تیتر امروز

محمد (ص) تحریف شده‌ترین شخصیت تاریخ است/ محمدی که در توصیف فقهی تعریف می‌شود؛ شخصیتی سیاه و تاریک است/ حکم سب‌النبی حکم وحشتناکی است که مغایر با قرآن است
در سی‌و‌نهمین برنامه دیدار اندیشه با سلیمانی اردستانی مطرح شد:

محمد (ص) تحریف شده‌ترین شخصیت تاریخ است/ محمدی که در توصیف فقهی تعریف می‌شود؛ شخصیتی سیاه و تاریک است/ حکم سب‌النبی حکم وحشتناکی است که مغایر با قرآن است

در سی‌ونهمین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام عبدالرحیم سلیمانی اردستانی با موضوع "محمد (ص) تحریف شده‌ترین شخصیت تاریخ" گفت‌و‌گو کردیم.
قفل تاریخی بر سر راه بخش صنعتی/ تهران؛ شهری برای همه یا منافع گروه‌های خاص؟/ بررسی CFT، سیگنالی مثبت به جهان
مجله اقتصادی دیدارنیوز با اجرای لیلا قصاب‌زاده

قفل تاریخی بر سر راه بخش صنعتی/ تهران؛ شهری برای همه یا منافع گروه‌های خاص؟/ بررسی CFT، سیگنالی مثبت به جهان

این بیست و پنجمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصاب‌زاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته می‌پردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان...
خشم عمومی مردم و سقوط دولت نپال/ حمله به قطر با مشارکت کشورهای عربی!/ حمله روسیه به لهستان؛ اعلان جنگ به ناتو؟
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

خشم عمومی مردم و سقوط دولت نپال/ حمله به قطر با مشارکت کشورهای عربی!/ حمله روسیه به لهستان؛ اعلان جنگ به ناتو؟

این صد و پانزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

درآمدی بر ضرورت تأسیس پارلمان معلمان

News Image Lead

تشکیل پارلمان معلمان، این امکان را فراهم خواهد ساخت تا از ستاد تا صف و از وزارتخانه تا کلاس و مدرسه حضور نمایندگان شورا در برنامه‌سازی و اصلاح و بهبود مسائل آموزش و پرورش محسوس و چشمگیر شود.

کد خبر: ۱۰۱۲
۱۷:۴۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

دیدارنیوز - محمدابراهیم محمدی کارشناس آموزش و پرورش - آموزش و پرورش برخلاف نهادهای دیگر هم پر مسئله است و هم پر دامنه. این دستگاه بزرگ برای حل آسان و بهتر مسائل، نیازمند همگرایی فراگیر از صف تا ستاد است.

دلیلی ندارد این نهاد که به تعداد اقلیم، مناطق، قومیت و گویش‌ مسئله دارد این همه را در چنبره برنامه‌ریزی شماری محدود منحصر نماید. مسائل آموزش و پرورش برخلاف دیگر دستگاه‌های حاکمیتی هم زیاد است و هم نوپدید؛ چاره‌ای نیست که سامانه‌های نیازشناسی که ارتباطی پیوسته با فرهیختگان این نهاد دارد مسائل را در قالب هندسه‌ای معکوس به ستاد منتقل و مورد تحلیل قرار دهند.

آموزش و پرورش اگر بخواهد چابک، پیشرو و توانا در حل مسائل خود باشد باید از قالب یک دستگاه اداری و اجرایی در آمده و به یک نهاد فرهنگی که مشاکل ومسایل آن درون سیستمی شناسایی، تحلیل و ارزیابی می‌شود ، درآید.

نباید واقعیت‌های موجود را که نشان از ناتوانی و کم کارآمدی این نهاد بوده و البته به دولتی خاص نیز محدود  نمی شود نادیده انگاشته و از کنار آن به راحتی گذشت.

آموزش و پرورش در زمینه مسائل آموزشی و به‌ویژه تربیتی مشکلات مزمن زیادی دارد که البته هر ساله بر شمار آن افزوده شده و چون میراثی ناشایست وبال دولت‌های بعد می‌شود.

افزون بر مشکلات عدیده آموزشی در زمینه مسائل تربیتی نه حرف اقناعی هست و نه طرح اجرایی. ایده و برنامه‌های ما همان است که بود و همه کسانی که در قامت تصمیم‌گیران راهی ساختمان علاقه‌مندان شدند در کسوت عناصر اجرایی و اداری عمر غالباً کوتاه اداری خود را صرف همان شیوه و روش اسلاف کردند و رفتند. برنامه‌سازی مبتنی بر نیازهای امروز و فردای فرهنگی، تربیتی و مهارتی و اجرای هوشمندانه و با شهامت آن حلقه مفقوده این بخش مهم آموزش و پرورش است.

چه نیکوست اگر وزیر محترم که گام‌های مبارکی در این مدت کوتاه در جهت حل مشکلات برداشته‌اند، برای برون رفت و بهبود اوضاع آموزشی به‌ویژه پرورشی و دسترسی آسان و به هنگام به مسائل آموزش و پرورش و فرصت‌سازی برای تصمیم‌گیری درست و کارشناسی شده، طرح پارلمان معلمان را با هدف اصلاح نظام پیشین و به روز رسانی فرایند تصمیم سازی‌ها تأسیس نمایند. 

انتخاب عناصری آگاه، دلسوز، فعال و با تجربه توسط معلمان مدرسه و تشکیل پارلمان معلمان شهر و متناظر آن با رقابت برترین‌های شهرستان‌ها و تشکیل پارلمان استانی و زمینه‌سازی برای حضور نخبگان و فرزانگان آموزش و پرورش استان‌ها در هیـأت پارلمان ملی معلمان، فواید و برکات زیادی را برای این ابر نهاد تعلیم و تربیت عمومی و رسمی رقم خواهد زد.

1ـ زمینه‌سازی برای شناخت بهترین منابع انسانی مؤثر و کارآمد
2ـ فرصت‌سازی برای شناخت و جذب افراد کارآمد در آموزش و پرورش و فراهم کردن زمینه چرخش نخبگانی.
3ـ دسترسی آسان به مسائل آموزش و پرورش از کف کلاس، مدرسه تا شهر و استان و کشور با نگاه به اقتضائات و ضرورت‌ها
4ـ امکان تصمیم‌سازی‌های منطقه‌ای و استانی
5ـ حذف و اصلاح برخی از ساختارهای سنتی و غلط ارتباطی ستاد با صف
6ـ اعتمادافزایی و مشارکت‌پذیری در طرح‌ها و برنامه‌های ابلاغی
7ـ تسهیل زمینه‌سازی ارتباطی واقع بینانه با بدنه معلمان کشور
8ـ خارج کردن نهاد آموزش و پرورش از چنبره تصمیم‌های در خلأ  و بیگانه با نیازهای صف
9ـ فرصت‌سازی برای انجام اصلاحات اساسی و پایدار در آموزش و پرورش
10ـ فرصت‌سازی برای تألیف و تولید محتواهای آموزشی و پرورشی متناسب با نیازهای بومی
11ـ  مشارکت در نظارت و ارزشیابی میدانی برنامه‌های تجویزی
12ـ مهاجرت از برنامه‌ریزی‌های تهران محور، به بر برنامه‌ریزی‌های بوم محور
13ـ شناسایی و تشکیل بانک منابع عظیم نیروی انسانی برای مأموریت‌های متناسب

این اقدام که جز برنامه‌های اجرایی و نظارتی محدود؛ بار مالی چندانی هم برای آموزش و پرورش نخواهد داشت، بروندادهایی قابل توجه را برای آموزش و پرورش که بیش از هر دستگاه دیگری برای حل آسان و کم هزینه مسائل به عقل جمعی و راهکارهای میدانی نیاز دارد خواهد داشت.

برگزاری انتخابات پارلمان که سالانه یک و حتی 2 یا سه سال یک بار انجام خواهد گرفت سودمندی‌های زیادی  را به ستاد و ادارات و به‌ویژه مدیران صف و ستاد آموزش و پرورش رسانده و در‌آمدی خواهد بود برای تأسیس سازمان صنفی معلمان و زمینه‌ای  برای انجام ده‌ها مأموریت تکلیفی قابل تفویض.

این پارلمان برخلاف تجربه مجلس دانش‌آموزی که محدود به چند نشست و برنامه نمادین شده و جز توقع‌تراشی حاصلی ندارد، می‌تواند در قامت یک پارلمان کارآمد و مؤثر معلمان؛ بزرگ‌ترین نقش را در تصمیم‌سازی‌ها و اعتباربخشی تولید برنامه‌های محتوایی، عملیاتی، میدانی و مشارکت و نظارت در اجرای موفق برنامه‌ها ایفا نماید.

تشکیل پارلمان این امکان را فراهم خواهد ساخت تا از ستاد تا صف و از وزارتخانه تا کلاس و مدرسه حضور نمایندگان شورا در برنامه‌سازی و اصلاح و بهبود مسائل آموزش و پرورش محسوس و چشمگیر شود.

پیداست دبیرخانه‌ای تحت نظر و نظارت وزیر محترم آموزش و پرورش می‌تواند هماهنگی این پارلمان را که سالی یک نشست ملی، استانی و منطقه‌ای خواهد داشت به‌عهده گیرد.


منبع: فارس
ارسال نظرات
امروز يکشنبه ۲۳ شهريور
امروز يکشنبه ۲۳ شهريور
امروز يکشنبه ۲۳ شهريور
امروز يکشنبه ۲۳ شهريور