تیتر امروز

تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب/ تهدید اسرائیل به پاسخ شدید به حزب الله/ برای واردات خودرو‌های دست دوم دست نگهدارید
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب/ تهدید اسرائیل به پاسخ شدید به حزب الله/ برای واردات خودرو‌های دست دوم دست نگهدارید

این پانزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
عباس کاظمی: نسل زد از حاکمیت زندگی می‌خواهد/جامعه در شرایط خاص دو قطبی می‌شود/ می‌گفتند پزشکیان رای بیاورد، همجنسگرایی رونق می‌گیرد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

عباس کاظمی: نسل زد از حاکمیت زندگی می‌خواهد/جامعه در شرایط خاص دو قطبی می‌شود/ می‌گفتند پزشکیان رای بیاورد، همجنسگرایی رونق می‌گیرد

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان دکتر عباس کاظمی استاد دانشگاه و جامعه شناس بود؛ او در این گفت و گو روی موضوع دو قطبی شدن جامعه نظر متفاوتی داشت که مشروح آن را می توانید ببینید...
دادستان، قاضی و مسئولان زندان از بیماری من بی اطلاع بودند/ اتهامم تبلیغ علیه نظام بود/ درباره فعالیت هسته‌ای ایران صحبت کرده بودم
گفت‌وگوی دیدارنیوز با صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی

دادستان، قاضی و مسئولان زندان از بیماری من بی اطلاع بودند/ اتهامم تبلیغ علیه نظام بود/ درباره فعالیت هسته‌ای ایران صحبت کرده بودم

صادق زیباکلام که در روز ۱۱ تیرماه، ۴ روز قبل از مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری با مرخصی استعلاجی و سپس با تعلیق حکمش از زندان اولین خارج شد، مهمان ما در استودیو دیدارنیوز بود و سوالات ما پاسخ...

میزان متوسط نرخ رشد روزانه کرونا در دنیا به ۴۸ صدم درصد رسید

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: میزان متوسط نرخ رشد روزانه بیماری کرونا در دنیا در فروردین به ۴۹ صدم درصد و در اردیبهشت به ۴۸ صدم درصد رسید.

کد خبر: ۹۳۸۲۰
۱۳:۰۹ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

میزان متوسط نرخ رشد روزانه کرونا در دنیا

دیدارنیوز ـ به گزارش روز دوشنبه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، محمد جواد دهقانی با تشریح جدیدترین اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer)، افزود: نتایج نشان می‌دهد کشور‌های ایران با ۱۸.۸ درصد، کانادا با ۱۵.۸ درصد و ترکیه با ۱۵.۲ درصد بیشترین سهم نسبت بیمار جدید به کل بیماران را در اردیبهشت ماه داشتند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر از کل جمعیت بیماران کشور ایران ۱۸.۸ درصد در اردیبهشت ماه به جمعیت بیماران افزوده شد. اگر مجموع بیماران جدید در ۲ ماه فروردین و اردیبهشت محاسبه شود، بیش از ۳۶ درصد از کل جمعیت بیمار کشور در این ۲ ماه بود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: میزان کل جمعیت بیماران کرونایی در دنیا با افزایش ۲۰ میلیون نفر در فروردین به ۱۴۳ میلیون نفر و با افزایش حدود ۲۲.۹ میلیون بیمار جدید در اردیبهشت به ۱۶۶.۵ میلیون نفر رسید که حدود ۱۳.۵ درصد از این جمعیت در اردیبهشت ماه بود. بدین ترتیب میزان متوسط نرخ رشد بیماری روزانه دنیا در فروردین به۴۹ صدم درصد و در اردیبهشت ۴۸ صدم درصد ثبت شده است.

دهقانی درمورد ایران توضیح داد: روند افزایشی آمار بیماران جدید کرونا در کشور از ۲۴۳ هزار نفر در اسفند با رشد ۲ برابری یعنی ۴۹۳ هزار نفر در فروردین ادامه و به ۵۲۹ هزار نفر در اردیبهشت رسید.

وی افزود: این میزان افزایش، بالاترین میزان ممکن در طول ۱۴ ماه گذشته در کشور بود. با این رقم افزایش، بیماران کشور از ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ افزایش یافت.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: حدود ۱۹ درصد کل بیماران کشور مربوط به بیماران جدید در اردیبهشت ماه امسال هستند، این در حالی است که کل بیماران جدید در اردیبهشت برای برخی کشور‌ها از جمله ایتالیا برابر با ۲۹۰ هزار نفر، روسیه برابر با ۲۶۵ هزار نفر، فرانسه ۲۴۲ هزار نفر، اسپانیا ۲۰۰ هزار نفر و انگلیس برابر با ۶۴ هزار نفر گزارش شد.

میزان رشد روزانه بیماران ایران

دهقانی یادآور شد: میزان متوسط رشد روزانه بیماران کشور که در اسفند به ۳۴ صدم درصد رسیده بود، در فروردین ماه به بیش از ۲ برابر یعنی صدم۷۹ درصد و در اردیبهشت به ۶۸ صدم درصد رسید. با این حال ایران از نظر میزان متوسط روزانه رشد بیماری در اردیبهشت در میان کشور‌های همزمان (۱۳ کشور همزمان در انتشار کووید -۱۹: چین، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، ایران، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا) در جایگاه اول قرار دارد.

وی ادامه داد: کشور‌های کانادا با رشد متوسط روزانه ۵۶ صدم درصد و ترکیه با ۵۴ صدم درصد به ترتیب در ردیف‌های دوم و سوم قرار دارند. همچنین کشور‌های آمریکا با رشد متوسط روزانه ۱۳ صدم درصد، انگلیس پنج صدم درصد و چین ۲ صدم درصد در انتهای جدول کشور‌های همزمان قرار دارند. ضمنا در میان کل کشور‌های دنیا با جمعیت بیمار بیش از ۸۰۰ هزار نفر (۳۲ کشور) ایران از نظر رشد متوسط بیماری در اردیبهشت ۱۴۰۰ در جایگاه سوم و کشور‌های هند با میزان رشد متوسط روزانه ۱.۶۷ درصد جایگاه اول و آرژانتین با ۷۸ صدم درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

کل جمعیت فوتی‌های ایران

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام همچنین گفت: آمار فوتی ماهیانه ایران که در اسفند ماه ۲ هزار و ۴۶۰ نفر بود در فروردین ماه به بیش از ۲ برابر یعنی پنج هزار و ۸۰۱ مورد افزایش و در اردیبهشت با افزایش مجدد به تعداد بی سابقه ۱۰ هزار و ۶۶۹ نفر فوتی جدید رسیده و از این نظر در جایگاه هفتم دنیا قرار گرفت. بر این اساس تا پایان اردیبهشت کل جمعیت فوتی کشور به حدود ۷۸ هزار نفر رسید.

دهقانی افزود: از نظر نرخ متوسط رشد فوتی روزانه، ایران در اسفند ۹۹ با کمترین میزان و برابر با ۱۴ صدم درصد و در جایگاه ۳۴ دنیا قرار داشت. نرخ رشد فوتی در فروردین با افزایش ۲ برابری به میزان ۰.۳ درصد و در اردیبهشت به ۰.۵ درصد افزایش یافت و در جایگاه ۱۰ دنیا قرار گرفت. همچنین در میان کشور‌های همزمان از این نظر در جایگاه چهارم قرار دارد.

وی یادآور شد: میزان افزایش رشد متوسط فوتی روزانه کشور در اردیبهشت در حالی است که این میزان تقریبا برای اغلب کشور‌های همزمان روند کاهشی داشت. در شرایط فعلی و در مقایسه با سایر کشور‌ها وضعیت ایران در هر ۲ شاخص میزان رشد و نیز میزان فوتی کماکان نگران کننده است.

موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته‌های جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) را از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده است.

اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده و پیش چاپ و نیز آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بوده و با جستجو در آن تازه‌ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان‌شدگان و همچنین نسبت‌های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی مکانی قابل مشاهده است.

آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.ac/covid ۱۹/)) بوده که از طریق وبگاه اصلی موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری https://www.isc.ac)) در دسترس است.

در حال حاضر حدود ۱۸ هزار و ۹ مدرک از آخرین یافته‌های علمی در خصوص ویروس کووید-۱۹ در قالب مقاله تمام متن چاپ شده و پیش چاپ در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد و البته این اطلاعات به طور روزانه به روز رسانی می‌شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی