تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
آنچه باید در مورد ماست و مضرات آن بدانید؛

ماست و خطر کودن شدن!

در قدیم ماست را به عنوان میان وعده مصرف می‌کردند، اما این روز‌ها ما آن را همراه با غذا می‌خوریم، بی‌آنکه از عوارض بد این عادت غذایی با خبر باشیم!

کد خبر: ۱۶۹۴۳
۱۴:۳۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ امروزه در اکثر سفره ما ایرانیان، ماست همراه غذا مصرف می‌شود و متاسفانه مردمان امروزی، بدون آن که از خوب و بد بودن آن آگاه باشند، آن را به این شکل مصرف می‌کنند و کودکان خود را نیز به خوردن آن تشویق کرده و آنان را نیز به این رویه اشتباه عادت می‌دهند و ناخواسته به مرور زمان بر بیماری‌ها و مشکلات خود و خانواده‌شان می‌افزایند و هرگز نمی‌دانند که چوب ندانم‌کاری‌های خودشان را می‌خورند.

باید بدانیم که خوردن ماست همراه با غذا هرگز توصیه نمی‌شود، زیرا مخلوطی که ماست همراه غذا‌های پختنی به ویژه غذا‌های گوشتی تولید می‌کند، مخلوط سالمی نیست.

ماست را در قدیم همراه غذا نمی‌خورند، بلکه آن را به صورت میان وعده مصرف می‌کردند. دانه‌هایی مانند گردو، کشمش، بادام زمینی، پسته و فندق را درون ماست می‌ریختند و به صورت عصرانه یا چاشت به عنوان میان وعده میل می‌کردند. با این کار اثر بدی که ماست همراه با غذا، در تولید مخلوط نا‌سالم دارد، از بین می‌رود؛ چرا که با فاصله از غذا مصرف شده و افزون بر آن سردی ماست نیز گرفته می‌شود.

چرا میگویند ماست را با گوشت نخوریم؟

مصرف همزمان بعضی از مواد غذایی با یکدیگر می‌تواند بسیار مضر باشد و حاصل آن تولید اخلاط زاید در بدن می‌باشد که گاهی تاثیرات این تداخلات در چندین سال بعد به صورت بیماری‌های مختلف و صعب العلاج بروز خواهد کرد.

متأسفانه یکی از عادات غذایی ما ایرانیها، مصرف ماست یا دوغ همراه با غذا‌هایی است که یکی از مواد اصلی آن گوشت است؛ مثلاً بسیاری از افراد عادت دارند به‌هنگام خوردن کباب و کوبیده حتماً کنار آن ماست، ماست موسیر، دوغ نیز مصرف کنند که این باعث ایجاد فساد غذا در معده و ایجاد امراض مختلف در بدن شود.

توجه به همزمان مصرف کردن غذا‌ها بخصوص برای افرادی که مشکل کم خونی دارند از اهمیت بالایی برخوردار است. چون مشکل کم خونی، ضعف بدن به دلایل مختلف در جذب مقدار کافی آهن است و خوردن همین گوشت و ماست با هم سبب می‌شود کلسیم مانع جذب آهن گوشت شود و مشکل جذب آهن بدن دو چندان گردد.

مصرف همزمان مواد غذایی برای همه مشکل ساز نمی‌شود، اگر فردی آزمایش دهد و ببیند که کاملا سالم است در مصرف همزمان ماده‌های غذایی مشکل ندارد، زیرا بدن این افراد به میزان نیاز عملیات جذب را به خوبی انجام می‌دهد بنابراین فقط افرادی که مشکلاتی از قبیل: کم خونی و ... دارند درباره مصرف همزمان مواد غذایی با پزشک خود مشورت کنند.

یکی از این امراض که به‌واسطه خوردن همزمان گوشت با ماست می‌تواند ایجاد شود، بیماری "ویتیلیگو" یا همان برص و پیسی است که خوردن همزمان گوشت و ماست، نقش زیادی در ایجاد این بیماری دارد (شایان ذکر است بیماری ویتیلیگو در طب نوین، درمان خاصی ندارد)، از دیگر عوارض خوردن همزمان گوشت و ماست، ایجاد اختلالات کبدی است.

مصرف ماست
ماست و خطر کودن شدن

خوردن همزمان برنج همراه با ماست موجب افزایش سردی و تری مغز می‌شود و در نهایت غلبه بلغم در مغز موجب فراموشی، سستی، تنبلی مغز و کودن شدن می‌شود.

خوردن ماست و ماهی با هم چه عوارضی دارد؟

مصرف لبنیات با گوشت سفید (مرغ، ماهی و...) به دلیل اختلاف در مزاج انسان ها، احتمال بروز بیماری‌هایی مانند جزام (خوره)، فلج، نقرس، بواسیر، قولنج، درد دندان و امراض رطوبتی می‌شود.

اگر طبع تان سرد است برای جلوگیری از دل درد و دل پیچه و بروز علائم مسمومیت از خوردن ماست و دوغ همراه ماهی خودداری کنید و در کنار ماهی خرما میل کنید، در صورت اینکه مشکل معده نداشته باشید و به کم خونی دچار هستید از لواشک‌های میوه‌ای استاندارد یا حتی میوه‌های خشک مثل کشمش استفاده کنید، چون تا حدی کمبود آهن بدنتان را تامین می‌کنند.

مصرف همزمان ماهی با ماست به دلیل اینکه اسید لاکتیک موجود در ماست بر روی عصب پاراسمپاتیک اثر گذاشته و حالت لختی را در بدن به وجود می‌آورد به همین علت در مصرف غذا‌ها تناسب با هم باید حفظ گردند؛ و برخی از افراد نیز حساسیت خاص غذایی را دارند و امکان بروز بثورات پوستی در هنگام مصرف ماست با ماهی در آن‌ها وجود داشته، ماهی‌های پرورشی و دیگر انواع ماهی‌ها دارای پروتئین کافی و ارزش غذایی بالا داشته و همگی دارای مقادیر کافی از ید و کلسیم میباشند

بعضی از افراد با خوردن ماست یا دوغ همراه غذا‌های حاوی ماهی موافق نبوده و معتقدند که سبب نفخ و ناراحتی گوارش میگردند که این مساله ارتباط زیادی با وضعیت گوارش شخص داشته و بعضی‌ها چنانچه ماهی را با دوغ یا ماست میل کرده دچار نفخ، اختلالات گوارشی و حتی گاه اسهال نیز میشوند.

برخی افراد دیگر در اثر خوردن این مواد غذایی با هم سردی دچار سردی میشوند، ولی بعضی دیگر در اثر خوردن ماهی با ماست یا دوغ دچار هیچ نوع عارضه‌ای نمی‌گردند و بنابراین هر فردی باید با توجه به وضعیت دستگاه‌های بدن خود و به خصوص دستگاه گوارش خود نوع تغذیه اش را مشخص کنند.

تعدادی از از افراد نیز حساسیت خاص غذایی داشته و امکان دارد که با خوردن این دو با هم بثورات پوستی بزنند و اینکه قدیمی‌ها برحسب تجربه می‌گفتند لک می‌زنی و این دو را با هم نخورید که مطلب ثابت شده‌ای در طب وجود ندارد و عوارض پوستی، چون با خوردن ماست وماهی مرض جلدی به وجود می‌اورد وخیلی خطرناک است.

در کل ماهی و ماست هر دو دارای طبع سرد هستند و ممکن بوده که برای افرادی که نسبت به سردی حساس میباشند مشکلاتی که بهش سردی یا ثقل میگن به وجود بیاورد مثل:سنگینی معده، دل درد، خواب آلودگی، افزایش ادرار، افزایش ترشحات دهان هنگام خواب و …

مصرف اشتباه ماست

برای رفع این عارضه‌ها استفاده از یه چیز گرم مانند چای نبات و یا چند عدد خرما ضروری است و البته لازم به ذکر است که بسیاری از افراد ماهی و ماست رو باهم مصرف میکنند و برایشان مشکلی ایجاد نمیکند، چون حساسیت ندارند.

پس در مصرف ماهی باید دقت داشت:

ــ ماهی هرگز همراه ماست یا دوغ مصرف نشود.

ــ ماهی حتماً همراه مصلحات آن (خرما، عسل، گردو، زنجبیل، ادویه جات گرم، ماهی به صورت شکم پر) خورده شود.

ــ مصرف ماهی بیشتر باید در فصل تابستان و فصول گرم سال باشد.

ــ ماهی در وعده غذایی ناهار مصرف شود و از مصرف آن در وعده شام پرهیز شود.

ــ افراد با طبع سرد (افراد بلغمی و سوداوی) از خوردن زیاد ماهی به شدت پرهیز کنند.

ــ هرگز همراه ماهی، آب ننوشید.

همچنین متخصصان تغذیه، مصرف ماهی با لیموترش را نیز توصیه می‌کنند، چون نه تنها لیمو طعم بهتری به گوشت ماهی می‌دهد بلکه ویتامین C. موجود در آن به جذب آهن ماهی کمک می‌کند.

البته باید توجه داشت که مصرف مقادیر زیاد چاشنی هایی، چون لیموترش و انواع ترشی‌ها به همراه ماهی به دلیل آنکه هر دو طبع سردی دارند به خصوص برای سردمزاجان توصیه نمی‌شود، چون ضمن اینکه سبب بی حالی، ضعف و هضم سخت غذا می‌شود، تشدیدکننده بیماری‌های سرد همچون روماتیسم، آلزایمر، افسردگی و… است.

در روایات اسلامی آمده است که اگر ماهی به خصوص شب هنگام خورده شود و با مصلحاتش همچون خرما، گردو، عسل، روغن بادامشیرین، کنجد، زنجبیل، آویشن یا به همراه ادویه جات با طبع گرم خورده نشود، یکی از عوامل تشدیدکننده ام اس و سکته خواهد بود؛ بهترین چاشنی ماهی، آب نارنج و سیر است که هم فواید بی شمار و هم طبع گرمی دارند.

همچنین مصرف همزمان ماهی با تخم مرغ نیز بسیار مضر است؛ در طب سنتی، مصرف تخم مرغ و شیر و هر گوشت دیگری به همراه ماهی منع شده، زیرا تولید سودا می‌کند و بر خلق و خوی افراد تأثیر منفی گذاشته و سبب تشدید بیماری‌های مزمن، افسردگی و یبوست می‌شود.

چرا ماست را همراه با ترشی نخوریم؟

خوردن ماست با سرکه (ترشیجات) یا آبلیمو در دراز مدت باعث لک‌های پوستی می‌شود.

تاثیرات مثبت ماست

ماست یک خوراکی صد در صد مضر نیست و اگر روش صحیح مصرف آن را بدانیم می تواند مثبت و مفید هم باشد. یکی از مواد موجود در ماست مواد پروبیوتیک نام دارد. این ماده نوعی باکتری خوب برای بدن است که به عملکرد بهتر بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند.

همچنین مصرف ماست به دلیل کلسیم فراوان و دیگر مواد معدنی برای سلامت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید بوده، از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند. جالب است بدانید استفاده از ماست‌های همراه با ویتامین د. یک خوراکی بسیار مفید برای سلامت استخوان‌ها محسوب میشود و مصرف روزانه آن به همه گروه‌های سنی به ویژه کودکان و سالمندان توصیه میگردد.اگر قصد استفاده روزانه از ماست دارید حتما آن را با گرمی ها مانند کشمش، گردو و نعنا مخلوط کنید.

نظر طب قرآنی و اسلامی درباره خوردن ماست

طب اسلامی بر اساس حدیث و روایتی که در ادامه آمده به این موضوع اشاره دارد که از آنجایی که طبع ماست "سر و تر" بوده مصرف بیش از حد آن مفید نیست.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «ما سردی (اسید) را به گرمی (باز) و گرمی را به سردی و تری را با خشکی و خشکی را با تری درمان می‌کنیم و کار را یکسره به خدا واگذار می‌کنیم».

طب اسلامی مصرف در حد اعتدال ماست چکیده محلی (تولید شده از شیر تازه) را نفی نمی‌کند، اما خوردن ماست پاستوریزه را کلاً مضر می‌داند.

مضرات مصرف زیاد ماست پاستوریزه و چکیده نشده از نظر طب اسلامی و سنتی:

۱-پوکی استخوان و سائیدگی استخوان

۲- شب ادراری بچه‌ها

۳- یبوست

۴- ناراحتی اعصاب و روان

۵- صرع (برای کسانی که طبع سرد دارند)

۶- عرق کردن زیاد

۷- آلرژی

۸- عرق کردن زیاد (کف دست – زیر بغل – کف پا)

۹- ارترز

۱۰- رماتیسم

۱۱- سیستم ایمنی بدن را کم می‌کند خار استخوانی در پاشنه پا یا در استخوان دنبالچه ایجاد می‌کند و نمی‌تواند روی صندلی بنشیند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی