تیتر امروز

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود
افاضات اضافه

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود

عوام‌الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود بابت دستاوردهای شگفت‌انگیز اخیر به او تبریک گفته و به ماجرای یک روزنامه و صبر ایوب هم اشاره کرده است.
حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران

این سی‌ و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
شجاع الدین کلانتر رشیدی

مدرسه محوری و کلاس درس ترکیبی نیاز قطعی امروز ما

مدرسه از مهمترین ارکان جامعه و کلید طلایی تحول و توسعه است.

کد خبر: ۱۷۱۵۰۱
۰۹:۴۲ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳

مدرسه از مهمترین ارکان جامعه و کلید طلایی تحول و توسعه است

جامعه پذیری دانش آموزان در مدرسه روی می دهد و مدرسه بهترین مکان برای رسیدن به آرمان های هرجامعه است و به تبع آن، کلاس درس اثرگذار ترین بخش مدرسه و بهترین مکان یادگیری انسانهاست.
پذیرش اصل مدرسه محوری و بنیان نهادن مدرسه ای با تاکید بر ساحت های شش گانه در سند تحول بنیادین، به مثابه ساخت فرد سالم وتوانمند و پی ریزی خانواده و جامعه ای توسعه گراست.

در مدرسه است که میتوانیم افرادی صبور، مهربان و خوش رفتار و همچنین انسانهایی با مهارت و دانا و از کودکی تا نوجوانی تربیت کنیم، تا بتوانند در زندگی فردی و اجتماعی موفق و کشوری توسعه گرا بسازند. این مهم تنها از راه پذیرش اصل مدرسه محوری و کلاس درس ترکیبی است.

اگر مدرسه محوری، بر عدم تمرکز، تفویض اختیار و رقابتی شدن تاکید دارد، کلاس درس یادگیری ترکیبی نیز با چند مهارت موثر شامل؛
(Interaction تعامل )،
(participation مشارکت)، (collaboration همکاری)، (engagement دست ورزی)،
اهداف مدرسه را تحقق می بخشد.

دیرزمانی است که در دنیا ترکیبی از آموزش ها بصورت آنلاین و رو در رو(face to face) بعنوان یادگیری ترکیبی درجریان است.و این مهم بدون باور به مدرسه محوری و نقش فناورانه معلم در کلاس درس و مدیریت فناوری محور در مدارس به تحول واقعی نخواهد انجامید.

دوره ویروس کرونا به یکباره باعث شد یادگیری آنلاین و استفاده از اینترنت باجبار وارد فضاهای آموزشی شود. در کشور ما و کشورهای کمتر توسعه یافته باعث غافلگیری شد.
یادگیری غیرحضوری و آموزش بر بستر وب در اغلب ایام با مشکلاتی روبرو بود و اغلب معلمان، دانش آموزان و خانواده ها را دچار مشکل نمود. اثرات ضعف یادگیری و پایین بودن میانگین نمرات و معدل دانش آموزان در سالهای اخیر موید آنست که یادگیری موثر و عمیق در دانش آموزان اتفاق نیقتاده و عدم تسلط بر مفاهیم درسی تا امروز درفارغ التحصیلان و کارنامه های کنکوری آنان قابل مشاهده است.

لذا برای زدودن کاستی ها و تقویت مهارت علمی و تسلط برمفاهیم و حل مسایل درسی و تقویت توانایی دانش آموزان، ترکیب یادگیری آنلاین و چهره به چهره که از سال (۲۰۰۲) بعنوان تئوری یادگیری ترکیبی (online+ f2f)مطرح و حدودا از سال (۲۰۱۲) بصورت آرام آرام وارد چرخه آموزش و کلاس های درس کشورهای توسعه یافته شده است. و در دوره پسا کرونا در اغلب کشورها به واقعیتی در عرصه آموزش وپرورش تبدیل گردیده و درجریان است.
تجربه دوره کرونا با نشان دادن نقاط ضعف و قوت آموزش آنلاین در اکثر کشورهای توسعه یافته، و تاکید مجدد استادان حوزه یادگیری به بهره گیری همزمان از آموزش آنلاین و رو در رو، و روی آوردن بسیاری ار کشورهای کمتر توسعه یافته به مدرسه محوری و تقویت زیرساختهای فناوری و تلفیق این دو با پشتیبانی سیستم های آموزش و پرورش دانایی محور، پیش روی تصمیم گیرندگان وزارت آموزش و پرورش کشور ماست.

از این رو، روش های تدریس و آموزش مبتنی بر فناوری، چنانچه در کلاس درس مدرسه محور، باعنصر ارتباط و تشریک مساعی
و بهره گیری از چندمهارت فوق صورت پذیرد، میتواند به ساحت های مورد اشاره در سند تحول بنیادین بینجامد.

اگر بپذیریم معلم خلاق در بستر آموزش وپرورش پیشرو، میتواند بعنوان عنصرمهم به تعلیم وتربیت دانش آموزان بینجامد، بی شک مدرسه محوری و داشتن مدارس تحول آفرین نیز میتواند این دانش آموزان را بعنوان افرادی جامعه پذیر و انسانهایی موفق برای زیست سالم ومجموعه ای باورمند به توسعه پایدار در کشور بسازد.

بدون داشتن برنامه ای مدون برای آموزش مداوم معلمان، بهره گیری از فناوری های جدید در کلاس درس، اعتقاد داشتن به مدرسه محوری و استفاده از نیروهای کاردان در سپردن امور مدارس وادارات، رسیدن به چشم اندازهای سند تحول بنیادین و ساحت های ذکر شده در آن دشوار و چه بسا دور از دسترس به نظر آید.

 دکترای تکنولوژی آموزشی
و مدرس تربیت معلم و دانشگاه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی