تیتر امروز

مصطفی کواکبیان: پزشکیان، مشکل فیلترینگ را حل می‌کند/ دولت سایه بگوید منابع مالی‌‌اش از کجا تامین می‌شود/عدم مشارکت ۵۱ درصدی، یعنی بی‌اعتمادی به نظام
گفت‌وگوی دیدار با دبیرکل حزب مردم‌سالاری در روز تائید صلاحیت وزرا

مصطفی کواکبیان: پزشکیان، مشکل فیلترینگ را حل می‌کند/ دولت سایه بگوید منابع مالی‌‌اش از کجا تامین می‌شود/عدم مشارکت ۵۱ درصدی، یعنی بی‌اعتمادی به نظام

دیدارنیوز در روزی که همه وزرای پزشکیان منتظر رای اعتماد بودند، گفت‌وگویی را با مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری انجام داد که دیدنی است؛ او پیش بینی کرد همه وزرا رای اعتماد می‌گیرند.
گفت و گوی دیدار با رییس هیات مدیره شرکت ملی فولاد ایران

محمدرضا مس فروش: بخش عمده‌ای از سرمایه‌های سرگردان باید به سمت معدن و صنایع معدنی سوق داده شود

برنامه گفت و گوی اقتصادی دیدار نیوز میزبان محمدرضا مس فروش رییس هیات مدیره شرکت ملی فولاد ایران بود.

کد خبر: ۱۷۰۹۱۹
۱۴:۵۰ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳

 

محمدرضا مس فروش: بخش عمده‌ای از سرمایه‌های سرگردان باید به سمت معدن و صنایع معدنی سوق داده شود

 

دیدارنیوز - لیلا قصاب زاده: برنامه گفت و گوی اقتصادی دیدارنیوز میزبان محمدرضا مس فروش رییس هیات مدیره شرکت ملی فولاد ایران بود. وی سوابق طولانی در وزارت صنایع و معادن و در ادامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان‌های کشور از جمله استان تهران را دارد و مدتی نیز معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بوده است.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببیند.

مس فروش با بیان اینکه در کشور ما ۶۸ نوع ماده معدنی و به اقتضای آن معادن زیادی نیز در سرزمین ما وجود دارد، گفت: با توجه به پتانسیل بخش معدن، متاسفانه ما نتوانسته ایم استفاده بهینه در این زمینه داشته باشیم.

وی دامه داد: من معتقد هستم کشور ما با اتکا به معادن خود به غیر از نفت، می‌تواند اقتصاد خودش را مدیریت کند.

مس فروش افزود: در کشور ما متجاوز از ۳۷ میلیارد تن ذخیره مواد معدنی وجود دارد، ولی کشور ما فعالیت‌های ناچیزی در حوزه اکتشافات انجام داده است.

وی در مورد چالش‌های معدن و صنایع معدنی گفت: از چالش‌های حوزه معدن می‌توان به تجهیزات ابتدایی شناسایی و اکتشاف و تجهیزات فرآوری معدنی اشاره کرد که بخشی از این مشکل به تحریم‌ها برمی گردد، ولی بخشی دیگر به داخل کشور مربوط است.

وی افزود: ماشین آلات معدنی ما فرسوده شده اند. درصورتی که اگر درست عمل می‌کردیم می‌توانستیم با تقویت ماشین سازی‌های داخل کشور شاهد این روند نباشیم.

وی در حوزه معادن مس اظهار داشت: ما در حوزه معادن مس نزدیک به اهداف تعریف شده عمل کرده ایم و به بخش عمده‌ای از ظرفیت‌ها و طرح‌های توسعه‌ای نیز دست یافته ایم و روند رو به رشدی در این زمینه داریم.

مس فروش گفت: در دوره‌ای ارقام تولید کاتد غیرواقعی تعریف شده بود، ولی در حال حاضر با اعداد واقعی‌تر روبه رو هستیم که قابل انجام است.

وی درمورد تاسیس کارخانه ذوب مس در جوار معدن سونگون در آذربایجان شرقی تصریح کرد: ذوب مس تاثیر آلایندگی دارد، ولی این تاثیرات قابل کنترل است و دوستان ما در وزارت صمت بر این باور هستند باید با نهاد‌های محیط زیست تعامل وجود داشته باشد.

مس فروش تاکید کرد: در زمینه هشت طرح فولادی و اهداف تعریف شده، موانعی وجود داشت که بخشی ناشی از تحریم‌ها و بخشی مربوط به ضوابط اضافی بوده که این موانع با سرعت قابل قبولی در حال رفع است و سرعت مطلوبی داریم.

وی در مورد تعامل بین دولت و بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: در حال حاضر بخش خصوصی سکان دار حوزه معدن و صنایع معدنی است، ولی باید این همکاری و تعامل بیش از پیش و از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده بهینه شود.

وی در بخشی از این گفت‌وگو بیان کرد: باید با همکاری سه قوه، بخش عمده‌ای از سرمایه‌های سرگردان بخش خصوصی به سمت معدن سوق داده شود تا شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد. چرا که ما هفت درصد منابع معدنی جهان را داریم، ولی نقش آن در اقتصاد ما تنها یک درصد است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی