تیتر امروز

سعید آجرلو: از گران شدن بنزین می‌ترسم/ پزشکیان نباید مثل روحانی شود/پاشنه آشیل وفاق، ادغام جناح‌های سیاسی است/ فیلترینگ کار نکرد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک فعال سیاسی اصولگرا

سعید آجرلو: از گران شدن بنزین می‌ترسم/ پزشکیان نباید مثل روحانی شود/پاشنه آشیل وفاق، ادغام جناح‌های سیاسی است/ فیلترینگ کار نکرد

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود با موضوع "وفاق ملی و سرمایه های اجتماعی" به سراغ سعید آجرلو، فعال سیاسی اصولگرا رفت. او معتقد است:پاشنه آشیل وفاق ادغام جناح‌های سیاسی است.
محبعلی: در صورت عدم کنترل روند کنونی، باید آماده ورود به یک جنگ تحمیل شده و گسترده باشیم/ بهشتی‌پور: مدیریت بحران آمریکا در مهار اسرائیل برای حمله به ایران موفق بود
کارشناسان در گفت‌‌وگو با دیدارنیوز بررسی کردند/ابعاد و پیامدهای حمله بامداد شنبه تل‌آویو به تهران چیست؟

محبعلی: در صورت عدم کنترل روند کنونی، باید آماده ورود به یک جنگ تحمیل شده و گسترده باشیم/ بهشتی‌پور: مدیریت بحران آمریکا در مهار اسرائیل برای حمله به ایران موفق بود

حمله هوایی بامداد شنبه ارتش اسرائیل به ۲۰ مرکز نظامی در ۳ استان کشور بهانه ای شد تا در گفت‌وگویی با قاسم محبعلی و حسن بهشتی‌پور از صاحبنظران و کارشناسان مسائل سیاست خارجی به ابعاد این حمله و...

خیرین، دولت و رسانه ها یاران جدایی ناپذیر توسعه نوسازی مدارس در خوزستان 

سال‌ها استفاده و عدم توجه به نگهداری و تعمیرات مدارس باعث فرسودگی و تخریب مختلف در این ساختمان‌ها شده است.

کد خبر: ۱۵۵۷۲۴
۱۹:۵۳ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

خیرین، دولت و رسانه ها یاران جدایی ناپذیر توسعه نوسازی مدارس در خوزستان 

 

دیدارنیوز‌ -‌ سرویس‌ خوزستان: سال‌ها استفاده و عدم توجه به نگهداری و تعمیرات مدارس باعث فرسودگی و تخریب مختلف در این ساختمان‌ها شده است.

برخی از آنها نیاز به تعمیر و تجدیدسازی دارند تا بتوانند به طور ایمن و مناسب برای آموزش و پرورشِ و دانش‌آموزان این استان استفاده شوند. بعضی به دلیل عدم توجه به نیازهای آموزشی و پرورشی، تجهیزات و امکانات مناسبی ندارند.

نوسازی مدارس به این معنی است که امکانات آموزشی مدرن‌تر و کامل‌تری در این مدارس فراهم شود. این امکانات شامل تجهیزات آزمایشگاهی، کتابخانه، ورزشگاه، کلاس‌های چندرسانه‌ای و سایر امکانات آموزشی است.

ایجاد محیطی سالم و مناسب برای آموزش و پرورش، می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشد و آن‌ها را به این مهم مشتاق‌تر کند که در مجموع یک جمله کوتاه باید گفت، نوسازی مدارس شرایط آموزشی دانش‌آموزان را بهبود می‌بخشد.


نوسازی مدارس خوزستان جان تازه‌ای گرفته است


خوزستان استانی است که در همه امور معمولاَ با کاستی و سوء مدیریت مواجه بوده بصورتیکه بعضاَ مسئولین دیگر استانهای کشور از این همه نابه سامانی در استان خوزستان از پشت تریبون های مختلف در پشتیبانی از مردم شریف این دیار گله و شکایت داشته اند.


نوسازی مدارس اما در این استان رنگ و بوی دیگری دارد. اداره کلی که طی سالهای گذشته از کمک‌های مطلوب خیرین و دولت برخوردار بوده، امروز با حضور برخی مدیران کاربلد روند صعودی پیشرفت خود را منطقی تر طی می کند. همچنین در یک جمع بندی کوتاه دیگر باید عنوان کرد رشد قابل توجه سرانه مدرسه سازی، حاصل زحمات افراد مختلف در بدنه دولت و مشارکت های خیرخواهانه اعم از؛ درون و خارج استان است که جای تقدیر و تشکر دارد.
در سویی دیگر با نگاهی کلی به آمار این مدارس و فضاها مشاهده می کنیم که ۴۱ هزار کلاس درس و پنج هزار و ۷۰۰ فضای آموزشی در خوزستان وجود دارد که ۶۶ درصد این فضاها معادل معادل سه هزار و ۷۶۲ فضای مقاوم، ۱۵ درصد معادل ۸۵۵ فضا نیازمند مقاوم سازی و ۱۹ درصد مدارس معادل ۸۳ کلاس تخریبی هستند؛ البته مدارس تخریبی به معنای در حال ریزش بودن آن نیست بلکه این مدارس نیاز به توجه ویژه دارند و تنها ۶ درصد این مدارس معادل ۳۴۲ فضا هشدار دهنده است که باید با کلاس‌های ایمن جایگزین شود، که این آمار نیازمند همت دوچندان خیرین و دولت همچون گذشته در این حوزه است.
در این زمینه نیز محمد سعیدی پور درگپ و گفتی کوتاه به خبرنگار ما عنوان کرد: 510 پروژه آموزشی و پرورشی معادل یک هزار و 1890 کلاس درس در خوزستان در حال ساخت وجود دارد.

برنامه‌ریزی شده که در مهرماه سال جاری تعداد ۵۲۳ کلاس درس معادل ۱۲۳ کلاس درس و ۱۳۹ فضای آموزشی تحویل داده شود و این معادل ۴۸ هزار مترمربع زیربنای آموزشی است. که ۵۷ درصد کلاس‌ها در مناطق شهری و ۴۳ درصد در مناطق روستایی و عشایری قرار دارند. اعتبار هزینه شده برای پروژه‌های مذکور ۴۶۰ میلیارد تومان است. که نسبت به مهرماه سال 1401 تعداد کلاس تحویلی در مهرماه 1402 رشد 100 درصدی داشته است. و این ظرفیت ایجاد شده تا پایان سال‌جاری قریب ۹۰۰ کلاس درس تحویل داده خواهد شد. 
این مقام مسئول در نگرانی همراه با نرمی در کلامش، چالش اصلی اداره کل نوسازی مدارس را تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیرین اعلام کرد و افزود: پروژه‌ها با پیشرفت بالای ۷۰ درصد جز اولویت‌های نوسازی مدارس است، زیرا ۸۰ درصد از کلاس‌ها با مشارکت خیرین ارجمند در حال ساخت هستند اما به دلیل کمبود اعتبارات، بخشی از چالش‌ها در نظام توزیع بود و اعتبارات متوازن توزیع نمی‌شد. 
وی همچنین تاکید کرد: نگاه ما به خیرین نگاه وسیعی است. در بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز، مشارکت تقریبا 200 میلیارد تومانی داشتیم. در جشنواره بیست و پنجم نیز که از دیماه 1401 آغاز شده است تا امروز جذب اعتبار نزدیک به 5۰۰ میلیارد تومانی داریم. که میزان جذب مشارکت خیرین ارجمند 2.5 برابر شده است.
با توجه به آمارهایی که ذکر شد می‌توان فهمید روند مناسبی در موضوع نوسازی مدارس استان آغاز شده است که این خبرها آینده روشنی را برای آموزش و پرورش خوزستان نوید می‌دهد. در اینجاست که نیاز بیش از پیش به خیرین مدرسه ساز و نیکوکاران احساس می شود، البته نقش دولت را در برطرف نمودن این مشکلات نمی‌توان نادیده گرفت چرا که رسیدگی به این وسعت از آمار ارائه شده تنها بر عهده یک مجموعه نیست. 
بی‌تردید کمک به کودکان جامعه تاثیر مستقیمی بر روی سرنوشت یک کشور خواهد داشت. در واقع خیرین مدرسه ساز با نقش خود در ساخت مدرسه و یاری کودکان محروم کمک می‌کنند تا آینده کشور زیباتر و روشن‌تر شود چه بسا می‌توان گفت کار نیک این افراد برای همیشه ماندگار و جاودانه خواهد ماند. در این میان بسیاری از خیرین مدرسه ساز هستند که به تنهایی یا با مشارکت با خیریه ها، اقدام به این کار نیک و پسندیده نیز می‌کنند.
 هم اکنون که نیروی های کاربلد و جهادی امورات این حوزه را درست دارند انتظار می رود رسانه ها در ترغیب خیرین به این امر مهم و پسندیده نقش پررنگی داشته باشند و دولت نیز با پشتیبانی های محکم تر از گذشته به روند رو به رشد این اداره کل در استان سرعت دو چندان بخشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی