده کنیم. اگر فدراسیون فوتبال ظرفیت و زیرساخت داشته باشد، خودش این کار را میکند، اما در غیر این صورت به سراغ شرکایی میرویم که ما را در اجرای این برنامه کمک کنند.
او با بیان اینکه هواداران فوتبال ایران در غرب آسیا بینظیرترین هواداران هستند، افزود: هواداران ما در آسیا هم جزو برترینها هستند و میتوان گفت در دنیا هم جایگاهی قابل توجه دارند. میتوانیم از این ظرفیت در حوزه اقتصادی و بازاریابی استفاده کنیم. یکی از برنامههای فوتبال مجازی است که طبق راهبردهای خودمان مذاکره میکنیم. البته ما اعتقادی به واگذاری این موضوع نداریم بلکه میخواهیم این کار را شراکتی پیش ببریم. آورده ما در فدراسیون فوتبال سرمایه اجتماعی است که مردم ایجاد میکنند. این سرمایه اجتماعی به خوبی قابلیت تبدیل شدن به سرمایه اقتصادی را دارد. صاحبان تکنولوژی و امکانات هم میتوانند کنار ما باشند. آنها سرمایه خود را کنار سرمایه ما قرار میدهند، کار اقتصادی و کسب و کاری را تعریف میکنیم و سود را به فدراسیون میرسانیم.
این عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تاکید کرد: به این شکل میتوانیم فدراسیون را به درآمد پایدار برسانیم. با این اتفاق، فدراسیون فوتبال به اقتصاد پایدار میرسد و میتوانیم این درآمد را صرف فوتبال پایه کنیم و باشگاهها را به سمت حرفهای شدن ببریم. منظورم حرفهای شدن واقعی است نه چیزی که میبینیم. ساختار درونی باشگاهها برآمده از بخش خصوصی یا اقتصاد فوتبال نیست. بخشهای مختلف صنعتی هستند که به خاطر مسئولیت اجتماعی یا تصمیمات مدیران خرج فوتبال میکنند. میخواهیم به مدلی که در فوتبال باشگاهی اروپا میبینیم، نزدیک شویم. لازمه این کار رسیدن به درآمد پایدار است. میخواهیم اقتصاد فوتبال را به شکل کاملا علمی و مفروضات علم اقتصاد شکل دهیم که باشگاهها بر این پایه شکل میگیرند و توسعه پیدا میکنند.
اصولی در واکنش به این سوال که آیا مثالی عینی برای برنامههای راهبردی خود در فوتبال اروپا دارد گفت: مثلا باشگاه بارسلونا را میتوان مثال زد که ساختار باشگاه متکی بر بنگاه اقتصادی بسیار قوی است که در جنبههای مختلف توانسته فعالیت اقتصادی خود را تعریف کند و بخشهای مختلف باشگاه خود را توسعه دهد. تیمهای پایه، مدارس فوتبال، آکادمی و تیم اصلی که در لالیگا بازی میکند، سوپراستارهایی را به طور مداوم به کار میبرد و دائما رشد میکند. بارسا باشگاهی است که طبق تعریف تعریف بنگاه اقتصادی عمل میکند نه مانند یک باشگاه آویزان به بنگاه اقتصادی. باشگاههای ما آویزان به بنگاه اقتصادی هستند. حتی دو باشگاه شناخته شده پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس ما هم آویزان به دولت هستند.
وی با بیان اینکه تاکنون نتوانستیم سرمایه اعظیم اجتماعی را به سرمایه اقتصادی تبدیل کنیم، اظهار کرد: همه باشگاهها فوتبال ملی کاری که میکنند این است که فضای تبلیغاتی پشت پیراهن، میکسدزون و اتوبوس تیم را به یک شرکت تبلیغاتی واگذار میکنند و مبلغی میگیرند. معمولا هم این قراردادها به مشکل و دعوا میرسد. بعد به سراغ یک نفر دیگر میروند که تحت تاثیر هیجانات و علاقه خود وارد قرارداد میشود. این که فوتبال و اقتصاد ورزش نمیشود. باید کاری کنیم که سرمایه گذار و علاقهمند است، سرمایه خود را بعد از مدتی به بهره وری تبدیل کند و به درآمدزایی برسد.
سرپرست کمیته بازاریابی و تلویزیون فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: برای اینکه نگاه اقتصادی به فوتبال داشته باشیم، باید بگوییم محصول فوتبال کجاست. محصول فوتبال ۹۰ دقیقه تماشا کردن یک بازی است. محصول دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ۹۰ دقیقه داربی است. یک فیلم سینمایی در نهایت در سینما یا شبکه نمایش خانگی منتشر میشود و مردم بابت تماشای آن پول میدهند. بابت این فوتبال ۹۰ دقیقهای چه پولی به ما میدهند؟
او در واکنش به اینکه سالها مشکل حق پخش تلویزیونی بازیها برطرف نشده است گفت: این موضوع نیاز دارد که ما به تمام دست اندرکاران و مسئولان که صاحب تصمیم هستند اثبات کنیم بحث فساد در فوتبال مهم است و اگر بخواهیم فساد را حذف کنیم، باید فوتبال را از آویزان شدن به بنگاه اقتصادی بزرگ دور کنیم. فوتبال میتواند به درآمدزایی برسد و در دنمیا هم اثبات شده است. مدلها هم مشخص است. یکی از راهکارها این است که حق پخش را به رسمیت بشناسیم