نیمی از قربانیان این روزهای کرونا در پایتخت زندگی میکنند و متروی تهران یکی از مهمترین اماکن شیوع این بیماری است. مدیر عامل متروی تهران در مصاحبهای از آخرین وضعیت این شهر زیرزمینی و اقدامات انجام شده برای مبارزه با کرونا گفته است.
دیدارنیوز: پیک پنجم کرونا مدتی است که در تهران و بسیاری دیگر از شهرهای کشور آغاز شده، آمار مرگ و میر و مبتلایان به این بیماری افزایش یافته و بهشت زهرا (س) تهران نیز به دلیل افزایش آمار فوتیها به حالت بحرانی درآمده است.
مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده اند: کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور گسترش یافته و تختهای بیمارستانی کاملا پر است، این شرایط در حالی بوده که رعایت پروتکلها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و دلتا، ویروس میتواند با قدرت سرایت بالا همه را مبتلا کند. یکی از مکانهایی که احتمال انتقال کرونا در آن زیاد است شهر زیر زمینی اعلام شده و شهروندان در شهرهایی مانند تهران همواره نسبت به این موضوع نگرانی و دغدغه داشته اند.
به گفته مسؤولان بهداشتی بیش از نیمی از مبتلایان و متوفیان کرونا مربوط به تهران است و حدود ۱۵۰ نفر هر روز در پایتخت به دلیل این بیماری جان خود را از دست میدهند. این در حالی است که روزانه تعداد زیادی از شهروندان پایتخت علیرغم شیوع کرونا از مترو برای رفت و آمد و جابجایی به نقاط مختلف تهران استفاده میکنند و مسافران ثابت این ناوگان حمل و نقل عمومی هستند، ولی حال این روزهای شهر زیرزمینی چندان رو به راه نیست و کرونا گریبان این ناوگان و مسافران را گرفته است.
درباره موضوعات مختلف در مترو تهران از جمله آمار مسافران شهر زیرزمینی در پیک پنجم کرونا و افزایش موارد ابتلا به سویه دلتای کروناف درآمد شرکت بهرهبرداری مترو، آخرین روند واکسیناسیون راهبران، نقص فنی قطارها، نحوه ضدعفونی واگنهای مترو در شرایط حاد کرونایی و ردیابی مسافران با تست مثبت کروناعلی عبدالله پور، مدیر عامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران به بحث و گفتگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.
پایتخت در حال حاضر در وضعیت قرمز کرونا به سر میبرد، کارشناسان در مورد شیوع نوع دلتا کرونا هشدار دادهاند و پیک پنجم هم ادامهدار شده است در حال حاضر در این شرایط آمار مسافران مترو تهران چگونه است؟
قبل از شیوع کرونا در شرایط مشابه یعنی در ماههای تابستان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ مسافر در خطوط مترو به صورت روزانه تردد میکردند که در حال حاضر این آمار به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در طول روز رسیده است که البته همین میزان هم در روزهای تعطیل و یا ایامی که محدودیتها اجرا میشود باز هم تقلیل میرود و به ۳۰۰ هزار نفر در طول روز میرسد. زمانی که دانشگاهها، مراکز آموزشی و مدارس تعطیل باشد، دولت اعلام کند که کارکنان نهادها و مراکز دولتی به دلیل کرونا باید کاهش یابند و یا بسیاری از کسب و کارها به دلایل کرونا فعالیت نداشته باشند قطعا آمار مسافران هم کاهش مییابد.
به طور کلی شیوع ویروس کرونا بیش از ۵۰ درصد مسافران این ناوگان را کاهش داد، اما شرکت مترو تهران برای ارائه خدمات خود به شهروندان هیچ گاه فعالیت خود را محدود نکرد و همواره در خدمت شهروندان است. همواره تمام سعی خود را در ارائه خدمات سریع، ایمن به شهروندان و مسافران و جلب رضایت حداکثری آنها به کار گرفتهایم و حتی در این روزهای سخت که موج جدیدی از بیماری نگرانیهای زیادی را ایجاد کرده در تلاش هستیم تا سفری ایمن را برای شهروندان رقم بزنیم.
طی هفته گذشته واکسیناسیون راهبران مترو همزمان با رانندگان اتوبوس و مترو آغاز شد روند واکسیناسیون راهبران به چه صورت بوده و چند نفر در اولویت دریافت واکسن در شهر زیرزمینی قرار دارند؟
رانندگان اتوبوس، تاکسی و راهبران مترو در اولویت دریافت واکسن قرار گرفتهاند و پس از آنها کارکنانی که با مسافران در ارتباط هستند و فعالیت عملیاتی دارند نیاز است که واکسن دریافت کنند از روز دوشنبه ۲۳۰۰ نفر واکسینه شدهاند و روزانه هزار واکسن تحویل شهر زیرزمینی داده میشود تا بخشهایی که در معرض خطر بیشتر قرار دارند واکسینه شوند. برای ناوگان حمل و نقل عمومی چندین مرکز جهت واکسیناسیون رانندگان تاکسی و اتوبوس در نظر گرفته شد و در مترو این اقدام در ساختمان ولایت مترو در محل ساختمان کالج انجام میگیرد.
در تلاشیم تا دو هفته دیگر همه خانواده مترو که شامل ۱۴۵۰۰ نفر هستند در مقابل ویروس منحوس کرونا واکسینه شوند. به دلیل جلوگیری از ازدحام جمعیت و معطل نشدن پرسنل در حال حاضر ساعت حضور افراد جهت دریافت واکسن هر نیم ساعت و در گروههای ۵۰ نفری صورت میگیرد.
آیا امکان انجام واکسیناسیون عمومی در مترو وجود دارد و آمادگی در این راستا لحاظ شده است؟
به هر حال بحث انجام واکسیناسیون و موضوع تست کرونا بسیار متفاوت است و ما قبلا در مورد تست کرونا ایستگاههایی را بدین منظور اختصاص دادیم، ولی در مورد بحث واکسیناسیون سیاست کلی با وزارت بهداشت است باید استانداردهای خاصی لحاظ شود، ولی ما اعلام کردهایم که پتانسیل داریم بخشهایی را جهت انجام واکسیناسیون اختصاص دهیم. تزریق، نظارت و به طور کلی واکسیناسیون متولی آن با وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا است و اگر آنها اعلام کنند که این اقدام در مترو امکانپذیر است ما شرایط را فراهم و اکیپهای مربوط به واکسن به مترو اعزام خواهند شد.
ضدعفونی واگنهای مترو در پیک پنجم کرونا و با توجه به شیوع سویه دلتای ویروس کووید به چه صورت انجام میگیرد؟
سلامت شهروندان برای ما بسیار حائز اهمیت است. قطعا ضدعفونی کردن قطارها و ایستگاههای مترو تهران و حومه با توجه به پروتکلهای ابلاغی از سوی ستاد مقابله با کرونا همانند قبل انجام میشود و تا زمانی که ستاد مقابله با کرونا یا وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی اوضاع را عادی اعلام کند، ادامه خواهد داشت. در حال حاضر مسافران نگرانی در این زمینه نداشته باشند چراکه همه گیتها، صندلیها، پلههای ثابت و دستگاههای شارژ بلیت نیز ضدعفونی میشوند.
قطارها روزانه در چند نوبت، با دو روش خشک وتر در سیستمهای مکانیزه شستشو، نظافت و ضدعفونی میشوند، همچنین نظافت و ضدعفونی تمامی قطارها در ایستگاههای ابتدایی و انتهایی هرخط نیز به صورت خشک انجام میشود.
البته از مسافران خواستاریم ضمن پرهیز از سفرهای غیر ضرور در ساعات پیک در صورت مشاهده ازدحام جمعیت برای سوار شدن به قطار عجله نکنند و تا آمدن قطار بعدی صبر کرده تا واگنهای خلوتتر را انتخاب کنند.
مدتی پیش اعلام شد که مسافران باید برای خرید کارت بلیت مترو کدملی ارائه کنند آیا ردیابی مسافران با تست مثبت کرونا از این طریق انجام گرفته است؟
ما متولی ردیابی وضعیت سلامت مسافران نیستیم و یا اینکه بخواهیم مسافران با تست مثبت کرونا را ردیابی کنیم، ولی به طور کلی ما برای مسافرانی که قصد تهیه کارت بلیت الکترونیکی دارند و از این طریق کدملی آنها نیز دریافت میشود ۵ درصد تخفیف ارائه میدهیم.