تیتر امروز

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود
افاضات اضافه

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود

عوام‌الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود بابت دستاوردهای شگفت‌انگیز اخیر به او تبریک گفته و به ماجرای یک روزنامه و صبر ایوب هم اشاره کرده است.
حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران

این سی‌ و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کار دشوار رئیسی برای مهار کرونا؛ هیولا در اوج است!

بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند، آمار مبتلایان در جهان رکورد می‌زند و حسن ختام این اوج گیری هم نبود سرم در برخی از بیمارستان‌های کشور است و در همین اوصاف مردم چشم دوخته اند به مدیریت دولت سیزدهم در مهار کرونا.

کد خبر: ۱۰۳۶۲۷
۱۰:۱۶ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

 

کمبود تخت و نبود سرم پاشنه آشیل دولت سیزدهم

دیدارنیوزـنسرین نیکنام:  کووید ۱۹ نفس جهان را گرفته است، تا همین چند وقت پیش چینی‌ها تصور می‌کردند که با این ویروس منحوس خداحافظی کرده اند، اما دوباره خبر آمده که مسئولان شهر ووهان از همه مردم تست کرونا گرفته و خطر بروز یک جهش دیگر ترس بزرگی را به جان همه انداخته است و به همه این‌ها صحبت سر اثر نکردن واکسن به جهش‌های جدید را هم اضافه کنید آن وقت عمق فاجعه بیشتر می‌شود؛ اما آنچه ایران را در برابر با کووید ۱۹ از بقیه کشور‌ها متمایز کرده است روند کند واکسیناسیون و عدم کنترل این ویروس علیرغم تعطیلی‌های ممتد و بی ثمر و حالا هم نبود سرم برای درمان بیمارانی است که نه تنها تخت خالی پیدا نمی‌کنند بلکه باید استرس نبود دارو و سرم را هم تحمل کنند.

کرونا و راههای مبارزه ابراهیم رئیسی 

ابراهیم رئیسی که هم در مناظره‌های انتخاباتی و هم درسخنرانی هایش از برنامه‌های دولتش برای کنترل کرونا گفته بود و واکسیناسیون را اولویت اول فعالیتش در دولت سیزدهم اعلام کرد حالا با رفتن به پاستور و کسب مقام ریاست جمهوری انتظارها را از خود بالاتر برده؛ او در یکی از سخنرانی هایش پیش از مراسم تنفیذ، ورود متخصصان داخلی به عرصه تولید واکسن کرونا که قابل رقابت با انواع واکسن خارجی باشد، باعث افتخار دانسته و حمایت عملی از شرکت‌ها و تولید‌کنندگان واکسن کرونا را مورد تاکید قرار داد و گفته بود: نوع حمایت‌ها نباید در حد حرف باشد و دولت سیزدهم ضمن دقت و تسریع در صدور مجوز‌های لازم، اختصاص اعتبارات و بودجه را در اولویت قرار می‌دهد.

رئیس‌جمهور منتخب در ادامه با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون عمومی و تاثیر آن بر زندگی روزمره، معیشت و اقتصاد، تاکید کرده بود که آرامش خاطر و مصونیت بخشی مردم برای ورود به فصل پاییز و زمستان اهمیت ویژه‌ای دارد لذا باید با استفاده از تمام ظرفیت‌ها زمان واکسیناسیون عمومی را کاهش دهیم. پس از مراسم تنفیذ هم او در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا حضور یافت.


بیشتر بخوانید:مهاجرت کرونا از جنوب به شرق؛ صدای آژیر خطر در مشهد



تهران همچنان رکورد می‌زند

روز گذشته بود که فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا آمار بستری‌های تهرانی را ۹ هزار نفر اعلام کرد این در حالی است که آمار کشور حدود ۴۰ هزار نفر بوده و این یعنی سهم تهرانی‌ها از ابتلا حدود ۲۵ درصد است؛ آمار رسمی می‌گوید از آمار فوتی‌های ۴۰۰ نفری ۱۰۰ نفر تهرانی هستند، اما به نظر می‌رسد هم آمار رسمی بیشتر از این عدد است و هم سهم فوت شدگان تهرانی بیشتر.

این در حالی است که خیلی از مدیران و مسئولان کمیته‌های ستاد مقابله با کرونا اوضاع کنونی را وخیم نمی‌دانند و می‌گویند در روز‌های آینده اوضاع بدتر خواهد شد و آمار فوت شدگان به ۸۰۰ نفر در روز می‌رسد! انتشار فیلم و عکس از برپایی بیمارستان‌های صحرایی در حاشیه بیمارستان‌های اصلی در تهران و برخی از شهر‌های دیگر که کرونا به اوج خود رسیده خود گویای همه چیز هست و نیاز به تجزیه و تحلیل خاصی ندارد غیر از اینکه چرا مسئولان وزارت بهداشت زمان زیادی را برای واردات واکسن و تولید واکسن داخلی به بهانه خودکفا شدن از دست دادند و حالا نتیجه این همه بی تدبیری فوت ۴۰۶ نفر از هموطنان در روز گذشته بود.

شرایط از این هم بدتر خواهد شد اگر واکسیناسیون سرعت نگیرد

در روز‌های اخیر با اضافه شدن گروه‌های مختلف برای دریافت واکسن از خبرنگاران گرفته تا فرهنگیان و گروه سنی بالای ۵۰ سال امید‌ها برای مقابله با کرونا قوت گرفته است، اما از رویا تا واقعیت فاصله زیادی است و نکته مهمتر اینکه قدرت ویروس دلتا برای انتقال آنقدر بالا رفته که خیلی از محققان و کارشناسان مطمئن نیستند که واکسن‌های موجود در بازار در برابر جهش‌های بعدی مقاومت داشته باشند.
برای مدیریت شرایط پیش‌رو، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، پیشنهاد می‌دهد به منظور کاهش بار مراجعات و بستری‌های بیمارستانی در پیک پنجم کرونا، از فضا‌های خالی مراکز درمانی برای راه‌اندازی کلینیک‌های سرپایی استفاده شود و دولت جدید ورود واکسن را سرعت بخشد.

طبق آخرین آماری که در روز‌های پایانی دولت دوازدهم منتشر شد حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن وارد ایران شده و می‌توان گفت به طور تقریبی با در نظر گرفتن دریافت دوز دوم برای کادر درمان، بیماران خاص و سالمندان حدود ۱۰ میلیون نفر واکسینه شدند، اما تا رسیدن واکسینه کردن ۷۰ درصد از جمعیت کشور راه زیادی در پیش است.


بیشتر بخوانید:کرونا و دولت دوازدهم؛ هزار وعده خوبان...


چرا موفق نبودیم

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد با این همه اعمال محدودیت و تعطیلی چرا در مهار کرونا موفق نبودیم و مدام هم داریم پیک‌های مختلف را تجربه می‌کنیم. دکتر علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چند بخش دلایل اصلی را برایتان توضیح می‌دهد.

دلیل اول اینکه قوانین محدودیت را درست اعمال نمی‌کنیم. دوم: ما در زمینه افزایش سطح پوشش واکسیناسیون موفق نبودیم  سوم: باید درمان کرونا را به دو دسته درمان‌های دارویی و غیردارویی تقسیم کرد؛ درمان دارویی همان درمان بیماران بستری در بیمارستان‌ها است که واکسن هم می‌تواند در این زمینه به خوبی پیشگیری کند. چهارم:، اما قسمت غیر دارویی مهم‌تر است و اینکه ما جامعه را باز گذاشته تا ویروس بچرخد و فقط امیدمان به واکسن باشد، درست نیست. زمانی این موضوع می‌تواند موثر باشد که واکسن موثر در اختیار داشته و آن را تزریق کنیم، اما ما در حال حاضر چنین موقعیتی نداریم و با این حال محدودیت‌های اجتماعی‌مان را هم به موقع برقرار نمی‌کنیم.

پنجم: نه تنها شهرهایمان را به موقع قرنطینه نمی‌کنیم، بلکه اصلا دستوری در این زمینه نداریم. در یک شهر جنوبی بعد از قرمز شدن وضعیت تصمیم می‌گیرند که دو روز شهر را قرنطینه کنند که این یک حالت فکاهی دارد.

او معتقد است: این موارد منجر به کنترل نمی‌شود. وقتی روند مداوم چرخش ویروس را شاهد هستید، به این معنی است که ما داریم به سمت بدی می‌رویم و طی این مدت روند کاهشی نداشته‌ایم.

این نکات تنها حرف‌های یک کارشناس و متخصص نیست بلکه همه افرادی که در این مدت در زمینه کرونا تحقیق کردند متفق القول می‌گویند که آنطور که باید ما با کووید ۱۹ مقابله نکردیم و به نظر می‌رسد این میدان مبارزه همچنان ادامه دارد و چشم‌ها دوخته شده به برنامه‌های دولت ابراهیم رئیسی..

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی