تیتر امروز

علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم
گفت و گوی ویژه دیدار با یکی از اعضای کارگروه انتخاب وزیر نفت

علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم

دیدارنیوز در روزهایی که بازار گمانه زنی ها برای انتخاب وزراء داغ است، در یک گفت و گوی ویژه خبری آنچه در کارگروه انتخاب وزیر نفت گذشته است را از علی بختیار عضو این کارگروه و نماینده پیشین مجلس...

حس عدم کنترل، ترس از کرونا را تشدید کرده است

یک روانشناس گفت: جوی که رسانه‌ها ایجاد می‌کنند و حس عدم کنترل ناشی از مسری بودن و نبود راه درمانی برای ویروس کرونا موجب تشدید ترس و نوعی فوبیا از این بیماری در جامعه شده است.

کد خبر: ۵۳۷۶۲
۱۴:۲۵ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز- دکتر هادی نقدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیاز بنیادین انسان به احساس امنیت و ایمنی امری انکارناپذیر است و در هر شرایطی اگر این نیاز به مخاطره بیافتد تعادل انسان برهم می‌خورد و در این مواقع واکنش‌های متفاوتی بروز می‌دهد که می‌تواند سازگارانه یا ناسازگارانه باشد.

وی افزود: انسان امروز بە مدد تکنولوژی و پیشرفت‌های علمی از هر زمان دیگری بر طبیعت وحشی احساس کنترل دارد و از هر دورە تاریخی بیشتر دانش و ابزارآلات لازم برای مراقبت از سلامتی خود را در اختیار دارد اما این احساس کنترل وقتی با تهدیدی پیش بینی ناپذیر و کنترل نشدە روبرو می‌شود، اسطورە احساس کنترل را در انسان قرن بیست و یکم بە هم می‌ریزد.

نقدی اضافه کرد: از واکنش‌های فردی که بگذریم در بُعد جمعی و عمومی میل به کنترل وارد می‌شود و انسان از طریق این میل می‌خواهد با کنترل اوضاع زندگی و کنترل کردن آینده و خطرات با پیش بینی، پیش دستی کرده و از مخاطرات جلوگیری کند.

استاد دانشگاه فرهنگیان کردستان تاکید کرد: در فضای اجتماعی با پدیده‌ای روبرو می‌شویم که انسان نمی‌تواند آن را کنترل کند و از سوی دیگر احساس امنیت بنیادین را به خطر می‌اندازد و آن بقا است بنابراین فرد می‌ترسد از بین برود.

نقدی با اشاره به اینکه فاکتورهای متعددی شامل خود فرد، مردم، جامعه و حاکمیت در رابطه با موضوع بروز کرونا دخیل است، یادآور شد: مراقبت‌ها در آنفولانزا به دلیل واگیری کمتری که دارد بهتر می‌تواند از بروز آن بیماری پیشگیری کند و آن میزان ترس را ایجاد نکند.

وی افزود:‌ آنچه که امروز توجه و ترس نسبت به کرونا را تشدید می‌کند یکی از عوامل آن جوسازی رسانه‌ای و دیگری مسری‌تر بودن این بیماری در مقایسه با آنفولانزا است،  کرونا می‌تواند دامنه آلودگی را افزایش دهد بنابراین آسیب بیشتری برساند، اما آنفولانزا چون دامنه آلودگی کمتری دارد اگر مرگ و میر بالایی هم داشته باشد در آن دامنه محدود است.

نقدی اظهار داشت: مردم با دیدن میزان مسری بودن کرونا احساس دستپاچگی می‌کنند و چون هیچ پزشکی به مردم نمی‌گوید بیماری درمان دارد و نگران نباشید و لذا استرس افزایش می‌یابد در حالیکه اگر متخصصین اعلام کنند درمانی برای کرونا پیدا شده تسکینی خواهد بود و از نگرانی و استرس می‌کاهد.

این مشاور و روانشناس یادآور شد: چون مردم احساس می‌کنند کنترلی بر روی این بیماری ندارند و در مقابل میل به کنترل این بیماری یک حس کنترل ناپذیری را در انسان القا می‌کند در واقع حالتی از ترس را به وجود می‌آورد.

نقدی با اشاره به اینکه اگر در ایران این ترس حتی از دیگر کشورها و جوامع بیشتر است به بستر فرهنگ اجتماعی و آمیخته ایرانی بر می‌گردد، گفت:‌ فرهنگ ایرانی با مهمانی‌های فراوان و عروسی و مراسم ختم زیادی همراه است که در بسیاری از آنها شاهد تجمع گسترده در فضای بسته هستیم بنابراین در خانه ماندن برای ما سخت است.

وی اضافه کرد: در جوامع ایران رسومات و مناسکی داریم که همیشه با تجمع همراه است و در چنین شرایطی بیماری‌های مسری به راحتی امکان انتقال پیدا می‌کند و این جامعه ما را نگران‌تر می‌کند.

استاد دانشگاه فرهنگیان کردستان افزود:‌ آن میزان از مسئولیت‌پذیری و برنامه‌ریزی بالایی هم که در چین دیده می‌شد در ایران دیده نمی‌شود که این هم می‌تواند نگرانی مردم را افزایش دهد.

کروناویروس‌ نخستین‌بار در سال ۱۹۶۵ کشف شد و مطالعه روی آن به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند. با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌ که آخرین نوع آن در دسامبر (آذر- دی) ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

تاکنون ۱۵ نفر در ایران بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند و تعداد مبتلایان به ۹۵ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی