تیتر امروز

مطهرنیا: چرا هیئتی که اکنون در ایران حاکم است، علاقه‌ای به بازسازی نمادهای ملی ندارد؟/ ایران باید به جزیره ثبات و نقطه کانونی صلح و اتحاد جهانی بدل شود/ در کنار اکثریت خواهم ایستاد
در نشست گفتمان عمومی؛ مهارت‌های پیش‌بینی و آینده اندیشی مطرح شد

مطهرنیا: چرا هیئتی که اکنون در ایران حاکم است، علاقه‌ای به بازسازی نمادهای ملی ندارد؟/ ایران باید به جزیره ثبات و نقطه کانونی صلح و اتحاد جهانی بدل شود/ در کنار اکثریت خواهم ایستاد

نشست گفتمان عمومی، مهارت‌های پیش‌بینی و آینده اندیشی با حضور مهدی مطهرنیا، رئیس پژوهشکده آینده پژوهی سیمرغ به میزبانی دیدارنیوز برگزار شد.
روایت یک غارتِ خاموش از سرمایه ملی/ اقتصاد بدون نفت، روی کاغذ/ یک وام و کلی سرگردانی!
مجله اقتصادی دیدارنیوز با اجرای لیلا قصاب‌زاده

روایت یک غارتِ خاموش از سرمایه ملی/ اقتصاد بدون نفت، روی کاغذ/ یک وام و کلی سرگردانی!

این هفدهمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصاب‌زاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته می‌پردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان گرامی...
هفته حماسه و رشادت ملی
افاضات اضافه

هفته حماسه و رشادت ملی

عوام الملک در هفته‌ای که دو اتفاق تلخ و تاسف‌آور داشت، از آن به عنوان «هفته حماسه و رشادت ملی» یاد کرده و جهنم فومن هم از نگاه تیزبین او پنهان نمانده است.

با محدودیت لنج های باری، قیمت لوازم خانگی آتش زیر خاکستر است!

لنج‌های باربری که روزانه برای واردات کالا‌های اساسی روانه کشور‌های حاشیه خلیج فارس می‌شوند، اخیرا با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند.

کد خبر: ۱۸۵۳۸۷
۰۹:۳۹ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۴

موجی تازه در بازار واردات: محدودسازی لنج ها چه پیامدهایی دارد؟

دیدارنیوز: لنج‌های باربری که روزانه برای واردات کالاهای اساسی روانه کشورهای حاشیه خلیج فارس می شوند، اخیرا با محدودیت هایی مواجه شده‌اند. تا پیش از سال 1403 هر لنج باربری میتوانست در سال 6 سفر تجاری را داشته باشد. امسال با مصوبه جدید این تعداد به 1 الی 2 سفر کاهش داشته که باعث شده اهالی بندر گله هایی را داشته باشند.

هنوز علت قطعی برای این دستور مشخص نیست اما مهم تر از آن تاثیرات باوردنکردنی است که بر محصولات خارجی و خصوصا لوازم خانگی اساسی دارد. در ادامه به بررسی دقیق پیامدهای این اتفاق و همچنین آینده لوازم خانگی در ایران خواهیم پرداخت.

 

چرا امارات؟ | وابستگی تجاری ایران به مسیرهای سنتی

تقریبا 70 درصد کالاهای خارجی اساسی و غیر اساسی کشور از طریق بنادر جنوب کشور صورت میگیرد. استان هایی همچون بوشهر، خوزستان و بندرعباس در صدر جدول واردات قرار دارند و جزیره های قشم و کیش نیز از این قائله مستثنی نیستند.

از این رو قیمت محصولات خارجی نیز در این نقاط از سایر استان های کشور مناسب تر است. تنوع کالا بسیار بالاست و به نوعی میتوان گفت معدن لوازم خانگی کشور در این بنادر نهفته است. مسیر سر راست و نسبتا ساده آبی، به کشتی و لنج ها این اجازه را میدهد تا کالای ته لنجی را از طریق گمرک وارد کشور کنند.

محدودیت های جدید: تصمیم فنی یا سیاست زده؟

محدود کردن کشتی ها از 6 سفر به 2 سفر میتواند علل مختلفی داشته باشد. اما باتوجه به رفتارهای چند ساله مسئولین و دست اندر کاران، پیش بینی میشود که این محدودیت برای استقبال و تمایل مردم به کالای داخلی است. اما این پایان ماجرا نیست زیرا بسیاری از کالاهای مهم خارجی، عملا در کشور تولید نشده اند و طبق تجربه مصرف کنندگان، آن کیفیت و دوام را ندارند.

از آنجا که این محدودسازی بصورت رسمی توسط وزارت کشور یا وزیر مربوطه اعلام نشده، احتمال میرود که در لایه های زیرین این تصمیم گرفته شده و هنوز مبدا این تصمیم مشخص نیست.

واکنش بازار لوازم خانگی به محدود سازی

طبق مشاهدات چند سال اخیر، متوجه شدیم که با کاهش سفر لنج های باربری، هزینه حمل بار از دبی بسیار بالا میرود. قدرت خرید واردکنندگان کاهش یافته و تنوع کالاهای لوازم خانگی به شدت کاهش می یابد. همچنین اگر واردکنندگان نتوانند تعداد زیاد از کالا را تامین کنند، خود به خود قیمت آن محصول با افزایش بسیار چشمگیری روبرو میشود.

تا به امروز که یک ماه از این محدودسازی گذشته، شاهد افزایش نامحسوس برخی کالاها بوده ایم. حتی باوجود کاهش نرخ ارز، قیمت برخی کالاهای کمیاب سر به فلک کشیده. انتظار میرود که اگر این تصمیم قطعی باشد و نقض نشود، در چند ماه اخیر، قیمت لوازم خانگی به رقم های عجیب و غریبی برسد.

سودبرندگان و زیان دیدگان چه کسانی هستند؟

کاملا مسلم است که زیان دیدگان این تصمیم مردم عادی و مصرف کنندگان هستند و در مرحله بعد اهالی بندر. همه ما میدانیم که درآمد اصلی بندرنشینان از ته لنجی و واردات کالا و توزیع آن در کشور است. از این رو پیکان زیان این ماجرا، اول به سمت مردم نشان گرفته میشود.

بدون شک اگر قرار بر افزایش چشمیگر باشد دو اتفاق رخ خواهد داد. یک اینکه مردم به سمت برندهای درجه چندم بازار متمایل میشوند که از سطح کیفیت و دوام کمتری برخوردارند. عده ای نیز با اعتماد به کالای داخلی، به سمت خرید این محصولات رفته و سودبرندگان این تصمیم تولیدکنندگان داخلی میشوند. البته در چنین شرایطی دست سودجویان برای فروش کالاهای بی نام و نشان باز میشود و متاسفانه بازهم مردم زیان دیدگان خواهند بود.

سایه سنگین محدودیت بر بازار | نیاز فوری به تصمیم هوشمندانه

اهالی بندر در چند هفته گذشته گله و اعتراض خود را نسبت به این مسئله بیان کردند. باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از مردم امروزه در زمینه واردات، فروش و توزیع کالاهای خارجی فعالیت دارند، محدودسازی این چرخه، میتواند اثرات جبران ناپذیری را برای مردم به همراه داشته باشد.

این تصمیم نیاز فوری به تفکر و تغییر دارد زیرا بخش کثری از سرمایه مردم و آینده بندرنشینان نابود خواهد شد. دست اندر کاران میتوانند با افزایش سفر تجاری و همچنین نظارت بر بازار تولیدی داخلی، باعث بهبود کیفیت و افزایش رقابت میان برندهای خارجی و داخلی شوند. این مسالمت آمیز ترین تصمیمی است که میتواند برای هر دو طرف سود آور و مثمرثمر باشد.

ارسال نظرات
امروز شنبه ۱۷ خرداد
امروز شنبه ۱۷ خرداد
امروز شنبه ۱۷ خرداد
امروز شنبه ۱۷ خرداد
پرطرفدارترین ها