تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

طالبان وارد کابل شد+به‌روز رسانی

کابل که به نظر می‌رسید بیش از این در مقابل طالبان ایستادگی کند، امروز به مرحله سقوط کامل رسیده است. طبق اخباری که از مردم افغانستان مخابره می‌شود، طالبان به غرب شهر کابل ورود کرده اند.

کد خبر: ۱۰۵۰۷۱
۱۳:۰۱ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

طالبان وارد کابل شد

دیدارنیوز ـ

ساعت ۱۸:۴۶
در پی افزایش تهدیدات امنیتی در اطراف فرودگاه کابل و همچنین انتشار شایعاتی مبنی بر اشغال این فرودگاه توسط نیرو‌های طالبان، ناتو با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که به روند انجام عملیات نظامی در فرودگاه کابل توسط نیرو‌های نظامی افغانستان کمک خواهد کرد. بر اساس این گزارش، ناتو در بیانیه خود هیچ گونه اشاره‌ای به چگونگی شیوه کمک رسانی به نیرو‌های افغان برای حفظ امنیت فرودگاه کابل اشاره نکرده و تنها اعلام کرده که در حال رصد و ارزیابی شرایط در این کشور است! در بیانیه ناتو آمده است: ما از تلاش‌های افغان‌ها برای یافتن راه حلی سیاسی برای نزاع موجود در این کشور که هیچگاه تا این حد حاد نبوده، حمایت می‌کنیم. ناتو همچنین مدعی شده که به نیرو‌های افغان برای حفظ تأمین امنیت فرودگاه کابل در راستای حفظ ارتباط این کشور با جهان کمک خواهد کرد. به نظر می‌رسد این ادعای ناتو تا حد زیادی به مساله لزوم باز نگه داشتن فرودگاه کابل جهت انتقال کارکنان دفاتر دیپلماتیک و خانواده‌های آن‌ها به خارج از افغانستان مربوط بوده و ارتباطی به کمک‌های نظامی این پیمان به نیرو‌های افغان ندارد.

ساعت ۱۸:۳۵
اشرف غنی افغانستان را ترک کرد. برخی منابع افغانستان اعلام کردند که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور از مقام خود کناره گیری کرد. این خبر به نقل از طلوع نیوز عنوان شده است. منابع دیگری همچنین گفته اند که اشرف غنی کابل را ترک کرده و به تاجیکستان رفته است.

ساعت ۱۸:۱۲
چند هلیکوپتر برای انتقال کارکنان سفارت آمریکا بر بام ساختمان سفارت فرود آمدند و در حال خارج کردن نیرو‌ها و دیپلمات‌های آمریکایی از کابل هستند.

ساعت ۱۸:۰۷
آلمان روز یکشنبه در پی ورود نیرو‌های طالبان به پایتخت افغانستان، سفارت خود در کابل را تعطیل کرد.

ساعت ۱۷:۵۸
دولت افغانستان و آمریکا از گروه طالبان خواستند که ورود به کابل را به مدت ۲ هفته تا زمانی که درباره تشکیل دولت به توافق برسند به تعویق بیندازد.

ساعت ۱۷:۵۳
شبکه الجزیره به نقل از منابع نزدیک به اشرف غنی، برخی گزارش‌ها مبنی بر فرار وی از افغانستان را تکذیب و اعلام کردند که غنی همراه همسرش بیشتر ساعات امروز را در ارگ کاخ ریاست جمهوری سپری کرده است.

ساعت ۱۷:۵۰
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام طالبان گزارش داد: فعالیت بیمارستان‌ها و فوریت‌های پزشکی در کابل متوقف نخواهد شد. این خبرگزاری از قول یک مقام آمریکایی هم نوشت: کردار سفارت آمریکا در کابل در حال حاضر در فرودگاه کابل فعالیت می‌کند. وی افزود: محاسبات نظامی آمریکا در افغانستان تغییر نخواهد کرد مگر اینکه طالبان مانع عملیات تخلیه شود. خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از سخنگوی طالبان نوشت: در صورتی که زنان حجاب را رعایت کنند اجازه آموزش و کار خواهند داشت. وی گفت که تلاش خواهیم کرد دولتی تشکیل دهیم که همه افغان‌ها در آن حضور داشته باشند.

ساعت ۱۷:۴۵
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که طالبان همه معابر مرزی زمینی افغانستان را تحت کنترل خود قرار داده است.

ساعت ۱۷:۴۳
در پی تحولات امروز افغانستان و رسیدن طالبان به کابل، شرکت هواپیمایی اماراتی "فلای دوبی" اعلام کرد از فردا دوشنبه پروازهایش به مقصد کابل را به حالت تعلیق درخواهد آورد.

ساعت ۱۷:۲۴
شبکه تلویزیونی المیادین روز یکشنبه گزارش داد که اوضاع کابل آرام است و به نظر می‌رسد که دولت افغانستان شروط طالبان برای پذیرش قدرت را پذیرفته است. ملا برادر از رهبران طالبان وارد کابل شده است و احتمالا علی احمد جلالی به عنوان رئیس دولت موقت افغانستان تعیین خواهد شد.بر اساس این گزارش ملا برادر با وساطت حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه، وارد کابل شده است.

ساعت ۱۷:۱۶
زندانیان بگرام توسط طالبان آزاد شدند. ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که در زندان فرودگاه بگرام باز گذاشته شده و تمام زندانیان از زندان خارج شدند.

ساعت ۱۶:۵۹

سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه خواهان انتقال مسالمت آمیز قدرت طی روز‌های آتی است.

ساعت ۱۶:۴۹

سرپرست وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که وضعیت امنیتی در کابل تحت کنترل نیرو‌های امنیتی است و نیرو‌های بین المللی اعلام آمادگی کردند با نظامیان افغان در جهت تامین کابل همکاری کنند.

به دنبال تسلط طالبان بر بخش‌های زیادی از افغانستان، ترکیه نیز همانند برخی کشور‌های دیگر درصدد بستن سفارت خود در کابل است.

ساعت ۱۶:۰۰
عکس مخابره شده از پوشاندن عکس‌های سالن‌های آرایش در کابل

طالبان وارد کابل شد+به‌روز رسانی

ساعت ۱۵:۵۸

فیلم مصاحبه محبوبه سراج نماینده پارلمان افغانستان خطاب به آمریکا و اروپا: از شما متنفریم!

ساعت ۱۵:۴۳

کارمندان سفارت آمریکا در کابل ظرف ۷۲ ساعت محل کار خود را ترک خواهند کرد.

ساعت ۱۵:۳۳

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان از هماهنگی روسیه با سایر کشورها برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره افغانستان خبر داد. وی همچنین گفت که روسیه برنامه ای برای تخلیه سفارت خود در کابل ندارد و طالبان امنیت هیئت‌های دیپلماتیک را تضمین کرده است.

ساعت ۱۵:۳۰

اخباری از درگیری در مرکز صدا و سیمای افغانستان در کابل گزارش شده است. الجزیره نیز گزارش داد: رییس پارلمان و شماری از رهبران احزاب سیاسی کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند. پاکستان نیز مرزهای خود با افغانستان را بسته است.

ساعت ۱۵:۲۰

علی احمد جلالی، وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود. گفته می شود اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی به زودی اعلام می شود. 

ساعت ۱۵:۰۰

رهبر طالبان با وساطت کرزای و عبدالله عبدالله وارد فرودگاه کابل شد. نیرو‌های طالبان به دستور رهبر این گروه در دروازه‌های کابل مستقر شده و شهر به شدت ملتهب است، طالبان گفته است به نیرو‌های خود دستور داده به زور وارد شهر نشوند. طالبان می‌گوید آن‌ها قصد انتقام ندارند، همه مقامات کابل ایمن خواهند بود، اما اخباری از آماده شدن هواپیمای ریاست جمهوری برای انتقال غنی گزارش شده است.

به گزارش منابع مطلع علی احمد جلالی، وزیر کشور سابق افغانستان به عنوان رئیس دولت انتقالی این کشور منصوب می‌شود. گفته می‌شود عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی آشتی ملی در این روند میانجیگری می‌کند.

مردم کابل در وحشت به سر می‌برند. طبق توئیت‌های مردم کابل صدای تیراندازی از سرتاسر شهر به گوش می‌رسد. تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌های و فروشگاه‌های کابل بسته شده است. مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است.
طالبان تا همین لحظه بیست و نه استان از سی و چهار استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است. به گفته شاهدان عینی، کاروان نیرو‌های امنیتی افغان به سوی غرب شهر کابل حرکت کردند تا در کمر بند‌های امنیتی غرب این شهر مستقر شوند. در بیانیه طالبان در خصوص کابل نوشته شده است: «ما نمی‌خواهیم با زور یا جنگ وارد کابل شویم و ترجیح می‌دهیم با آرامش وارد شویم. ما به نیرو‌های خود دستور داده‌ایم در حومه پایتخت بایستند و برای ورود تلاش نکنند.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در افغانستان ظهر یکشنبه درباره اینکه طالبان چه تصمیمی درقبال کابل دارد؟ گفت: «طالبان به کابل حمله نمی‌کند.» رویترز نیز به نقل از یکی از رهبران طالبان خبر داد: به کسانی که مایل به ترک کابل هستند اجازه عبور امن داده می‌شود. این خبرگزاری در ادامه به نقل از مقام طالبان نوشت:از زنان می‌خواهیم در کابل به مکان‌های امن بروند. به جنگجویان خود دستور داده‌ایم از خشونت در کابل خودداری کنند.

اوضاع در شهر کابل نگران کننده است. بیشتر مردم شهر در حال فرار هستند و شهروندان کابلی به بانک‌های این شهر هجوم آورده اند تا پول‌های خود را خارج کنند، شهروندان کابل در برابر هر بانک صف بسته اند. اخبار رسیده از از ازدحام مردم در فرودگاه‌ها خبر می‌دهند. ادارات کابل از ترس ورود طالبان تعطیل شده است. برخی از استادان دانشگاه در دانشگاه پروان مقابل دروازه دانشگاه ایستاده‌اند تا در صورت سقوط این ولایت از دزدی و غارت این دانشگاه جلوگیری کنند.

از سوی دیگر به خبرگزاری اسوشیتدپرس از تخلیه کارمندان سفارت آمریکا به سمت فرودگاه کابل در نزدیکی سفارت خبر می‌دهد. این خبرگزاری از بلندشدن دود از ساختمان سفارت خبر می‌دهد و به نقل از یک مقام آگاه که خواسته نامش محفوظ بماند دلیل آن را سوزاندن مدارک حساس درون ساختمان سفارت توصیف کرده‌است. مقام‌های دولتی ایالات متحده در واکنش به سوالات اسوشیتدپرس سکوت کرده‌اند. ناتو هم اعلام کرده که برخی شماری از کارکنان اتحادیه اروپا در کابل به مکان امنی منتقل شده اند. همچنین الجزیره نوشت: دانمارک کارکنان سفارتش در کابل پایتخت افغانستان را به فرودگاه این شهر منتقل کرد.

نشست سران افغانستان

در حالی که کابل هم در شرف سقوط کامل قرار دارد، به نقل از منابع، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی امروز با شماری از سیاست‌گران نشستی داشته‌است. منابع می‌گویند که این نشست برای چندین ساعت پشت در‌های بسته برگزار شد و شرکت‌کننده‌گان این نشست روی اوضاع افغانستان، برقراری آتش‌بس و احتمال ایجاد حکومت موقت بحث کرده‌اند.

حامد کرزی، محمد کریم خلیلی، صلاح‌الدین ربانی، محمد محقق، میر رحمان رحمانی، یونس قانونی، سید منصور نادری، حاجی دین محمد، بابر فرهمند و حنیف اتمر در این نشست حضور داشته‌اند. دفتر عبدالله عبدالله، اما تاکنون دربارۀ این نشست جزئیات نداده است و سیاسیونی که در این نشست حضور داشته‌اند نیز درباره این نشست چیزی نگفته‌اند. هلی‌کوپتر‌ها در حال انتقال مقام‌های ارشد از ارگ ریاست‌جمهوری هستند.

همچنین گزارش شده است که امیر محمد اسماعیل‌خان به‌کابل می‌رود و قرار است در نشست قطر نیز شرکت کند. هرات تایمز گزارش داده است: «به وساطت و ضمانت حامد کرزی و داکتر عبدالله عبدالله، هیئت رهبری طالبان به میدان هوایی کابل رسیدند. قرار است تیم امارت اسلامی به ارگ بیایند و امروز علی احمد جلالی ریاست اداره موقت-انتقالی را برای شش ماه به عهده بگیرد.» این خبر هنوز از منابع رسمی مورد تایید قرار نگرفته است.

 

خروج سران افغانستان از کابل

المیادین در خبری فوری نوشت هواپیمای ارگ ریاست جمهوری افغانستان آماده خروج اشرف غنی از کابل است. در همین حال کانال‌های خبری افغانستان نوشتند که حامدکرزی و عبدالله عبدالله نیز به پاکستان می‌روند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی