تیتر امروز

مساله حکمرانی و مشروعیت حکومت از نگاه اهل سنت
در هفدهمین برنامه دیدار اندیشه با شیخ دکتر عصام الدین گوگلان استاد حوزه و دانشگاه (ترکمن صحرا) مطرح شد:

مساله حکمرانی و مشروعیت حکومت از نگاه اهل سنت

در هفدهمین برنامه دیدار اندیشه با شیخ دکتر عصام الدین گوگلان استاد حوزه و دانشگاه، (ترکمن صحرا) در خصوص "مدارس علمیه دینی در میان اهل سنت با تمرکز بر مدرسه علمیه ربانیه چنارلی" گفت‌وگو کردیم.
در هفدهمین برنامه دیدار اندیشه با شیخ دکتر عصام الدین گوگلان استاد حوزه و دانشگاه (ترکمن صحرا) مطرح شد:

مساله حکمرانی و مشروعیت حکومت از نگاه اهل سنت

در هفدهمین برنامه دیدار اندیشه با شیخ دکتر عصام الدین گوگلان استاد حوزه و دانشگاه، (ترکمن صحرا) در خصوص "مدارس علمیه دینی در میان اهل سنت با تمرکز بر مدرسه علمیه ربانیه چنارلی" گفت‌وگو کردیم.

کد خبر: ۱۷۲۱۳۴
۱۷:۱۲ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

دوری و ناآشنایی با آداب، رسوم و فرهنگ همدیگر، ریشه بسیاری از مشکلات است

 

دیدارنیوز ـ حسین‌جعفری: در هفدهمین برنامه دیدار اندیشه با شیخ دکتر عصام الدین گوگلان استاد حوزه و دانشگاه (ترکمن صحرا) در خصوص "مدارس علمیه دینی در میان اهل سنت با تمرکز بر مدرسه علمیه ربانیه چنارلی" گفت‌وگو کردیم.

دیدار اندیشه با هدف ایجاد فضایی مناسب برای طرح اندیشه‌ها گوناگون در هفدهمین برنامه‌ی گفت‌وگو میهمان مدرسه‌ی علمیه‌ای در استان گلستان بود، اما نه از جنس مدارس علمیه شیعه، بلکه میهمان مدرسه علمیه ربانیه چنارلی شهرستان مراوه تپه بود.

ویدیوی کامل این گفت‌وگو را در اینجا، یوتیوب و آپارات دیدارنیوز ببینید و بشنوید

 

قرار شد با انجام گفتگو‌هایی ضمن آشنایی بسیار اجمالی با مدارس علمیه اهل سنت در ترکمن صحرا در مقایسه با حوزه‌های علمیه شیعه، در خصوص برخی از موضوعاتی که تا کنون در دیدار اندیشه طرح شده نیز سوالاتی بپرسیم و پاسخ شان را بدانیم.

در طول چند روزی که میهمان مردم خونگرم روستای چنارلی و مدرسیه علمیه اش بودیم سه گفتگو انجام شد، گفتگوی اول به موضوع "مدارس علمیه دینی در میان اهل سنت با تمرکز بر مدرسه علمیه ربانیه چنارلی" اختصاص داشت. از دروس علمی، شیوه‌های آموزش و تدریس، ارتباط طلاب با اساتید، نوع و تعداد طلاب (زن و مرد)، از سلسله مراتب علمی میان طلاب پرسیدیم و اطلاعاتی کسب کردیم.

از تفاوت و شباهت‌های میان مذاهب چهارگانه و مذهب شیعه پرسیدیم. به اجمال از تفاوت مذاهب چهارگانه با مکتب فقهی داعش و طالبان سخن به میان آمد.

پرسیدیم آیا همانند حوزه شیعه، رساله عملیه دارند؟ آیا برای مدرک علمی مدارس اهل سنت هم همسان سازی با مدرک علمی دانشگاه صورت می‌گیرد و مزایای این همسان سازی چیست؟ و سوالاتی از این دست.

تلاش شد در این فرصت محدود تصویری واقعی از یک مدرسه علمیه اهل سنت آنهم در منطقه‌ای که بشدت تحت تاثیر فرهنگ قومی و محلی- ترکمن صحرا- قرار دارد ارائه شود.

دوری و ناآشنایی با آداب، رسوم و فرهنگ همدیگر، ریشه بسیاری از مشکلات است

گفت‌وگوی دوم و سوم دیدار اندیشه به "مساله حکمرانی و مشروعیت حکومت از نگاه اهل سنت" و" تقریب و انتظارات منطقی از وحدت بین مذاهب، همچنین مساله مهدویت" اختصاص داشت. در خلال این چند روز که میهمان مردم مهربان، خجالتی و محجوب و البته بسیار صادق و بی آلایش روستای چنارلی بودیم دو مستند غیر حرفه‌ای از زندگی طلاب و مردم این از بخش ایران (ترکمن صحرا) نیز تهیه شد که به مروز تقدیم نگاه دقیق بینندگان و مخاطبان دیدار نیوز می‌شود.

دو نکته مهمی در این گفتگو برای من جالب و برجسته بود، یکی آنکه چقدر اطلاعات ما نسبت به اقوام ایرانی کم است و این کمی اطلاعات باعث دوری ما نسبت به هم شده و چقدر اقوام ایرانی (خصوصاً اگر اقلیت مذهبی هم باشند) نیازمند دیده شدن، توجه و رفع تبعض رسانه‌ای اند. متاسفانه علیرغم اینکه در عصر ارتباطات قرار داریم، اما هم نشینی و موانست ما از اقوام ایرانی چقدر ناچیز است و البته این نقیصه در مورد مردم محجوب ترکمن صحرا غلظت بیشتری هم دارد؛ و نکته دیگر نیز این بود که جنگ هفتاد و ملت همه را عذر بنه/، چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند!

از خوانندگان فرزانه دعوت می‌کنم اولین گفت‌وگو از گفت‌وگو‌های سه گانه از "دیدار اندیشه" را ببینید و بشنوید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی