تیتر امروز

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان یکی از چهره های جنجالی دوران انتخابات ریاست جمهوری بود. محمد فاضلی در این گفت و گو حرف هایی تازه زد که می توانید ببینید و بخوانید.
وال‌استریت‌ ژورنال گزارش داد

پهپاد‌ها، بلای جان اسرائیل

رسانه آمریکایی وال استریت ژورنال، گزارش داد که پهپاد‌ها بلای جان اسرائیل شده‌اند؛ آن‌ها کوچک هستند، شناسایی آن‌ها دشوار است و نمی‌توان مسیر پروازی آن‌ها را پیش‌بینی کرد.

کد خبر: ۱۶۹۱۱۷
۱۸:۱۴ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

پهپاد‌ها، بلای جان اسرائیل

دیدارنیوز: پهپاد‌های جنبش‌های مقاومت منطقه به بلای جان صهیونیست‌ها و خلبان‌های جنگنده اف-۱۶ بدل شده‌اند، زیرا رهگیری و تشخیص آن‌ها از هواپیما‌های خودی بسیار دشوار و هزینه‌بر است.

سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی روز جمعه ۶۵ راکت پرتاب‌شده توسط حزب‌الله لبنان به «کریات شمونه» را رهگیری کردند و گرچه برخی از این موشک‌ها به نقاطی از اراضی اشغالی اصابت کرد، اما صهیونیست‌ها ضربه اصلی را نه از این موشک‌ها، بلکه از پهپاد یمنی خوردند که به تل‌آویو اصابت کرد.

رسانه آمریکایی با این مقدمه، گزارش داد که پهپاد‌ها به بلای جان رژیم صهیونیستی بدل شده‌اند؛ آن‌ها کوچک هستند، شناسایی آن‌ها دشوار است و نمی‌توان مسیر پروازی آن‌ها را پیش‌بینی کرد. از سوی دیگر، برخلاف موشک‌ها، پهپاد‌ها گرمای زیادی تولید نمی‌کنند و این ردیابی و سرنگون‌کردن آن‌ها را دشوارتر می‌کند. پهپاد‌ها همچنین ارزان هستند و تولید آن‌ها در مقیاس گسترده ممکن است. از این رو، نسخه‌های ساده و پیشرفته پهپاد‌ها در منطقه علیه رژیم صهیونیستی به کار گرفته می‌شوند.

از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» تا امروز، حزب‌الله تقریباً هر روز با پهپاد‌های خود به رژیم صهیونیستی حمله کرده و از آن‌ها در مأموریت‌ها شناسایی استفاده کرده است. حزب‌الله با این پهپاد‌ها به شهر‌های مرزی و پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی حمله کرده و خسارات زیادی را به نظامیان و تجهیزات ارتش صهیونیست تحمیل کرده است.

هزینه و خطرپذیری بالا برای مقابله با پهپاد‌ها

به گزارش وال‌استریت ژورنال، حزب‌الله همچنین با کمک پهپاد‌های خود توانسته در عملیات‌های شناسایی، از مناطق حساس نظامی رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی تصویربرداری کرده و با انتشار این تصاویر، آسیب‌پذیری رژیم اشغالگر را نمایان کرده است. ازآنجاکه سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی توان مقابله با این پهپاد‌ها را ندارد، صهیونیست‌ها اغلب برای مقابله با آن‌ها از جنگنده استفاده می‌کنند که هزینه‌بر و خطرناک است. گاهی حتی سربازان صهیونیست برای ساقط کردن این پهپاد‌ها اسلحه‌های خود را به آسمان نشانه گرفته و تیر هوایی شلیک می‌کنند.

یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی که مسئولیت امنیت منطقه کریات شمونه را برعهده دارد، درباره توان این رژیم در تأمین امنیت خود ابراز نگرانی کرده و می‌گوید پهپاد‌ها اکنون به تهدید بزرگی برای مواضع این رژیم تبدیل شده‌اند؛ تهدیدی که صهیونیست‌ها برای مقابله با آن هیچ راهی جز استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ ندارند.

در هر جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله، پهپاد‌ها چالشی بزرگ برای رژیم صهیونیستی محسوب خواهند شد و ارتش‌های به‌اصطلاح مدرن مانند ارتش صهیونیستی در مقابله با سلاح‌های ارزان و دقیق که از فناوری‌های غیرنظامی توسعه یافته‌اند، دچار مشکل هستند.

در روز جمعه یک پهپاد بزرگ یمنی به تل‌آویو برخورد کرد. این در حالی بود که رادار رژیم صهیونیستی چند دقیقه قبل از برخورد، آن را مشاهده کرده بود، اما سامانه پدافند هوایی نتوانست به‌موقع آن را به‌عنوان یک تهدید تشخیص دهد.

پهپاد یا پرنده؟

به گزارش رسانه آمریکایی، حزب‌الله دست‌کم۲۵۰۰ پهپاد در انبار‌های خود دارد و می‌تواند با کمک حامیان خود در منطقه، تعداد آن‌ها را افزایش دهد. این پهپاد‌ها می‌توانند رژیم صهیونیستی را به صرف منابع مالی و نظامی هنگفت برای رهگیری آن‌ها وادار کنند. به‌عنوان‌مثال، یک پهپاد حزب‌الله حدود ۵۰۰۰ دلار هزینه دارد، اما جنگنده‌های اف-۱۶ که در رهگیری آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، در هر ساعت ۴۵ هزار دلار هزینه دارند. این در حالی است که رهگیری پهپاد‌ها با گنبد آهنین رژیم صهیونیستی حتی از پرواز جنگنده‌های اف-۱۶ هم گران‌تر خواهد بود.

استفاده از جنگنده برای ساقط کردن پهپاد‌ها نه‌تن‌ها هزینه‌بر است، بلکه کار بسیار دشواری است، زیرا خلبان‌ها باید آن‌ها را از پهپاد‌های خودی، هواپیما‌های غیرنظامی و حتی پرندگان تشخیص دهند. از سوی دیگر، این پهپاد‌ها گرمای کمی تولید می‌کنند و موشک‌های رهگیری جنگنده‌های صهیونیست که به تعقیب رد گرمای موتور موشک‌ها عادت دارند، در ساقط کردن پهپاد‌ها به مشکل می‌خورند. ازاین‌رو، خلبان‌ها باید در فاصله بسیار کمی از این پهپاد‌ها قرار بگیرند تا موشک‌های خودکار، گرمای موتور پهپاد را تشخیص داده و آن را تعقیب کنند.

به گزارش وال‌استریت‌ژرونال، رژیم صهیونیستی از سال‌ها قبل از تهدید پهپاد‌ها آگاه بوده، اما هنوز راه‌حل مؤثری برای مقابله با آن‌ها توسعه نداده است. وزارت جنگ این رژیم اکنون سرمایه‌گذاری بیشتری را در این حوزه انجام داده و با استارتاپ‌ها و شرکت‌های نظامی همکاری می‌کند تا یک سامانه دفاع چندلایه در برابر آن‌ها ایجاد کند، اما این امر سال‌ها زمان خواهد برد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی