تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

آیا ما فقط اخبار منفی را دوست داریم؟ (بررسی ۹ ماه پوشش و پیگیری مطالبات کارگران نیشکر هفت‌تپه)

News Image Lead

پاییز گذشته هنوز به پایان نرسیده بود که ماجرای دستمزد به تعویق افتاده کارگران شرکت «کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه» به اعتراض و توقف فعالیت این شرکت انجامید. تابستان گذشته هم، هنوز به پایان نرسیده بود که کارگران این شرکت موفق شدند مسوولان را متقاعد کنند تا خواسته‌های‌شان را عملی کنند.

کد خبر: ۱۰۸۰۲
۱۱:۲۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ ماجراي خواسته‌هاي كارگران شركت «كشت و صنعت نيشكر هفت‌تپه» از اسفند۱۳۹۴ وارد مرحله‌اي شد كه رسانه‌ها بيشتر به آن پرداختند. ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ سهام شركت «كشت و صنعت نيشكر هفت‌تپه» توسط دو شركت زئيوس و آرياك لرستان با يك پيش‌پرداخت ۶ ميلياردتوماني خريداري شد. نگراني كارگران از آينده شغلي‌شان از اسفند همان سال به رسانه‌ها راه يافت. اتفاقي كه پس از آن روي داد به تعويق افتادن پرداخت دستمزد كارگران بود. شركت «كشت و صنعت نيشكر هفت‌تپه» كه در سال ۱۳۸۲ بالغ بر ۷ هزار نفر پرسنل را پوشش مي‌داد در سال ۱۳۹۴ حدود ۴هزار نفر نيرو داشت. از سوي ديگر اين شركت كه ظرفيت ۱۰۰هزارتن توليد را در شناسنامه خود جاي داده عملا در سال ۱۳۹۵ ۵۳هزارتن توليد داشت؛ يعني چيزي حدود نصف ظرفيت خود. همه مسائل دست به دست هم دادند تا در آذر ۱۳۹۶ و در حالي كه پرداخت دستمزدها چندين‌ماه به تعويق افتاده بود كارگران اين شركت دست از كار بكشند. اين وضعيت براي بسياري از واحدهاي توليدي در كشور روي داده بود و اخباري مشابه به گوش مي‌رسيد. در چنين شرايطي روزنامه اعتماد براي رصد وضعيت اين شركت كه از سال ۱۳۳۸ براي ايجاد و راه‌اندازي آن آستين بالا زده شده بود تيمي را به منطقه اعزام كرد.
 
روند انعكاس خبر چگونه آغاز شد؟

تيم خبري روزنامه اعتماد شامل «اسماعيل محمدولي» خبرنگار اقتصادي، «زهراچوپانكاره» خبرنگار اجتماعي و «مهري جمشيدي» عكاس به شوش و هفت‌تپه اعزام شدند. پس از حضور بين كارگران معترض و صحبت با خانواده آنهاو ضمن بازديد از شهرهايي كه كارگران در آن زندگي مي‌كردند گزارش‌هايي در اين‌زمينه در روزنامه آماده انتشار شد. نخستين گزارش با عكسي بزرگ در صفحه ۷ روزنامه مورخه ۲۲آذر۹۶ منتشر شد و از آنجا كه كارگران از خبرنگاران اعتماد خواسته‌بودند صداي آنها باشند تيتر «صداي خوزستان باشيد» براي گزارش انتخاب شد. پس از آن و در پيگيري و انعكاس وضعيت كارگران گزارش ديگري با عنوان «ني‌ها و آدم‌ها» از مشقات زندگي كارگران تهيه و در تاريخ ۲۵آذر۹۶منتشر شد.

يك هفته پس از گزارش «اعتماد» فعالان كارگري نيشكر هفت‌تپه از آخرين وضعيت شركت گفتند و حاصل آن شد گزارشي تحت عنوان «تجمع در آذر، اميد در دي». همچنين شركت «كشت و صنعت نيشكر هفت‌تپه» پس از انتشار گزارش‌هاي «اعتماد»جوابيه‌اي ارسال كرد كه اين جوابيه نيز در تاريخ ۱۰ دي ۹۶ منتشر شد.
 
پيگيري در سال جديد

با شروع سال جديد مشكلات كارگران هم يكسال بزرگ‌تر شد. هفتم فروردين ۱۳۹۷ بارديگر كارگران دست به اعتراض و تجمع زدند. ماجراي مطالبات كارگران كه در دي ۱۳۹۶ شروع به پرداخت شده بود بازهم معطل مانده بود. در نيمه نخست سال ۱۳۹۷ موضوع باز هم بين كارگران و مديران شركت ادامه يافت. سرانجام در شهريور سال جاري موضوع به اعتراضات جديد كارگران منجر شد. اين‌بار نيز روزنامه اعتماد با تهيه گزارشي تحت عنوان «تكرار آذر در شهريور» به انعكاس آن پرداخت و در صفحه ۷ روزنامه مورخ ۵شهريور ۹۷ آن را منتشر كرد. پس از آخرين پيگيري‌ها و در زماني كه مسوولان استان خوزستان و كارخانه «كشت و صنعت نيشكر هفت‌تپه» دست به دست هم دادند تا به چند خواسته كارگران تن بدهند و آنها را عملي كنند تيتر و عكس اصلي روزنامه اعتماد به اين موضوع اختصاص يافت؛ «كارگران مشغول كار شدند.»
 
آيا ما فقط خبرهاي منفي را دوست داريم؟

آنچه خوانديد مروري بر روند پيگيري خبري و انعكاس اعتراضات كارگران شركت «كشت و صنعت نيشكر هفت‌تپه» بود. وقتي صفحه يك روزنامه اعتماد كه معمولا عكس چهره‌هاي سرشناس سياسي در آن منتشر مي‌شد به عكس يك كارگر از كارگران نيشكر هفت‌تپه اختصاص يافت و مساله به نتيجه رسيدن مطالبات آنها در صفحه اول به عنوان يك خبر اميدبخش اطلاع‌رساني شد. اما به نظر مي‌رسد اين خرق عادت از سوي مخاطبان و ساير رسانه‌ها كه به جاي يك عكس از چهره‌هاي سياسي عكس يك كارگر و خبري خوب براي كارگران منتشر شود چندان مورد استقبال قرار نگرفت. اين موضوع در شيوه انعكاس و بازنشر صفحه اول روزنامه اعتماد در تاريخ ۱۲شهريور۹۷ موجب شد تا از كارشناسان و دست‌اندركاران رسانه همين موضوع را پي‌جويي كنيم. اينكه آيا وقتي يك مساله كه دربرگيري و فراواني لازم را به سبب ارزش‌هاي خبري دارا بوده است پس از يك دوره ۹ ماهه پيگيري به تيتري مثبت ختم مي‌شود چرا بازخورد مناسب نمي‌گيرد و كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.

منبع: اعتماد/۵ مهر ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی