تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

رسانه‌ها از داشته‌هایمان هم بگویند (گفت‌وگو با حسن بهشتی‌پور، درباره دور دوم آثار تحریم‌های ترامپ)

News Image Lead

آقای رئیس‌جمهور به جنبه‌های مثبت بالا رفتن نرخ برابری ریال و دلار نگاه می‌کند. در هر تصمیم گیری یا هر اتفاقی ممکن است جنبه‌های مثبت و منفی وجود داشته باشد. کاهش ارزش پول ملی هم در جا‌هایی جنبه منفی و در جا‌هایی هم جنبه مثبت دارد. در جایی که جنبه مثبت دارد، اثر آن در صادرات است. وقتی جنس ایرانی برای خارجی‌ها ارزان تمام می‌شود، طبیعی است که آن‌ها شروع به واردات بیشتر از ایران می‌کنند.

کد خبر: ۱۴۰۵۸
۰۹:۳۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام به تاریخ 4 نوامبر رسید و دور دوم تحریم‌های بی‌منطق خود را به مرحله اجرا گذاشت. حالا ترامپ خود را در قامت رئیس‌جمهوری می‌بیند که به وعده‌های انتخاباتی‌اش جامه عمل پوشانده و دستاورد باراک اوباما در عرصه سیاست خارجی را نابود کرده است. این در حالی است که جامعه سیاسی آمریکا دموکرات‌ها و حتی بخشی از جمهوریخواهانی که مانند خودش تندرو نیستند، دانشگاهیان و نخبگان آمریکایی از مدت‌ها قبل او را از این کار برحذر می‌داشتند ولی گوش ترامپ تنها حرف‌های نتانیاهو را می‌شنود، منافع رژیم صهیونیستی را در نظر می‌گیرد و به میلیاردها دلاری که از عربستان سعودی به دست آورده، فکر می‌کند. گفت‌وگوی «آرمان» با حسن بهشتی‌پور درباره دور دوم آثار تحریم‌های ترامپ را در ادامه می‌خوانید.

عملا دور دوم تحریم‌های آمریکا آغاز شد. این تحریم‌ها تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

این موضوع بستگی به داخل کشور دارد که اگر یک مقدار اقتصادمان را بهتر ساماندهی کنیم یا در امور بانکداری و بیمه کارهای مثبتی انجام دهیم و به تولید که دچار ناکارآمدی قابل توجهی شده، به طوری که هزینه‌هایی که می‌کنیم نسبت به سود و بهره‌ای که می‌بریم خیلی بیشتر است، اهمیت دهیم از شدت اثر تحریم‌ها کاسته خواهد شد. اگر از یک طرف ناکارآمدی سرمایه گذاری و از طرف دیگر وضعیت آشفته بانکداری که برای جبران سود پرداختی مردم اجبارا به بنگاهداری رو آورده‌اند را حل و فصل کنیم، تاثیر تحریم‌ها به مراتب کمتر خواهد شد. بخش دیگر هم به حالت روانی بازار بازمی‌گردد. یعنی نگرانی ای که در مردم به‌وجود می‌آید عمدتا به رسانه‌ها برمی گردد که بعضا فکر می‌کنند اطلاع رسانی این است که به موقع و دقیق و سریع هر آنچه آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند را به اطلاع مردم برسانند. چون می‌گویند اگر ما نرسانیم، رادیوها، سایت‌ها و شبکه‌های خارجی می‌رسانند در حالی که واقعیت این است که آمریکایی‌ها بخش وسیعی از اقداماتشان علیه ایران عملیات روانی روی افکار عمومی مردم ایران است. از این جهت رسانه‌ها باید حتما پردازش‌های لازم روی خبر را انجام دهند و لایه‌های زیرین خبر را برای مردم بگویند و خطوط نانوشته‌ای که مطرح نمی‌شود را مطرح کنند. بخش دیگر هم به اختلافات گروهی، جناحی و نگاه‌های متفاوتی که در مورد مسائل بین‌المللی مثل سی اف تی و موضوع مربوط به اف ای تی اف و موضوعات همکاری با اروپا یا سایر کشورها وجود دارد برمی‌گردد که بهتر است در داخل کشور سیاست‌های داخلی مان را یک کاسه کنیم تا یک نظر و یک روش سیاست را در ارتباط با این مسائل در پیش بگیریم کمک می‌کند تا بتوانیم تاثیرات تحریم‌ها را به حداقل ممکن برسانیم. به هر حال عمده مرحله تحریم متوجه حوزه‌های نفت، میعانات گازی، پتروشیمی، کشتیرانی و بانک مرکزی است که بخش‌های خیلی اساسی کشور است. اما با توجه به اینکه الان دنیا از تحریم‌های آمریکا حمایت نمی‌کند بلکه از ترس تحریم شدن از جانب آمریکا بعضا تن به همکاری داده‌اند با تحریم‌های سال 91 متفاوت است که با آمریکا همسو بودند.

چنانچه اتحادیه اروپا موفق به ایجاد کانال مالی بین کشورهای اروپایی و ایران به منظور کاهش فشار تحریم‌ها شوند به معنای رویارویی و تقابل با آمریکاست؟

نه، اتفاقا آنها می‌خواهند به نوعی حداقل‌های مبادلات مالی با ایران را تامین کنند و امکانی فراهم کنند که بتوانند با ایران کار کنند بدون اینکه با آمریکا درگیر شوند. درگیری میان آمریکا و اروپا ضرر و زیان هنگفتی به هر دو طرف وارد می‌کند لذا آنها می‌خواهند به گونه‌ای طراحی کنند که بتوانند با ایران ارتباط داشته باشند بدون اینکه مانع روابطشان با آمریکا شود و به همین دلیل سخت است. ایجاد یک بانک یا خط ارتباطی مالی بین ایران و اتحادیه اروپا در صورتی که چین و روسیه هم به آن بپیوندند، کمک می‌کند که ایران بتواند پول مبادلات خود با اروپا، چین و هند را از این طریق دریافت یا کالای مورد نیاز خود را خریداری کند یا از کشوری به کشور دیگر جابه‌جا کند. اروپایی‌ها این سازوکار را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که با آمریکا درگیر نشوند و اگر قرار بود درگیر شوند، موضوع متفاوت بود.

آیا در صورت ایجاد سازوکار مالی اروپا دلار از مبادلات تجاری حذف می‌شود؟

البته دلار در مبادلاتشان با ایران حذف می‌شود ولی کلا دنبال حذف دلار در کل مبادلات دنیا نیستند. چون واقعیت این است که بخش مهمی از مبادلات دنیا امروز متاسفانه با دلار انجام می‌شود یا حداقل مبادلاتشان با دلار سنجیده می‌شود. می‌توان گفت سلطه‌ای که دلار در بازار مالی دنیا دارد به چالش کشیده می‌شود ولی حذف آن خیلی بعید به نظر می‌رسد.

رئیس‌جمهور در جلسه وزارت اقتصاد با اشاره به تحریم‌ها بیان کرد که تحریم‌ها با بالا بردن نرخ ارز به بازار سرمایه در ایران کمک کرده و همانطور که دست بانک‌ها بسته می‌شود ممکن است دست بازار سرمایه باز شود. تحلیل شما از این گفته چیست؟

آقای رئیس‌جمهور به جنبه‌های مثبت بالا رفتن نرخ برابری ریال و دلار نگاه می‌کند. در هر تصمیم گیری یا هر اتفاقی ممکن است جنبه‌های مثبت و منفی وجود داشته باشد. کاهش ارزش پول ملی هم در جاهایی جنبه منفی و در جاهایی هم جنبه مثبت دارد. در جایی که جنبه مثبت دارد، اثر آن در صادرات است. وقتی جنس ایرانی برای خارجی‌ها ارزان تمام می‌شود، طبیعی است که آنها شروع به واردات بیشتر از ایران می‌کنند. مثلا فرش و زعفران بیشتری می‌خرند یا مبادلات پتروشیمی شان با ایران بیشتر می‌شود. برعکس وقتی جنس خارجی گران می‌شود، ایرانی‌ها کمتر می‌توانند از جنس خارجی استفاده کنند. در بخشی که به بازار سرمایه اشاره کرده‌اند به این معناست که در بازار سرمایه گذاری وقتی تولید برای تولیدکننده به صرفه نیست و مثلا فقط 5 درصد سود می‌برد، درحالی که اگر همان سرمایه را در بانک سرمایه گذاری کند 15 درصد بیشتر سوددهی دارد. اما وقتی نرخ پول پایین بیاید، بیشتر به سمت کار تولیدی ترغیب می‌شود تا کار تولیدی را به صادرات تبدیل کند که در صورت موفقیت در عرصه تولید، درآمد خیلی بیشتری کسب خواهد کرد. بنابراین تاثیر کاهش ارزش پول ملی در بازار سرمایه و تولید این است که انگیزه بیشتری برای تولید به‌خصوص تولید کالاهایی که می‌توانند جنبه صادراتی داشته باشند، ایجاد می‌شود.

دونالد ترامپ با ایجاد جنگ تبلیغاتی تحریم‌ها را در بوق و کرنا کرده و امیدوار است که سختی تحریم‌ها بر سرسختی ایران فائق آید. آیا تحریم‌های اخیر با تحریم‌های سال‌های گذشته متفاوت است؟ آیا این بار هم جمهوری اسلامی می‌تواند تحریم‌ها را به نوعی دور بزند؟

تحریم‌هایی که آمریکا اعمال کرده یکی از ظالمانه‌ترین تحریم‌هایی است که در طول تاریخ علیه کشوری اعمال شده است. آمریکا تصور می‌کند با این تحریم‌ها هر کشوری به زانو درمی‌آید. در حالی که این فرضیه از جهاتی غلط است؛ نخست اینکه در سال 90 هم مردم ایران تجربه این تحریم‌ها را داشته‌اند و راه‌های مقابله با آن را هم تقریبا آموخته‌اند.

رئیس‌جمهور هم به موفقیت کشورمان از لحاظ سیاسی در دنیا اشاره کردند و گفتند که حالا دیگر نوبت رسانه‌ها و صداوسیماست که این موفقیت را با صدای بلند اعلام کنند.

حداقل باید جنبه‌های مثبتی که در کشور است را به مردم اطلاع دهند. مشکل ما این است که نسبت به نداشته هایمان خیلی آگاهیم ولی نسبت به داشته هایمان خیلی کمتر اطلاع داریم.

 

منبع: آرمان/نازنین فرازی/۱۹ آبان ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی