تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.
آیا معنی این پلاکارد این است که دست‌هایی در قتل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کار بوده است؟

واکنش به یک تهدید: استخر فرح در انتظارت! + واکنشهای جدید

نمی‌توان گفت مرگ هاشمی قتل بوده است و هیچ‌گاه به این شایعه توجهی نکرده‌ام و بیان این شایعه را حتی به ضرر حاکمیت می‌دانم؛ اما گروهی به عنوان حامیان حکومت، این شایعه را با افتخار به خودشان نسبت می‌دهند و از تکرارش می‌گویند.

کد خبر: ۷۳۳۹
۱۶:۱۳ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
دیدارنیوز - اعتراض به محتوا و پیام یک عکس از تظاهرات طلاب در قم، ابعاد بیشتری پیدا کرد و موجب شد برخی از رسانه‌ها و مطبوعات و شخصیت‌ها در این باره اعلام نظر کنند و نگران تهدیدی باشند که به صورت ضمنی در متن یک پلاکارد در دست طلاب معترض وجود دارد. 
 
معنی این پلاکارد این است که دستهایی در قتل هاشمی درکار بوده است؟
 
 ظاهرا این عکس را برای اولین بار خبرگزاری شفقنا منتشر کرد که بر روی آن نوشته شده بود: «ای آنکه مذاکره شعارت - استخر فرح در انتظارت». البته در عکسهای دیگری هم که منتشر شد، مضامین اعتراضی پلاکاردهای دیگر هم منعکس است اما این عکس خاص، مضمون متفاوتی دارد که باعث انتشار مطالبی در این باره شده است. 
 
مطابق عکسهای منتشر شده، در ‏پلاکاردهای تجمع اعتراضی در قم که پس از سخنرانی انتقادی مقام رهبری درباره برجام بر پا شد، مطالب زیر آمده بود:

برجامیان برگردند / مطیع رهبر گردند
این گفته امام است / مذاکره حرام است
محصل انگلیس / مذاکره کلید نیس
نه برجام نه ۲۰۳۰ / لعنت به انگلیسی
ای آنکه مذاکره شعارت / استخر فرح در انتظارت

در شعارهای منتشره در دیگر پلاکاردها نیز اهانت به رئیس جمهوری وجود دارد و او را «انگلیسی» معرفی کرده‌اند اما در آن پلاکارد خاص، مطلبی هست که غالبا آن را تهدید به قتل رئیس جمهوری می‌دانند. 
 
روزنامه قانون و عکس شفقنا
 
روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «تصویر شفقنا و یک دنیا پرسش و غوغا» چنین نوشت:
 
برخی رسانه ها برای لحظه هایی خاص ساخته شده اند. یعنی در حالی که کار عادی خود را انجام می دهند ناگهان مثل یک نورافکن بر نقطه ی تاریکی می تابند یا مثل شهاب در دل آسمان خود را به همه نشان می دهند تا پیام خاصی را منتقل کنند و همان یک لحظه درخشش کافی است تا فلسفه وجودی شان را بفهمیم و از وجودشان لذت ببریم.

تصویر ویژه شفقنا از تجمع حوزویان در قم، پیام بسیار مهمی دارد و نمونه ای از همان تاباندن نورافکن بر تاریکی است. این عکس حرف ها و پیام های هشدار دهنده بسیار مهمی دارد و حقایقی مهم و خطرناک را به همه گوشزد می کند. این عکس از نظر امنیتی، سیاسی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

براستی داستان درگذشت آقای هاشمی و استخر چه بوده است؟ چرا از تهدید سیاسی و امنیتی در این تصویر استفاده شده است؟ چه افراد و جریانی پشت این پلاکارد هستند؟ کدام جریان فرهنگی و یا تفسیر مذهبی به خود اجازه می دهد از چنین ادبیات و یا شیوه ای برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند؟ و ده ها پرسش دیگر که این تصویر به همه ما یادآوری می کند.

این رسانه با این تصویر و در این لحظه، رسالت رسانه ای و فلسفه وجودی خود را به انجام رساند و باید بابت وجود این گونه رسانه ها خوشحال باشیم.
 
واکنش به یک تهدید: استخر فرح در انتظارت!
 
روزنامه جمهوری اسلامی و ابهام درباره درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
 
روزنامه جمهوری اسلامی هم به این عکس و این تظاهرات اعتراض کرد و نوشت:
 
روز پنجشنبه تجمعی در مدرسه فیضیه قم با هدف اعتراض به سیاست‌های دولت برگزار شد که وجود یک تابلو با مضمونی تهدیدآمیز نسبت به رئیس جمهور، توجه بسیاری از کاربران فضای مجازی را جلب کرد. کاربران، با دیدن این شعار گفتند این، علاوه بر آنکه تهدیدی علیه رئیس‌جمهور است، نوعی اعتراف به فعال بودن دست‌هایی در ماجرای جان باختن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در استخر است. البته انتساب آن استخر به فرح دروغی است که معاندان ساخته‌اند. نکته جالب اینکه روی دسته تابلوهای این مراسم نوشته شده بود «بعد از مراسم تابلوها را برگردانید» جمله‌ای که برنامه‌ریزی شده بودن این تجمع توسط یک جریان خاص را برملا کرد.
 
 تهدید به قتل رئیس جمهور در حوزهٔ علمیه؟!

سیداکبر موسوی در این باره مطلبی را منتشر کرد که در بسیاری از شبکه‌های مجازی منتشر شده است. وی در این زمینه نوشته است:

طلبه‌ای تابلویی دست گرفته است با نوشتهٔ «ای آنکه مذاکره شعارت! استخر فرح در انتظارت». مهم‌تر از نوشتهٔ روی کاغذ، نوشتهٔ کوچک روی دسته است. «لطفا تابلوها را بعد از مراسم تحویل دهید». نوشتهٔ روی دسته می‌گوید این را آن طلبهٔ عمامه‌سفید ننوشته است و به دستش داده‌اند. جلسه خودجوش نبود و از چند روز پیش تبلیغاتش در این‌سو و آن‌سوی قم دیده می‌شد. «حسن رحیم‌پور ازغدی» هم سخنران جلسه بود. متولی جلسه که بوده؟ این احتمال جدی است که طلبهٔ تابلوبه‌دست حتی نوشته را نخوانده یا حتی اگر خوانده تحلیلش نکرده است. به گمانم این تهدید به قتل عریان متوجه این طلبه نیست. آن «تابلو را بعد مراسم تحویل دهید» یعنی دیگری نوشته است. دیگری‌ای که با متولیان جلسه رابطه‌ای دارد. 

نکتهٔ عجیب دیگر این تابلو، اعتراف مبهم و ضمنی به قتل مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی است. انگار می‌گوید همان‌گونه که هاشمی را کشتیم،‌ تو را هم می‌کشیم. اگر مرگ هاشمی را اتفاق بدانیم، تهدید به یک امر اتفاقی بی‌معناست. می‌گوید «کشتیم و باز هم می‌کشیم» و رحیم‌پور ازغدی آن بالا سخن از عدالت اقتصادی می‌گوید. به گمان من، نمی‌توان گفت مرگ هاشمی قتل بوده است و هیچ‌گاه به این شایعه توجهی نکرده‌ام و بیان این شایعه را حتی به ضرر حاکمیت می‌دانم؛ اما گروهی به عنوان حامیان حکومت، این شایعه را با افتخار به خودشان نسبت می‌دهند و از تکرارش می‌گویند.

این شعارها آن هم نه از سوی شخص، از سوی برگزارکنندگان تجمعی حوزوی، لکه‌دار کردن وجههٔ حوزه است. خود حوزهٔ علمیه باید با این شعارها برخورد کند. شعارهایی که بار حقوقی دارد. انتظاری نیست که قوهٔ قضائیه به عنوان تهدید رئیس جمهور به مرگ، این را پیگیری کند. اما از حوزهٔ علمیه انتظار است که جلوی این‌گونه شعارها را بگیرد. این تابلو در شبکه‌های اجتماعی اینک دست‌ به دست می‌شود و حاصلش اتهام خشونت‌طلبی به حوزه است. 

 

واکنش به یک تهدید: استخر فرح در انتظارت!

 

قصه تکراری خودجوشی

ما ۴۰ سال است که در ایران رفتارهای سیاسی برخی افراد و جریان‌ها را رصد می‌کنیم و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که در ایران آن هم در عرصه سیاسی و بخصوص در مخالفت با جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اعتدالگرا، ما نمی‌توانیم از جریانهای خودجوشی سخن بگوییم که یکباره در حجمی این‌چنینی به میدان می‌آیند و مخالفت یا موافقت خود را در قبال مسائل مختلف به رخ دیگران می‌کشند. معمولا نوعی هماهنگی پشت صحنه در این گونه رخدادها وجود دارد که باید آنها را هم دید و از کسانی صحبت کرد که دیده نمی‌شوند ولی به شکل پنهانی از قدرت در اختیار خود استفاده می‌کنند. این تظاهرات اعتراضی طلاب و شعارهایی که در آن مطرح شد از این قاعده مستثنی نیست و با کمی بررسی می‌توان دریافت که چه کسانی در پشت صحنه گرداننده این ماجرا بوده‌اند. در عین حال باید بر این نکته تاکید کرد که تند کردن فضای سیاسی و آلوده کردن آن به انواع اتهامات و تهدیدها شاید از منظر تندروان منازعه‌طلب یک پیروزی به حساب آید اما قطعا منجر به حاشیه راندن عقلای جریانهای سیاسی می‌شود و میدان را به کسانی خواهد داد که بدون داشتن هیچ ایده و برنامه‌ای برای اداره کشور، تنها بر طبل جنگ و درگیری و تندروی می‌کوبند و این نه چیزی است که به سود انقلاب اسلامی و تداوم حیات جمهوری اسلامی باشد.  

واکنشهای جدید

 درخواست علی مطهری برای دخالت وزارت اطلاعات در ماجرای تجمع فیضیه

علی مطهری در یادداشتی نوشت:

شعارهایی که در تجمع مدرسه فیضیه قم سر داده شد یا روی تابلوها حمل  می‌شد، نشان می‌دهد که لااقل بخشی از حوزه علمیه قم از نظر بینش اجتماعی و سیاسی دچار انحطاط شده است. در نهادی که مرجع فکری و دینی مردم شناخته می‌شود شعارهایی متناسب با اقشار فرومایه جامعه سر داده شد و تاسف انسان افزایش می‌یابد زمانی که در می‌یابیم که این افراد ابزار دست یک گروه سیاسی واقع شدند و روی دسته پلاکاردهای آنها نوشته شده بود: « لطفا تابلوها را بعد از مراسم تحویل دهید.»

تاسف بیشتر زمانی به انسان دست می‌دهد که می‌بیند یکی از شعارهایی که روی تابلو حمل می شد، این بود: ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت، اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی.

این شعار می‌تواند سرنخی برای نحوه فوت آن مرحوم باشد که برای بسیاری از اذهان به صورت یک معما باقی مانده است. در واقع مفهوم این شعار این است که آقای رئیس‌جمهور، ما همانطور که سر آقای هاشمی را زیر آب کردیم سر تو را هم زیر آب خواهیم کرد. وزارت اطلاعات باید این موضوع را پیگیری و نتیجه را به اطلاع ملت برساند. شاید ماجرای فوت ناگهانی و غیرقابل باور رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روشن شود.

سيد حسین مرعشی: گردانندگان اينگونه اجتماعات هزينه هاى سنگينى را به ملت ايران تحميل خواهند كرد

انگیزه‏‌های جماعتی که روز پنجشنبه در مدرسه فیضیه قم تجمع کرده و پلاکارد به دست، هجمه‎های زیادی را علیه دولت شکل داده‎اند حداقل برای من قابل فهم نیست. البته گمان هم نمی‎برم که برای بسیاری دیگر نیز قابل تحلیل باشد تا دریابند که چرا باید در شرایط فعلی کشور، چنین حرکاتی را از یک اجتماع خاص شاهد باشیم.

اما می‎توان برای همین اقدام غیرقابل فهم هم دو فرض را در نظر گرفت. فرض نخست اینکه، دوستانی که برگزاری چنین اجتماعی را ساماندهی کرده و شعارهایی را علیه دولت و مسئولان دولتی سرداده و اقدامات چندین ساله آنان را نقد می‎کنند، اساساً درکی از شرایط ایران چه در داخل مرزهای کشور و چه بیرون از آن ندارند.

گردانندگان اینگونه اجتماعات آنقدر به مسائل واقعی و فشارهای بین‎المللی و از همه مهمتر خستگی مردم در داخل کشور و ضعیف شدن پشتوانه مردمی همه نهادهای نظام بی‎توجه هستند که بدون در نظر گرفتن عواقب رفتارها‌شان محکم بر طبل اختلافات می‎کوبند.

فرض دومین تحلیل از اتفاقات نامیمون روز پنجشنبه مدرسه فیضیه می‎تواند هدف طلاب از تجمع‌شان باشد. بعید نیست که گردانندگان این اجتماعات دنبال این هستند تا فضا را برای کنار زدن آقای دکتر روحانی و دولت دوازدهم مهیا کنند.

چه کسی می‎تواند باور کند آنچه که در مدرسه فیضیه قم رخ داده همچون ادعاهای پیش از این برخی تجمع‌کنندگان، اقدامی خودجوش بوده و هیچ دستی از پشت پرده در کار نبوده باشد؟ قطعاً اینگونه است و چه زود و چه دیر در جایی دیگر خود را نشان خواهد داد.

اگر قرار بر خودجوش بودن چنین اقداماتی بوده باشد، این حق مردم بی‎پناه است که دست به چنین اعتراضاتی بزنند نه طلاب حوزه علمیه. معنا و مفهوم این اقدام این است که حتماً در جایی تصمیمی گرفته شده و به مرحله عملیاتی درآمده و تصمیم‎گیرندگان نیز قصد دارند کشور را به سمتی هدایت کنند تا تغییرات سیاسی زودهنگامی در رده‎های مدیریتی آن رخ دهد.

البته اگر فرض دوم ما، قصد و نیت معترضان حوزوی باشد، فکر می‎کنم که طلاب بازی خطرناکی را شروع کرده‎اند. بازی‌ای که قطعاً شروع آن با آقایان است اما پایان آن را ممکن است خدای نکرده دشمنان ایران رقم بزنند. 

من به‌عنوان یک هشدار به دوستان می‎گویم که ادامه حرکت در این مسیری که از سرگرفته‎اند، هزینه‎های بسیار سنگینی را در کشور خواهد داشت و خسارات زیادی به ملت ایران تحمیل خواهد کرد. به‌گونه‎ای که شاید بتواند همه دستاوردهای انقلاب را تحت تأثیر خود قرار بدهد.

فاضل میبدی: سعی می‌کنم در مورد پلاکاردهای قم مشکوک نباشم که یعنی «ما کشتیم و بازهم می‌کشیم»

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: برخی اقدامات و تندرویها علیه دولت و رئیس جمهوری تبعات تلخی در جامعه خواهد داشت اما مهم تر از آن باید به دنبال منشا و پشت پرده این اقدامات بود تا مشخص شود چه کسانی صحنه گردان هستند.

«محمد تقی فاضل میبدی» درباره نوشته‌ای ساختارشکن در جلسه اعتراضی قم گفت: این نوع حرکت های سیاسی که جز جهل و نادانی هم چیزی در آن نیست، تبعات بسیاری برای کشور و تاثیرات مخربی بر اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی دارد، مانند برخی از تریبون های نماز جمعه که آن ها هم برای منافع کشور مضر است. اما باید درباره منشا این اقدامات زشت سیاسی آگاه سازی صورت گیرد. 

وي افزود:  بنده سعی می کنم در این مورد مشکوک نباشم اما حقیقتا به این حرکت مشکوک هستم که کسی وجود دارد که سال ها پشت چنین جریانی کار می کند که در مدرسه فیضیه تابلویی چنین بالا رود و دیده شود، موضوع فوت آقای هاشمی مطرح باشد که ما کشتیم و بازهم می کشیم، این عاقبت بسیار بدی برای حوزه خواهد داشت. اگر طلبه ای که چنین نوشته ای را بالا برده سواد داشت اصلا چنین حرکتی را انجام نمی داد و این جریان هم به دنبال چنین افراد جوان و ناآگاهی است.

استاد دانشگاه مفید قم درباره برخورد با چنین اقداماتی گفت: قوه قضائیه باید استقلال و دلسوزی خود نسبت به کشور را در این مورد نشان دهد و با این موضوع برخورد کند. در این پلاکارد موضوع زشتی چون فوت آیت الله هاشمی مقابل چشم هزاران نفر به دامان جمهوری اسلامی چسبانده شده و باید با آن برخورد شود. 

وی افزود: علما و فضلای قم از این حرکات بیزارند و یک جریانی در قم مانند دیگر شهرهای کشور شکل گرفته و هدفی جز نابودی دین و روحانیت ندارد. این جریان می خواهد نگاه مردم به حوزه و روحانیت را مخدوش کند و اینکه چرا با چنین عواملی برخورد نمی شود و ریشه های این قضایا مشخص نمی شود علامت سوال است. 

این فعال سیاسی ادامه داد: ما در دولت های نهم و دهم بدترین شرایط اقتصادی را داشتیم، اما یک فریاد در همین قم برای اقتصاد و نان و آب مردم بلند نشد جز اینکه گفتند ما برای نان و آب انقلاب نکردیم. این موضوع نشان می دهد که این جریان زمانی به اعتراضات این چنین روی می آورد که جریان ناهمسو با خود، کشور را اداره کند. این موضوع را دشمن پشت پرده هم فهمیده و سوءاستفاده می کند. در شرایط اقتصادی کنونی نمی توان دلیل تمام مشکلات را دولت عنوان کرد، با رواج چنین ادبیاتی در کشور طبیعی است که دولت تحت فشار قرار خواهد گرفت. 

کرباسچی: اطلاع دارم که بزرگان حوزه با این کارها مخالفند

روزنامه ایران با غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در باره تجمع ضددولتی جمعی از طلاب در قم که در آن شعارهایی علیه دولت داده شد، مصاحبه کرده است. کرباسچی در بخشی از این گفتگو گفت:

اگر در کشور آزادی وجود داشته باشد و دستگاه‎های اجرایی و بخصوص دولت که در رأس نظام اجرایی کشور قرار دارند مخاطب اعتراضات مردم قرار بگیرند، خوب است. مهم این است کسانی که حرف و اعتراضی علیه دولت دارند، در ابراز احساسات خود آزاد باشند. این آزادی می‎تواند یا به‌صورت فردی باشد یا به‌صورت اجتماعاتی که نمونه آن را روز پنجشنبه دیدیم.

این نقطه منفی‎ای نیست. می‌توان گفت باعث افتخار است که یک دولت مخالفان خود را در هرجایی، از دانشگاه گرفته تا حوزه و بازار و خیابان‎ها تحمل کند و اجازه دهد تا انتقاد کنند. البته کلماتی که به‌کار برده می‌شود و شعارهایی که سر داده می‌شود و پلاکاردهایی که نوشته می‌شود، اگر جنبه توهین و اتهام و افترا داشته باشد، بالطبع پذیرفته نیست و در جامعه هم اثر معکوس خواهد داشت. طلبه‎ها هم بخشی از جامعه هستند و حق دارند در رابطه با مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی کشور چه به‌صورت فردی و چه به‌صورت جمعی ابراز نظر و مسائل خود را مطرح کنند.


غلامحسین کرباسچی

حوزه‎ها امروز سر و سامانی هم پیدا کرده و مدیریت نسبتاً متمرکزی هم در آنجا حاکم است. اینگونه نیست که هرج و مرجی وجود داشته باشد و هرکسی بتواند هر حرکتی را داخل حوزه به‌طور خودسرانه راه‌اندازی کند. اگر احساس شود حوزه‌های علمیه ما که مراجعی برای اعتقادات و باورهای دینی مردم هستند، در مسائل سیاسی جهت‏‌گیری‎های خاصی داشته و به یک گروه یا حزب سیاسی تبدیل شوند حال به اسم حوزه یا اسم طلبه‌ها باشد، به اعتقادات و باورهای مردم یعنی همان کسانی که قصد مراجعه به این افراد را دارند لطمه جدی وارد می‎شود. اگر جهت‏‌گیری‎های سیاسی عمده شود و بحث‌های گروهی بخواهد در مراکز حوزه و نزد شخصیت‎های حوزوی پررنگ شود، می‎تواند به اعتقادات مردم آسیب برساند. مردم دیگر حرف‏‌ها و بحث‌هایی که از ناحیه بزرگان و مراجع و کسانی را که برای بحث‎های اعتقادی به آنان مراجعه می‎کنند  نمی‎توانند باور کنند و یک ضربه اساسی به آنها وارد خواهد شد.

اگر نارسایی‎های مختلفی در جامعه و در بخش‎های مختلف اقتصادی و سیاسی و قضاوت و قانونگذاری وجود داشته باشد و احساس شود که این مجموعه طلاب به بخشی از این مسائل بنا به هر دلیلی حساسیت دارند و تنها به همان بخش می‎پردازند، آنگاه در بین مردم صورت خوشی نخواهد داشت. اگر بنابر پرداختن این نارسایی‎ها باشد خوب است که به گونه‌ای به آن پرداخته شود که احساس جهت‌گیری سیاسی در آن وجود نداشته باشد.

ما گاهی اوقات در ایام انتخابات تحرکاتی را از همین مجموعه‎ها می‌‏بینیم. حال چه به شکل دعوت از سخنرانان خاص و شخصیت‌های سیاسی باشد و چه به شکل برگزاری تجمعات. اولین آسیب این رفتارها در وهله اول به خود حوزه‎ها می‎رسد. تا آنجایی که من اطلاع دارم شخصیت‎ها و مراجع بزرگی که در حوزه هستند عمدتاً با این نوع حرکات مخالفند. این شخصیت‌ها به هیچ وجه نسبت به توهین و افترا نظر مساعدی ندارند. باز هم تأکید می‌کنم که نقد دولت یا دستگاه اجرایی خودبه‌خود کار منفی نیست ولی اگر حالت تخریبی و اتهام داشته باشد بی‎فایده است.

 توصیه‌ روزنامه جمهوری اسلامی به بزرگان حوزه در پی حوادث فیضیه

روزنامه «جمهوری اسلامی» در مطلبی کوتاه به بزرگان حوزه توصیه کرد که اجازه ندهند فیضیه جولانگاه یک جریان افراطی باشد.

این روزنامه در شماره روز یکشنبه خود نوشت: اینکه فقط چند روز بعد از هشدار رهبر معظم انقلاب اسلامی به کسانی که خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور شده بودند و تاکید ایشان بر اینکه: «کسانی که می‌گویند دولت باید برکنار شود، در نقشه دشمن عمل کنند» یک جریان معلوم‌الحال، تجمعی در اعتراض به دولت در فیضیه قم برگزار می‌کند و با برنامه‌ریزی هدفدار و تهیه تابلوهای حاوی شعار ضد رئیس‌جمهور عده‌ای را به آن تجمع می‌آورد تا علیه دولت و شخص رئیس‌جمهور تحریک شوند و دیگران را تحریک کنند، یک پدیده عادی نیست.

همه حق دارند از دولت و شخص رئیس‌جمهور انتقاد کنند ولی منصفانه و در چارچوب‌های منطقی. تجمع فیضیه، نه تنها انتقاد منصفانه و منطقی نبود، بلکه تهدید رئیس جمهور، اعلام قتل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و اهانت به حوزه علمیه قم بود. اینها نشان می‌دهند حوزه علمیه و مدرسه فیضیه که مرکزیتی در حوزه دارد، به نظارت مستقیم حضرات مراجع نیازمند است. فیضیه و کل حوزه باید مرکز نقد سازنده و منصفانه و الگوی نقد و آزاداندیشی برای جامعه باشد ولی متاسفانه واقعه تلخ روز پنجشنبه گذشته نشان داد چنین نیست.

بزرگان حوزه نباید اجازه بدهند فیضیه جولانگاه یک جریان افراطی باشد که به نام حوزه علمیه قم خلاف تمام موازین اخلاقی و ضوابط، عمل می‌کند. این جماعت و جریان برنامه‌ریز پشت پرده آن، در ظاهر سنگ تبعیت از رهبری را به سینه می‌زنند و دیگران را به اتهام عدم تبعیت از رهبری خارج از دین می‌دانند ولی خودشان فقط چند روز بعد از هشدار صریح رهبری به جریانی که خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور شده، در نقشه همان جریان عمل می‌کنند آنهم در مرکز حوزه علمیه قم!

آیا زمان جدی گرفتن این قبیل حوادث انحرافی که با اعتبار حوزه علمیه بازی می‌کند فرا نرسیده است؟!
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۲
ناشناس
|
United States
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
4
10
هر دم از این باغ بری می رسد. حقا که (برخی) طلاب قم آبروی ایران را بردند. مایه ی خجالت و سرافکندگی ایران شده اند. اسلام، دین مهربانی و دوستی و اخوت و برادری است نه دین آدم کشی و ترور . خارجی ها اینها رو خوانده اند کلی حرف زده اند. واقعا که ..
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
آن کسانی که فی قلوبهم مرض هستند، معنای درست این شعار را نفهمیدند و با این برداشت نادرست از این جمله، از یک کاه کوه ساخته اند. معنای این شعار این است که: ««ای روحانی مواظب باش آن بد عاقبتی که رفسنجانی دچارش شد، دچار تو نشود.اگر به این رفتارت ادامه دهی، سرنوشت تو بطور طبیعی همان سرنوشت بد رفسنجانی است.»»
مثلاً اگر به مسئولی که ظلم می کند بگوییم از عاقبت صدام درس بگیر، آیا معنایش این است که ما صدام را اعدام کردیم مواظب باش تو را هم اعدام می کنیم؟ یا معنایش این است که چرخه عدالت حاکم بر نظام خلقت، آخر امر طبیعتاً اینگونه سرنوشت فرد ظالم را رقم می زند.
محسن
|
-
|
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
واقعا نظر محمد درست است.اصلا منظور نویسنده شعار چیز دیگری بوده.ضمن اینکه کدام آدم عاقلی میاد میگه فلانی را ما کشتیم.تو رو هم میکشیم. ببینید واقعا چقدر راحت از کاه کوه ساخته شد.
محسن
|
-
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
ضمن اینکه خطاب به آقای اکبر موسوی که گفته اند :"اصولگرایان هم با افتخار این مطلب را تکرار میکنند."باید گفت که جناب آقای آی کیو.دلیل تکرار اصولگرایان این نیست که بخواهند با افتخار بگویند که ما هاشمی را کشته ایم.دلیل تکرارشان انتقاد از تجمل گرایی است.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
4
8
واقعا واااااااااااای به حال اسلام
خدا دیگه خودت ظهور کن!
برای خودم متاسفم
چگونه این افراد گروهک داعش را محکوم کرده اند..........
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
... نگو رفیق. خودتو به خواب نزن. اینجا نگفته مرگ در انتظارت یا سرنوشت رفسنجانی در انتظارت یا سرنوشت صدام در انتظارت. خیلی ریز اشاره کرده به نحوه مرگ رفسنجانی وگرنه می‌تونست بنویسه مرگ در انتظارت.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
چرا تایید و عدم تایید پیام ها رو همون+و-را غیر فعال کردید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
6
7
وقتی این عکس را دیدم یاد سیاست معاویه بر علیه امام علی (ع) افتادم که برای بد نام کردن امام گوسفند به کودک می داد و در نهایت به اسم امام علی (ع) آنرا به زور می گرفت. در جریان تجمع طلاب که یک تجمع بسیار با شکوه بود یکنفر که معلوم نیست خودش نفوذی است یا تابلویی را همشکل با دیگر تابلوها در جهت تخریب جماعت حاضر در فیضیه به او داده اند بالا گرفته بدون اینکه بفهمد این تابلو از کجاست و برای چه به او داده شده است. ولی باید به معاویه های زمان آفرین گفت چرا که با یک تابلو توانستند یک تجمع زیبا و آبرومند را در انظار عمومی تخریب کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
البته ناگفته نماند که سیاست معاویه وقتی کارگر می افتد که ابوموسی اشعریها هم ساده لوحانه در زمین او بازی کنند
احمد
|
United Arab Emirates
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
1
6
قانون باید با همه بصورت یکسان رفتار کند.
اگر تهدید به قتل کسی برای یک شخص غیر حوزوی جرم حساب میشود برای یک حوزوی هم باید جرم حساب شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
2
7
روزهای پایانی را خراب نکنیم سعی کنیم تنش نباشد این طلاب چند صباحی دیگر باید برای یک لقمه نون مث مردم عادی کار کنند و زحمت بکشند.
رها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
7
1
دم همه طلابی که شعار دادن و تجمع کردن گرم
طلبه انقلابی
|
United Arab Emirates
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
6
2
برو بابا...چرا جو میدین...همتون هم پشت سر هم جو میدین
نوشته معناش اینه که عاقبت تو هم مثل اون این میشه که توی استخر فرح میمیری
از کجاش ملت اصلاحات فهمیدن که ما کشتیم و بازم میکشیم!!!
خدا شفا بده
اگه راس میگی منتشر کن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
6
2
تجمع حوزه علمیه قم بانیت همدردی با مردم و انتقاد به اشرافی گری وبی عدالتی بود که با ترفند اشرافگرایان و وارد کردن پلاکاردها مصادره شدومنجر به مظلوم نمایی جریانی شد که بزرگترین ظلم را در حق ملت و حوزه های علمیه روا داشته اند .البته ازعنصر ساده لوحی وبی تدبیری برگذار کنندگان هم نباید غافل شد.
مهرآیین
|
United Kingdom
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
1
6
در پاسخ به آقایی که گفته «یکنفر که معلوم نیست خودش نفوذی است یا تابلویی را همشکل با دیگر تابلوها در جهت تخریب جماعت حاضر در فیضیه به او داده اند» باید عرض کنم این استدلال از خنده‌دارترین استدلالها در این موارد و فرار از مسئولیت است. اولا مختوای سخنرانی ها پر از حرفها و تهدیدات فراوان بوده و آقای مکارم شیرازی هم به انها اشاره کرده ثانیا بقیه پلاکاردها کم از این پلاکارد خاص نداشته/ کدام دست آقا خودتان بودید و بپذیرید اشتباه کردید .
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
7
2
همان خدایی که جای حق نشسته و رفسنجانی را ... در آب استخر ... پهلوی غرق کرد ... هم او چنان برنامه ای برای حسن فریدون دارد که هیچ احدی از آن خبر ندارد... مغز شعار آن طلبه این بود... حالا شما حاشیه سازی کنید... چون خودتان میدانید که رفسنجانی ترور نشد ... لذا استفاده از عبارت «استخر فرح» هرگز تهدید به قتل نیست ...
ضمنا شما نگران جریان یافتن مطالبات از حوزه به قشر عمومی مردم هستید و گرنه همه میدانند یک طلبه ساده بی آزار حتی یک مورچه را نمی‌کشد چه برسد به کشتن حسن فریدون با هزاران بادیگارد و تشکیلات امنیتی...
گرچه می‌دانم متن من را یا پخش نمی‌کنید یا تقطیع می‌کنید ... اما خودتونید... همه هم میدونن... فقط من نیستم... ضمنا شما از اظهارات کسی استفاده کرده اید که خودش به خاطر سخنرانی در ستاد انتخاباتی حسن روحانی و توطئه علیه امنیت ملی به یک سال حبس محکوم شده کرباسچیِ معلوم الحال... امنیت ملی بالاتر است یا امنیت حسن روحانی؟
منصور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
1
0
با سلام.
يك عده موقع وارد شدن بدترين ضربه‌ها به حيثيت نظام جمهوري اسلامي ساكت هستند و از رفع حصر كساني كه در خيابان‌ها بلوا به راه انداختند حمايت هم مي‌كنند ولي وقتي تعدادي طلبه در يك چارديواري دور هم جمع مي‌شوند دست به دامن قوه قضاييه و فضلاي حوزه مي‌شوند تا دخالت كنند و به‌اصطلاح ريشه فساد را بكنند.
ضمن اين كه معناي اين شعار، انذار از بدعاقبتي كساني است كه به مردم بي‌اعتنايي مي‌كنند.
به هر حال از آن‌جا كه از مصيبت‌هاي ما دچار شدن به يك جمع هوچي‌گر بي‌مسئوليت و فرصت‌طلب است، اين تابلو هم براي ما هزينه ايجاد كرد. نوع مرگ هاشمي اين‌قدر براي عده‌اي كه مي‌خواستند از او تجسم‌يافتة يك سردار كبير را بسازند غافلگير كننده بود كه راهي جز شهيدسازي از او نمي‌بينند. هرچند اين تلاش، آب در هاون كوبيدن است ولي بايد اين را بدانيم كه ما هرقدر هم مواظب رفتار و كردار خودمان باشيم باز اين جماعت يك چيزي از قوطي شامورتي‌شان عليه نيروهاي مقابل درمي‌آورند. پس از سرزنش طلبه‌ها دست برداريم.
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
انسانیت برای شما تفاوتی ندارد....
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی