گزارش "دیدارنیوز" به بهانه فعالیت فم‌تریپ Feel Iran؛

این روز‌ها در کشور هشتگ #فم_تریپ و #lestfeeliran بسیار روی بورس است و بسیاری از دنبال کنندگان فضای مجازی تا حدودی با این رویداد در کشور آشنا شده‌اند. به تازگی در حوزه گردشگری نام فم‌تریپ یا فم‌تور زیاده شنیده می‌شود. فم به معنای آشنایی است که وقتی در کنار تریپ به معنی سفر قرار بگیرد یعنی سفر ارزان و گاهی رایگان که برای آشنایی با مقاصد گردشگری توسط مجریان گردشگری برگزار می‌گردد. در حقیقت از متخصصان عرصه گردشگری از جمله عکاسان، بلاگرها، لیدر‌های تور و روزنامه نگاران کمک می‌گیرند تا به معرفی شهر و جاذبه‌های گردشگری بپردازند و خیلی از کشور‌ها از راه فم تریپ ذهنیت اشتباه درباره کشورشان را تغییر می‎دهند.

کد خبر: ۳۸۳۵۶
۱۲:۰۷ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: حضور ۱۳ اینفلوئنسر خارجی در ایران، برند‌های مختلف ایرانی از هتل، رستوران و حتی پوشاک و... را به تکاپو انداخته است که بهترین امکانات را برای این مهمان‌ها مهیا کنند. این اینفلوئنسر‌ها با دعوت تیم Feel Iran تحت عنوان فم‌تریپ به ایران سفر کرده‌اند.

Feel Iran بزرگترین فم‌تریپ ایران است که در یک برنامه دو هفته‌ای برگزار می‌شود. این برنامه حاصل کار تیم «هدی رستمی» است که به عنوان یکی از اینفلوئنسر‌های ایرانی در حوزه‌ی گردشگری شناخته می‌شود. وی در گذشته به چنین رویداد‌هایی در کشور‌های دیگر دعوت شده و با استاندارد‌های اینگونه برنامه‌ها آشنا است و با کمک تیم جوان و خلاق ایرانی سعی دارد رویداد مشابهی را در ایران به طور مداوم برگزار کند.

ایران کشوری با وسعت زیاد و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان است که می‌تواند گردشگران فراوانی از گردشگر طبیعت تا گردشگر آثار باستانی و... را به خود جذب کند اما هنوز اصلی‌ترین بخشی که کم‌ترین درآمد را برای کشور دارد بخش توریسم و گردشگری است. در صورتی که بسیاری از کشور‌ها از جمله ترکیه، درآمد سرسام‌آوری از این صنعت دارند و اشتغال‌زایی فراوانی در جهت همین جذب توریسم در این کشور اتفاق افتاده است.

 

رونق دادن به صنعت گردشگری ایران

 

ورود توریست‌های خارجی به دلیل تبلیغات منفی علیه ایران، وجود محدودیت‌های پوششی و همچنین نبود تمرکز و توجه به موضوع گردشگری، به شدت دچار بی توجهی بوده و هست. به گفته بسیاری از متخصصین این حوزه، ایران در حال حاضر بهترین و ارزان‌ترین مکان برای گردشگران خارجی است.

یکی از راه‌هایی که در چند سال اخیر در جهان مد شده است برنامه‌های فم‌تریپ است که کشور‌ها با برگزاری این برنامه سعی دارند تصویر جدیدی از کشور خود ارائه بدهند. ایران با تیم Feel Iran وارد این بازار شده است. در همین سال‌های اخیر، به خاطر تصاویر اینستاگرامی خوب و زیبا از مراکش، بسیاری به این کشور سفر کرده‌اند. شکی نیست که اگر تصویر خوبی از ایران در فضای مجازی و جهان ارائه شود بسیاری از گردشگران به ایران بیایند و از این کشور چهار فصل و زیبا دیدن کنند.
 

فم‌تریپ چیست؟

 

این روز‌ها در کشور هشتگ #فم_تریپ و #lestfeeliran بسیار روی بورس است و بسیاری از دنبال کنندگان فضای مجازی تا حدودی با این رویداد در کشور آشنا شده‌اند. به تازگی در حوزه گردشگری نام فم‌تریپ یا فم‌تور زیاده شنیده می‌شود. فم به معنای آشنایی است که وقتی در کنار تریپ به معنی سفر قرار بگیرد یعنی سفر ارزان و گاهی رایگان که برای آشنایی با مقاصد گردشگری توسط مجریان گردشگری برگزار می‌گردد. در حقیقت از متخصصان عرصه گردشگری از جمله عکاسان، بلاگرها، لیدر‌های تور و روزنامه نگاران کمک می‌گیرند تا به معرفی شهر و جاذبه‌های گردشگری بپردازند و خیلی از کشور‌ها از راه فم تریپ ذهنیت اشتباه درباره کشورشان را تغییر می‎دهند.

ایران از کشور‌هایی است که رسانه‌های خارجی تصویر اشتباهی از آن ارائه داده‌اند. بسیاری از گردشگران می‌ترسند به کشورمان سفر کنند. فم‌تریپ بهترین و سریع‌ترین راه‌حل برای این شرایط است. کشور‌های اطراف ایران از پرو‌ژه‌هایی شبیه به فم‌تریپ برای جذب هر چه بیشتر گردشگر استفاده می‌کنند و نتیجه آن جلو افتادن آن‌ها از ایران حتی بدون داشتن یک درصد از زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشورمان است. ارزی که این گردشگران به این کشور‌ها وارد می‌کنند می‌تواند اقتصاد آن‌ها را رونق بخشد. شکی نیست که در شرایط اقتصادی امروز ایران، ورود ارز از طریق گردشگر می‎تواند بازار ایران را کمی از رکود خارج کند.

 

 

رونق دادن به صنعت گردشگری ایران

 

Feel Iran 

 

فم تریپ Feel Iran مدعی است که برای پوشش ضعف گردشگری ایران برگزار شده است. ایران دارای یکی از کهن‌ترین تمدن‌های تاریخ است که با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی ویژه از طبیعت شگفت‌انگیزی برخوردار است و با فرهنگ غنی، زیرساخت‌های مناسب و امنیت کم نظیر در منطقه خاورمیانه ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان است. اما با تمام این ظرفیت‌ها به دلیل حواشی سیاسی و شکلی که رسانه‌ها در جهان از کشورمان نشان می‌دهند، گردشگران محدودی سالانه ایران را مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. پروژه Feel Iran مدعی است که سعی دارد این تصویر منفی نسبت به ایران را از بین ببرد.

تیم برگزارکننده این رویداد، گروهی جوان ایرانی هستند که هسته‌ی اصلی آن را کیمیا خسروی و هدی رستمی، دو خانم گردشگر ایرانی تشکیل می‌دهند. تیم روستودیو (RoStudio) که در واقع استودیوی هدی رستمی است با برگزاری چند رویداد و آماده‌سازی و فروش دفتر سفر خود، بخشی از سرمایه مورد نیاز رویداد را فراهم کرد. در Feel Iran دوازده اینفلوئنسر از کشور‌های ترکیه، روسیه، ایتالیا، اوکراین، هند و چین در دو هفته، ایران را می‌گردند و به عنوان سفیرانی از طرف مخاطبینشان، ایران را تجربه می‌کنند. این اینفلوئنسر‌ها در این پروژه خوراکی‌های ایرانی، صنایع دستی، زیرساخت‌های گردشگری مثل هتل، رستوران، سیستم حمل و نقل و مراکز خرید ایران را امتحان می‎کنند و تجربه خود در ایران را برای مخاطبینشان به اشتراک می‌گذارند.

فم‌تریپ ایران با شعار «ایران را حس کن» در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کرده است. هدی رستمی در پیچ اینستاگرام خود مدعی شده است که این پروژه کاملاً شخصی طراحی شده است و چندین اسپانسر خصوصی او را همراهی کرده‌اند. وی نوشته است: «وزارت گردشگری که خودش به تازگی پروژه #visitiran رو شروع کرده و با پروژه ما هم سوست، برای صدور مجوز‌های لازم و معرفی ما به ادارات دیگر همکاری خوبی صورت داد. البته که موضوع سفر اینفلوئنسر‌های خارجی در ایران موضوعی تازه بود و گرفتن مجوز‌ها برای آمدن و عکاسی و… حدود شش ماه طول کشید!»

این گروه با دعوت ایفلوئنسر‌های محبوب در شبکه‎های اجتماعی مختلف از کشور‌های گوناگون، سعی کرد ایران را آنطور که هست به مردم کشور‌های دیگر معرفی کند.

 

رونق دادن به صنعت گردشگری ایران

 

مهمان‌های Feel Iran

 

از زمان ورود اینفلوئنسر‌ها تا امروز شاهد حیرت آن‌ها از زیبایی و امکانات ایران در پیج‌هایشان هستیم. بسیاری از ایرانیان نیز پیج میهمان‌های فم‌تریپ را دنبال کرده‌اند و به آن‌ها پیام داده‌اند و سعی کرده‌اند ورودشان را به ایران خوش آمد بگویند. مهمان‎های Feel Iran از افرادی هستند که مخاطب فراوانی در صفحات اجتماعی خود دارند و هر کدام به نوعی نماینده یک کشور هستند.

مهمان اول «چیلر» مدیر معروف یک سالن کنسرت در استانبول است. ۷۰۵ هزار دنبال‌کننده دارد که اکثراً ترک و آمریکایی هستند. مهمان دوم «آلینا» عکاس معروف اوکراینی است که در آلمان زندگی می‌کند و عکس‌هایش در مجله‌های معروفی مثل Vogue و Spiegel چاپ می‌شود. آلینا با برند‌های معروفی همچون بنز، نیکون، سامسونگ و … همکاری داشته است و ۶۵ هزار دنبال‌کننده دارد که اکثراً آمریکایی، اوکراینی و آلمانی هستند. پیج کاری او هم علاقه‌مندان خاص خود را دارد. نمایشگاه‌های آلینا از عکاس‌هایش در سفر، بسیار پرطرفدار است. جشن عروسی آلینا دو روز بعد از سفر فم‌تریپ به ایران برگزار خواهد شد.

مهمان سوم «محمت» عکاس معروف ترکیه است و نوع عکاسی در سفر او باعث جذب ۱.۲ میلیون فالور در اینستاگرام شده که بیشتر این فالوئر‌ها از روسیه، گرجستان، ترکیه و آمریکا هستند. اسم محمت در لیست موفق‌ترین و ثروتمندترین عکاسان جهان آمده و بیشتر مخاطبان محمت به مد، فشن، عکاسی و سفر علاقه دارند. مهمان چهارم «ووتئارا» یکی از معروف‌ترین عکاسان فرانسوی با ۱.۲ میلیون دنبال کننده ا‌ست. او بیشتر به خاطر عکس‌های خیابانی‌اش با حال و هوای پاریسی شناخته می‌شود و با برند‌های معروفی مثل کوکاکولا، گوگل و سامسونگ همکاری داشته است. از ووتئارا که سال ۲۰۱۳ کتابی با نام Point Of View منتشر کرده، به عنوان تاثیرگذارترین اینستاگرامر فرانسوی یاد کردند.

مهمان پنجم «اکاترینا» عکاس و هنرمند روس با بیش از ۱.۳ میلیون مخاطب در دو پیج اینستاگرام است. وی برنده جوایز عکاسی زیادی شده، با ده موزه و دوازده هتل کار کرده است و کشور‌های زیادی از جمله آلمان، ایتالیا، سوئد، یونان و ترکیه برای پرو‌ژه‌های توریستی با او به عنوان عکاس همکاری کردند. اکاترینا عضو The Union of Art Photographers و سهامدار برند دوربین Leica است. مهمان ششم «الکسی»، از کشور روسیه است که تا به حال عکسی از خود منتشر نکرده، اما با انتشار عکس‌های «سفر» و «اینفلوئنسرها» توانسته ۴۷۷.۸ هزار مخاطب در اینستاگرام جذب کند که بیش‌تر آن‌ها از آمریکا، ایتالیا، آلمان و فرانسه هستند.

 

رونق دادن به صنعت گردشگری ایران

 

مهمان هفتم «کتی» اهل کشور چین است که متخصص رسانه و مدیریت بوده و بلاگر سفر نیز هست. از آنجایی که اینستاگرام در چین مسدود است کتی در دیگر پلتفرم‎های چینی مثل ویبو، دوبان، وی‌چت و دویین در مجموع یک میلیون مخاطب دارد. او تا به امروز دوازده کتاب پرفروش نوشته است و قصد دارد بعد از پروژه فم‌تریپ، کتابی درباره ایران بنویسد. مهمان هشتم «اریکا» یکی از دعوت‌شدگان به پروژه فم‌تریپ ایران است که با ۱.۳ میلیون فالوئر در یکی از پیج‌های اینستاگرام خود و ۶۶۰ هزار فالوئر در پیج دیگر، محتوای سفر و فشن تولید می‌کند. بیشتر مخاطبان او از برزیل، ایران، آمریکا و فرانسه هستند. وی برنده جایزه‌ی جهانی worldtravelbloggers ۲۰۱۹ بوده و در فم‌تریپ کشور ازبکستان هم شرکت داشته است.

مهمان نهم «آرتم» اهل کشور اوکراین است که علاوه بر اینفلوئنسر سفر، بیزینسمن و متخصص سوشال‌میدیا هم هست. وی در اینستاگرام حدود ۱.۱ میلیون فالوئر دارد که بیشتر آن‌ها از روسیه، آمریکا، ترکیه و ایران هستند. او تا به امروز با برند‌های بزرگ ماشین مثل Porsche، Land Rover، Ferrari و Mercedes Benz کار کرده است. مهمان دهم «ونسا» فشن‌بلاگر ایتالیایی با حدود ۱۸۶ هزار نفر فالوور در اینستاگرام است. ویدئو‌های آموزشی فشن و زیبایی ونسا در یوتیوب بیش از ۴۷ میلیون بار مشاهده شده است. وی با برند‌های Hermes، L’Oreal و برند‌های معروف لباس مشارکت دارد. اکثر مخاطبان ونسا از ایتالیا و آمریکا با علایقی مثل زیبایی، فشن، و توریسم هستند.

مهمان یازدهم «هارجیندر» بیزینسمن، فعال اجتماعی و رستوران‌دار معروف هندی است که در دنیای مجازی به سفر‌های خانوادگی‌اش شناخته می‌شود. وی ۱.۶ میلیون دنبال کننده در توییتر و بیش از ۱۰۰ هزار مخاطب در اینستاگرام دارد که اکثر آن‌ها او را به خاطر سرگرمی، موسیقی و مد دنبال می‌کنند. مهمان آخر «هوگو» از چین در سه پلتفرم چینی بیش از دو میلیون مخاطب دارد. هوگو نماینده بلاگر‌های چین است و با برند‌های معروف همکاری می‌کند.

در مدتی که این افراد در ایران هستند در صفحات خود از زیبایی‎ها و غذا‌ها و پوشاک و صنایع دستی ایران بار‌ها عکس و فیلم گذاشته‌اند و آثار باستانی و طبیعت بی‌نظیر ایران را به مخاطبین خود معرفی کرده‌اند.

 

رونق دادن به صنعت گردشگری ایران

 

عصبانیت شبکه من و تو

 

این پروژه که باعث رونق گردشگری ایران می‌شود و ارز وارد کشور می‌کند صدای خارج‎نشین‌ها را درآورده است. جدای از حرکت یکی از مهمانان این سفر که شامل نحوه حضور او روی بام یک اثر مهم تاریخی و رعایت نکردن موارد حفاظت از این بنا بود و حاشیه ساز شد، مورد دیگری از این دست مشاهده نشده است. اما دیده شدن واقعیت بدون فیلتر ایران برای آن‌ها سنگین تمام شده است. «سالومه سیدنیا» یکی از مجریان شبکه من و تو در پست اینستاگرامی اش، این پروژه را پروژه‌ای کثیف خوانده و از نشان دادن ایران به عنوان کشوری عالی گلایه کرده است.

طبیعی است که این پروژه خالی از اشکال نبوده و نیست، اما اصل این برنامه ادعا دارد برای رونق گردشگری کشور صورت گرفته است. شکی نیست که اگر گردشگران بیشتری به ایران بیایند اقتصاد ایران نیز رونق خواهد یافت.

 

حمایت دولتی‌ها

 

این روز‌ها به واسطه سفر ۱۲ نفر از اینفلوئنسر‌ها به ایران، موضوع فم‌تریپ بیش از گذشته در جامعه مطرح و به نوعی به گوش همه آشنا شده است. چند سالی است که معاونت گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مشارکت بخش خصوصی به منظور معرفی ایران در کشور‌های بازار هدف در صدد برگزاری فم‌تریپ‌ها و فم‌تور‌های مختلف برآمده؛ چنانکه در سال ۹۷ بیش از ۲۰ فم‌تور برای فعالان گردشگری و خبرنگاران کشور‌های مختلف برگزار کرده است. در این میان شائبه‌هایی درخصوص دخالت دولت در برگزاری فم تریپ Feel Iran و البته خط گرفتن برگزار کنندگان از عوامل امنیتی و همچنین مسائل اقتصادی و ذینفع بودن گروه برگزار کننده در اجرای این طرح و پیشبرد سایر طرح‌های اقتصادی آن در کشور مطرح شده است، اما «ولی تیموری»، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص گفته است: «بخش خصوصی حوزه گردشگری، درصدد برگزاری تور آشناسازی برآمده است. بیش از ۳ ماه پیش این پیشنهاد از سوی فعالان بخش خصوصی به معاونت گردشگری ارائه شد و عنوان شده بود قصد دارند سفری برای تعدادی از فعالان فضای مجازی که دنبال‌کننده‌های متعددی دارند، تدارک ببینند که به ایران سفر کنند. از این طرح استقبال کردیم و از آن‌ها خواستیم تا فهرست اسامی این افراد را در اختیار ما قرار دهند. بعد از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدیم مشکل خاصی وجود ندارد و اجازه ورود آن‌ها را دادیم. تمام هماهنگی‌های لازم و مخارج و هزینه‌های انجام شده توسط بخش خصوصی صورت گرفت و معاونت گردشگری کشور فقط تسهیل‌کننده بود. حمایت ما در قالب انجام مکاتبات لازم جهت هماهنگی استان‌ها و مراکزی بود که مورد بازدید قرار گرفته‌اند. در عین حال بعضا تخفیفاتی را از هتل‌ها و سطوح استانی برایشان در نظر گرفتیم».

 

رونق دادن به صنعت گردشگری ایران

 

از سوی دیگر «قدرت‎الله نوروزی»، شهردار اصفهان در رابطه با سفر تعدادی از گردشگران و اینفلوئنسر‌های اینستاگرام درقالب فم‌تریپ به اصفهان اظهار داشت: «ما به گردشگری به عنوان محور اصلی توسعه در همه زمینه‌ها نگاه و از چنین برنامه‌هایی که باعث رونق گردشگری می‌شود، استقبال می‌کنیم». در کاشان و اصفهان که مهمان‌های فم‌تریپ سفر کردند هر لحظه از جذابیت و زیبایی این شهر‌ها در صفحات خود صحبت کردند.

 

سرانجام

 

واقعیت این است که از طریق صنعت گردشگری، هم ارز وارد کشور می‌شود و هم تصویر زیباتری از ایران برای جهانیان ایجاد می‎شود. با جستجوی کوتاهی متوجه می‌شوید که ایران در صدر جدول اخبار ناگوار جهان قرار دارد و بسیاری در نقاط مختلف جهان به این موضوع که ایران کشور مدرن، امن و زیبایی است آگاهی ندارند. ورود گردشگر باعث تغییر نگاه جهان به ایران می‌شود. از سوی دیگر اقتصاد تحریمی کشور تکان خوبی خواهد خورد.

فم‌تریپ‌ها می‌توانند آثار اقتصادی شایانی در صنعت گردشگری داشته باشد. ﺑﺴﯿﺎری از ﮐﺸﻮرﻫﺎ و ﺷﻬﺮﻫﺎی ﻣﻬﻢ دﻧﯿﺎ ﭼﯿﺰی ﺷﺒﯿﻪ ﻓﻢ‌ﺗﺮﯾﭗ ﯾﺎ دﻗﯿﻘﺎ ﻫﻤﺎن را اﺟﺮا ﮐﺮدﻧﺪ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺧﺎرق‌اﻟﻌﺎده‌اش را ﻫﻢ دﯾﺪﻧﺪ. ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ‌ﻫﺎی روی آب ﻣﻌﺮوف ﺟﺰاﯾﺮ ﺑﺎﻟﻰ، رﺷﺪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی را ﭼﻨﺪ ﺑﺮاﺑﺮ ﮐﺮد و دﻋﻮت از ﭼﻨﺪ اﯾﻨﻔﻠﻮﺋﻨﺴﺮ در ﭘﺮواز ﺑﺎﻟﻮن ﻫﺎی ﮐﺎﭘﺎدوﮐﯿﺎی ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ در ﻋﺮض ﯾﮏ ﺳﺎل، ۵۰ درﺻﺪ ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﻪ اﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﺳﻔﺮ ﮐﻨﻨﺪ.

 

رونق دادن به صنعت گردشگری ایران

 

اما نباید فراموش کرد که ورود گردشگر به ایران شرایطی هم دارد؛ از همه مهمتر زیرساخت‌های لازم برای ورود گردشگر است و از طرف دیگر به روشنی بیان شود که فم‌تریپ‌ها به چه صورتی انجام می‌شود و هزینه‎های اینگونه برنامه‌ها از کجا تامین می‌شود و نتیجه آن چه خواهد بود. زمانی ایران می‎تواند یک قطب گردشگری باشد که تمام امکانات لازم برای سفر را برای گردشگران ایجاد کند. شکی نیست که با توسعه گردشگری اقتصاد کشور جان تازه‌ای خواهد گرفت، همانطور که این ۱۲ نفر مهمان Feel Iran باعث شده‌اند که بسیاری از برند‌ها و هتل‌های ایرانی به جهانیان معرفی شوند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
یادداشت
پربازدیدها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار
عکس
بشنوید
فیلم