اندیشکده مرآت با همکاری خانه اندیشه ورزان، نشست رونمایی از کتاب «خوانشی بر دلالتهای تربیتی اندیشه اسلامی در قرآن» به قلم دکتر محمد رحمانی را با حضور جمعی از فعالان عرصه علم و تربیت برگزار کرد.
دیدارنیوز: اندیشکده مرآت با همکاری خانه اندیشه ورزان، نشست رونمایی از کتاب «خوانشی بر دلالتهای تربیتی اندیشه اسلامی در قرآن» به قلم دکتر محمد رحمانی را با حضور جمعی از فعالان عرصه علم و تربیت برگزار کرد.
در ابتدای این مراسم دکتر امیرحسین نبی، دبیر این نشست با اشاره به کتاب " خوانشی بر دلالتهای تربیتی اندیشه اسلامی در قرآن" گفت: بهانه نگارش این کتاب از اینجا شروع شد که ما در مورد اندیشههای تربیتی مقام معظم رهبری و همینطور شهید مطهری و صفایی زیاد خوانده ایم، اما این اطلاعات بیشتر در فضای مجازی بوده یا از زبان بزرگتران شنیدهایم.
او ادامه داد: کتاب تعلیم و تربیت شهید مطهری جزء اولین کتبی است که به صورت منسجم به اندیشههای تربیتی پرداخته اس، اما به اندیشههای تعلیم و تربیت مقام معظم رهبری کمتر پرداخته شده بود خصوصا اندیشههایی که ایشان قبل از رهبریشان داشتند، اما در کتاب طرح کلی اندیشه به خوبی مطرح شده و در اندیشکده به آن پرداختیم.
نبی با اشاره به اینکه این موضوع در هفت فصل بیان شده، افزود: مساله با طرح کلی آغاز میشود در فصل یک نشستهای خوانش نظام تربیتی خانواده و اکوسیستم تربیتی اسلامی برگزار شد.
او گفت: در فصل اول ما به کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی پرداختیم و جلسات پرسش و پاسخ برگزار کردیم. فصل اول سال ۱۴۰۱ برگزار شد و این کتاب ماحصل نشستهای خوانش فصل اول است. فصل دوم خوانش در سال ۱۴۰۲ برگزار گشت که دستهها و نظامهای تربیتی متفاوت با هم مقایسه شدند و اکنون هم در آستانه فصل سوم آن هستیم و تا هفت فصل یعنی هفت نشست برگزار میشود.
در ادامه محمد رحمانی نویسنده کتاب خوانشی بر دلالتهای تربیتی اندیشه اسلامی در قرآن گفت: ضرورت بررسی اندیشههای تربیتی در اندیشههای رهبر انقلاب بهانه نگارش این کتاب شد و با توجه به اینکه مکتوبات زیادی در این باره نوشته شده، اما در این کتابها به نظر میآید نوآوریهای اندیشهای رهبری بررسی نشده بود.
او افزود: ما تمرکزمان را گذاشتیم بر نوآوریهای رهبری در این موضوع؛ نکته مهم این است که مقام معظم رهبری درموضوعاتی نوآوری دارند که برخلاف نظریات مرسوم است.
رحمانی در توضیح بیشتر دلیل نگارش این کتاب گفت: اولین نکته خوانش در نظام اهداف تربیتی بود. رهبری ایمان را باور درونی نمیدانند و ایمان را بیرونی میدانند و هدف تربیت را هم همین میدانند یعنی نسبت ایمان باید با اجتماع در مسیر تربیتی انسانها باشد.
نویسنده کتاب خوانشی بر دلالتهای تربیتی اندیشه اسلامی در قرآن ادامه داد: هیچ کدام از اولیای الهی مدل فردی برای تربیت ندارند بلکه همه یک مدل برای تربیت دارند و آن کارخانه انسان سازی است ویژگی کارخانه انسان سازی شأنیت ارکان تربیتی است.
او اشاره دارد که قوانین ضرورت علمی و جهان شمول هستند و رهبری این قوانین را در قالب سنن الهی مانند سنت هدایت را بیان میکنند؛ ایشان میگویند ما به قلهها نزدیک میشویم، اما ممکن است این پرسش مطرح شود که اوضاع روز به روز بدتر میشود؟ پاسخ این است که رهبر انقلاب از نگاه کلی و جمعی میگویند ما به قلهها نزدیک میشویم، اما ما با نگاه فردی قضاوت متفاوتی داریم و میگوییم اوضاع روز به روز بدتر میشود.