هزاران نفر از بسیجیان سراسر کشور امروز (چهارشنبه ۸ آذرماه) در حسینیه امام خمینی با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
دیدارنیوز: رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز چهارشنبه، در دیدار هزاران نفر از بسیجیان سراسر کشور، منطق امام خمینی (ره) در ایجاد بسیج را «مقاومسازی حداکثری ایران در مقابل تهدیدها و خطرات» خواندند و با تبیین شاخصههای فرهنگ و تفکر بسیجی و بیان توصیههای مهم کاربردی، تأکید کردند: پیشبینی و بشارت امام درباره تشکیل هستههای مقاومت جهانی محقق شده و طوفان خاموشناشدنی الاقصی، شکلدهی یک جغرافیای جدید سیاسی در منطقه غرب آسیا را تسهیل کرد که آمریکازدایی و ایجاد دوگانه «مقاومت و تسلیم» به جای دوگانههای جعلی و تحمیلی، و تسریع در حل مسئله فلسطین، مهمترین خصوصیات این جغرافیای جدید سیاسی است.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر انقلاب، آیتالله خامنهای در آغاز سخنانشان در این دیدار که به طور همزمان برای حوزههای مقاومت بسیج در سراسر کشور پخش میشد، بسیج را یادگار گرانبهای امام خمینی برشمردند و افتخار امام به بسیجی بودن را نشاندهنده شأن عظیم بسیج دانستند.
ایشان، دوراندیشی امام در تشخیص نیاز مبرم کشور به یک نیروی عظیم مردمی را منطق تشکیل بسیج خواندند و گفتند: منطق حداکثرسازی امکان مقاومت کشور در مقابل همه خطرات و تهدیدها، امروز و در آینده هم مستحکم و جاری است و وجود بسیج برای «دفاع همهجانبه مادی و معنوی از هویت ملی، امنیت ایران و منافع ملت»، کاملا ضروری است.
رهبر انقلاب کارنامه بسیج در ۴۴ سال اخیر را نشانه دقیق بودن هدفگذاری امام در ایجاد این نهاد مردمی دانستند و افزودند: عملکرد سرنوشتساز و پیروزیآفرین بسیج در دفاع مقدس، نمونهای روشن از دوراندیشی امام بود.
ایشان در تبیین جایگاه بسیج در مکتب امام به دو جمله امام راحل استناد کردند و گفتند: بسیج در نگاه امام لشکر مخلص خدا و مدرسه عشق است.
رهبر انقلاب، استفاده امام از تعبیر لشکر را نشاندهنده وجه رزمی بسیج خواندند و گفتند: رزمندگی یعنی ترکیب قدرت «مادی و جسمانی»، قدرت «روحی و اراده و شجاعت» و قدرت «فکری» یعنی تدبیر و ترفند جنگی.
آیتالله خامنهای در تبیین «لشکر مخلص خدا» نیز گفتند: این جمله امام یعنی بسیج و بسیجی، خالصانه برای خدا میرزمد و در رزم، مظهر اشدّاء است.
ایشان، استفاده امام خمینی از تعبیر مدرسه عشق را برای بسیج، نشانه این حقیقت دانستند که بسیج «با عشق به خدا و معنویت و مردم»، در مسیر حق حرکت میکند و عشق واقعی را تعلیم میدهد و تدریس میکند.
رهبر انقلاب اسلامی عملکرد بسیج را تجلی این مفاهیم برشمردند و گفتند: بسیج در دفاع مقدس با قلههای درخشانی، چون سردار سلیمانی، صیاد شیرازی، همت، بابایی، شیرودی، همدانی و صدها سردار دیگر کاری کارستان کرد که این حرکت در دفاع از حرم و میدانهای دیگر هم ادامه داشت.
ایشان با اشاره به حضور نمایان بسیج در میدانهای محبت و خدمت و تلاش از جمله در عرصههای سازندگی، سلامت، بلایای طبیعی و علم و پژوهش، شهید فخریزاده و مرحوم کاظمی آشتیانی (موسس پژوهشگاه رویان) را دو بسیجی عرصه علم و دانش خواندند که مرزهای علم را در کشور جابجا کردند.
آیتالله خامنهای با بیان مفهوم وسیعی از بسیج تأکید کردند: بسیج بیش از اینکه یک سازمان باشد، یک فرهنگ و تفکر است و هر فردِ صاحب این فرهنگ و تفکر ولو در سازمان بسیج نباشد، یک بسیجی است و با این توصیف، جمع کثیری از ملت بسیجی هستند بدون اینکه در سازمان بسیج عضو باشند.
رهبر انقلاب سپس به تبیین خصوصیات مهم فرهنگ بسیجی پرداختند.
مردمی بودن، داشتن تعهد و احساس مسئولیت، بیاعتنا نبودن به مسائل جاری و آینده کشور، درک معنای انقلاب، انقلابی بودن، نظمناپذیر نبودن، قانونگریز نبودن و هنجارشکن نبودن از جمله ویژگیهایی بود که ایشان در تشریح فرهنگ بسیجی بکار بردند.
آیتالله خامنهای در همین زمینه افزودند: بسیجی البته ممکن است به مطلبی یا شخصی یا واقعیتی معترض باشد، اما این اعتراض را با هنجارشکنی بیان نمیکند تا با دشمن مخرج مشترک پیدا نکند.
پرهیز از کارهای نمایشی و بدون محتوا و ویترینی، یاری افراد ضعیف، مواجهه با ظالم، دوری از کبر و غرور، پرهیز از طلبکاری از انقلاب و کشور و ملت، تکلیفگرایی، پرهیز از صرف امکانات و تواناییهای سازمانی برای منافع شخصی و امانت داری از دیگر خصوصیاتی بود که رهبر انقلاب برای تبیین ویژگیهای فرهنگ بسیجی برشمردند.
ایشان در نکتهای مهم گفتند: فرهنگ بسیجی -همچنان که در کمک به مردم در بلایای طبیعی شاهد بودیم- خدمت به همه مردم است؛ فراتر از دین و قومیت و سلیقه سیاسی مردم.
ایشان امام خمینی را مظهر همه ویژگیهای فرهنگ بسیجی نامیدند و گفتند: امام همیشه خود را بدهکار مردم و پایینتر از آنها میدانست و لحظهای از عمر خود را در جهت تأمین منافع خود صرف نکرد.
«جنبه فراملی و فرامرزی» خصوصیت برجسته دیگر بسیج بود که آیتالله خامنهای درباره آن گفتند: بشارت امام بزرگوار درباره «تشکیل هستههای مقاومت جهانی» امروز در منطقه محقق شده و هستههای مقاومت در حال تغییر سرنوشت منطقه هستند که یک نمونه آن، همین طوفان الاقصی است.
ایشان با اشاره به نقشه شکستخورده آمریکاییها برای تغییر نقشه جغرافیای سیاسی غرب آسیا، خاطرنشان کردند: آنها چند سال قبل در قضیه لبنان گفتند به دنبال تشکیل «خاورمیانه جدید» بر اساس نیازها و منافع نامشروع خودش هستند که البته ناکام ماندند.
ایشان با برشمردن نمونههای شکست آمریکا در ایجاد نقشه جدید منطقه گفتند: آمریکا به دنبال نابود کردن حزبالله بود، اما حزبالله بعد از جنگ ۳۳ روزه، بیش از ۱۰ برابر گذشته قویتر شد.
آیتالله خامنهای ناکامی آمریکا در بلعیدن عراق از طریق ایجاد حکومت آمریکایی و حاکم کردن یک ژنرال آمریکایی یا یک رئیس غیرنظامی آمریکایی و حتی یک عراقی وابسته به آمریکا را در مقاطع پس از اشغال، یکی دیگر از جلوههای شکست تشکیل خاورمیانه جدید خواندند و افزودند: در عراقی که آنها به دنبال بلعیدن آن بودند، امروز هستههای مقاومت در قضیه فلسطین وارد شدهاند.
رهبر انقلاب، شکست آمریکاییها در تسلط بر سوریه از طریق عوامل نیابتی آن مانند داعش و النصره را نمونه دیگری از ناکامی آنها دانستند و گفتند: یک برنامه دیگر آنها در طرح خاورمیانه جدید، تمام کردن مسئله فلسطین به نفع رژیم غاصب بود بهگونهای که چیزی به نام فلسطین باقی نماند، اما همان طرح خائنانه دو دولتی هم که قبلاً تصویب کرده بودند، محقق نشد و موقعیت و پیشرفت امروز فلسطین و حماس و جهاد اسلامی و سایر گروههای مقاومت قابل مقایسه با ۲۰ سال قبل نیست.
ایشان در نوعی جمعبندی، تأکید کردند: البته جغرافیای سیاسی منطقه در حال دگرگونی است، اما نه به نفع آمریکا بلکه به نفع جبهه مقاومت.
آیتالله خامنهای با برشمردن خصوصیات نقشه جدید و در حال شکلگیری غرب آسیا گفتند: خصوصیت اول غرب آسیای جدید، «آمریکازدایی یعنی نفی سلطه آمریکا بر منطقه» است که البته این به معنی قطع روابط سیاسی کشورها با آمریکا نیست بلکه به معنی زائل شدن قدرت و تسلط سیاسی آمریکا است و همانگونه که میبینیم برخی کشورهای صد در صد تابع هم در حال زاویه گرفتن با آمریکا هستند.
ایشان از جمله اقدامات سالهای دور و نزدیک آمریکا برای تسلط بر منطقه را تقویت رژیم صهیونیستی و تشویق کشورها به ارتباط با آن خواندند و افزودند: یک نشانه واضح و آشکار آمریکازدایی از منطقه، حادثه عمیقاً تاریخساز طوفان الاقصی است که اگرچه علیه رژیم صهیونیستی بود، اما در جهت آمریکازدایی است؛ زیرا جدول سیاستهای آمریکا را در منطقه بهم ریخته و با استمرار آن، جدول سیاستهای آمریکا در منطقه محو خواهد شد.
«بهم ریختن دوگانههای جعلی و تحمیلی در منطقه» خصوصیت دیگر غرب آسیای جدید است که رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: دوگانههای «عرب و غیر عرب»، «شیعه و سنّی» و افسانه هلال شیعی، رنگ باخته که نمونه واضح آن در قضیه فلسطین است چرا که در طوفان الاقصی و قبل از آن، بیشترین کمک را به فلسطینیان شیعیان عرب و غیر عرب کردهاند.
آیتالله خامنهای افزودند: در مقابل آن دوگانههای تحمیلی، دوگانه جدیدی به نام «مقاومت و تسلیم» بر منطقه حاکم شده است و امروز جریان مقاومت یعنی تسلیم نبودن در برابر «زورگویی، زیادهخواهی و دخالتهای آمریکا»، یک جریان واضح در منطقه است.
ایشان «حل مسئله فلسطین» را خصوصیت دیگر غرب آسیای جدید و در حال شکلگیری دانستند و افزودند: مسئله فلسطین به توفیق الهی به سمت حل شدن یعنی تشکیل حاکمیت فلسطینی در همه سرزمین فلسطین در حال حرکت است.
رهبر انقلاب با اشاره به طرح و منطق دنیاپسند، قابل قبول و متمدنانه جمهوری اسلامی برای فلسطین یعنی همهپرسی از همه فلسطینیها، گفتند: غیر از اشغالگران، همه فلسطینیها چه ساکنان فلسطین چه ساکنان کشورهای همسایه و اردوگاهها و مناطق دیگر باید بتوانند برای اداره فلسطین نظر دهند البته برخی میگویند رژیم صهیونیستی زیر بار این طرح نمیرود، اما باید این اراده به آن تحمیل شود و اگر این طرح دنبال شود که انشاءالله دنبال خواهد شد و اگر هستههای مقاومت، اراده و عزم خود را به طور جدی دنبال کنند، این هدف محقق خواهد شد.
ایشان با اشاره به انتساب یک نظر دروغ به جمهوری اسلامی ایران از زبان برخیها در دنیا مبنی بر به دریا ریختن یهودیان و صهیونیستها برای حل مسئله فلسطین، گفتند: نظر جمهوری اسلامی به دریا ریختن کسی نیست بلکه این است که باید دولتی با نظر مردم فلسطین تشکیل شود و درباره این گونه افراد نیز همان دولت تصمیم بگیرد.
آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه حادثه مهم و بینظیر طوفان الاقصی باعث نزدیک شدن اهداف و تسهیل راه شده است، گفتند: رژیم صهیونیستی که اعصابش از این طوفان تکه پاره شده، برای خاموش کردن آن دست به بمباران بیمارستان و مدرسه و جمعیتهای مردمی و کشتن کودکان کرد که البته با این جنایتها نتوانسته و نخواهد توانست طوفان الاقصی را از بین ببرد.
ایشان با اشاره به ناکامی رژیم صهیونیستی در همه اهداف خود در این جنگ، تأکید کردند: این شکست با عصبانیت و وحشیگریهای جبران نمیشود بلکه اینگونه اقدامات باعث بیآبرویی بیشتر رژیم صهیونیستی و آمریکا و حتی بیآبرویی فرهنگ و تمدن غرب شده است.
ایشان با تقبیح موضعگیری یکی از سران غربی در زمینه توجیه جنایتهای رژیم صهیونیستی با عنوان «دفاع از خود»، گفتند: فرهنگ و تمدن غربی این است که اسم به شهادت رساندن ۵ هزار کودک فلسطینی و استفاده از بمب فسفری را دفاع از خود میگذارند؛ بنابراین فرهنگ غرب هم در این قضیه بیآبرو شد.
رهبر انقلاب، فجایع ۵۰ روز گذشته را فشردهی ۷۵ سال جنایت صهیونیستها در فلسطین خواندند و افزودند: کشتار و آواره کردن مردم اعم از زن و کودک و شهرکسازی با ویران کردن خانهها و مزارع فلسطینیان از جمله جنایتهای مستمر اشغالگران در این ۷۵ سال بود که همه آن جنایتها را به صورت فشرده در این ۵۰ روز نیز انجام دادند.
آیتالله خامنهای در پایان تأکید کردند: طوفان الاقصی خاموششدنی نیست و انشاءالله این وضع نیز ادامه نخواهد یافت.
بخش پایانی سخنان آیتالله خامنهای به بیان توصیههای کاربردی به سازمان بسیج و همه بسیجیان اختصاص داشت.
بصیرت افزایی، داشتن ابتکار عمل در مسائل مهم، پرهیز از بازی در زمین دشمن، امیدواری مستمر به آینده با تکیه بر پیشرفتهای حقیقی کشور در شدیدترین تحریمها و فشارها، پرهیز از غرور، قدردانی نعمت بسیجی بودن و آن را امانت گرانبهای خدا دانستن، توکل همیشگی بر پروردگار، جذب «نیروهای طراح» در کنار نیروهای عملیاتی و اهمیت دادن بیشتر به تدبیر و فکر و طراحی، از جمله توصیههای ایشان به بسیج و بسیجیان بود.
رهبر انقلاب همچنین پرهیز از دوقطبیهای کاذب را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: برخی اظهارات در فضای مجازی و جدا کردن مردم تحت عناوینی مانند «طرفدار این یا آن»، واقعا جای گله دارد؛ کسانیکه دین و مبانی و انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارند، با هر اختلاف سلیقه برادرهای شما هستند و نباید دچار دودستگی شد.
در ابتدای این دیدار سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین ضمن بیان گزارشی از آخرین اقدامات این سازمان در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و علمی؛ «جهاد تبیین»، «جهاد خدمت» و «جهاد امیدآفرینی» را ۳ رویکرد اصلی بسیجیان برشمرد و بر آمادگی این نیرو برای مقابله با هرگونه تهدید علیه کشور و مبارزه با جنایات رژیم صهیونیستی تأکید کرد.