تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

با کرایه جدید مسافرکشی می‌کنم!

News Image Lead

با تمام وعده‌هایی که داده می‌شود، اوضاع در پایتخت به صورت دیگری رقم می‌خورد و افزایش قیمت بنزین برای اشخاصی که ماشین شخصی ندارند و از وسایل نقلیه استفاده می‌کنند مشکلاتی ایجاد کرده است. در ایستگاه‌ها تاکسی‌ها کمی کار می‌کنند و اتوبوس‌ها و مترو به شدت شلوغ شده‌اند. تکلیف ماشین‌های اینترنتی هم روشن است. باید قبل از گرانی فکری به حال وسایل نقلیه شهری صورت می‌گرفت تا مشکل رفت‌وآمد برای مردم ایجاد نشود. برخی از مسافربران می‌گویند: «با این قیمت‎ها کار نکنیم سودش بیشتر است. به خاطر همین مسافرکش‌ها کم شده‌اند. ما هم به فکر مردم هستیم که کار می‎کنیم.»

کد خبر: ۴۲۳۶۵
۱۷:۲۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: راننده فریاد می‌زند: میرداماد ۴ هزار تومان. زن جلو می‌رود و می‌گوید کرایه ۳ هزار تومان است. راننده پاسخ می دهد: «با بنزین ۳ هزار تومانی، کرایه ۴ هزار تومان شده است. با کرایه جدید می‌روم، می‌خواهید سوار شوید.»

 

از زمان گران شدن بنزین بارها مسئولین اعلام کردند که تاکسی‌ها به بهانه سهمیه‌بندی بنزین اجازه گران کردن کرایه ها را ندارند، اما در بعضی خیابان‌های شهر، اتفاقاتی خلاف این گفته‌ها صورت می‎پذیرد. مسئولان بارها به مردم اطمینان خاطر دادند که قرار نیست در هیچ کالا و خدماتی؛ به خصوص حمل‌ونقل، افزایش قیمتی در کار باشد، چراکه سهمیه متناسب بنزین برای تاکسی‌، وانت‌بار، موتورسیکلت‌های حمل‌بار، آمبولانس، سرویس‌های مدارس و تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شده است. حتی در این زمینه «علیرضا قنادان» مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران تاکید کرده که رانندگان تاکسی، اجازه افزایش نرخ کرایه‌ها به دلیل افزایش نرخ بنزین را ندارند و شهروندان می‌توانند تخلفات تاکسیرانان را از طریق شماره‌های ۴۸۰۴۸ و یا ۱۸۸۸ به سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کنند. همچنین دو شرکت تاکسیرانی اینترنتی اسنپ و تپ سی اعلام کردند که به رانندگان آنها سهمیه بنزین تعلق گرفته و کرایه سفرهای آنها افزایش نخواهد یافت.

 

با تمام وعده‌هایی که داده می‌شود، اوضاع در پایتخت به صورت دیگری رقم می‌خورد و افزایش قیمت بنزین برای اشخاصی که ماشین شخصی ندارند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند مشکلاتی ایجاد کرده است.

 

میدان تجریش

 

اکثر تاکسی‌های زرد و سبز در جایگاه‌ها ایستاده‌اند و بعضی از آنها گاهی داد می‌زنند دربست. صف‌های طویل از مسافرها ایجاد شده است و وقتی مسافران اعتراض می‎کنند راننده‌ها می‌گویند دیگر نمی‎صرفد که با این قیمت‎ها کار کنند. بعضی از مسافرها چهار نفری باهم به سمت دربستی‌ها می‌روند و  قرار می‎گذارند دربست بگیرند و کرایه را تقسیم کنند.

کمی می‌گذرد؛ یک خودروی ون می‌آید و داد می زند با قیمت قبل سوار شوید و مردم با لبخند و تشکر سوار ون می‌شوند.

 

میدان ونک

 
«کرایه ۱۰ هزار تومان است، اگر می‌خواهید سوار شوید.» زن با عصبانیت می‌گوید: «خطی‌ها که دیگر در خط خود نمی‌ایستند و به جایش این گذری‎ها می‌آیند و هر کدام هم هر قیمتی را می‎خواهند بیان می‌کنند. از روزی که قیمت بنزین زیاد شده است تاکسی کمیاب شده است».

 

راننده پراید طوسی رنگ که صدای زن را شنیده است، می گوید: «با این قیمت‎ها کار نکنیم سودش بیشتر است. به خاطر همین مسافرکش‌ها کم شده‌اند. ما هم به فکر مردم هستیم که کار می‎کنیم». زن نیشخند تلخی می‌زند و می‌گوید: «منت هم سرمان می‎گذارند. وقتی از اول فکری برای مردم نمی‌کنند همین آشوب و بی‌سامانی می‌شود».

 

اسنپ

 
بعد از ۴۵ دقیقه راننده‌ای درخواست را پذیرفت. هنوز نرسیده که زنگ می زند سریع بیایید سوار شوید. قیمت‎های اسنپ افزوده نشده است، ولی به سختی می‎توان ماشین پیدا کرد.

راننده پشت تلفن می‌گوید: «این آخرین مسافری است که سوار می‎کنم. ۳۰ لیتر بنزین زده‎ام ۹۰ هزار تومان پول داده‌ام؛ ۲۰ هزار تومان باید هر روز به اسنپ بدهم. از خرج ماشین که بگذرم دیگر چیزی باقی نمی‌ماند. در این وضعیت، کار الکی است، خانه بنشینم سنگین‌تر هستم».

 

راننده بعد از قطع تلفن می‌گوید: «با این قیمت بنزین، مجبور می‎شوند کرایه‌ها را افزایش دهند. با این شرایط افرادی که کارشان مسافرکشی است دیگر کار نخواهند کرد. یک کار برایمان مانده بود بعد بسته شدن کارخانه‌ها و تولیدی‎ها، همین هم از مردم گرفتند».

 

تپسی

 

«جلوی بچه‎ها نباید بحث سیاسی کرد. در ۴۰ سال گذشته هزاران بار از این اتفاق‌ها افتاده است. مدتی همه اعتراض می‌کنند بعد به شرایط عادت می‌کنند». تپ‌سی قیمت‌هایش تا حدودی بالا رفته است و راننده بیشتری دارد. مرد اجازه می‌گیرد و سیگاری روشن می‎کند و می‌گوید: «نباید کرایه‌ها را زیاد کنند. به راننده‌ها باید امتیازاتی بدهند. گفته‌اند آخر ماه مازاد پول بنزینی که زده‌ایم را برمی‌گردانند. خیلی‌ها کار نمی‌کنند تا ببینند آخر ماه پولی واریز می‎شود یا خیر».

 

مسافر

 

قطعاً با شرایط حال حاضر، رفت‌وآمد برای قشری که ماشین ندارند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند سخت خواهد شد. در ایستگاه‌ها تاکسی‌ها کمی کار می‌کنند و اتوبوس‌ها و مترو به شدت شلوغ شده‌اند. تکلیف ماشین‌های اینترنتی هم روشن است. باید قبل از گرانی فکری به حال وسایل نقلیه شهری صورت می‌گرفت تا مشکل رفت‌وآمد برای مردم ایجاد نشود.

 

خیابان‌ها خلوت شده است و بسیاری از شهرستانی‌ها که به دلیل نبود کار به تهران آمده بودند و مسافرکشی می‌کردند به شهرشان برگشته‌اند و همه این موارد باعث مشکل رفت‌و آمد درشهر برای پیاده‌ها شده است و قطعاً به مرور، نهادهای مسئول مجبور به افزایش کرایه‎ها می‌شوند تا راننده‌ها بتوانند کار کنند. سوال اینجاست که آیا فکری برای امروز و شرایط امروز شده بود؟

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
2
چند بار دید مسئولان کشور حرفی بزنند و درست باشه.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی