تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
تاملی همدلانه با وضعیت زنانی که همسر دوم می‌شوند؛

من زن دومم!

قصد سرزنش کردن زنانی که تن به ازدواج موقت با مردی زن‌دار می‌دهند، در میان نیست. همان گونه که هیچ مردی نمی‌تواند خود را در جای همسرش قرار دهد و احساس او را درک کند، هیچ زنی هم نمی‌تواند جای یک زن دیگر باشد و شرایط و احساس و وضعیت او را درک کند. آیا واقعا زنی که همسری تمام و انحصاری در اختیار دارد، می‌تواند حس تنهایی و غربت و نیازهای عاطفی و روحی یک زن مطلقه و بیوه را درک کند؟

کد خبر: ۹۶۹۵
۱۰:۱۳ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷

زن دوم بودن

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی:

من مهنازم، ۳۵ ساله

درسم رو خیلی وقته تموم کردم، پرستار سالمندم. کار راحتی نیست اما چاره‌ای جز انجامش ندارم. امشب شب یلداست، شوهرم گفته که این شب یلدا دیگه حتما در کنار من خواهد بود.

میز را می‌چینم، دانه‌های انار را در کاسه لعابی آبی دانه می‌کنم، تخمه، میوه، شربت و حافظ هم گذاشته‌ام. به ساعت نگاه می‌کنم شوهرم دیرکرده است اما من نمی‌توانم به او زنگ بزنم یعنی قرارمان از اول این بوده که همیشه او تماس بگیرد.

بی‌تاب می‌شوم جلو آیینه می‌روم تا مطمن شوم خودم را همان طور که او دوست دارد آراسته باشم. من شوهرم را کم و دیر به دیر می‌بینم نه اینکه به ماموریت کاری برود، نه! سهم من از او همین قدر است.

من می‌گویم یک پنجم، او شاکی می‌شود و می‌گوید یک سوم. سهم من از حضور او کم است اما سهم او، همه من است. بسیار دوستش دارم گاهی فکر می‌کنم او را مثل هوا نفس می‌کشم یعنی لحظه‌ای نیست که به یادش نباشم.

ساعت از ده گذشته عصبانی و غمگینم، می‌دانم دیگر نمی آید. ۴روز است که ندیدمش او همیشه کار دارد. دلخور می‌شوم که چرا خبر نداده نمی‌آید و مرا منتظر گذاشته است. اشک‌هایم را پاک می‌کنم و با عصبانیت پیراهن سفید گلداری را که دوست داشت از تنم بیرون می‌آورم. رژ لبم را با گریه روی صورتم پخش می‌کنم.

شربت‌هارا که گرم شده‌اند درون سینک خالی می‌کنم و هندوانه را به سطل آشغال می‌ریزم. حس می‌کنم تکه‌ای ذغال در قلبم افتاده و بی‌وقفه می‌سوزد. به سه سال گذشته فکر می‌کنم. به اینکه هیچ شب یلدایی با من نبوده است یعنی تقریبا هیچ شبی نبوده است، هیچ سال تحویلی، هیچ روز تعطیلی، هیچ مسافرتی.

دلم برای خودم می‌سوزد. برای اینکه به خودم قدرت بدهم جملاتی را مرتب با خودم تکرار می‌کنم. تلفنم زنگ می‌خورد، اسم او را پارادایس ذخیره کرده‌ام. عذرخواهی می‌کند.

همسرش برای شب یلدا مهمانی گرفته و فامیل را دعوت کرده است. گفت از موضوع خبر نداشته، غافلگیر شده و نتوانسته به بهانه‌ای بیرون بیاید و خبر دهد. گفت امشب نمی‌تواند بیاید و فردا هم نمی‌آید چون باید بچه‌اش را دکتر ببرد. چیزی نگفتم. دوست نداشتم صدایش را بشنوم. اسمش را در قسمت ویرایش گوشی‌ام به امیرحسین راد تغییر دادم.

من زن دومم

عکسش را از روی دیوار برداشتم و در دفتر یاداشتم نوشتم: یک زن صیغه‌ای یک زن بی‌هویت است، همیشه در حاشیه زندگی اول شوهرش است، همیشه در اولویت دوم و چندم قرار دارد و حتی اگر سوگلی هم باشد، موقعیتش به حدی متزلزل است که هر آنی که زندگی اول شوهرش کوچکترین تهدیدی شود، زن صیغه‌ای به سرعت از سطح زندگی مرد زدوده می‌شود. 

این زن اگر عاشق شوهرش باشد و به خاطر خرجی و پول زن او نشده باشد، تحمل مشکلات زن دوم بودن سخت‌تر است چون هر روز که می‌گذرد قانع شدن به سهمی کمی که از او دارد، برایش دردناک‌تر می‌شود. نوشتم دیگر نمی‌توانم چونان علف هرزی که در کنار گندمی می‌روید، به زور جایم را بازکنم و هر آن منتظرم باشم دستی مرا از ریشه درآورد.

من او را بسیار دوست دارم اما برای ادامه دادن به چیزی بیشتر از عشق نیاز است. اوایل تحمل تنهایی‌هایم و دوری او اینقدر سخت نبود اما هرچه سنم بالاتر رفت و عشقم به او زیادتر شد، تحملم کمتر شد. مدت‌ها بود که می‌خواستم جدا شوم اما شهامتش را نداشتم. بعد از سه سال یادم رفته بود چطور بدون او زندگی کنم.

اینقد دوستش داشتم که گاهی با خودم فکر می‌کردم چطور سالهای پیش از او را زیسته بودم. اما الان توی این شب طولانی دی ماه، فکر کردم که دیگر تمام است، صبرم، تحملم و اشک هایم. تصمیمم را گرفته بودم. یک زن صیغه‌ای بودن به چیزهای زیادی نیاز دارد از جمله ایثار و فداکاری که از حقت برای دیدن و حرف زدن هر وقت دلت بخواهد با او بگذری، از حق داشتنش وقتی که بیماری یا دلتنگی یا هرچی، به صبر ایوب نیاز دارد که من نداشتم.

فکر کردم اینکه زنی تنها و با یک دنیا خلاء عاطفی و محرومیت‌های مختلف باشم بهتر است تا اینکه برای خاطری، آغوشی، بوسه‌ای، حرف محبت‌آمیزی، تمام روزها انتظار بکشم. چمدانم را باز کردم، عشق را چون پیراهن، شال، تاپ و روسری تا کردم اما بعد روسری را درآوردم، پنجره را باز کردم، باد سردی می‌وزید. روسریم را تکاندم، باد روسریم را و عشق را برد.

به آژانس زنگ زدم. به راننده گفتم از مسیری که می‌گویم به ترمینال برود. از جلوی خانه‌اش گذشتم. ساعت یک شب بود. فکر کردم امیر الان حتما در آغوش همسرش در حال دادن هدیه شب یلدا است. راننده که پسر جوانی بود شعری از علیرضا آذر را گوش می‌داد. از او خواستم صدایش را بلند کند: «تنهایی‌ام را شیر خواهم داد/ اوضاع را تغییر خواهم داد/ اندامی از اندوه می‌سازم/ با قوز پشتم کوه می‌سازم».

من زرین تاجم، ۴۴ ساله

سردردم باز شروع شده اما جونی که این وقت شب برم داروخانه ندارم. فکر می‌کنم به خاطر ناله و نفرین‌های پروانه است که اینجور شد. پروانه زن اول شوهرم است. نه اینکه فکر کنید من از آن زنهای خانه خراب کن هستم نه به خدا. باید زن باشی تا بدانی همه زن‌هایی که زن دوم یا صیغه‌ای می‌شوند، هرکدام به دلیلی مجبورند.

البته حساب این دخترهای جک و جلف جدید که برای کندن پول از آدم‌های پولدار وارد زندگی‌شان می‌شوند، فرق دارد! شوهر من پولدار نیست. انباردار یک شرکت است. من را خواهرش به او معرفی کرد، او هم گفت چون من بیکارم و طفل صغیر دارم بیشتر برای رضای خداست که بامن ازدواج می‌کند و این که زنش ناسازگار است و چه و چه!

زنش از ازدواجمان خبر داشت، دنیا را روی سر من خراب کرد که «زنک پتیاره فلان شده چرا زیر پای شوهر من نشستی! شما زنهای بیوه خانه خراب کن هستید! انشاءالله داغ بچه‌ات به دلت بماند». این کار هر هفته‌اش بود. به خانه من می‌آمد، مشتی فحش می‌داد و توهین می‌کرد و می‌رفت.

من چیزی نمی‌گفتم شاید چون ته دلم به او حق می‌دادم ولی خدا می‌داند که من هیچ دل خوشی از اون شوهرش که همیشه بوی گند سیگار و عرق می‌داد، نداشتم. فقط به این خاطر که سایه‌ای بالای سرم و بچه‌ام باشد و خرج تحصیلش را بدهد، زن دوم او شدم.

من نگین هستم. ۲۵ ساله

دو سال پس از متارکه‌ام به تهران آمدم. خانواده‌ام بسیار ساده‌اند و در روستا زندگی می‌کنند. شوهرم ۲۰ سال از من بزرگتر اما پولدار بود. وقتی با ماشین خارجیش به روستا می‌آمد کیف می‌کردم. ازدواج کردیم البته که واضح بود با این اختلاف در همه چیز، خوشبخت نخواهیم بود اما برای من مهم فرار از این فقر و فلاکت بود.

شوهرم دائم‌الخمر بود. من قبل از ازدواج نمی‌دانستم. به عمرم هم مشروب ندیده بودم. گمانم روانی هم بود و به هر بهانه مرا به باد کتک می‌گرفت. می‌گفت چون من پیرم تو حتما با پسرهای جوان رابطه داری. جدا شدیم، از آنهمه ثروت، اندازه تف هم کف دست من به عنوان مهریه نگذاشت.

الان اما وضع‌ام خوب است. با پیرمرد دیگری آشنا شده‌ام. اینبار اما راهش را بلدم. مار خورده و افعی شده‌ام. آمدم شهر، خانه خواهرم، با همسایه‌شان دوست شدم و ازدواج کردیم از این موقت‌ها. ازدواج به اصرار او بود که می‌گفت باید حلال باشد وگرنه چند کلمه عربی بود و نبودش برای من فرقی نداشت.

می‌دانستم که زن دارد اما به درک که دارد. پس سهم من از رفاه و آرامش و پول چه می‌شود؟ چرا هرچه این مرد دارد باید متعلق به آن زن باشد؟ اصلا هم تمایل ندارم خودم را جای زنش بگذارم و عذاب وجدان بگیرم. خوبی‌اش این است که کم به خانه می‌آید چون از اینکه با او بخوابم چندشم می‌شود. خودش این را می‌داند برای همین هم زیاد پول می‌دهد. نصف پولها را برای خانواده‌ام می‌فرستم تا بتوانند در روستا خانه مناسبی بسازند.

من مریم هستم ۳۰ سال

زن دوم مردی 48ساله‌ام. شوهر من بسیار بداخلاق، بددهن و سلطه‌گر است. او سواد زیادی ندارد یعنی دیپلم هم ندارد. من خیلی از او می‌ترسم. با اینکه بیشتر روزها و شب‌ها خانه نیست اما من جرات نمی‌کنم از خانه بیرون بروم و همیشه احساس می‌کنم یک جایی ایستاده مرا نگاه می‌کند.

مادرم وقتی ۶سال داشتم مرد، پدرم بعد از سه سال ازدواج کرد. زن پدرم زن بدی نبود اما مرا نمی‌خواست. مجبور شدم با خواهر بزرگم که شوهرش توی یک تعمیرگاه کار می‌کرد زندگی کنم اما خیلی معذب بودم. مدتی کارهای مختلف می‌کردم و در خوابگاه خودگردان بودم. زندگی در آنجا هولناک بود.

شوهرم، مدیر من در محل کار است. برای من خانه‌ای رهن کرده که تنها دلخوشی من است، هر چند علی‌رغم اصرارهایم حتی توالتش را هم به نام من نکرد. صبح تاشب تنها هستم. نمی‌گذارد سرکار، باشگاه و هیچ جای دیگری بروم. خودش هم خانه نمی‌آید چون زن اولش بسیار سختگیر و کنترل‌گر است و شوهرم از او می‌ترسد.

در هفته دو روز می‌آید با عجله با من می‌خوابد و می‌رود. ساعت ۶ غروب است. من با بغض دکمه‌های پیراهنم را می‌بندم، شوهرم زیپ شلوارش را بالا می‌کشد. به او می‌گویم چرا مثل فاحشه‌ها با من رفتار می‌کند؟ می‌آید، هروقت و هرجور که خودش دلش خواست با من می‌خوابد و مقداری پول می‌دهد و می‌رود. تازه پولی که می‌دهد اینقدر کم است که امکان پس‌انداز ندارم. با تغیر می‌گوید: باز شروع کردی! من از اول شرایطم را به تو گفته بودم. دیگه حقی برای غر زدن نداری!

می‌رود و غرغرکنان می‌گوید غذای امروز چرب بوده و سرگیجه گرفته است. گوشه مبل‌ها هم خاک دارد. می‌رود بدون حتی بوسه‌ای، حالم از بوسه‌ها و تعریف و تمجیدهای روی تختش بهم می‌خورد. واقعا هیچ مردی در رختخواب نامهربان نیست.

من زن دومم!

من مهنازم، زرین‌تاجم، مریم‌ام، نگین‌ام، مهری‌ام، نسرین و نسترنم، من تمام زنهای دوم این شهرم. با تمام آنها گریسته‌ام، تحقیر شده‌ام، عذاب کشیده‌ام، تنها مانده‌ام، از ترس بارداری ناخواسته به خود لرزیده‌ام، سقط جنین دردناک کرده‌ام، متلک شنیده‌ام حتی از زنها و دخترهایی که خودشان دوست دختر مرد زن‌داری بوده‌اند و فقط عنوان صیغه را نداشته‌اند.

من تمام زنان صیغه‌‌ای‌ام که بسیار در دلشان گفته‌اند نکند به هم‌جنسم ظلم کرده باشم. نکند اگر من هم شوهر رسمی کردم زنی صیغه و زن دوم شوهرم شود. من مثل تمام آنها نگران بوده‌ام که نکند شوهرم مرا فقط به خاطر همخوابگی بخواهد.

مردها اما از این دغدغه‌ها ندارند. حتی دین‌ناباورترین آنها هنگامی که می‌خواهند خود و زن دوم را قانع کنند تا حس بد کمتری داشته باشند، به شرع اسلام و تعدد زوجات پیامبر رجوع می‌کنند و همچنین می‌گویند عذاب وجدان شما بی‌مورد است و زندگی دوم آنها آسیبی به زندگی اول آنها نمی‌زد. البته با صحبت با حداقل ۱۰زن دوم که عمدتا صیغه‌ای بودند، به چند نکته پی بردم. یکی از آنها همین بود که مردها موجودات عجیبی هستند یعنی قادرند در آن واحد دو یا چند زن را دوست داشته باشند به گونه‌ای هر کدام از زنها فکر ‌کند خود معشوقه شوهرش است.

اغلب این گونه‌ است که زن دوم یا صیغه‌ای که ازدواجش مخفی یا آشکار است، استرس، محرومیت و فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کند و تقریبا هیچ کدام از این زنها از زندگی خود راضی نیستند اما به روایت خودشان، نیازها، در ابتدا مالی، بعد عاطفی و جنسی باعث می‌شود که تصور کنند یک پنجم از یک مرد بهتر از هیچی از اوست. باور عمومی به‌ویژه در میان زنان این است که زنانی که تن به صیغه شدن یا زن دوم بودن می‌دهند، زنان شیاد و نابکاری هستند که زندگی زن اول مردی را خراب می‌کنند. ممکن است در بعضی مواقع اینگونه باشد اما در بسیاری از موارد، این زنان که زنان بی‌پناه و درمانده‌ای هستند (زن مجرد مطلقه و بیوه یا دختری که از آن به «پیر دختر» تعبیر می‌شود)، راهی جز تن دادن به چنین ازدواجی ندارند.

بعضی از آقایان در نشریات و محافل رسمی و غیررسمی، صحبت از حل مشکلات بیوه زنان، زنان مطلقه و دختران مجرد بالای چهل سال می‌کنند و می‌گویند و راه‌حل را در تعدد زوجات است و توجیه می‌کنند که این بهترین راه‌حل بوده و آموزه‌های دینی و سیره امامان و پیامبران نیز موید این مطلب است. مطالعات پایان‌نامه‌ای هم نشان می‌دهد که بیش از ۴۰درصد از دختران حاضر هستند زن دوم مردی شوند. کدام سازوکار اجتماعی دختران را وادار به چنین تصمیمی کرده است؟

 
همسر دوم بودن
 
آمارها نسبت جنسی افراد بی‌همسر را اینگونه توضیح می‌دهند: 179 زن در برابر 100مرد. این آمار نشان می‌دهد که شانس مردان برای ازدواج مجدد بیشتر از زنان است. 3میلیون و 839 هزار و 884 فرد بدون همسر هستند که سهم زنان 81 درصد است که 62 درصد آنها در اثر فوت همسر در این آمار آمده‌اند، 19 درصد زنان مطلقه هستند. سهم مردان بدون همسر 19 درصد است که 10 درصد آنها مطلقه و 9درصد نیز در اثر فوت همسر در این آمار قرار دارند. 85 درصد از زنانی که طلاق می‌گیرند در سن کمتر از 40 سال قرار دارند.

تعدد زوجات؛ راه‌حل واقعی؟

آیا تعدد زوجات واقعا راه‌حل معضل این زنان است؟ کسانی که این راه را توصیه می‌کنند، هیچ وقت نه خود زن بوده‌اند و نه می‌توانند احساس زنی را درک کنند.

در ایران کنونی و با فرهنگ موجود، تعدد زوجات و دو زنه شدن مردها، زندگی دو زن را به شکل هم‌زمان به مخاطره انداخته و آنها را به بدترین تالمات روحی دچار می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از زنان بیوه و مطلقه نه به دلخواه خودشان بلکه به دلیل تحمل انواع فشارهای فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی تن به ازدواج مجدد یا زن دوم بودن می‌دهند و در تمام طول زندگی خود به خاطر داشتن سرپناه، خرج روزانه و حداقلی از امکان زندگی، رنج زن صیغه‌ای و دوم بودن را تحمل می‌کنند.

ایجاد فضایی که در آن زنان تصور نکنند تنها راه ممکن برای زندگی، ازدواج است، توانمندکردن زنان و ایجاد اشتغال برای آنها با هدف استقلال اقتصادی، ضمن دادن هویتی مستقل به زنان، باعث می‌شود اگر تصمیم به ازدواج بگیرند از سر اضطرار و درماندگی نباشد.

از طرفی، تشویق مردان به ازدواج دوم، زنان بیشتری را از بازار کار بیرون کشیده و به موجوداتی وابسته تبدیل می‌کند زیرا فرض این است که اولویت اشتغال، در رکود موجود، با مردان است زیرا آنها باید مخارج دو خانواده را تامین کنند.

بسیاری از زنان در جامعه ایران مورد انواع تبعیض‌ها و نابرابری‌ها هستند و در جستجوی رهایی، مرتب از چاله به چاه می‌افتند. خانواده و جامعه تا او مجرد است اصرار به ازدواج دارند. او ازدواج می‌کند و شکل جدیدی از فرودستی را در روابط زناشویی تجربه می‌کند، اما خانواده و جامعه از او می‌خواهد که هرجور شده بسازد. او می‌سوزد و می‌سازد اما روزی که خسته شد و طلاق گرفت، دولت و جامعه او را به حال خودش رها می‌کند در حالی که خانواده و فرهنگ برای ازدواج مجدد به او فشار می‌آورد.

قصد سرزنش کردن زنانی که تن به ازدواج موقت با مردی زن‌دار می‌دهند، ندارم. یک قاعده واحد برای همه این زنان وجود ندارد و به دلایل یکسان این اتفاق در زندگی آنان رخ نمی‌دهد. هر کس دلیل خودش را دارد. همان گونه که هیچ مردی نمی‌تواند خود را در جای همسرش قرار دهد و احساس او را درک کند، هیچ زنی هم نمی‌تواند جای یک زن دیگر باشد و شرایط و احساس و وضعیت او را درک کند. آیا واقعا زنی که همسری تمام و انحصاری در اختیار دارد، می‌تواند حس تنهایی و غربت و نیازهای عاطفی و روحی یک زن مطلقه و بیوه را درک کند؟ مکرر شاهد تغییر نگاه زنانی بوده‌ام که همسرشان را به هر دلیلی از دست داده‌اند و وضعیت آنان مشابه زنان تنها شده است. این زنان دیگر مانند قبل درباره ازدواج موقت و زن دوم شدن سخن نمی‌گویند.

در عین حال این یک واقعیت است که در موارد زیادی، سختی‌های زندگی زن بیوه و زن مطلقه، او را از چاله حرف مردم و فشار اقتصادی و جنسی درآورده، او را به چاه ازدواج دوم می‌اندازد و این گونه وارد چالش‌های تازه‌ای می‌شود که قبلا تجربه نکرده بود. گویی زنان هرگز برای خود زندگی نکرده و همواره وجودشان بین نقش‌های دختری، خواهری، همسری، مادری و بیوه‌گی، بین مردانی که با آنها نسبتی دارند، تقسیم می‌شود. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۱
در انتظار بررسی : ۱۳
غیر قابل انتشار : ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
3
11
سلام و خدا قوت به نویسنده محترم .... اولا جز معدود متنهایی بود که خواندم و در آن فقط یک بهتر است بگویم مشکل یا مسئله اجتماعی مطرح شده و تبیین و تشریح شده آن هم داستانی با سوز و گداز و البته راهکاری تلویحا در میان این متن اورده شده ... دست مریزاد به نویسنده .‌‌.. کاش آن راهکارهایی که به نفع زنان بالاخص همسران دوم هست با تیتر عنوان میشد بلکه آنان که نیاز به پیامهای اینچنینی دارند حس حرکت در آنها ایجاد شود والا از این دست نوشته های بلاتکلیف که معلوم نیست ملامت میکند یا تحسین زیاد است.
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
توانمندکردن زنان و ایجاد اشتغال برای آنها با هدف استقلال اقتصادی، ضمن دادن هویتی مستقل به زنان، باعث می‌شود اگر تصمیم به ازدواج بگیرند از سر اضطرار و درماندگی نباشد.
*تنها قسمت قابل توجه متن * که می بایست تیتر میشد و به این مقوله اهمیت داده میشد.
 
سونیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
8
19
جالب بود که از زاویه نگاه زن دوم بررسی شده
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
9
32
درسته که نیاز مالی برای بسیاری از زنهای مطلقه و بیوه نیاز اصلی هست ولی همه اون نیست، نیازهای دیگه ای هم وجود داره که دولت نمی تونه برآورده کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
5
20
خیلی دردناک بود. واقعا زنهای مطلقه و بیوه چون در فرهنگ ما نگاه خوبی بهشون نیست خیلی بیشتر از یک دخترحتی سن بالای ازدواج نکرده رنج می کشند.
بسیاری از اونها مخصوصن در شهرستان ها بعد از طلاق جایی در خانه و خانواده پدری ندارند و با دنیایی از نیازهای جورواجور در دنیای بعد از طلاق رها می شوند. امکان ازدواج دائم ندارند و ازدواج موقت همون طور که این نوشتار توضیح داد شرایط خوبی براشون فراهم میکنه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
5
9
درود خانم دکتر .بسیار تامل برانگیز و عمیق . موضوعی که باید به همه ابعاد اجتماعی آن پرداخت.
صحرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
4
11
بسیار زیبا و منطقی رنج و درد زنان بیوه را نوشته اند و نشان از آن دارد که دغدغه ای انسانی و فراجنسی نسبت به مقوله زن و زنان بیوه در اندیشه نویسنده وجود دارد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
6
21
چیزی که در خصوص صیغه برای من جالب و پرسش برانگیز هست اینکه چرا ایرانیان و به ویزه جوان ها، ازدواج سفید را راحت تر می پذیرند هم در حوزه نظر و هم عمل اما درخصوص صیغه حتی از اسمش هم نفرت دارند در حالی که حداقل توی ایران این دو نوع سبک زندگی بسیار شبیه هم هست.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
6
16
مگر تمام مشکلات زنان بدون همسر فقط مالی است که با این پیشنهاد آبکی قابل حل باشد؟!!!
در جامعه ای با میزان بیکاری بالا، چطور پیشنهاد اشتغال زنان به عنوان تنها راه کار ارایه می شود؟
مهسا
|
United States of America
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
35
44
همچین زن دوم مظلوم نشون دادید انگار همشون بدبخت و بیچاره اند من خیلی هاشونو میشناسم به زور شوهر بقیه رو مال خودشون میکنند البته خیری هم نصیبشون نمیشه چون بچه هایی که به دنیا میارند ناخلف و انگل جامعه میشند تازه خیلی هاشونم مریضی صعب العلاج میگیرند کلا ادم با هر دین و ایمانی نباید دل کسیو بشکونه
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
13
13
بسيار عالي بود نگاهي متفاوت اما درست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
9
14
سلام همسر اولم فوت شده من زن دوم هستم با همسرم اختلاف سنی زیادی دارم بچه ها و عروس هایش خیلی اذیتم می کنند تحقیرم می کنند در حالی که از لحاظ تحصیل و فرهنگ و ظاهر از اونا بهترم خسته و کلافه ام کسی هست راهنماییم کنه
هععععی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
2
3
هعععععغعغعی
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
26
39
سلام من دوسال پیش طلاق گرفتم بادوتابچه نه کاری بود نه پولی که خرجی بچهامو بدم کسی ازخانواده هم نداشتن که بدن مجبوربودم خونه اینو اون کارکنم ولی کم اوردم خسته میشدم. تااینکه ی اقای متاهل ازم خوشش امد ولی من ناراضی بودم وضعش خوب بود روم غیرت داشت باخانم اولش مشکل زناشویی داشت 10 سال بود. الان یکسال هست زنه صیغه این اقاشدم اونم پنهانی درسته سخته ولی منو بچهامو نجات داد خونه خرید خرجی مارومیده و نیازهای خودش برطرف میکنه. ایابه نظره شما گناهه؟ اینکارخیلی هم خوبه اگه تودنیا همچنین مردهایی بود تانصفه شبهاتو خیابون سره چهارراهها زنهای حرزه نبودن ایدزی نداشتیم بس اصلا گناه نداره خیلی هم عالی
......
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
الهی بمیری که انقدر عوضی هستی.چرا میخواید خودتونو گول بزنید؟اون بدبختی که با هزار ارزو ازدواج میکنه و انتظار یک زندگی عالی داره و شما کثافت ها به همه چی گند میزنید .هزار ادم میشناسم که وضعشون از شما بدتره اما ایچ وقت به خودشون اجازه ندادند اواره ی زندگی کسی بشن تو خودت فکر کن شوهرت سرت هوو بیاره چه حسی داری؟اخه به تو چه که با زنش مشکل داشت حداقل میگفتی طلاقش بده که انقدر بدبختش نکنی خاک توی اون سرت
شرافت خوب چیزیهههههه
مریم دخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
28
26
سلام
زنی چهل ساله هستم
۱۶ سال پیش خواستگاری داشتم که عاشقانه دوستم داشت من هم دوسش داشتم چند روز به آوردن حلقه مونده بود که ازدواجمون به دلایل پنهان و پیدا به هم خورد بعد از جدایی رفتم فوق لیسانس خوندم و بعدش هم استاد دانشگاه شدم اونم چند ماه بعد از من ازدواج کرد بعد از ۱۶ سال همو دیدیم باز در جایی و همه چیز بازم شروع شد و من زن دومش شدم من خیلی به زن اولش حسادت می کنم ازش خیلی بدم میاد و حتی فکر به این زن تنفر منو نسبت بهش زیادتر می کنه از اینکه چرا من باید می رفتم کنار و این زن می اومد توی زندگی کسی که من دوسش داشتم چرا همه اولویت هایی که باید برای من میشد برای زن دیگه ای شد و همه و همه باعث ناراحتی من میشه و اینکه همسرم شدیدا بهش توجه داره و بهش احترام می ذاره و از توهین های من نسبت به اون زن ناراحت میشه منو خیلی بیشتر آزار میده . نمی دونم باید با این حسم چه کنم چون مدام دردسر میشه برام و مدام دارم فکر می کنم که چطوری همسرم رو از او زده کنم
؟
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
اشغال بودن خودتو گردن مردم نندار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
17
39
به قول خودتان که درصد زنان بی همسر بیشتر از مردان بی همسر است .خب حالا این زنان اگر مشکل اقتصادی هم نداشته باشند مشکل نیاز جنسی وعاطفی را چه کنند؟؟اگر تعداد مردان کم است آیا راهی جز تعدد زوجین باقی میماند؟؟!!یا اینکه باید مرد وارد کشور کنیم تا در کنار هر زن یک مرد باشد!!!به نظر میرسد فرهنگ سازی در این زمینه بهترین راه باشد اگر مردی شرایطش را دارد خب چرا دوباره ازدواج نکند؟!فقط چون زن اول گناه دارد پس زنان بیوه و مطلقه و دختران سن بالا گناهشان چیست؟؟؟این بی عدالتی جامعه ی مااست که نیازهای یک انسان (زنان بیوه )را نادیده میگیرند وفقط دل زن اول را میبینند که نکند بشکند!!!!
رجب
|
Sweden
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
سلام درست میفرمایید انسان یکسری نیازهای اولیه دارد مثل غذا خوردن خوابیدن امیزش جنسی . هیچکدام از انها فی نفسه بد نیست ولی متاسفانه در جامعه ما گفتن مسایل جنسی تابو بشمار میاد. حتی دیدم خانمهای مجرد سن گذشته که زن دوم را بد میدانن در حقیقت نیاز خود را سرکوب میکنن. از انطرف مردانی هستن که یک زن نمیتواند نیاز های شوهرش را بر اورده کند بعضی افراد نمیدانن که انسانها برابر نیست هستن افرادی که یکبار امیزش در ماه برای انها کافی هست از طرفی بعضی هر روز لارم دارن
م ج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
5
31
یک زن چه زن اول باشه چه زن دوم احساس داره موجودزنده است هیچ زنی دردوران کودکی یانوجوانی خودرا زن دوم نمیبینه این اتفاق ممکنه برای هردختریازنی پیش بیادکه وارداین بازی بشه ولی متاسفانه ازحقوق این زن حمایت نمیشه همیشه درجامعه به چشم مجرم نگاه میکنن بهش کاش زن اول کمی بامحبت ترباشه همه جابه فکرزن اول هستند وزن دوم هیولاست کاش مردی که زن دوم میگیره درک کنه که زن دوم هم گریه میکنه زن دوم هم دل داره مردها وقتی زن دوم میگرند تمام حواسشون میره سمت زن اول که نکند خدای ناکرده پشه ایی زن اول رانیش بزند خانمها توالت بشورید بدبختی بکشیدکارتن خواب بشید ولی زن دوم نشید مردها فقط یک زن را زن خودشون میدونن واون زن اول هست اگر مردی ازشماخواست زن دوم اوبشید ازش بخواید که شماروبلافاصله قبل ازازدواح به زن اول معرفی کنه وقصدش روبگه به جهنم که زندگی مردخراب میشه مردی که دو زن میخواهد بایدهر دورا به اجتماع معرفی کنه بایدهر دورو مسافرت ببره باید ازهردو صاحب فرزندبشه عدالت عدالت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
7
7
اگه زن دوم گرفتن یا زن دوم شدن ایراد دارد چرا بعضی جاها مث عرب ها یا ارهاانقد شیرین وراحته
نازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
13
13
منم زن دوم همسرم هستم اما همسرم مرد بسیار مهربان و عاشق من هست همسر اولش نیز کاملا در جریان ازدواج ما هست وجراعت نکرده حتی یک زنگ به من بزنه رحمان هرچی که من دلم بخواهد در عرض چند ساعت برای من فراهم میکند هر روز با هم هستیم ودر طول هفته 3شب در خانه زن اول وبقیه در کنار من هست منم زندگی خوبی نداشتم دو بار ازدواج کردم این شانس سومم بود آپ بسیار مهربان و دلسوز است همسر من خیلی اسرار به بچه دارد خودش یک دختر و پسر جوان دارد اما خیلی دوست دارد عشقمون کامل بشه با یه بچه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
12
25
سلام.
مقاله سراسر سیاه نمایی تان را خواندم. از این همه منفی نگری تعحب کردم.
چرا سعی می کنید تحربه افراد شکست خورده. را معیار درستی و غلط بودن کار محسوب کنید. این مدل قضاوت، مغالطه است. عوامفریبی است!
سوال:
آیا درست است که از راننده های خلافکار و تصادف کرده بخواهیم که درباره رانندگی درست کردن به ما آموزش بدهند؟
آیا صحیح است که از دزدها و مشروبخوارها درباره رعایت تقوا دستور العمل بگیریم؟
درست است؟
واقعا درست است؟

درباره تعدد زوجات چرا از افراد موفق مشورت نمی گیرید؟ دوستی دارم که چندین همسر دارد و همسر من با یکی از همسرانش دوست است. و می دانم که زندگیشان پر از محبت و شادی است!
علاوه بر آن
من مشاور خانواده هستم. تجربیات بسیاری در کار شغلی ام سراغ دارم که برخلاف انجه که شما نوشته اید است.
لذا خواهش می کنم یا مقاله تان را حذف کنید و یا نظر مرا نیز کاملا منعکس کنید.
دکتر مرادی مشاور خانواده با ۱۷ سال سابقه
متشکرم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
10
15
سلام.
مقاله سراسر سیاه نمایی تان را خواندم. از این همه منفی نگری تعحب کردم.
چرا سعی می کنید تحربه افراد شکست خورده. را معیار درستی و غلط بودن کار محسوب کنید. این مدل قضاوت، مغالطه است. عوامفریبی است!
سوال:
آیا درست است که از راننده های خلافکار و تصادف کرده بخواهیم که درباره رانندگی درست کردن به ما آموزش بدهند؟
آیا صحیح است که از دزدها و مشروبخوارها درباره رعایت تقوا دستور العمل بگیریم؟
درست است؟
واقعا درست است؟

درباره تعدد زوجات چرا از افراد موفق مشورت نمی گیرید؟ دوستی دارم که چندین همسر دارد و همسر من با یکی از همسرانش دوست است. و می دانم که زندگیشان پر از محبت و شادی است!
علاوه بر آن
من مشاور خانواده هستم. تجربیات بسیاری در کار شغلی ام سراغ دارم که برخلاف انجه که شما نوشته اید است.
لذا خواهش می کنم یا مقاله تان را حذف کنید و یا نظر مرا نیز کاملا منعکس کنید.
دکتر مرادی مشاور خانواده با ۱۷ سال سابقه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
33
36
سلام. واقعا زنانی که همسر دوم می شوند خائن به همنوع خود هستند و نوعی انگل و افت جامعه محسوب می شوند. اینها اگر گدایی بکنند ننگش از شوهر دزدی کمتر است. خدا لعنتشون کند. نفرین من و امثال من که از این آفت‌ها ضربه دیده ایم همیشه پشت سرشون هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
9
21
باید جامعه ما باور و قبول کند هیچ‌یک از فرامین الهی و معصونین (ع) بدون حکمت نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
17
23
حکمتش اینکه یک زن و چند بچه خوار وخفیف بشن که یک پیر دختر شوهر دار بشه.
مهدیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
4
10
من بابا صیغه میکنه و اصلا مامان من رو دوست ندارم مادر خیلی مهربون حتی با اون ولی اون همش گیر میده حتی مامانم از زنها صیغه اش هم زیبا تر ولی اون )بابام (یه روانی جنسی ی





بعدشم دوست م زهرا هم باباش و مامان ش از هم جدا شدن و ماما نشر چهره متوسط نمکی داره و خیخیلی خیلی خوش برخورد و همسرداری ولی رفته یکی دیگه رو گرفته

چون جفرسون هم بابا بی شرف من هم بابا ...اون
فقط به خاطر پولشان باهاشون ازدواج کردن

پدر بزرگ مامانی من پزشک بود و پدر بزرگ مامانی زهرا تاجر فرش
حلما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
1
3
مریم جان راه دیگری را امتحان میکردی مثل کار کردن تا ازدواج با این مرد ،
پسر مجرد 34 ساله
|
France
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
5
16
خود کرده را تدبیر نیست. باعث و بانی مشکل ازدواج جوانان، فقط و فقط خود زن ها هستند. پسر جوان با این گرانی ها وقتی نتواند ازدواج کند و شما خانمها هم کوتاه نیایید و پسر برای ازدواج حتما باید خانه و ماشین و درآمد بالای ۱۰ میلیون داشته باشد و ضمنا ۱۱۴ سکه به صورت حداقلی و معادل یک میلیارد تومان بدهد، به جای اینکه پا پیش بگذارد، ترجیح میدهد آرزوهایش را به بعد از مرگ منتقل کند.
لذا همین زن دوم شدن و بدتر از این هم حق شماست. به زودی خواهید دید که در سالهای آینده، حسرت داشتن شوهری بداخلاق و بوگندو را نیز خواهید داشت.
اهل کوتاه آمدن از سنت های به شدت غلط که اثری از آن در اسلام ناب محمدی نبوده و زاییده ی ایرانیان متوهم است نیستید؟ بکشید. بلکه بدتر از این بکشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
9
19
آقای محترم هر موقع قانون مسخره چند همسری حذف شد ما زنان هم از مهریه خود صرف نظر می کنیم. وگر نه چه تضمینی وجود داره برای این همه بی عدالتی علیه زنان.
امینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
2
5
سلام
لطفا از وبلاگ زن زیادی که زندگینامه زنی است به نام سیمین که زن دوم علی شده و از خوب و بد زندگیش نوشته ، بازدید کنید.
زهراعزیزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
2
8
آفرین به این نویسنده از زاویه‌ای دیگه به زن دوم نگاه کردن.....................'..........
یک زن
|
France
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
11
23
این زنان دومی که در این صفحه این شکوائیه ها رو سر دادن همشون از اول میدونستن که زن دوم بودن چه مفهوم و چه مشکلاتی داره،پس دیگه ادای آدمای مظلوم و ستمدیده رو در نیارن و ننه من غریبم بازی راه نندازن،قرار نیست لقمه ی نون و سهم عواطف گمشده شون رو از توی سفره ی بقیه بردارن
مهسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
14
13
وافعا کاش خودمون رو جای بقیه بگزاریم واقعا اینکه زن دوم رو نفرین کنید بدترین کاره مخصوصا اگه بدونید بی پناه و دردکشیدس.
سونیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
7
11
چقدر داستان اول ناراحت کننده بود منم تجربه کردم که عاشق مرد متاهل شدم اما بهش نگفتم چون نخواستم زندگی اش خراب بشه. اما همش آنلاین بودنش رو چک میکردم و شب وقتی آنلاین نبود برام زجرآور بود که در آغوش همسرش باشد.
ليان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
4
5
كامل،عالي و بي نقص
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
9
22
مثل اینکه تعداد دختر ترشیده زیاد شده که همه دارن از این مقاله حمایت می کنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
11
21
دلم میخواد ادمای مثل شمارو نیست و نابود کنم ک به همنوع خودتون خیانت میکنید خدا ایشالله ازتون نگزره اصن هدفش از خلقت شما حیوون صفتا چی بوده ک فقط بلدید زندگی چندتا خانواده رو جر و واجر کنید دیگ مگه ادم چقد میتونه هرزه و بی لول باشه ک تن به همچین کاری بده متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
7
10
بعضي چيزها از پاي بست و اساس اشتباهه مثل زن دوم كسي شدن و ديگه جايي نميمونه كه يكي بياد توجيه كنه كه به فلان دليل زن دوم شدم و اه و ناله و بيچارگي سر بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
9
شوهر من ی زن دیگه گرفت
و زنه مستقیم اومد تو زندگی من
در حالی که من بارداربودم
و شوهرم را با خودش برد
من الان ب خاطر هزاران مشکل
زن دوم شدم
البته دوست ندارم
وارد زندگیش بشم
هیچ راهی نداشتم
اقا
|
Belgium
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
12
رگاسم نشدن خانم ها یکی از تیترهای پرشمار در صفحات اینترنتی فارسی و غیر فارسی هست.
این حجم قابل توجه از صفحات نشان دهنده اهمیت مساله برای خانوم هاست.
نویسنده مقاله بالا، به گونه ای متنش رو تهیه کرده که انگار نیاز جنسی برای خانوم ها مهم نیست.
حالا سوال من اینه ، ایا مسایل جنسی برای خانوم ها مهم هست یا نه؟
اگر مهم هست، طبق نگارش نویسنده، یک خانوم مطلقه یا بیوه یا مجرد پس از تامین شدن از لحاظ مالی، اگر ازدواج نکرد باید خودارضایی کنه!!!
اگر هم مهم نیست پس این همه شکایت و ناله از ارگاسم نشدن واسه چیه؟
نویسنده عزیز بر منکر این مطلب لعنت که بعضی مردها هوس بازند، اما شما با سیاه نمایی جامعه مردان، به غربت زنان (چه زن های اول و چه دوم) می افزایید.
شما در ضمیر ناخوداگاه خانوم ها نفرت از مردان را تزریق می کنید!
اگر چنین شد و زنان این باور رو در وجود خودشون رسوب دادند، چه طور می تونن به مرد زندگی شون به عنوان حامی نگاه کنند.
یه طلبه خسته از طلبگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
9
14
سلام
من یه دختر مجرد سن بالا هستم. تا سال گذشته نظر خاصی راجع به زن دوم نداشتم و حتی چندمورد خواستگار اینطوری داشتم ولی چون واقعیت موضوع رو نمیدونستم فقط به نظرات زنهای دیگه گوش میکردم. این رو میدونستم که زنها به شدت با این موضوع مخالف هستن. به خاطر همین رد میکردم و میگفتم شاید چون اسلام گفته یه روزی برم و برای شوهرم زن بگیرم اما هیچ وقت پامو توی زندگی یه زن دیگه نمیذارم چون یه درصد ممکنه باعث به هم ریختن زندگیش بشم.
اما از پارسال تا حالا نظرم عوض شده مطمئنن هستم که جز کثافت ها دنبال زن دوم و سوم نیستن.
توی جامعه ما وقتی صحبت از تعدد زوجات میشه علما دلیل تعدد زوجات رو بی سرپرست نموندن زنهای بیوه میدونن و دلیل حلال بودن صیغه رو به گناه کشیده نشدن مردهایی که توان مالی برای اداره زندگی ندارن.
وقتی با چشم خودم دیدم یکی از همین مثلا علما که اهل پژوهش هست توی ماه محرم به بهانه سفر تبلیغی همسرشو فرستاد خونه پدرشو با خودش شاگرد طلبه اش رو آورد خونه (البته صیغه کرده بود) ؛ بعد مشخص شدن قضیه بینشون کتک کاری اتفاق میفته و بعد هم به این بهانه که دیگه آبروی این دختر پیش دوست و آشنا میره و ضربه میخوره باید عقدش کنم. متوجه شدم همه این حرفها فقط نظریات یه عده است که وقتی نون ندارن به زن و بچشون بدن بخوره از درس و بحث دست نمی کشن و سر کار نمیرن یادشون میره که طبق شریعت نون زن و بچه واجبه؛ ولی وقتی به آلاف الوفی میرسن میخوان سرپرستی زن های دیگه رو هم به عهده بگیرن؛ البته این آقا چندان مالی جمع آوری نکرده و فقط تونسته ماشین و خونه بخره؛ اما وقتی بهش گفتن تو که نداری خرج زن خودت رو هم بدی چجور میخواهی این و تامین کنی گفت: خودش ارث پدریش رو قراره بده خونه کرایه کنه و روزیشم خدا میده!!
من که تا چندماه پیش درگیر مشکلات یه زن بیوه بودم که 17 سال بود شوهرش از دنیا رفته بود و مردها به خاطر وجود دوتا بچه اش حاضر نشده بودن باهاش ازدواج کنن فقط به خودتم تف و لعنت کردم که تا حالا با طناب این آقا توی چاه رفته بودم و بهترین سالهای عمرمو صرف یادگرفتن احکامی کرده بودم که به موقع ضرورت و میل شخصی میشه عوض بشه و به دلخواه یه طلبه دربیاد.
مننمیدونستم که به جای مردهای بی زن متاهلین برای دور زدن زنشون هم میتونن از صیغه استفاده کنن.
من نمیدونستم که توی واقعیت این زنهای بیوه نیستن که سرپرستی میشن بلکه لاستیک زاپاس بدون خرج واسه مردهای متاهل پیدا میشه تا هر وقت زنه جیک زد فوری تهدیدش کنن که میرم پیش اون یکی؛ همون کاری که این بی شرف بعد از اعتراض خانواده زن اول کرده بود و یه شب خونه رو ترک کرده بود!!
من نمی دونستم مردی که امکان ازدواج دائم نداشته باشه یعنی طرف خونه نداره تا بخواد زن صیغه ای بیاره والا خب دائم میگرفت. اما متاهله خیلی راحت میتونه حتی جلوی چشم اولی دومی رو بیاره خونه و بگه شرعا حلاله!!
من نمی دونستم توی اسلامی که این علما تفسیرش می کنن به خیانت میگن ثواب!!
اصلا نمیدونستم که فقط به ارتباط زن با یه مرد دیگه میگن خیانت و فکر میکنن اگه صیغه بخونن دیگه خیانت نیست! واقعا خیانت نیست؟ خب اگه محرم نباشن که زنا هست دیگه بهش نمیگن خیانت به همسر!!
خلاصه بعد از این چهل و یک سال که از عمرم گذشته به این نتیجه رسیدم که زندگی ها به دوجا ختم میشه یا طلاق یا خیانت!! چون ظاهرا مسلمون ها علی رغم اعتقادشون برای داشتن چهارچوب خانواده هیچ نوع تعهدی برای مرد قائل نیستن و در نتیجه یا خانم میفهمه و پیش دستی میکنه و طلاق میگیره یااینکه کلاه سرش میره و دست و پاش توی پوست گردو میمونه.
من از ازدواج متنفر شدم و دلیلیشم این همه زندگی های خراب و بی پروپاشنه ای هست که دور و برم دیدم تازه فهمیدم اونایی هم که زندگی خوبی داشتن فقط وانمود میکردن که زندگی خوبی دارن!
محمد حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
1
2
حکمت 124 نهج‌البلاغه رو بخونید چون خیلی از زنها الان از اسلام خارج و کافر هستند(بزنید تو اینترنت ببینید) خیلی از زن ها و کسانی که موافق اونا هستن از دین اسلام خارج شده و دست زدن به آنان باعث نجس شدن شما میشود
نجمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
چه جالب
شما اونجا که اسلام برای گرفتن زن دوم هزارتا شرط گذاشته و تاکیید کرده که برای هوسرانی باشه رو نمی بینین ولی از دین خارج شدن زنی رو که اعتراض کرده به همسرش رو می بینین
شما اسلام رو اون طور معنی می کنید که خودتون میخواهین نه اونطور که هست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
0
1
سلام‌ این مواردی که شما گفتید غالبا ازدواج های مخفی غیر رسمی بود. اگر این ازدواج ها به طور رسمی انجام میشد دیگ خیلی از این موارد اتفاق نمیافتاد. زیرا اولا مرد باید دلایل محکمه پسند برای ازدواج مجدد به دادگاه ارائه بده تا بتونه ازدواج مجدد بکنه. و همچین اگر در شروط ضمن عقد قید شده باشه همسر اول هم باید اجازه بده. خانومی که میخواد همسر دوم بشه باید مرد رو ملزم به ازدواج رسمی بکنه تا دچار عواقب ازدواج غیر رسمی نشه. و الا با حذف قانون چند همسری اینجور روابط مخفیانه تموم نمیشه بلکه فقط اسمش تغییر میکنه.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
1
8
دوستان. زن دوم شدن مثل زن اول شدن باید با تحقیق باشه. نباید زن دوم هر آدم یالقوزی شد. اما اگر زن دوم مرد با تقوا و خدا ترس بشید انشالله خوشبخت میشید. چون مرد با آبرو برای حفظ آبروی خودش و زن دوم و اولش خیلی چیزها را رعایت میکنه.
زن ها هم بدونن تو ازدواج دوم خیلی مسایل فرق داره مثلا شما مناسبتها را کنار هم نیستید اما ازون طرف مسوولیتها را هم ندارید مثل شست و شو و بچه داری و ووو.
ولی اصل اینه طرف آدم حسابی باشه و خدا پیغمبر حالیش باشه.
وگرنه زن ادم عوضی شدن چه اول چه دوم اشتباهه.
اما زن آدم حسابی شدن دومش بهتر از اولشه چون خیلی راحتی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
5
نمدانم چه بگم. فقط باید بگم کمی انسان باشید اگر زندگی سخت چرا باید برای آسایش خود برسم زندگی زن دیگری را نابود کنیم بعدا هم بگیم بد بدبختیم . اگر همسرتان فوت کرده خوب مگه زن مردها نیمیرند برو با یکی که زنش
فوت کرده یا زن ندارد ازدواج کنید اگر هم طلاق گرفته‌اند برسد با یکی که طلاق گرفته ازدواج کنید روزی هزاران مرد به خاطر نازا بودن یا عدم تفاهم زن شان را طلاق می دهند آن وقت شما زندگی آرام یک زن دیگر را خراب می کنید
نکته 1 میگویند شوهرم معتاد. طلاق میگیرند بعد میزند زن دوم میشوند ... خوب اگر شوهرت مواد مصرف میکرد و پول و وقت و محبت را پای مواد میگذارد خوب زن دوم هم مثل مواد فرقی نداره مرده وقت پول محبتش با زن دیگری پر می کنه نتیجه زن دوم بدتر از مواد چون مواد که دک و شعور نداره
نکته 2 شوهرم دست بزن داره طلاق گرفتم خوب شوهرت هر روز دست صورت را با کمر بند سیاه کبود میکرد حالا تو با زن دوم شدن شدی کمربند دزدد هر روز روح و روان زن همسر را سیاه کمبود میکنید ( کمربند که هر روز زحمتی میکرد خودت هستی هر روز زن و بچه بیگناه را زخمی میکنی )
نکته 3 میگه خرجی من و بچه ها را نمی‌دارد طلاق گرفتم خوب اگر از اول پول نداشته با آگاهی خودت بوده. چرا باید به مال دیگران دست درازی کنی و نصف دارای ها زن اول را بگیری اگر هم بعد فقر شده بازم زن اول چه گناهی دارد که با فکر و تلاش خود شوهر. پول داری دارد
نکته 4 شوهر اولت خیانت کرده. خوب این هم هیچ فرقی با شوهر دومن نداره فقط اولی غیر قانونی دومی قانونی تازه شوهرت خیانت کرده و تو یک مرد خیانت کار ساختی. تو بدتر از شوهر اولت هستی ( خیلی خوب فکر کن تو بدتری یا شوهرت اولت شوهر که به تو خیانت کرده یا توی که خیانت کار ساختی
بعدا همه میکند اسلام پیامبر. و امام
اما وقتی پیامبر یا حتی امام علی زن دوم گرفت که زن اول شان فوت کردن یا شهید شد بودند بعد برای گسترش اسلام بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
1
2
چرا به بچه‌های این جور مردها فکر نمیکنم که غرور شخصیت وجهه اجتماعی امهات و آینده و شکستی که ما در بهترین کس خود را میبین یک زن تنها زندگی کنه بهتر تا جامعه آینده ما پدر و مادر ها آینده مشکلات روحی داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
1
چرا به بچه‌های این جور مردها فکر نمیکنم که غرور شخصیت وجهه اجتماعی امهات و آینده و شکستی که ما در بهترین کس خود را میبین یک زن تنها زندگی کنه بهتر تا جامعه آینده ما پدر و مادر ها آینده مشکلات روحی داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
1
چرا به بچه‌های این جور مردها فکر نمیکنم که غرور شخصیت وجهه اجتماعی امهات و آینده و شکستی که ما در بهترین کس خود را میبین یک زن تنها زندگی کنه بهتر تا جامعه آینده ما پدر و مادر ها آینده مشکلات روحی داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
1
3
خب عزیزم خودتون قبول میکنید زن دوم باشید!پس نه بیاد زن و زندگی اولش رو ول کنه بچسبه به شما،شما داری به زن سابق و بد بخت اولی خیانت میکنی ،خودت خواستی زن دوم باشی پس حقته ،همین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
خب عزیزم خودتون قبول میکنید زن دوم باشید!پس نه بیاد زن و زندگی اولش رو ول کنه بچسبه به شما،شما داری به زن سابق و بد بخت اولی خیانت میکنی ،خودت خواستی زن دوم باشی پس حقته ،همین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
خب عزیزم خودتون قبول میکنید زن دوم باشید!پس نه بیاد زن و زندگی اولش رو ول کنه بچسبه به شما،شما داری به زن سابق و بد بخت اولی خیانت میکنی ،خودت خواستی زن دوم باشی پس حقته ،همین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
خب عزیزم خودتون قبول میکنید زن دوم باشید!پس نه بیاد زن و زندگی اولش رو ول کنه بچسبه به شما،شما داری به زن سابق و بد بخت اولی خیانت میکنی ،خودت خواستی زن دوم باشی پس حقته ،همین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
خب عزیزم خودتون قبول میکنید زن دوم باشید!پس نه بیاد زن و زندگی اولش رو ول کنه بچسبه به شما،شما داری به زن سابق و بد بخت اولی خیانت میکنی ،خودت خواستی زن دوم باشی پس حقته ،همین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
1
0
خب عزیزم خودتون قبول میکنید زن دوم باشید!پس نه بیاد زن و زندگی اولش رو ول کنه بچسبه به شما،شما داری به زن سابق و بد بخت اولی خیانت میکنی ،خودت خواستی زن دوم باشی پس حقته ،همین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
1
خب عزیزم خودتون قبول میکنید زن دوم باشید!پس نه بیاد زن و زندگی اولش رو ول کنه بچسبه به شما،شما داری به زن سابق و بد بخت اولی خیانت میکنی ،خودت خواستی زن دوم باشی پس حقته ،همین
علی
|
Germany
|
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
4
8
کسی که زندگیش را روی زندگی دیگران بسازه
بالاخره خونه خراب میشه
ندا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
2
4
سلام
چرا اینقدر بی منطق ،،،یکی نوشته برید زن یه مردی بشید که زنش مرده یا زن نداره ،،
مگه انسان حیوونه که فقط آمیزش جنسی باشه
ازدواج باید رو عشق و علاقه باشه حالا چه زن اول چه زن دوم بشی
اون آقایی که میره سمت یکی دیگه فعلا هوس باز نیست ،،حتما کمبود داره تو زندگیش
من خودم یکیو میشناسم که زن دوم گرفته همش از بد اخلاقی شکاکی بد دهنی زنش این کارو کرده کمبوداش پر شدن
پس خانمای عزیز که نفرین میکنید درست رفتار کنید تا سرتون هوو نیاد ،،
والا مرد رو وقتی چشم و دلش رو سیر کنی دنبال هیچ کسی نمیره
اونایی که نفرین میکنن یه نگاه به خودشون بندازن ،، نه بعد از این که چرم رو سگ ببره تازه به خودشون بیان
خانمه تو خونه بوی گند میده بعد که شوهرش زن میگیره یاد میگیره که حمام بره به خودش برسه
چرا قبلش اینحوری نبودی خانم جان ،،،
دیدگاه من اینه که زن دوم شدم جرم نیست و مردی زن دوم میگیره دنبال یه آرامشی بوده که زن اولش ازش دریغ کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
2
7
مردی که مرض داره هزار تا بهانه برای زن دوم گرفتن جور می کنه حتی اگر زنش فرشته باشه و بینشون یک ضرب المثل هست که آدم همش چلو مرغ نمی خواد بعضی وقتا هم هوس املت می کنه.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی