تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

دختران فراری اکثرشان در خیابان می‌خوابند (سن دختران فراری به ۱۱ تا ۱۶ سال رسیده است)

News Image Lead

ماجرای دختران فراری از سال‌ها پیش آغاز شد. در آغاز دهه‌های هفتاد بود که اولین بار آمار این دختران اعلام شد و همچنان ادامه دارد. دخترانی که به دلایل و شرایط مختلف ماندن در خانه را به فرار ترجیح می‌دهند.

کد خبر: ۱۰۳۶۴
۱۱:۲۵ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ مدیرکل بهزیستی استان تهران آخرین آمار دختران فراری را مربوط به سال ۹۶ عنوان کرد و گفت: «حدود ۱۶۴ نفر پذیرش شدند که میانگین سنی آن‌ها ۱۱ تا ۱۶ سال است؛ بیشترین علت فرار طبق آمار اغفال است. بیات‌نژاد گفت: بیشترین محل اسکان دختران فراری طبق آمار، خیابان است؛ همچنین طبق آمار اولین پیامد و تجربه پس از فرار، دستگیری توسط نیروی انتظامی گزارش شده‌است». مدیرکل بهزیستی استان تهران با اعلام پذیرش ۱۶۴ دختر فراری گفت: «طبق آمار بیشترین محل اسکان دختران فراری، خیابان است».
 
داریوش بیات‌نژاد؛ مدیرکل بهزیستی استان تهران در رابطه با خدمات تخصصی برای دختران فراری گفت:« پذیرش در مراکز مداخله در بحران، انجام مصاحبه، مشاوره روانشناسی، مددکاری و روانپزشکی و ارجاع به خانواده پس از حمایت‌های مادی و معنوی است». او آخرین آمار این گروه از دختران را مربوط به سال ۹۶ عنوان کرد و گفت: «حدود ۱۶۴ نفر پذیرش شدند که میانگین سنی آن‌ها ۱۱ تا ۱۶ سال است؛ بیشترین علت فرار طبق آمار اغفال است.بیشترین محل اسکان دختران فراری طبق آمار، خیابان است؛ همچنین طبق آمار اولین پیامد و تجربه پس از فرار، دستگیری توسط نیروی انتظامی گزارش شده‌است».

پذیرش ۵۶ فرد مبتلا به اختلال هویت جنسی

یکی دیگر از آمارهایی که همچنان ناگفته باقی می ماند آمار تعداد تراجنسی‌ها و ترنس‌ها در ایران بود. دیروز مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: «دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی (به‌خصوص در باره افزایش اعتماد به نفس)، کاریابی و تمامي دوره‌هایی که برای توانمندسازی موثر است، برگزار می‌شود. همچنین معرفی آن‌ها به مراکز فنی – حرفه ای یا جهاد دانشگاهی( با توجه به علاقه‌مندی فرد) جهت اخذ مدرک شغلی می‌تواند، بهترین راه برای حمایت از آن‌ها باشد».اوافزود: «برگزاری جلسات گروه‌های حمایتی از جمله این حمایت‌ها است، افراد T.S بهترین منبع برای حمایت از یکدیگر هستند. در این جلسات ضمن بیان مشکل‌های موجود، نسبت به ارائه راه‌حل موثر یکدیگر را یاری می‌رسانند».

بیات‌نژاد تاکید کرد: «حمایت‌های مالی برای توانمندسازی این افراد طبق دستورالعمل حمایت‌های مالی دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در سال ۹۵؛ کمک هزینه‌های درمانی، کمک هزینه آموزش‌های فنی و حرفه ای، کمک هزینه اشتغال، کمک هزینه ودیعه مسکن، کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه اقامت موقت و کمک هزینه خرید لوازم منزل است».او در ادامه در رابطه با مراکز ارائه‌دهنده خدمات گفت: « تمام مراکز مداخله در بحران در شهرستان‌های استان تهران، خدمات تخصصی مددکاری، روانشناسی، پزشکی و در صورت نیاز حقوقی را به این گروه هدف ارائه می‌دهند».بیات‌نژاد در خصوص تعداد افراد پذیرش شده در مراکز در 6 ماهه اول سال جاری گفت:« ۵۶ نفر در این رابطه پذیرش شده‌اند. چندی پیش نیز رییس اورژانس اجتماعی کشور گفته بودبرای شناسایی و پیشگیری از آسیب دیدگی بیشتر دختران در خانواده و فراهم كردن محیطی امن و توانمند سازی آن‌ها در کنار خانواده مراکز روزانه ندای مهر با کمک بخش غیر دولتی راه اندازی شد».
 
رییس اورژانس اجتماعی کشور گفت:«برای شناسایی و پیشگیری از آسیب دیدگی بیشتر دختران در خانواده و فراهم كردن محیطی امن و توانمند سازی آن‌ها در کنار خانواده مراکز روزانه ندای مهر با کمک بخش غیر دولتی راه اندازی شد».رضا جعفری رییس اورژانس اجتماعی کشور در پاسخ به این سوال که در خانه‌های سلامت چه تعداد از دختران پذیرش شده و چه اقداماتی برای افراد پذیرش شده صورت گرفته است، بیان داشت: «در خانه‌های سلامت فقط دختران فراری پذیرش نمی‌شوند بلکه دختران بد سرپرست بالای ۱۸ سال نیز پذیرش می‌شوند. گر چه علت فرار دختران در خانه سلامت نیز با توجه به تحلیل‌های انجام شده خشونت در خانواده و بد سرپرستی است».وی افزود: تعداد خانه‌های سلامت دولتی در سال ۹۶ افزایش نداشته ولیکن جهت شناسایی و پیشگیری از آسیب‌دیدگی بیشتر دختران در خانواده و فراهم كردن محیطی امن در خانواده و توانمند سازی دختران در کنار خانواده مراکز روزانه ندای مهر با کمک بخش غیر دولتی راه‌اندازی شد».رییس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه گفت: «در سال ۹۶، 9مرکز در ۱۰ استان راه اندازی شد و در سال ۹۷، 13 استان اعلام آمادگی برای راه اندازی کردند که در سال ۹۷ ،23 مرکز ندای مهر خواهیم داشت».وی در رابطه با اثر بخشی فعالیت خانه سلامت بیان داشت:«تحقیقی توسط معاونت امور اجتماعی انجام شده که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است».جعفری در رابطه با نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان بیان داشت: «تابه حال 17 نسخه محتوای آموزشی ویژه معلمان، دانش آموزان ، خانواده‌ها و متخصصان در 6 آسیب اولویتی (شامل اعتیاد، طلاق، آسیب‌های فضای مجازی، خودکشی، فقر، خشونت و بزهکاری) تدوین شده است».

وی افزود:«چک لیست‌های غربالگری کد گذاری شده ، دو کارگاه ویژه معلمان و یک برنامه یک روزه ویژه کارشناسان استانی نماد (نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان ) در وزارت آموزش و پرورش همگی توسط مددکاران اجتماعی عضو انجمن مددکاران اجتماعی متخصص پیش گام با معرفی و نظارت سازمان بهزیستی انجام شده است».

منبع: قانون/۱ مهر ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی