تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

تبعیض جهانی در توزیع واکسن کرونا/ دسترسی ۱۱۰ برابری کشور‌های ثرتمند

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد: شش ماه از آغاز واکسیناسیون کووید-۱۹ در جهان می‌گذرد، اما از مجموع واکسن‌های تزریق شده، ۴۴ درصد در کشور‌های ثروتمند و تنها چهار دهم درصد در کشور‌های فقیر استفاده شده است؛ به عبارت دیگر، دسترسی ثروتمندان به واکسن، ۱۱۰ برابر بیشتر بوده است.

کد خبر: ۹۴۹۸۲
۱۳:۲۲ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

تبعیض جهانی در توزیع واکسن کرونا

دیدارنیوز ـ فریاد‌های رهبران جهان برای توزیع عادلانه واکسن و تصاویر قبرستان‌های مملو از فوتی‌های جدید در آفریقا تا جنازه سوزی‌های بیماران کرونایی در هند، هرگز از حافظه تاریخی قرن ۲۱ پاک نخواهد شد، اما نکته دردناک‌تر اینکه نه گوشی برای شنیدن این فریاد‌ها است و نه چشمی برای دیدن این تصاویر.

آمار ۱۱۰ برابری از اختلاف دسترسی به واکسن را در حالی از سازمان ملل متحد می‌شنویم که توقع ما از این سازمان به عنوان عالی‌ترین نهاد بین‌المللی فراتر از گله‌مندی برای ارائه این دست اطلاعات است. از آنجا که صلح و امنیت بین‌المللی، عدالت اجتماعی، رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی از اهداف عالی منشور سازمان ملل متحد است، انتظار می‌رود این نهاد فراتر از «ابراز نگرانی‌ها» به صورت عملی و عینی اقدام کند.

سازمان ملل بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت در این گزارش نوشت، ناامیدکننده‌تر از آمار نابرابر توزیع واکسن، تداوم این روند بوده به طوری‌که برای ماه‌ها هیچ تغییری در این دسترسی به واکسن حاصل نشده است.

در حالی که آمار مبتلایان به ویروس کرونا برای ششمین هفته و شمار جانباختگان کرونا برای پنجمین هفته، روند نزولی را در پیش گرفته، اما جامعه بین‌الملل با شرایط ناهمسان و نابرابر مواجه است؛ از شش منطقه تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت، سه منطقه آقریقا، (قاره) آمریکا و پاسیفیک غربی (غرب اقیانوس آرام) شاهد افزایش مرگ‌ومیر مبتلایان به کووید-۱۹ است.

«بانکسیکو» (بانک مرکزی مکزیک) نیز اعلام کرد تا کنون تنها ۸.۴ درصد از مجموع واکسن‌های علیه کووید-۱۹ در جهان در آمریکای لاتین تزریق شده است.

به رغم اعلامیه‌های اخیر چندین کشور مبنی بر توزیع دوز‌های واکسن، سازمان جهانی بهداشت نیز بار دیگر با انتقاد از نابرابری در دسترسی به واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ از هفت اقتصاد برتر صنعتی خواست تا واکسیناسیون دست‌کم ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تا ماه سپتامبر (شهریور) و تامین واکسن حداقل ۳۰ درصد جمعیت جهان را تا پایان سال تضمین کنند.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر لزوم تلاش گسترده جهانی برای تامین واکسن کشور‌های کم درآمد گفت: به طور فزاینده‌ای شاهد یک همه‌گیری دو طرفه هستیم؛ از یک سو بسیاری از کشور‌ها با وضعیت بسیار خطرناکی روبرو هستند و از سوی دیگر برخی کشور‌ها با بالاترین آمار واکسیناسیون از پایان دادن به محدودیت‌ها سخن می‌گویند.

آدهانوم ضمن تاکید بر انتقال نگران‌کننده گونه‌های ویروس کرونا از جمله گونه دلتا در سطح جهان هشدار داد: لغو سریع محدودیت‌ها می‌تواند برای افرادی که هنوز واکسینه نشده اند، فاجعه بار باشد.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت با درخواست از کشور‌های ثروتمند موسوم به «جی‌هفت» برای همکاری در توزیع واکسن گفت: برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده به ۱۰۰ میلیون دوز واکسن فقط در ماه ژوئن و ژوئیه (خرداد تا مرداد) و ۲۵۰ میلیون دوز تا ماه سپتامبر (شهریور) نیاز داریم.

وی همچنین از تولیدکنندگان واکسن در قالب برنامه دسترسی جهانی «کوواکس» خواست تا حجم تولید خود را در سال جاری تا ۵۰ درصد افزایش دهند.

آنجلا سیمائو، دستیار دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز با هشدار از واکسن‌های تقلبی علیه کووید-۱۹ به کشور‌ها توصیه کرد که نسبت به قانونی بودن واسطه‌ها هوشیار بوده و تنها از هشت واکسن مورد تایید این نهاد استفاده کنند.

نشریه لا وانگواردیا اسپانیا پیشتر با اشاره به برنامه توزیع واکسن برنامه کوواکس تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت نوشت: در مقابل سرعت بالای واکسیناسیون در کشور‌های ثروتمند، برنامه توزیع واکسن کوواکس، لنگان لنگان پیش می‌رود. یونیسف به تازگی پیرامون مسئله توزیع واکسن علیه کووید-۱۹ با تاکید بر اینکه «زمانی برای از دست دادن باقی نمانده است» از دریافت ۱۹۰ میلیون دوز واکسن کمتر از میزان پیش‌بینی شده خبر داد.

در ادامه این گزارش آمده است: تنها راهکار خروج فوری از این بحران، سرازیر شدن موج دوز‌های واکسن از سوی کشور‌های ثروتمند به سوی کشور‌های فقیر است. به گفته یونیسف، چنانچه تحویل دو هزار دوز واکسن تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی به کشور‌های فقیر محقق شود، بزرگترین عملیات لجستیکی تاریخ جهان انجام شده است.

به نوشته لا وانگواردیا، اینکه بسیاری از کشور‌ها به واکسن دسترسی ندارند، اما در برخی کشور‌های جهان اول، استفاده و یا عدم تزریق واکسن به کودکان به دغدغه جدی تبدیل شده، مایه تاسف و حیرت است.

نکته حائز اهمیت اینکه اگر چه محتمل‌ترین سناریو تا پیش از کشف واکسن این بود که بیماری همه‌گیر در برخی نواحی که واکسینه شده‌اند به پایان می‌رسد، اما شیوع گونه‌های جدید با مقاومت بالاتر در گوشه و کنار جهان گواه این مطلب است که حتی با رسیدن واکسن، این ویروس دردسرساز به این زودی ریشه کن نخواهد شد؛ بنابراین در نظر گرفتن هدفی والاتر و به اشتراک گذاشتن این کالای عمومی به امید نجات سراسر این کره خاکی از شر ویروس کرونا نباید به هیچ عنوان فدای رقابت بر سر "اولین بودن‌ها" در تولید و خرید واکسن شود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: واکسن کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی