تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
همزمان با روز جهانی خاک مطرح شد؛

تأکید دکتر ناصری بر نقش نیشکر در احیای زمین‌های شور

با کشت نیشکر و به زیر کشت بردن حدود 70 هزار هکتار از این زمین‌های شور و لم یزرع، گستره‌ی سبزی (سطح ساقه و برگ)، معادل 6 تا 8 برابر سطح زیر کشت نیشکر (حدود پانصد هزار هكتار) به وجود آمد که این سطح قابلیت جذب يک ميليون و هشتاد هزار تن دی اکسید کربن و تولید و انتشار 786 هزار تن اکسیژن را داشته و نقش به سزایی در تلطیف هوای منطقه دارد که البته آمار حداقل و حداکثر درجه حرارت می‌تواند مؤید این موضوع باشد.

کد خبر: ۱۱۵۹۱۱
۱۹:۰۱ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰

تأکید دکتر ناصری بر نقش نیشکر در احیای زمین‌های شور

دیدارنیوز خوزستان:دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی همزمان با روز جهانی خاک، اقدامات این صنعت در راستای جلوگیری از شوری و افزایش بهره‌وری خاک را تشریح کرد.

به گزارش دیدارنیوز به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی دکتر ناصری اظهار کرد: شرکت توسعه نیشکر در محدوده زمين‌هايی فعاليت کرده كه با فاصله تقريبی 17-3 كيلومتر از رودخانه كارون قرار داشته و به دليل چندين قرن فرسایش خاک‌های سطحی و تبخیر و تعرق شدید آنها و ميزان پايين بارندگی جهت شست‌و‌شوی زمين و عدم توان زهكشی طبيعی اراضی، خاک منطقه بسيار شور شده كه در اثر بالابودن سطح آب‌های زيرزمينی، اين شوری سير تصاعدی داشته است، به‌طوری كه 90% خاک‌های محدوده این شرکت را در كلاس‌های 4 تا 6 قرار داده كه جزو خاک‌های غيرقابل استفاده جهت كشت و زرع بودند.

وی ادامه داد: محدويت شديد شوری و قليايی و EC حدود 70-60 هزار ميكروموس بر سانتی‌متر از شاخصه‌های اراضی طرح بوده و هیچ‌گونه فعالیت کشاورزی در آنها صورت نمی‌گرفت كه پس از انجام 18 هزار كيلومتر لترال‌گذاری (لوله‌های مشبک PVC به قطر 160-100 ميلی‌متر) و 800 كيلومتر لوله‌های سيماني (كلكتور) به قطر 1000-300 ميلی‌متر در اعماق دونیم یا پنج متری زمین، باعث شد سطح آب زيرزمينی تا عمق حدود 2 متری پايين رفته و ضمن انجام عمل آب‌شويی با ايجاد تهويه مناسب اراضی را جهت هر نوع كشتی آماده کند.

مدیرعامل شركت توسعه نيشكر توضیح داد: با کشت نیشکر و به زیر کشت بردن حدود 70 هزار هکتار از این زمین‌های شور و لم یزرع، گستره‌ی سبزی (سطح ساقه و برگ)، معادل 6 تا 8 برابر سطح زیر کشت نیشکر (حدود پانصد هزار هكتار) به وجود آمد که این سطح قابلیت جذب يک ميليون و هشتاد هزار تن دی اکسید کربن و تولید و انتشار 786 هزار تن اکسیژن را داشته و نقش به سزایی در تلطیف هوای منطقه دارد که البته آمار حداقل و حداکثر درجه حرارت می‌تواند مؤید این موضوع باشد.

گفتنی است، به دلیل اهمیت خاک در زندگی موجودات زنده، دولت‌ها برای نگهداری آن طرح‌های متعددی اجرا می‌کنند و هر ساله سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در روز ۵ دسامبر (۱۴ آذر) بزرگداشت روز جهانی خاک را برگزار می کند. در همین راستا، مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک با شعار «تاکید بر جلوگیری از شوری و افزایش بهره وری خاک» با حضور مقامات کشوری ۱۴ آذر ماه سال جاری در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.
تأکید دکتر ناصری بر نقش نیشکر در احیای زمین‌های شور

تأکید دکتر ناصری بر نقش نیشکر در احیای زمین‌های شور

 

برچسب ها: خاک خوزستان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی