تیتر امروز

آیا ایران به اسرائیل پاسخ خواهد داد؟/ خانه نشینی پنجاه‌ هزار پرستار/ نرخ ارز ۲۰ برابر افزایش یافته، دستمزد‌ها ۵ برابر!
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

آیا ایران به اسرائیل پاسخ خواهد داد؟/ خانه نشینی پنجاه‌ هزار پرستار/ نرخ ارز ۲۰ برابر افزایش یافته، دستمزد‌ها ۵ برابر!

این چهل و یکمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
سعید آجرلو: از گران شدن بنزین می‌ترسم/ پزشکیان نباید مثل روحانی شود/پاشنه آشیل وفاق، ادغام جناح‌های سیاسی است/ فیلترینگ کار نکرد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک فعال سیاسی اصولگرا

سعید آجرلو: از گران شدن بنزین می‌ترسم/ پزشکیان نباید مثل روحانی شود/پاشنه آشیل وفاق، ادغام جناح‌های سیاسی است/ فیلترینگ کار نکرد

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود با موضوع "وفاق ملی و سرمایه های اجتماعی" به سراغ سعید آجرلو، فعال سیاسی اصولگرا رفت. او معتقد است:پاشنه آشیل وفاق ادغام جناح‌های سیاسی است.
محبعلی: در صورت عدم کنترل روند کنونی، باید آماده ورود به یک جنگ تحمیل شده و گسترده باشیم/ بهشتی‌پور: مدیریت بحران آمریکا در مهار اسرائیل برای حمله به ایران موفق بود
کارشناسان در گفت‌‌وگو با دیدارنیوز بررسی کردند/ابعاد و پیامدهای حمله بامداد شنبه تل‌آویو به تهران چیست؟

محبعلی: در صورت عدم کنترل روند کنونی، باید آماده ورود به یک جنگ تحمیل شده و گسترده باشیم/ بهشتی‌پور: مدیریت بحران آمریکا در مهار اسرائیل برای حمله به ایران موفق بود

حمله هوایی بامداد شنبه ارتش اسرائیل به ۲۰ مرکز نظامی در ۳ استان کشور بهانه ای شد تا در گفت‌وگویی با قاسم محبعلی و حسن بهشتی‌پور از صاحبنظران و کارشناسان مسائل سیاست خارجی به ابعاد این حمله و...
رییس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان:

دانشگاه‌های خوزستان در زمینه صنعت غریبه هستند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: در دانشگاه آزاد خوزستان، محصولات علمی و صنعتی تولید می‌شوند که به درد صنایع می‌خورند؛ اما استفاده از این محصولات در استان خوزستان به اندازه‌ای که باید حمایت نمی‌شود.

کد خبر: ۱۵۴۳۸۲
۱۳:۱۸ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲

دانشگاه‌های خوزستان در زمینه صنعت غریبه هستند

 

دیدارنیوز‌ -‌ سرویس‌ خوزستان: علی افروس در نشست خبری اظهار کرد: دانشگاه آزاد خوزستان در حوزه جمعیت دانشجویی رتبه اول استان و رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است. دانشگاه آزاد خوزستان با حدود ۶۸ هزار دانشجو، ۴۳ درصد از دانشجویان استان خوزستان و یک هزار و ۵۰۰ عضو هیات علمی و ۲ هزار و ۵۰۰ کارمند، عنوان دانشگاهی بزرگ را به خود اختصاص داده است، و با پیاده‌سازی طرح دستیار آموزشی، تعداد اساتید بیشتری به دانشگاه اضافه می‌شود.

وی افزود: دانشگاه آزاد خوزستان با رعایت استاندارد‌ها و آیین‌نامه‌های وزارت علوم فعالیت می‌کند و برنامه تحولی پنج ساله‌ای را تدوین کرده است که بر کیفیت‌بخشی تأکید می‌کند.

همچنین، دانشگاه آزاد خوزستان طرح‌های جدیدی را نیز به عمل آورده است که در آن مطالعات و آمار‌هایی درباره توسعه آموزش و جمعیت دانش‌آموزی و توسعه شهر‌ها در سطح استان انجام شده و بر اساس آن، رشته‌های تحصیلی تدوین می‌شوند.

افروس با بیان اینکه دانشگاه آزاد خوزستان با چالش‌های کیفیت‌بخشی و اعتباربخشی دانشگاه‌ها مواجه است، از برنامه‌های خوب دانشگاه در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و بین‌المللی یاد کرد.

وی از تلاش دانشگاه برای جابجایی رشته‌ها در سطح استان و هماهنگی با وزارت علوم در این زمینه برای ارتقای کیفیت آموزش و توسعه شهرستان‌ها خبر داد. علاوه بر این، تعداد رشته‌ها در حال افزایش است و دانشگاه در زمینه جذب دانشجویان بین‌المللی همکاری مشترکی با دانشگاه بصره دارد.

دانشگاه آزاد خوزستان با ۲ هزار ۱۰۰ دانشجوی خارجی، بیشترین تعداد دانشجوی بین‌الملل را داراست و در تلاش است با ایجاد منابع درآمد غیرشهریه‌ای فاصله بین هزینه و درآمد را کاهش دهد.

چالش‌های استان خوزستان در حوزه فولاد، پتروشیمی، کشاورزی، آب و علوم انسانی نیز توسط دانشگاه آزاد خوزستان مورد احصا و تحلیل قرار گرفته‌اند.

دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاد خوزستان مسائل صنعتی را به عنوان پایان‌نامه انتخاب می‌کنند و در نتیجه در سطح عمیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرند. متأسفانه صنعت در استان خوزستان این مسائل را به خوبی استقبال نمی‌کند.

دانشگاه‌ها در خوزستان در زمینه صنعت غریبه هستند. در دانشگاه آزاد خوزستان، محصولات علمی و صنعتی تولید می‌شوند که به درد صنایع می‌خورند؛ اما استفاده از این محصولات در استان خوزستان به اندازه‌ای که باید صورت نمی‌گیرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان بیان کرد: دانشگاه آزاد خوزستان در تلاش است تا از طریق مراجعه به دفتر وزرا و معاونان وزارت‌ها محصولات دانشگاهی خود را معرفی و تحت حمایت قرار دهد. همچنین، در جلسات لیست محصولات را ارائه داده و از استاندار نیز قول پیگیری دریافت کرده‌اند.

وی افزود: در دانشگاه آزاد خوزستان، مسائل محصول‌محور مورد توجه قرار می‌گیرد. برخی از چالش‌ها به صورت پایان‌نامه‌ها و بخشی دیگر به صورت پروژه‌های صنعتی مطالعاتی و اجرایی در مقطع ارشد و دکتری مطرح می‌شوند. اما بعضی از این کار‌ها پس از ایجاد چند محصول به دلیل دلایل نامشخصی و قابل فهم نشدن توقف پیدا کرد.

افروس گفت: درخصوص صنعت فولاد، برد‌های الکتریکی شیر‌های هیدرولیکی تولید شده و تاییدیه فنی آن هم گرفته شده است، اما هنوز در استان خوزستان استفاده نشده است. همچنین، دستگاه عظیم‌الجثه برداشت سرشاخه‌های نی برای تولید علوفه نیز تولید شده است، اما استفاده از آن در سطح استان هنوز صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: با همکاری دانشگاه آزاد، اولین پردیس انرژی کشور با حضور وزیر علوم در استان خوزستان ایجاد شده است و حدود ۶۰ شرکت در حال استقرار در آن هستند. همچنین، تعاملاتی با کشور عراق نیز در حال انجام است، اما انتظار داریم که محصولات دانش بنیان ما در سطح استان خوزستان نیز دیده شوند.

افروس درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در واحد اهواز خبر داد. او گفت: یکی از چشم‌انداز‌های ما در استان خوزستان، ایجاد دانشکده پزشکی و راه‌اندازی رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و همچنین رشته‌های پیراپزشکی است. تلاش کردیم و مجوز اصولی برای رشته پزشکی گرفته شد.
وی گفت: قرار بود در مهرماه ۱۴۰۲ راه‌اندازی این رشته انجام شود، اما واقعیت این است که برای ایجاد رشته، سه مورد نیاز است؛ اولین مورد ساختمان است که ساختمانی مناسب تخصیص داده شده و استانداردسازی آن انجام شده است. ساختمان مورد تأیید قرار گرفت.

افروس اعلام کرد: دومین مسئله مربوط به استخدام اعضای هیات علمی است؛ هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شده است و اعضای هیات علمی نیز مشخص شده‌اند. اما سومین مسئله مربوط به بیمارستان و مرکز آموزش مهارت‌های پزشکی است. توافقی با یکی از بیمارستان‌های معتبر اهواز برای یک قرارداد ۱۰ ساله صورت گرفته تا از ظرفیت آن استفاده کنیم، اما برای مرکز آموزش‌های پزشکی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان نیاز است. در این مورد با دفتر معاون اول رئیس جمهور تا بنیاد مستضعفان و مجمع خیرین گفتگو شده و تلاش‌هایی انجام شده است.

وی یادآوری کرد: لیست رشته‌های پزشکی نیز مشخص شده است و نسبتاً در بهمن ماه یا حداکثر تا مهرماه سال بعد، رشته پزشکی رسماً افتتاح خواهد شد. امیدواریم این طرح بتواند به جلوگیری از مهاجرت خوزستانی‌ها به خارج از استان برای تحصیل کمک کند.

افروس اعلام کرد که دو دانشکده جدید در دانشگاه آزاد خوزستان تأسیس شده است. دانشکده مهارت و کارآفرینی که شامل مدارس عالی مهارتی است و دانشکده تعلیم و تربیت، که به برنامه‌های دانشگاه آزاد خوزستان تعلق دارد.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان یکی از پیشگامان در تولید محصولات تکنولوژیک و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع نظیر فولاد، پتروشیمی، آب، شیلات، نفت و علوم انسانی، فعالیت خواهیم کرد.

افروس تصریح کرد: در برنامه تحول و تعالی دانشگاه، رشته‌های مهارتی جدید، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها توسعه خواهند یافت. همچنین، با ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و تعلیم و تربیت، امکان ورود دانشجویان علاقه‌مند به محیط کار در دوران تحصیل را نیز فراهم می‌کنیم.

وی بیان کرد که ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی در سطح استان تنها قدمی است، و احتیاج به کمک فنی، حرفه‌ای و مدیریتی در تامین اجتماعی و اداره کار نیز وجود دارد. ورود دانشجویان به محیط کار، فرصت‌های اشتغال و آموزش مهارتی را به همراه خواهد داشت.

علاوه بر این، افروس اعلام کرد که در مقطع کاردانی نیز می‌توانند در حوزه‌های مختلفی نظیر جواهرسازی، بهره‌گیری از ظرفیت افراد باتجربه در کارگاه‌ها را داشته باشند.

همچنین، با توجه به اهمیت راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای در شادگان، تربیت نیروی بومی و متخصص را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

افروس بیان کرد که با اقداماتی نظیر فعال‌سازی فاز دوم صنایع پایین‌دست پتروشیمی، توسعه کاشت میوه‌های گرمسیری، پتروپالایش و تجارت چوب، می‌توان تاثیرگذاری قابل توجهی در کاهش بیکاری در استان خوزستان داشت. همچنین، برای ایجاد شهرک خودرویی در آبادان نیز آمادگی داریم.

وی افزود: در زمینه‌های عمرانی، دانشگاه آزاد خوزستان به طرح مسکن برای پرسنل خود توجه ویژه‌ای داشته و زمین‌های دانشگاه را برای کمک به معیشت کارکنان به کار می‌گیرد. همچنین، ساخت هتل ۴ ستاره در سه‌راه فرودگاه اهواز و هتل سه ستاره دیگر در دانشگاه نشان از تحولات خوب در عرصه عمرانی دانشگاه آزاد است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی