تیتر امروز

ادعای اسرائیل؛ نصرالله را ترور کردیم/ ۸۵ تن بمب برای ترور/ بمباران ضاحیه +ویدیو
حمله وحشیانه اسرائیل به بیروت (بروز رسانی می‌شود)

ادعای اسرائیل؛ نصرالله را ترور کردیم/ ۸۵ تن بمب برای ترور/ بمباران ضاحیه +ویدیو

رژیم اسرائیل در ادامه تجاوزات نظامی خود به غزه و بیروت، شب گذشته (جمعه) با بمب‌های سنگین چند ساختمان را در بیروت با خاک یکسان کرد. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان این اتفاق را جنایتی آشکار...
شمس اردکانی: سرهنگ عراقی خبر جنگ را ۱۰ روز قبل از حمله صدام به من داده بود که در یک تلگراف رمز به مرکز ارسال کردم ولی بایگانی شد...
پنجمین قسمت تاریخ شفاهی با علی شمس اردکانی

شمس اردکانی: سرهنگ عراقی خبر جنگ را ۱۰ روز قبل از حمله صدام به من داده بود که در یک تلگراف رمز به مرکز ارسال کردم ولی بایگانی شد...

در پنجمین قسمت از تاریخ شفاهی با علی شمس اردکانی درباره اولین ماموریت او یعنی سفیر شدن در کویت و حواشی روزهای قبل از جنگ تحمیلی گفت و گو کردیم.
رحیمی می‌گوید اگر طیف مقابل پزشکیان پیروز می‌شد، اجازه می‌دادند حتی یک نفر از اصلاح‌طلبان به دولت راه یابد؟

«تبعیض» در گزینش‌های استخدامی

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در گزینش‌های استخدامی، تبعیض بیداد می‌کند، گفت: اگر طیف مقابل پزشکیان پیروز می‌شد، آیا اجازه می‌دادند که حتی یک نفر از اصلاح‌طلبان به دولت راه یابد؟

کد خبر: ۱۷۲۹۲۵
۱۰:۰۹ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳

«تبعیض» در گزینش‌های استخدامی

دیدارنیوز: رحیمی مسئله اصلاح گزینش مسئولان را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: بسیاری از جوانان و تحصیل‌کرده‌های ما، به ویژه در وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه، در هنگام مراجعه به گزینش‌ها با رفتار عادلانه‌ای مواجه نمی‌شوند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در رابطه با انتصابات دولت جدیدالورود به پاستور در گفتگو با ایلنا، گفت: به نظر من، در حوزه اهل سنت اقدامات ماندگار و بی‌نظیری انجام شده است. به عنوان مثال، انتصاب آقای لهونی، یکی از همکاران سابق ما در مجلس، به عنوان استاندار کردستان و همچنین انتصاب آقای کریم حسین‌زاده به عنوان معاون رئیس‌جمهور، هر چند متأسفانه با موافقت مجلس همراه نبود، به عنوان اقداماتی بی‌سابقه در تاریخ انقلاب محسوب می‌شود. این حرکت‌ها از سوی آقای پزشکیان و دولت فعلی و همچنین برخی انتصابات دیگر، قابل تقدیر است. هرچند که برخی از انتصابات با نقد‌هایی از سوی بخش‌هایی از جامعه، چه حامیان و چه مخالفان آقای پزشکیان، مواجه بوده است. در خصوص انتصابات کابینه حتی ما که از حامیان آقای پزشکیان بودیم، نظرات دیگری داشتیم، ولی با این حال، ما برای نظر رئیس‌جمهور احترام قائل هستیم، زیرا ایشان همواره محور وفاق و همدلی را مدنظر داشته‌اند و افرادی را معرفی کرده‌اند که حتی ممکن است مخالفان سیاسی آقای پزشکیان بوده باشند و حالا در جایگاه وزرات قرار دارند.

اگر در بدنه جامعه تبعیض باشد، مشکلی حل نخواهد شد

وی افزود: در خصوص اهل سنت، من بر این باور هستم که اقدامات پزشکیان به همراه چند اقدام دیگر، ضرورت دارد. اولاً، به کارگیری معاون رئیس‌جمهور اهل سنت یا استاندار اهل سنت و احتمالاً سفرا از اهل سنت، اقدام شایسته‌ای است، اما دولت باید به سمت اصلاح گزینش‌ها در ادارات و استخدام‌ها برود. صرف اینکه یک استاندار یا یک مقام اهل سنت منصوب شود، در صورتی که در بدنه جامعه تبعیض وجود داشته باشد، مشکل را حل نخواهد کرد. گام دوم، به نظر من، جدای از موارد دیگر، نیازمند اصلاحاتی در گزینش‌ها است، نه فقط در خصوص اهل سنت، در خصوص خیلی از افراد گزینش‌هایی که اتفاق می‌افتد، نیازمند بازنگری است.

در گزینش‌های استخدامی، تبعیض بیداد می‌کند

رحیمی مسئله اصلاح گزینش مسئولان را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: بسیاری از جوانان و تحصیل‌کرده‌های ما، به ویژه در وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه، هنگام مراجعه به گزینش‌ها با رفتار عادلانه‌ای مواجه نمی‌شوند. به عنوان مثال، در مناطق سنی‌نشین، افرادی که کد استخدامی آموزش و پرورش برای رشته‌های پرورشی یا الهیات داشتند، بدون هیچ منع قانونی رد گزینش می‌شدند و به آنان گفته می‌شد که حق ندارند در کلاس‌های مربوط به پرورش یا الهیات حضور داشته باشند. این موضوع خلاف قانون و تبعیض آشکار است. همچنین، در برخی از پست‌ها، من در حوزه انتخاباتی خود، که هشت سال نماینده بودم، دیدم که برای انتصاب یک رئیس در جهاد سازندگی که هیچ پست سیاسی و مذهبی نیست با مقاومت و تخریب از سوی برخی افراد و نهاد‌ها مواجه می‌شدیم.

رفع تبعیض‌ها مستلزم اصلاح قوانین و مبانی استخدامی است

وی در خصوص راهکار رفع تبعیض‌های این چنینی، گفت: به نظر من، رئیس‌جمهور باید در این زمینه قوانین و مبانی را اصلاح کند. در فرم‌های گزینش و به کارگیری افراد باید مشخص شود که هیچ‌گونه تفاوت مذهبی در این گزینش‌ها اعمال نشود و شایسته‌سالاری ملاک اصلی باشد. ملاک‌های علمی و تخصصی باید مشخص شود و بحث مذهب از گزینه‌ها حذف شود. اگر می‌خواهند فرماندار استخدام کنند مولفه‌هایی مشخص شود که چه رشته تحصیلی خوانده باشد یا سابقه کاری او باید به چه شکل باشد. این به نظر من اقدام ماندگاری است که آقای رئیس‌جمهور باید انجام دهد.

اگر طیف مقابل پزشکیان پیروز می‌شد، آیا اجازه می‌دادند که حتی یک نفر از اصلاح‌طلبان به دولت راه یابد؟

این فعال سیاسی با اشاره به انتصاباتی که مخالفان رییس‌جمهور به آن اعتراض دارند، بیان کرد: این انتصابات هم قابل دفاع هستند و هم ممکن است قابل نقد باشند. اعتراض جناح مقابل به نظر من بی‌انصافی است. اگر واقعاً طیف مقابل آقای پزشکیان پیروز می‌شد، آیا اجازه می‌دادند که حتی یک نفر از اصلاح‌طلبان به کابینه، معاونین رئیس‌جمهور، یا استانداران و فرمانداران راه یابد؟ مطلقاً چنین کاری نمی‌کردند و این بی‌انصافی است. اگر خود آنان در اریکه قدرت بودند قدرمسلم یک‌جانبه و انحصاری عمل می‌کردند. آقای پزشکیان از همه نیرو‌ها استفاده می‌کند و انتقادات حامیان خود را به جان می‌خرد تا بر پایه وفاق عمل کند. اما طیف مقابل به نظر من دچار بی‌انصافی است. دولت در خوش بینانه‌ترین حالت سی الی چهل درصد از قدرت را در اختیار دارد. این مردم رای به تغییر دادند، اگر فشار بر آقای پزشکیان زیاد شود و ایشان نتواند تغییرات لازم را انجام دهد، به اعتماد مردم آسیب می‌زند. مخالفان دولت با این تنگ‌نظری‌ها و این تخریب‌ها به نظام جمهوری اسلامی ظلم می‌کنند و امید مردم را از بین می‌برند.

گشایش در دانشگاه‌ها می‌تواند امیدبخش باشد

وی در رابطه به اقدامات اصلاحی دولت جدید به ویژه دستورات اخیر مبنی بر تغییر رویه در وزارت علوم، و بازگشت اساتید و دانشجویان به دانشگاه‌ها، عنوان کرد: به نظر من، این گشایش‌ها می‌تواند نویدبخش باشد، با این حال، بازگشت تعدادی از اساتید به کار و بررسی مجدد پرونده‌های اساتید و دانشجویان، کار بزرگ و ارزشمندی است که در حال انجام است. امیدواریم با حمایت آقای رئیس‌جمهور و تلاش وزارت علوم، گشایش‌هایی در اوضاع ایجاد شود و امید را در دانشگاه‌ها و بین جوانان و اساتید زنده کنیم و قولی که رییس‌جمهور دادند تحقق پیدا کند.

رئیس‌جمهور نمی‌تواند بدون نظر و حمایت مجلس اقداماتی انجام دهد

رحیمی با بیان اینکه در تمام عرصه‌ها تلاش‌ها برای اصلاحات ادامه دارد، گفت: همانطور که گفتم باید توجه داشت که دولت در خوشبینانه‌ترین وضعیت، شاید ۴۰ درصد از قدرت حاکمیت را در اختیار داشته باشد. از یک سو، در کشور ما تقسیم قوا و تقسیم قدرت به‌وضوح وجود دارد و هیچ فردی به تنهایی قدرت تصمیم‌گیری ندارد. موضوع اقناع‌سازی طیف‌های مختلف حاکمیت و دغدغه‌های آنان نسبت به مسائل سیاست داخلی و خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است. مجلس شورای اسلامی جایگاه رفیعی در نظام جمهوری اسلامی دارد که به نظر من این جایگاه بی‌بدیل است. رئیس‌جمهور نمی‌تواند بدون نظر و حمایت مجلس اقداماتی را انجام دهد. همچنین، نهاد‌های تصمیم‌گیری مانند شورای عالی امنیت ملی و اختیاراتی که رهبر انقلاب در اختیار دارد، می‌توانند مؤثر واقع شوند تا رئیس‌جمهور بتواند گشایش‌هایی را ایجاد کند. به نظر من، رئیس‌جمهور حداکثر تلاش خود را در این راستا انجام می‌دهد و با تکیه بر وفاق موجود، به پیش می‌رود. امیدواریم که برخی گشایش‌ها به وقوع بپیوندند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی