تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «حقیقت‌پور» بررسی می‌کند:

مدت زمان تا روز انتخابات باید «۱۰۰ روز» شود/ «مشارکت» مهمترین چالش است

یک سیاستمدار در گفت‌وگو با دیدار معتقد است: باید چاره‌ای برای چالش مشارکت اندیشیده شود.

کد خبر: ۱۶۵۸۴۳
۱۵:۲۶ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳

مدت زمان تا روز انتخابات باید «۱۰۰ روز» شود/ «مشارکت» مهمترین چالش است

دیدارنیوز-سرویس سیاسی: باتوجه به حادثه غم‌انگیزی که برای رییس دولت سیزدهم و هیات همراه رخ داد، جامعه سیاسی ایران به‌سرعت از فاز انتخاباتی مجلس شورای اسلامی وارد فاز انتخاباتی ریاست جمهوری شد. باتوجه به اعلام زمان ثبت‌نام، تبلیغات و رای‌‌گیری به‌نظر زمان بیشتری جهت آماده‌سازی جناح‌ها برای این رویداد نیاز است. در اصل ۱۳۱ قانون اساسی آمده است در صورت‏ فوت رییس جمهوری، معاون‏ اول‏ رییس‏ جمهور با موافقت‏ رهبری‏ اختیارات‏ و مسوولیت‌های‏ او را بر عهده‏ می‏‌گیرد و شورای‏ متشکل‏ از رییس‏ پارلمان‏ و رییس‏ قوه قضاییه‏ و معاون‏ اول‏ رییس‏ جمهور موظف‏ است‏ ترتیبی‏ دهد که‏ حداکثر ظرف‏ مدت‏ «پنجاه‏ روز» رییس‏ جمهور جدید انتخاب‏ شود.

در این مورد که آیا این مدت مورد نظر می‌تواند برای برگزاری یک انتخابات در حد ریاست جمهوری کافی است، با یکی از سیاستمداران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. حقیقت‌پور معتقد است که باتوجه به واقعه تلخی که برای «ابراهیم رییسی» رخ‌داد نیاز است تا زمان بیشتری صرف رویداد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم شود او همچنین بحث مشارکت را یکی دیگر از چالش‌های این انتخابات می‌داند. در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

 

مقام معظم رهبری باید ار اختیارات خود استفاده کند

«منصور حقیقت‌پور»، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا زمان منظور شده در قانون اساسی که می‌گوید نهایتا باید تا ۵۰ روز سرنوشت دولت جدید مشخص شود،کافی است یا خیر، به خبرنگار «دیدارنیوز» می‌گوید: «اتفاق خیلی دردناکی باعث شد تا رییس جمهور، وزیر امورخارجه، استاندار آذربایجان شرقی و تعدادی از نیرو‌های ارتش که در بالگرد حضور داشتند از دست بدهیم. اکنون زمانی است تا به‌نحوی شایسته عزیزان از دست رفته را بدرقه کنیم. با این حال قانون اساسی چنین موضوعاتی را در نظر گرفته است و همانطور که در اصل ۱۳۱ این قانون باید بعد از ۵۰ روز تکلیف انتخابات و رییس جمهور جدید مشخص شود.»

این نماینده ادوار مجلس در همین مورد و با اشاره به چالش‌هایی که در این ماده قانونی وجود دارد، ادامه می‌دهد: «در این مورد باید به زمان محدودی که در این ماده قانونی درنظر گرفته شده، اشاره کنیم. باوجود واقعه‌ای که برای مرحوم رییسی و هیات همراه رخ داد، اکنون در یک شرایط فوق اضطراری حضور داریم که با در نظر گرفتن اینکه به‌تازگی انتخابات مجلس به پایان رسیده و نیاز است اصلاحاتی در این زمینه به وجود آمده و زمان مورد نظر را برای آمادگی جناح‌ها افزایش دهند. در این مورد تنها باید در انتظار تصمیم مقام معظم رهبری باشیم که باتوجه به اختیاراتی که دارند، مدت مورد نظر را دو برابر کنند. یعنی مدت زمانی تا روز انتخابات باید فاصله داشته باشیم، ۱۰۰ روز منظور شود.»

حقیقت‌پور با اشاره به دیگر چالش‌های انتخاباتی اضافه می‌کند: «موضوع اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم به بحث «مشارکت» شهروندان باز می‌گردد که مهمترین چالش محسوب می‌شود. باوجود آمار‌های پایین انتخابات ادوار اخیر که مرحله به مرحله کاهشی‌تر می‌شود نیاز است تا دستگاه‌های نظارتی مانند شورای نگهبان و سایر دستگاه‌ها انگیزه شهروندان برای حضور در صف رای دهندگان را افزایش دهند در غیر این صورت باید در انتظار آمار‌های مشارکتی پایینی باشیم.»

 

مدت زمان تا روز انتخابات باید «۱۰۰ روز» شود/ «مشارکت» مهمترین چالش است

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی