تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
علیخانی: شورای پنجم هرگونه رفتار قهرآمیز با مردم را محکوم می‌کند  

ماه‌های پرماجرای شورا و شهرداری تهران

News Image Lead

خیابان بهشت مدتی قبل شاهد صحنه‌های دلخراش و دردناکی بود که هیچگاه از تاریخ این خیابان پاک نخواهد شد. داستان از این قرار بود که مردی مقابل چشمان خانواده‌اش و مردم دست به خودسوزی زد و در نهایت این قصه با مرگ وی به پایان رسید.

کد خبر: ۹۸۱۰
۱۰:۲۴ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: هنوز چندین ماه از جنجال انتخاب شهردار تهران و استعفای نجفی و انتصاب افشانی نمی‌گذرد که بار دیگر شورا و شهرداری تهران تیتر رسانه‌ها شدند. چند ساعتی از خودسوزی آن مرد نگذشته بود که عکس‌ها و فیلم‌های سوختن او در فضای مجازی دست به دست می‌شد و كارشكنی‌های شهرداری را علت جان به لب شدن آن فرد مطرح می‌کردند. رسانه‌ها نیز بدون یافتن اصل و واقعیت ماجرا فضا را بر علیه شهردار و شهرداری ملتهب‌تر می‌کردند.

اما واقعیت ماجرا این خودسوزی را دیدارنیوز از «محمد علیخانی»، نمایند شورای شهر تهران پیگیری کرد و وی گفت: «در خصوص این جریان آقای افشین حبیب‌زاده مسئول بررسی و رسیدگی شده است و تیمی را مأمور کرده که تمام جوانب را بررسی کنند و اصل ماجرا مشخص شود».
 
علیخانی با اشاره به این موضوع که در این جریان باید نقش شهرداری به درستی مشخص شود، گفت: «آنگونه که من از گزارش‌ها تا به امروز مطلع شده‌ام، پرونده اين فرد مربوط به دوره مديريت شهری قبل بوده و برای مشکلش مبالغی نیز به عنوان عوارض پرداخت کرده است؛ اما کارش انجام نشده است. شهرداری در دوره جديد نیز ابلاغيه برای این فرد فرستاده و هیچگونه پلمپی در کار نبوده است. با این حال این بنده خدا دست به خودسوزی زده است که البته با مداخله مأمورین شهرداری کودک این فرد نیز که ممکن بود بسوزد نجات یافته است، اما متاسفانه آن فرد به دلیل درصد بالای سوختگی فوت شد».

اين عضو شورای شهر در ادامه گفت: «البته تحقيقات انجام شده تا اینجا حكايت از آن دارد كه گويا وی نمی‌خواسته واقعا خودش يا بچه‌هايش را آتش بزند ولی بعد از اينكه به محل حادثه می‌آيد متاسفانه تحت تاثير جو به وجود آمده روی خودش و خانواده‌اش بنزين می‌ريزد. گويا فندك همراه وی كار نمی‌كرده و یا گاز نداشته و مرد مطلع بوده است، اما از بد حادثه با چندین بار تلاش وی فندك جرقه كوچكی می‌زند و باعث می‌شود بنزين تبخير شده در آن گرما، شعله‌ور و متاسفانه فرد مورد نظر دچار سوختگی شديد شود. خرابی فندک و لباسهایی که همراه آن خانواده بوده که بلافاصله همان لحظات اول لباسهای بچه را عوض کرده‌اند و حتی برادر وی که در صحنه حضور داشته و تلاشی برای جلوگیری نکرده است، همه از این موضوع سرچشمه می‌گیرد که آن مرد قصد خودکشی نداشته است و فکر نمی کرده که این اتفاق بیافتد».

علیخانی در ادامه اظهار داشت: «متاسفانه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... زیاد شده و تحمل مردم بسیار پایین آمده است. در شهرداری هزاران پرونده مانند پرونده این فرد وجود دارد که برای حل این پرونده‌ها ساعت‌ها وقت گذاشته می‌شود و بارها شورا توصیه کرده است که شهرداری در حل این موضوعات قهرآمیز با مردم برخورد نکند. آن فرد منطقی رفتار نکرده است؛ نامه‌ای ابلاغ شده بود و او باید به شهرداری مراجعه می‌کرد و با گفت‌وگو مسئله را به سمت حل کردن می‌برد و اگر شهرداری پاسخ مناسبی ارائه نمی‌داد به شورا مراجعه می‌کرد تا رسیدگی شود».

واقعیت داستان گوش بریده پسر زباله‌گرد

هنوز طعم تلخ خبر خودسوزی زیر دندان‌ها بود که به‌ سرعت در فضای مجازی ویدئویی از کودکی افغان منتشر شد که در این ویدئو گفته می‌شد گوش پسر ۱۳ ساله را مأموران شهرداری منطقه ۳ تهران بریده‌اند.

 «گوشمو بریدن؛ چون آشغال جمع می‌کردم. با این تیغ‌هایی که سروصورت رو اصلاح می‌کنن، گوشم رو بریدن.» فیلم کات می‌خورد و فیلم دوم پخش می‌شود: «صادف کردم خوردم به باربند ماشین. بخیه نخورده چند تا پماد دادن که چربش کنم. وقتی اومدن از من فیلم گرفتن و رفتند. همین‌جا ایستاده بودم، دوتایی آمدند، یکی این‌طرفم ایستاد یکی این‌طرف، گفت بگو شهرداری کرده هیچ‌کسی دیگه‌ای هم نبوده. یه سمند داشتند، یکی کچل بود و یکی دیگه مو داشت».

این جمله‌ها، صحبت‌های فاروق ۱۳ ساله است که دو ماه است وارد ایران شده و پول‌هایش را برای خانواده‌اش در افغانستان می‌فرستد. پدرش پاهایش قطع‌شده و خانه‌نشین است و اکنون فاروق و برادر کوچک‌ترش به ایران آمده‌اند تا بار خانواده را به دوش بکشند.

در پی واکنش‌ها به این فیلم حتی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور از وزیر اطلاعات، فرمانده نیروی انتظامی و شهردار تهران خواست تا با فوریت و جدیت مجرم را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند. همچنین الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به این ویدئو به ایسنا گفته بود من با شهردار منطقه ۳ صحبت کردم و قرار شد که پیگیری‌های لازم را در مورد صحت‌وسقم این ادعا انجام دهد.

در ادامه ماجرا عدالت امیرزاده معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۳ تهران در واکنش به این خبر بیان کرده بود که هیچ مراجعه و شکایتی در این مورد نداشته‌ایم و ما هم از طریق شبکه‌های اجتماعی در جریان این ماجرا قرار گرفتیم و اول باید این کودک را پیدا کنیم تا در جریان ماجرا قرار گیریم. برای پیدا کردن این کودک کار، شهرداری تهران از مردم خواست در صورت یافتن این کودک به شهرداری منطقه سه اطلاع دهند.

پس از ۲۴ ساعت از انتشار خبر محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران با اعلام این خبر که کودک مهاجر پیداشده در توئیتر خود نوشت: «در پى دستور آقای جهانگیرى براى رسیدگى به ماجراى گوش‌بری در منطقه٣ شهردارى، موضوع با قید فوریت در دستور کار قرار گرفت، این کودک کار (مهاجر افغان)، یافته شد، گوش او سالم بوده حتی بخیه‌اى هم نداشت و مشخصاً یک سفارش خبرسازى به‌قصد تشویش اذهان شهروندان و تخریب شورا و شهردارى بود».

 همچنین مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران که ابتدا در توییتر خود نوشته بود این ویدئو ساختگی است و در ادامه گفته بود: «گوش کودک کار در حادثه‌ای دیگر در شهرری خراش دیده اما افرادی با صحنه‌سازی با زور و تهدید در جهت القای این بودند که شهرداری گوش وی را بریده و فیلم می‌گیرند... دو نفر موردنظر با استفاده از دوربین‌های اطراف و خودروی آن‌ها شناسایی و بازداشت شدند».
 
محمد علیخانی نیز در صحبتی که با سایت دیدارنیوز داشت گفت: «این خبر کاملاً شایعه بوده است و چنین اتفاقی صورت نگرفته است». علیخانی با اشاره به این موضوع که ریشه تمام مشکلات اجتماعی به دلیل مشکلات اقتصادی است، بیان کرد: «مردم به دلیل مشکلات اقتصادی به شغل‌های کاذب روی می‌آورند که بسیاری از این شغل‌ها با مقررات هم‌خوانی ندارد و شهرداری مجبور به برخورد است؛ اما هرگونه برخورد قهرآمیز را ما محکوم می‌کنیم. رویکرد شورای شهر پنجم کاملاً با شوراهای قبلی در این موضوعات تفاوت دارد و با مدیران و عوامل این اقدامات غیرقانونی برخورد خواهد شد».

اين عضو شوراي شهر در ادامه گفت: «همانطور که مطلع هستید بخشی از کارهای شهرداری را پیمانکارها انجام می‌دهند. در شهرداری گذشته افراد هیکلی و با چهره‌های ترسناک برای جمع‌آوری زباله‌گردها و دستفروشان استخدام پیمانکارها می‌شدند و این موضوع برای شورا و شهرداری وجه خوبی نداشت و روش صحیحی نبود. با زور و چماق نمی‌توان شهر را اداره کرد و این رفتارها چهره شهر را مخصوصاً تهران که پایتخت است و باید الگو دیگر شهرها باشد، زشت نشان می‌دهد. البته در این دوره شورا و شهرداری اینگونه رفتارها بسیار کم شده است».
 
علیخانی با اشاره به موضوع پسر زباله‌گرد گفت: «در بحث جمع‌آوری زباله‌ها پیمانکاران با هم رقابت دارند و ما چندین گزارش مبنی بر خشونت و درگیری میان پیمانکاران دریافت کرده‌ایم و شک نکنید که اینگونه افراد در لیست سیاه قرار می‌گیرند. شورای پنجم اقدامات جدیدی اتخاذ کرده است و روی آنها تاکید دارد».

با روی دادن این دو حادثه  شاهد نقدهای غيرمنطقی از سوی برخی از رسانه‌ها و افراد بوديم كه به اين بهانه كل ساختار  شهرداری و مديريت شهری را زير سوال بردند. اما عمق فاجعه زمانی است که مردم دیگر حتی به توضیح نمایندگان خود اعتمادی ندارند و معتقد هستند که داستان چیز دیگری بوده است که آنها به درستی بیان نمی‌کنند. همه این مسائل نشان از جامعه‌ای خشمگین و نا‌امید دارد و طبعا خودسوزی یک مرد در مقابل چشمان خانواده‌اش و حتی فیلم دروغین بریدن گوش کودک زباله‌گرد، در تشدید این ناامیدی و خشم کمک خواهد کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی