تیتر امروز

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود
افاضات اضافه

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود

عوام‌الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود بابت دستاوردهای شگفت‌انگیز اخیر به او تبریک گفته و به ماجرای یک روزنامه و صبر ایوب هم اشاره کرده است.
حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران

این سی‌ و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
ایران گزارش رسانه‌های آمریکایی را رد کرد

ادعای نیویورک تایمز؛ ایران از طرح حمله ۷ اکتبر مطلع بود

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، در گزارشی ادعا کرد که گروه حماس از پاییز ۲۰۲۲، عملیات ۷ اکتبر علیه شهرک‌های اسرائیلی در اطراف نوار غزه را طراحی کرده و جمهوری اسلامی را از طرح خود برای حمله به اسرائیل مطلع کرده بود.

کد خبر: ۱۷۳۸۰۸
۱۷:۵۲ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳

ادعای نیویورک تایمز؛ ایران از طرح حمله ۷ اکتبر مطلع بود

دیدارنیوز: روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، شنبه بیست و یکم مهر در گزارشی نوشت که اخیرا به اسنادی از جلسه‌های محرمانه گروه حماس دریافت کرده که در آن نشان می‌دهد که این گروه از پاییز ۲۰۲۲، عملیات ۷ اکتبر علیه شهرک‌های اسرائیلی در اطراف نوار غزه را طراحی کرده است.

به نقل از العربیه، به نوشته این روزنامه، گروه حماس پیشتر جمهوری اسلامی را از طرح خود برای حمله به اسرائیل مطلع کرده بود.

طبق اسنادی که به دست روزنامه نیویورک تایمز رسیده گروه حماس به دلیل تلاش برای متقاعد کردن ایران و حزب الله به مشارکت در این هجوم، اجرای عملیات را به تعویق انداخت و حتی در ژوئیه ۲۰۲۳ از ایران خواست تا جهت حملات ۷ اکتبر برای حمله به سایت‌های نظامی اسرائیلی آماده شود.

این در حالی است که هم مقامات ایران و هم حزب الله لبنان پس از حمله ۷ اکتبر اعلام کردند، حماس آن‌ها را در جریان تصمیم خود برای حمله به اسرائیل قرار نگذاشته بود.

این گزارش می‌افزاید ایران و حزب الله به حماس اطلاع دادند که از این طرح حمایت می‌کنند، اما زمان بیشتری می‌خواهند. اما حماس با اشاره به مشکلات داخلی اسرائیل و اعتراضات به تعدیل قوانین قضایی توسط دولت بنیامین نتانیاهو، که وضعیت داخلی این کشور را آشفته کرده بود، تلاش کرد تا دو متحد خود را به حمله ۷ اکتبر متقاعد کند.

در اسناد همچنین آمده است که حماس قصد داشت تا درباره حمله هفتم اکتبر با حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله گفتگو کند، اما در این اسناد مشخص نشده که آیا نصرالله از جزئیات حمله اطلاع دارد یا نه. در این اسناد همچنین تاکید شده است که حماس از سال ۲۰۲۱ برای فریب دادن اسرائیل آرامش در غزه را حفظ کرده و از هرگونه رویارویی‌های با اسرائیل اجتناب می‌کرد.

در بخشی این اسناد آمده است که حماس جهت آمادگی برای حمله ۷ اکتبر مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار از ایران تقاضا کرده بود.

ایران گزارش رسانه‌های آمریکایی را رد کرد

هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد امروز تاکید کرد که اسرائیل «سابقه طولانی در نشر اکاذیب، جعل اسناد و انجام عملیات روانی فریبنده دارد».

نمایندگی ایران در سازمان ملل گزارش‌های مربوط به درخواست ۵۰۰ میلیون دلاری حماس برای آمادگی جهت انجام حملات ۷ اکتبر علیه شهرک‌های اسرائیلی را «ناشی از توهمات» اسرائیل توصیف کرد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «واشینگتن پست» درباره اسناد اسرائیل مبنی بر اینکه حماس ۵۰۰ میلیون دلار از ایران درخواست کرده و ایران به این درخواست پاسخ نداده است، اعلام کرد: «ما رژیم اسراییل را جنایتکار، دشمن بشریت و دروغگو، می‌دانیم و به هذیان گویی آن توجهی نمی‌کنیم».

نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد که اسرائیل «سابقه طولانی در نشر اکاذیب، جعل اسناد و انجام عملیات روانی فریبنده دارد».

این هیئت ارتباط ایران با حملات ۷ اکتبر انجام شده توسط حماس را «ادعا و تهمت» و «فاقد اعتبار» دانست.

در همین حال خبرگزاری «ایرنا» شنبه به نقل از نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، در پاسخ به سؤالات نیویورک تایمز و «وال استریت ژورنال» درباره دستیابی اسرائیل به اسناد مربوط به اطلاع ایران از عملیات ۷ اکتبر گفت: «زمانی که مقامات حماس در دوحه اعلام کردند که هیچ اطلاعی از این عملیات نداشتند و طراحی، تصمیم گیری و مدیریت عملیات ۷ اکتبر بر عهده شاخه نظامی گروه حماس در غزه بود، بنابراین ربط دادن حمله به ایران یا حزب الله، چه به صورت جزئی یا کلی هیچ اعتباری ندارد و نوعی «تهمت و جعل اسناد» محسوب می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی