تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

هیپوکسی نوزادان و آسیب‌هایی در آینده

یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: نوزادانی که حین زایمان و پس از آن دچار کاهش اکسیژن شوند، سلول‌های مغزی آن‌ها دچار مرگ سلولی شده و می‌تواند سبب از دست رفتن توانایی حرکتی نوزاد در آینده، شود.

کد خبر: ۹۵۶۵۲
۰۹:۳۵ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

هیپوکسی نوزادان

دیدارنیوز ـ علیرضا محمودی راد اظهار کرد: نوزادان و شیرخواران تا سن چهار ماهگی، عمدتاً از طریق بینی نفس می‌کشند؛ به همین جهت گرفتگی بینی در آن‌ها می‌تواند سبب هیپوکسی و حتی خفگی آن‌ها شود.

رئیس بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند بیان کرد: نوزادانی که در زمینه سپسیس دچار پنومونی (عفونت بافت ریه) می‌شوند معمولاً اولین علامت، افت اکسیژن خون است.

محمودی راد ادامه داد: یکی از علل دیگری که سبب خفگی ناگهانی و انسداد راه هوایی می‌شود، ورود جسم خارجی مانند تکه‌های غذا و اجسام کوچک است.

وی با بیان اینکه به شکم خواباندن نوزاد با خطر خفگی در خواب همراه است، تصریح کرد: مرکز تنفس در ساقه مغز نوزادان تکامل کافی ندارد و از طرفی نوزادان توانایی جابجایی سر خود را ندارند و نمی‌توانند از وضعیت خفگی خود را رها سازند.

این متخصص بیماری‌های داخلی بیان کرد: هیپوکسی در ابتدا سبب بی قراری نوزاد می‌شود و با ادامه کاهش سطح اکسیژن خون، لب‌ها و اندام‌ها دچار سیانوز (کبودی) می‌شوند.

محمودی راد با اشاره به اینکه اگر هیپوکسی ادامه‌دار شود می‌تواند به ارگان‌های بدن آسیب برساند، افزود: شایع‌ترین ارگانی که دچار هیپوکسی می‌شود، مغز است.

وی ادامه داد: نوزادانی که حین زایمان و پس از آن دچار کاهش اکسیژن شوند، سلول‌های مغزی آن‌ها دچار مرگ سلولی شده و می‌تواند سبب از دست رفتن توانایی حرکتی نوزاد در آینده، شود.

این متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه برای رفع خفگی و هیپوکسی نوزادان شناسایی و رفع عامل زمینه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: در صورتی که خفگی به علت انسداد راه‌های هوایی توسط جسم خارجی باشد، نوزاد را به شکم روی دست خود خوابانده و با کف دست دیگر ضربات آرام بین دو کتف می‌زنیم در صورتی که جسم خارجی در دهان باشد، می‌توان با دو انگشت خود آن را خارج کنیم.

محمودی راد یادآور شد: هر چقدر که هیپوکسی نوزادان زودتر برطرف شود، میزان و شدت آسیب به مغز آن‌ها کمتر خواهد بود.

 

منبع: ایسنا
برچسب ها: نوزادان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی