رئیس شورای اسلامی شهر تهران، از طرح صیانت از فضای مجازی مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و گفت: شورای پنجم شورای شفافیت بود، نه صیانت؛ و مجلس شورای اسلامی هم به نظر می آید به جای رفتن به سمت چنین طرح هایی به سمت شفافیت برود.
دیدارنیوز - محسن هاشمی روز یکشنبه در جریان سیصد و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: مجلس شورای اسلامی در این شرایط جامعه، به جای طرحهایی که واکنش منفی گسترده در جامعه ایجاد کند به دنبال حل مشکلات معیشتی و مطالبات واقعی جامعه برود و قطعا شفافیت نیز از مطالبات اصلی جامعه و وعده های محقق نشده در مجلس است.
وی در بخشی دیگر از سخنانش، از شهردار تهران و همکارانش در منطقه ۱۷ و ۱۸، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و سازمان پارکها و فضای سبز تشکر کرد و گفت: بالاخره طلسم آمادهسازی و بازآفرینی روی ریل منطقه ۱۷ و ۱۸ راه آهن تهران-تبریز شکست و این منطقه در اختیار مردم قرار گرفت.
هاشمی افزود: ابتدا قرار بود طوری بازآفرینی شود که با درآمد ساخت و ساز، هزینه ساخت تونل فراهم شود اما در این دوره شهرداری تصمیم گرفت به این باغراه که بزرگترین باغراه ایران و شاید منطقه است، دید کاسبکارانه نداشته باشد و آن را به فضای عمومی برای استفاده مردم تبدیل کرد.
وی تاکید کرد: روز گذشته و در افتتاح این باغراه شاهد استقبال خوب مردمی بودم و از اعضای شورا و مدیران شهرداری تشکر می کنم.
«محمد جواد حقشناس» رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با ارائه نطق پیش از دستور خود، به نکاتی درباره شورای پنجم و مقایسه آن با دوره های گذشته شورای شهر پرداخت.
وی گفت: این شورا با فهرست امید و شعارهای شهر انسان محور، شهر پاک، شهر زیست پذیر، شهری برای همه و مبارزه گسترده با فساد و شهر فروشی کار خود را آغاز کرد.
حق شناس اظهار داشت: در طول چند دهه رویکرد مدیریت شهری تهران آن بود که با صدور مجوز و ساخت ساز های نامحدود و گسترده به بهانه پاسخ به تقاضای مسکن، کسب درآمدهای کلان و استقراض از بانکها و فروش اوراق قرضه در عمل با فروش زمین و آسمان شهر نسبت به توسعه کالبدی شهر اقدام کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: پل ها، تونل ها و اتوبان هایی ساخته شد و در حوزه مترو نیز پیشرفت نسبتا خوبی صورت گرفت اما در برآیند کلی نتایج در حد مطلوب شکل نگرفت و ترافیک و آلودگی هوای شهر را کاهش نداد و حال مردم شهر را خوب نکرد.
وی گفت: اکنون که بخش بزرگی از شهروندان به ویژه جوانان چالش مسکن دارند حدود ۵۰۰ هزار خانه خالی در شهر تهران وجود دارد.
حق شناس ادامه داد: از خود بپرسید ۶۵ هزار میلیارد تومان بدهی و حداقل معادل همان مبلغ درآمد شهر در کجای شهر هزینه شده بود با دلار میانگین ۱۵۰۰ تومان بین سالهای ۸۴ تا ۹۶ با فرض صرف ۱۳ هزار میلیارد تومان مبلغ معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان به نام شهر هزینه شده است؛ آیا آنچه در شهر ساخته شده است با این مبلغ تناسبی دارد؟
عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح پرسش دیگر گفت: آیا می دانید کل هزینه کرد مدیریت شهری در دوره پنجم بر فرض تحقق کل بودجه چهار سال با دلار میانگین ۲۵ هزار تومان کمتر از ۵ هزار میلیارد دلار است؟
وی با بیان اینکه شورای پنجم با وجود همه کارشکنی ها و فشارها و با وجود معضلات بدهی و هجوم چند هزار طلبکار چند ساله ، تورم نیروی انسانی، فساد و نابسامانی به جا مانده از گذشته ، با وجود کاهش شدید درآمد ها به دلیل توقف شهر فروشی، با وجود مشکلات کلان اقتصادی ناشی از تشدید تحریمها و افزایش تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی و با وجود آثار زیانبار ناشی از پاندمی کرونا علیرغم وعدههای برخی، در باتلاق شهرداری غرق نشد و در جهاتی پدیده موفق بود، هر چند که این توفیق با انتظارات مردم و بدنه اصلاح طلب و اعضای این شورا از خود، فاصله بسیار داشت.
«شهربانو امانی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت که چهار سال از عمر مدیریتی شهر تهران گذشت و این ۴ سال و سایر ۴ سالها ممکن است در مقابل عمر ۲۳۵ ساله یا ۷۰۰۰ ساله تهران هیچ به نظر رسد اما طبعا نه برای من و نه برای هیچکدام از همکاران سابق و آتی من، این مقایسه، عامل انفعال نیست و نباید باشد زیرا که تاریخ با ثانیه ها نوشته میشود و تک تک تصمیمات و حرفها و اعمال ما، در آینده این شهر و زندگی مردمانش اثر خواهد گذاشت.
وی با اشاره به اقدامات شورا در حوزه خودرو، گفت: خودرو، عامل بسیاری از اتلافها و نابسامانی، در حوزه اقتصاد، محیط زیست، جامعه، فرهنگ و سلامت شهروندان، عملا یعنی باعث خرابی در همه وجوه زندگی اجتماعی و شهری است.
وی افزود: خودرو عامل اصلی یا یکی از عوامل اصلی، گرمایش زمین، آلودگی هوا، سوبسیدهای سنگین اقتصادی، تخریب محلات، از بین رفتن سرزندگی شهری، چاقی و کم تحرکی شهروندان، هزینه های سنگین حوزه سلامت، ترافیک و عوارض اجتماعی و اقتصادی آن
و بسیاری پدیده دیگر که میتوان به این لیست افزود.
امانی ادامه داد: از ابتدای دوره بر آن شدم که این بازآرایی را آغاز کنم و می دانم که سالها و دهه ها طول خواهد کشید. این موضوع برایم بسیار مهم بود و عمده ۴ سال را به این مساله پرداختم.
وی، تعریف بخشی از زونهای TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی) تهران، تصویب دستورات مهم و ماندگار در این حوزه در سطح برنامه ۵ ساله و بودجه های سالانه، الزام شهرداری به اصلاح طرح تفصیلی بر مبنای TOD، تهیه دستورالعمل خیابان کامل تهران، ایجاد کمیته های ۲۴ گانه TOD، سامانه هوشمند TOD شهر تهران، آموزش حدود ۵۰۰ نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری و تالیف و ترجمه ۷ کتاب در این حوزه، بخشهای برجسته این اقدامات بودند که همه، اولین بودند و مستدام نیز خواهند بود.
وی درباره سرویس مدارس گفت که سرویس های مدارس وضعیت بسیار آشفته ای داشتند و شکایات متعددی از سوی اولیا و دانش آموزان داشتیم. در همان ابتدای کار، بر این موضوع مهم تمرکز کردیم و با تلاش فشرده ای، طرح سرویس های مدارس را به تصویب رساندیم و ابلاغ شد و به اجرا درآمد. استقبال از وجوه مثبت این اقدام بالا گرفت و آنچه در شورا و شهرداری انجام داده بودیم، منشاء یک ساماندهی ملی در این زمینه شد.
امانی با اشاره به اقدامات شورا در حوزه آب عنوان کرد: مساله مدیریت آب در شهر نیز از نظر من بنیادی است؛ درست است که اهمیت مهندسی آن، کمتر از مدیریت آب سرزمینی است، لکن اگر در ریشههای بحران آب سرزمینی دقیق شویم، خواهیم دید که ریشهاش در آموزش است.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به مسوولیت اجتماعی نیز اظهار داشت: قبلا نظراتم را در باب آبان ۹۸ و رویدادهای مشابه آن را گفته ام؛ بخش تلخ تاریخ کشورند و ریشه آن در عقب ماندگی حکمرانی از تحولات جامعه است؛ باری، به بیان نظراتم اکتفا نکردم و کمترین مسوولیت اجتماعی خود را در این دیدم که به عنوان عضو کوچکی از نظام حاکمیت، به حضور پدر و مادران داغداری بروم که در آبان ۹۸ عزیزان خود را از دست داده بودند و عذرخواه باشم. جهت رسمیت بخشیدن به این حرکت، طرحی دوفوریتی ارایه دادم و طبق آن، شورا و شهرداری موظف به دلجویی رسمی از اینخانواده های داغدار شدند.
وی با بیان اینکه اشتباه همیشه سرزدنی است، حتی از حاکمان، گفت: البته برخی از اشتباهات حقیقتا بخشودنی نیست ولی در هر حال، کمترین مسوولیت اجتماعی ما، عذرخواهی از اشتباه است که در فرهنگ اجتماعی و نیز فرهنگ حکمرانی ما، جا نیافتاده و بسیار از آن دوریم.
وی ادامه داد: شوراهای شهر در ایران با پارلمانهای محلی بسیار فاصله دارند. شهرداری ها در ایران، با دولتهای محلی بسیار فاصله دارند. مسوولیت، بسیار غیر متمرکز است و بین شهرداری و دولت و تعداد زیادی نهاد دیگر توزیع شده است. عامل بسیاری از معضلات شهری نبودن تمرکز مدیریتی است. یک مثال ساده، بحث آلودگی هواست؛ اکنون ۱۸ بخش از حاکمیت، به طور مستقیم در این موضوع موثرند.
وی افزود: تعداد زیادی از این بخشها، مستقر در دولت هستند و در حالی که همگی مصرف کننده خدمات تهران و عامل آلوده کردن هوای شهر هستند، پاسخگویی در مقابل مسایل شهر تهران، وظیفه رده چندم آنهاست.
امانی با بیان اینکه تجمیع اختیارات، پاسخگویی می آورد، عنوان کرد که در شورای پنجم در زمینه افزایش اختیارات شوراها و شهرداریها موفق نبودیم ولی نمونه ای از یک حکمرانی کم هزینه و کم فساد را ارایه کردیم که زمینه و نمونه بسیار مهمی برای آیندگانی که سعی در اقناع حاکمیت مرکزی دارند برای توسعه اختیارات پارلمانها و دولتهای محلی خواهد بود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین خطاب به شورای ششم اظهار داشت: درست است که ما و شما به مدت ۴ سال در راس تصمیم گیری مدیریتی تهران هستیم ولی آثار و عواقب تصمیماتمان، سالها و دهه ها بر شهر اثر خواهد گذاشت.
امانی خاطر نشان کرد: لطفا، عمیقا آ گاه باشید که تصمیات و بیانات شما بویژه در زمینه کالبد و زیرساختهای شهری، آثار و عواقب طولانی مدت بر شهر دارد. لطفا تعجیل در طرحها و لوایح نداشته باشید.
حجت نظری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران با ارائه نطق پیش از دستور به عملکرد پنجمین دوره شورای شهر پرداخت و اظهار داشت:
این خدمت و عبادت چهار ساله گذشت و امروز ما و شما، شاهد چهار سالی هستیم که پشت سر گذاشته شد و میتوان آن را قضاوت کرد. میتوان قضاوت کرد که شهر را چگونه و در چه شرایطی تحویل گرفتیم و حال که تحویل میدهیم، چه چیزی کمتر یا بیشتر شده است.
وی افزود: ما البته بزرگراه و پلهای دوطبقه و امثال آن نساختیم و نباید هم میساختیم، چون با وعده تغییر همین ریل توسط شما انتخاب شدیم، وعده دادیم که از جیب مردم پروژههای چندهزار میلیاردی بیحاصلی همچون پل صدر نخواهیم ساخت و نساختیم.
وی گفت: وعده دادیم فضای تنفس شهر را بیشتر مسدود نخواهیم کرد و نکردیم؛ اما به جای آن فضاهای مردم محور همچون پلازها را توسعه دادیم.
نظری ادامه داد: پروژههای کمهزینه و ملموس در محلات ایجاد اجرا کردیم، هویت شهر را حفظ کردیم و تلاش کردیم شهروندان بیشتر با کوچهها و خیابانها ارتباط برقرار کنند.
عضو شورا خاطر نشان کرد: فضاها و مکانهایی که بخشی از خاطره جمعی تهرانیها بود را برای آیندگان حفظ کردیم و در اختیار عموم گذاشتیم.
وی در ادامه مجلس شورای اسلامی را برای طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی خطاب قرارداد و گفت: به نمایندگی از مردم بگویم که هیچگاه لجبازی با ملت و اراده مردم آینده خوبی نداشته است، روزهاست به سبب همین طرح، فشار روانی سنگینی بر مردم، بهخصوص صاحبان مشاغل و کسب و کارهای خرد و کلان اینترنتی وارد شده و تصویب و اجرای آن نیز زندگی بسیاری از مردم را مختل میکند.
وی در بخش دیگری از نطق خود اظهار داشت که همکاران کمیته تنقیح مصوبات شورای شهر تهران کارهای بزرگی انجام دادند، کارهایی که در طول ادوار شورای شهر تهران کمنظیر بود و در این دوره در سامانه جامع مصوبات با تکمیل بارگذاری و بررسی بیش از ۶۲۰۰ مصوبه ادوار شورا و انجمن شهر و نیز بررسی دقیق هزاران برگ سند تقنینی، تنقیح مصوبات شورا به اتمام رسید.
پی افزود: در این راستا از مجموع ۶۶۰ مصوبه اثرپذیر و ۵۴۷ مصوبه اثرگذار، ۱۰۴۴ مورد اصلاح، ۲۵۱ مورد نسخ، ۱۸۲ مورد ابطال، ۳۸۶ مورد الحاق، ۷۳۳ مورد ارجاع و مجموعا ۸ مورد ابطال جزیی و ابطال برخی مصادیق، تشخیص و در سامانه اعمال شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهار داشت: سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ موفق به ۲ برابر کردن بودجه ورزش شهر تهران شدیم و رقم آن را از حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۷ به حدود ۴۰۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رساندیم. علاوه بر این افزایش، بودجه ورزش زنان را با بودجه اختصاص داده شده برای ورزش مردان برابر کردیم.
وی، اکران مسابقات ورزشی در بوستانها، توجه به ورزش در زیباسازی و المانهای شهری، توجه ویژه به ورزش در مناطق کمتربرخوردار تهران از طریق پایین نگه داشتن بهای خدمات، ارائه طرح ایجاد دهکدههای ورزش، توجه ویژه به ورزش جانبازان و معلولان، کهنسالان، کودکان و نوجوانان، برگزاری لیگ بازیهای رایانهای، اجرای طرح دوشنبههای ورزشی را از دیگر اقدامات کمیته ورزش شورای شهر تهران دانست.
نظری گفت: در ستاد توانافزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران، برای اولین بار در کشور، امکان ایجاد فضاهایی در هر یک ازمناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران برای فعالیت سازمانهای مردمنهاد را فراهم کردیم.