در میان وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی نام حسین باغگلی برای آموزش و پرورش واکنشهای بسیاری را برانگخته است. او ایدههای عجیبی دارد و ترس از گرفتاریهای غریب فرهنگیان و دستاندرکاران این حوزه را در بر گرفته است.
دیدارنیوز – رسول شکوهی: از همان ابتدا که لیست کابینه سید ابراهیم رئیسی منتشر شد و بعدها به صورت رسمی آن لیست را به مجلس شورای اسلامی ارائه کردند بخش زیادی از واکنشها و مباحث مطرح شده پیرامون حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش بود.
البته این به معنای آن نیست که باقی اعضای کابینه پیشنهادی رئیسی برای افکار عمومی و کارشناسان هر حوزه راضی کننده بودند. در بسیاری از موارد دیده شد که پیرامون وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی، وزیر پیشنهادی اقتصاد و چند وزارت خانه دیگر نیز نگرانیهایی مطرح شد. اما وزارت آموزش و پرورش به دلیل اهمیت بالا و پیچیدگیهای زیاد آن نیاز به فردی کار کشته و توانمند دارد.
به همین خاطر است که از ابتدای معرفی حسین باغگلی تا به امروز بسیاری از صنوف فرهنگیان و چهرههای شناخته شده در این حوزه ابراز نگرانی خود را به شیوههای گوناگون مطرح کردند. حتی بسیاری از چهرههای باسابقه در آموزش و پرورش به این خاطر که باغگلی فقط در سالهای اخیر وارد حوزه تعلیم و تربیت شده و مدیریت مدارس زیر نظر آستان قدس رضوی را برعهده گرفته او را نمیشناختند.
در ادامه به سراغ دیدگاههای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش خواهیم رفت که اکثر این اظهار نظرها برای روزهای اخیر بوده تا مشخص شود که به چه علت بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش و پرورش با انتخاب این فرد برای وزارت آموزش و پرورش مخالف هستند.
«معلمان محتوای آموزشی را در دی وی دی و تبلت درب خانه دانش آموز ببرند». این آخرین اظهارنظر عجیب حسین باغگلی در یک لایو اینستاگرامی است. او گویا بر این عقیده است وقتی نمیتوان کلاسها را به صورت طبیعی تشکیل داد، محتوای لازم آموزشی به دست معلمان برسد تا آنها خانه به خانه به دانش آموزان خود سر بزنند و این محتوا را به دست آنها برسانند.
البته باغگلی توضیح نمیدهد که هزینه این جابجاییها از کجا قرار است تامین شود و از آن مهمتر توضیح نمیدهد که اگر بنا به ارتباط بین معلم و دانش آموز است چه محیطی بهتر از مدرسه؟ این اظهار نظر در شبکههای اجتماعی واکنش فرهنگیان را نیز به دنبال داشت و برخی به سراغ این مساله رفتند که معلم وظایف مهم تری تا رساندن محتوای آموزشی به دست دانش آموزان دارد و بهتر از است به جای پیک از معلم در حوزههای دیگری استفاده کرد.
این البته تنها اظهار نظر تعجب برانگیز باغگلی در این روزها نبود. فیلمی از باغگلی در شبکههای اجتماعی دست به دست میچرخد و مربوط به دوره اخیر نیست. او در یک برنامه تلویزیونی به عنوان کارشناس حوزه تعلیم و تربیت حاضر شده و دیدگاههای خود را مطرح میکند. یکی از این دیدگاههای او که تحت عنوان «هوشمندانهترین کار» آن را مطرح میکند حذف وزارت آموزش و پرورش و دادن سهم مالی این وزارتخانه به خانوادهها است تا خود خدمات مد نظرشان را تهیه کنند. کارویژه اصلی وزارت آموزش و پرورش و دولت هم در این زمینه فقط تسهیلگری و تنظیم گری و نظارت است.
باغگلی در گفت و گویی با خبرگزاری تسنیم درباره این صحبتهای خود توضیحاتی میدهد که البته به مراتب اگر این توضیح ارائه نمیشد بهتر بود: «درباره صحبتهایم در آن فایل ویدئویی باید بگویم که در مقام کارشناس، ایدهپردازی میکردم، مدارسی را که راهبری میکردم در این مدل نبردم، در مقام عمل باید ملاحظات و چالشهای مهمی که احتمالاً با پیادهسازی این روش به وجود میآید، در نظر گرفت به عنوان مثال اتفاقی که در حوزه یارانهها افتاد، میتواند در خصوص یارانه تحصیلی رخ دهد و با افزایش تورم، عدد یارانه ثابت بماند بنابراین در مقام وزارت این طرح را اجرا نخواهم کرد، آموزش و پرورش رایگان با کیفیت بر اساس قانون وظیفه ماست». اینکه فردی نظر کارشناسی اش با اجرا متفاوت باشد و بخواهد وزارت بزرگی مانند آموزش و پرورش را بچرخاند بسیار جای تعجب دارد.
باغگلی در اظهار نظر دیگری در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است که در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس سامانهای راه اندازی میکند که هر شخصی در هر کجای کشور که خود را دارای صلاحیت میداند در آن سامانه خود را معرفی کند تا از بین این افراد مدیران و معاونان وزارتخانه و مدیران کل استانی انتخاب شوند.
باغگلی البته باید بداند که در حال حاضر سامانه انتخاب و انتصاب مدیران در آموزش و پرورش وجود دارد، ولی نوع انتخاب مدیران همواره به شیوههای دیگری بوده است. او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر این سامانه وجود دارد به کلی گویی اکتفا میکند و سازوکار مشخص مدنظر خود را نمیگوید. او در این باره میگوید: «رویکرد متفاوت است و در آنجا ملاک و معیارها قالبی هستند. این پروژه میتواند برای عرصه مدیریت سالهای بعد مورد استفاده قرار بگیرد. آموزش و پرورش سامانههای خوبی دارد و ما قصد داریم ارزش افزودههایی برای آن ایجاد کنیم».
حسین باغگلی که خود از بیرون آموزش و پرورش به این مجموعه آمده چندین بار گفته که به رئیس جمهور قول داده است که فردی را از بیرون با خود به این وزارتخانه نیاورد. این مساله نیز از عجایب این دوره از انتخاب وزیر برای وزارت آموزش و پرورش است. فردی که خود سابقه اندکی در آموزش و پرورش دارد و از بیرون این وزارتخانه آمده نمیخواهد فردی را از بیرون به این وزارتخانه بیاورد.
باغگلی در بخش دیگری از صحبتهای خود با خبرگزاری تسنیم نکته مهم و عجیبی را مطرح میکند: «بی تعارف میگویم یک شبکه قدرت وجود دارد که اتفاقاً بخش قابل توجهی از لیدرهای اصلی آن، مهرههای بازنشسته آموزش و پرورشی هستند! این افراد خودشان سالها در لایههای مختلف حضور داشتند، برخی در مشهد مدیرکل و برخی در حد معاون وزیر بودند یعنی سالها در این سیستم حضور داشته و انگار به شعاری رسیدهاند که "هیچ کار نمیتوان کرد! پس چرا آقای باغگلی را بیجهت میفرستیم آنجا؟ حداقل خودمان و شبکهای مثل خودمان میتواند باشد ما بهتر میدانیم که چگونه میتوان هیچ کاری نکرد و درباره اینکه چگونه میشود هیچ کاری نکرد، برنامهریزی کرد! "».
باغگلی این بار هم به مانند دیگر افرادی که درباره شبکه پیچیده قدرت در هر نهادی صحبت میکنند سخن گفته و هیچ توضیح نداده منظور از این شبکه پیچیده چه افراد و گروههایی هستند. این صحبت قابل تامل است و خوب است که نهادهای نظارتی به این صحبتها ورود کنند تا مشخص شود منظور باغگلی چه افراد و گروههایی هستند و آنها به نهادهای نظارتی و قضایی معرفی شوند.
یکی از اصلیترین انتقادات به باغگلی نداشتن سابقه اجرایی است. او نه تنها در سطوح بالا سابقه اجرایی ندارد بلکه در آموزش و پرورش نیز به جز همین چند سال اخیر هیچ حضور جدی و مدیریتی را تجربه نکرده است. او در پاسخ به این مساله به خبرگزاری ایسنا میگوید: «برخی افراد که مشغول فضاسازی علیه بنده هستند و در مقطعی از مدیریت مدارس امام رضا (ع) اخراج و از کار کنار گذاشتند، معتقد بودند که باید با رویکرد محافظه کارانه مسیر را طی کنیم و تعاملاتمان اینگونه باشد که به هرکسی یک سهمی بدهیم، اما خب بنده به کسی سهم نمیدهم. محکم پایش میایستم و ضربههایش را نیز تحمل میکنم».
هیچ کدام از چهرههای آموزش و پرورشی که به انتخاب باغگلی انتقاد دارند مسیرشان هم به مدارس امام رضا نخورده و اینکه جواب یک سوال مشخص را اینگونه بدهیم نگرانیهایی را برای دوران وزارت باغگلی به وجود میآورد که اگر امروز اینگونه پاسخ میدهد بعدها اگر به مقام وزارت برسد چگونه با منتقدین خود رفتار خواهد کرد.
در روزهای ابتدایی اطلاعات مشخصی از حسین باغگلی به جز سابقه فعالیت در مدارس امام رضا و تدریس در دانشگاه فردوسی مشهد و عنوان چند مقاله وجود نداشت، ولی رفته رفته اطلاعات تکمیلی درباره او در رسانهها مطرح شد. باغگلی متولد ۷ آذر ۱۳۵۷ است و تمام دوران تحصیل خود را در مشهد سپری کرده است.
اطلاعات تکمیلی درباره باغگلی به ما میگوید او دارای دیپلم فنی و حرفهای در رشته الکتروتکنیک بوده و دوره کارشناسی علوم تربیتی با گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی را در دانشگاه فردوسی مشهد گذرانده است. در حوزه تحصیلات تکمیلی نیز باغگلی کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم تربیتی با گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش از دانشگاه تهران و همچنین دکترای خود را با گرایش فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه فردوسی مشهد گذرانده است.
او در سال ۹۷ با حکم سید ابراهیم رئیسی که رئیس وقت آستان قدس رضوی بود مدیریت مجموعه مدارس عامالمنفعه امام رضا (ع) را بر عهده گرفت. براساس اطلاعاتی که در رسانهها منتشر شده او در سال ۱۳۸۰ ازدواج کرده است و همسر او خانه دار است و سه فرزند با نامهای ریحانه، محمد صدرا و محمد صالح دارد.
روال کار مجلس شورای اسلامی در رابطه با بحث بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اینگونه است که قبل از ورود به صحن علنی و صحبتهای موافقان و مخالفان و رای گیری، وزرای پیشنهادی به کمیسیونهای تخصصی میروند تا آنجا اعضای کمیسیونها آنها را مورد بررسی قرار دهند. شنیدهها حاکی از آن است که جلسهای که باغگلی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشت بسیار چالشی و بحث برانگیز بود. تعدادی فایل صوتی از این جلسه هم مشخص نیست که از کجا بیرون آمده و از چالشی بودن این جلسه خبر میدهد.
در بخشی از این جلسه سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بی پرده صحبتهایی با حسین باغگلی میکند. او در بخشی از صحبتهای خود دلسوزانه به باغگلی میگوید که او در اندازه این وزارتخانه نیست و بهتر است خود و مجلس و آموزش و پرورش را گرفتار نکند. ما نیز از این نماینده مجلس وام میگیریم و دلسوزانه به حسین باغگلی میگوییم که بهتر است خود به آقای رئیس جمهور نامه بنویسد و از این مسئولیت کناره گیری کند تا ما دغدغهمندان آموزش و پرورش و فرهنگیان و خانوادهها و دانش آموزان را گرفتار نکند.
شما از کجا میدونید در اندازه وزارت خانه نیست چرا نمیتونید به جوان ها اطمینان کنید شاید تونست آموزش متحول کنه چرا ما اینقدر زود قضاوت میکنیم
حتما باید وزیر از آدم های فسیل باشه که تفکرات قدیمی