تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.
نگاهی به حاشیه و متن استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

استیضاح شتابزده‌ای که اولویت نداشت

News Image Lead

روز چهارشنبه وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی رخت استیضاح به تن می‌کند و برای کارت زردی که گرفته است، پاسخگو خواهد بود. بسیاری معتقدند علی ربیعی باید مدت‌ها قبل از دولت خارج می‌شد، اما امروز این کارت زرد مجلس را کاملاً سیاسی می‌دانند.

کد خبر: ۶۵۱۳
۰۷:۳۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ نابه‌سامانی شرایط اقتصادی و مشکلات مالی در کشور باعث شده است که زمزمه استیضاح برخی از وزرای دولت دوم روحانی در راهروهای بهارستان شنیده ‌شود. نمایندگان مجلس از عملکرد مردان روحانی ناراضی هستند.

در حقیقت رویکرد مجلس در چند ماه اخیر نشان می‌دهد که نمایندگان به طور کلی بیشتر از عملکرد تیم اقتصادی دولت رضایت ندارند. عملکرد تیم اقتصادی روحانی به وضعیت نابه سامان قیمت ارز و سکه انجامیده است و بسیاری از مردم از وضع اقتصادی و معیشتی فعلی راضی نیستند و چند هفته‌ای است که در همین راستا اغتشاش‌هایی صورت گرفته است.

در چند ماه اخیر بسیاری از نمایندگان مجلس، کارشناسان و سیاسیون از لزوم تغییر در کابینه به ویژه ترمیم تیم اقتصادی دولت دوازدهم سخن گفته‌اند و می‌گویند. اما سرانجام این صحبت‌ها قرعه استیضاح به نام بی‌ربط‌‍ ترین وزارتخانه افتاده است.

ربیعی در یک قدمی خروج از دولت

طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از اعتماد مجدد در اسفند سال گذشته به گونه ای کلید خورد که بسیاری آن را سیاسی می‌دانند و معتقدند که مجلس راه را اشتباه رفته است.

علی ربیعی باید روز چهارشنبه، ۱۷ مرداد برای دومین بار استیضاح شود. استیضاح‌کنندگان عمل نکردن به برنامه‌های اعلامی، امنیت شغلی کارگران، مشکلات بیمه روستاییان و قالیبافان، عدم تعامل با بیمه‌گزاران، مشکلات سازمان تامین اجتماعی و شرکت های وابسته، مشکلات شستا، استفاده نکردن از مدیران جوان، عدم برنامه و چشم‌انداز شفاف و عملی برای کارگر و کارفرما، توجه نداشتن به سیاستهای کلان و برنامه‌های اقتصادی کشور را از جمله محورهای طرح این استیضاح عنوان کرده‌اند. در مورد استیضاح ربیعی جلسه‌ای در کمیسیون اجتماعی تشکیل نشده است و این خود خلاف قوانین است و ربیعی در این خصوص به رئیس مجلس نیز نامه نوشته است.

الیاس حضرتی، نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: «درباره استیضاح علی ربیعی عجله شد و باید صبر می‌کردند که کمیسیون مربوطه بررسی می‌کرد، همانطور که در مورد وزیر اقتصاد این صبر را کردند و خیلی هم با حوصله صبر کردند. ما در کمیسیون اقتصاد یک مورد را که با اصرار دوستان در دستور کار گذاشته بودیم و  قرار شد که سوال از رئیس جمهور را انجام دهیم و استیضاح را عقب‌تر بگذاریم، تقریبا یک ماه در نوبت رسیدگی کمیسیون قرار گرفت و نهایتا هفته قبل تمام شد. در مورد وزارت کار هم آرزو داشتم که برای این وزارتخانه هم این مراحل طی می‌شد و با حوصله در نوبت قرار بگیرد.»

بسیاری معتقدند استیضاح این بار وزیر کار کاملا متفاوت است و ربیعی به طور قطع برکنار خواهد شد و اولین وزیری خواهد بود که در دولت دوازدهم به وسیله استیضاح، از وزارتخانه خارج می‌شود. علی ربیعی از جمله وزرایی است که از همان سال‌های ابتدایی دولت یازدهم، مورد انتقاد‌های بسیاری قرار گرفته و چندین بار هم از استیضاح نجات پیدا کرده است. بسیاری بر این باور بودند که او با روی کار آمدن دولت دوازدهم، از وزارت کار و تعاون خارج خواهد شد و روحانی یک وزیر جدید معرفی خواهد کرد اما این اتفاق رخ نداد و با وجود نارضایتی نمایندگان، او برای بار دوم در جلسه رای اعتماد شرکت کرد.

 در آن زمان بسیاری از نمایندگان تاکید داشتند که او نمی‌تواند اعتماد مجلس را جلب کند، اما اتفاقاتی رخ داد که ناگهان نظر برخی نمایندگان تغییر کرد و به عقیده بعضی‌ها، وعده‌ها و امتیازاتی که ربیعی به نمایندگان داده بود، موجب تغییر نظر آن‌ها شده بود. با این حال او موفق شد رای اعتماد مجلس را به دست بیاورد، اما تنها چند ماه بعد، نامش میان سه وزیری بود که همزمان در مجلس استیضاح شدند. البته همان روز‌ها هم برخی بر این باور بودند که استیضاح‌ها با اهداف سیاسی یا منطقه‌ای صورت گرفته است و به همین دلیل هم رای نیاورد و نمایندگان مجددا امتیازاتی دریافت کردند و به استیضاح رای ندادند. اما ماجرا به همین جا خلاصه نشد.

به تازگی نیز اسنادی ارائه شده است که علی ربیعی با وعده استخدام همسر یکی از نمایندگان باعث شد تا وی که موافق استیضاح وزیر کار بود، به مخالف استیضاح تبدیل شده و همین تغییر موضع وی سبب شد تا استیضاح وزیر کار با اختلاف یک رای به تصویب نرسد. همین موضوع شبهات بسیاری را ایجاد کرده است.

علی ربیعی در برخی موارد مانند منافع بیمه‌شدگان و بازنشستگان و کارگران اقدامات زیادی انجام داده‌ است، اما در مواردی هم ضعف‌های جدی دارد. به عنوان مثال نواقصی در شستا وجود دارد که وی تا امروز هم نتوانسته آن‌ها را رفع کند و ... و از همه مهم‌تر نقش این وزارتخانه که در حقیقت کار سه وزارتخانه را انجام می‌دهد، بسیار وسیع است و می‌توانست نقش مهمی در روند اقتصادی کشور بازی کند، اما شاهد هیچگونه سامان‌یافتگی از سوی این وزارتخانه نیستیم.

با تمام این احوال در شرایط فعلی استیضاح ربیعی موضوعیت ندارد. مجلس اگر می‌خواهد مشکلات امروز را رفع کند باید به سراغ وزرای اقتصادی برود. الان اولویت مسائل اقتصادی است و تغییر وزیر کار هیچ تاثیری در بهبود اوضاع اقتصادی نخواهد داشت. اینکه در اوج مشکلات اقتصادی کشور و درخواست‌هایی که برای برکناری و یا استیضاح اعضای تیم اقتصادی دولت مطرح می‌شود و کارشناسان، صاحب‌نظران، رسانه‌ها و مردم نیز چنین مطالبه‌ای دارند، یکباره با لابیگری‌های خاص برخی افراد، استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح می شود، به نظر می رسد، مجلس در اولویت‌بندی و تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی مردم خیلی حساسیتی ندارد.

اینکه گناه تیم اقتصادی دولت به پای یک وزارتخانه‌ای که بخش عمده کار آن اجتماعی است، نوشته شود یعنی این ره به ترکستان است.

پشت‌پرده استیضاح‌ها

مجموع استیضاح‌های مجلس دهم تا امروز این شائبه را به وجود آورده است که بعضی نمایندگان برای کسب امتیاز، استیضاح را به جریان می‌اندازند و بعد زمانی که امتیازات مورد نیازشان را دریافت کردند استیضاح از دستور کار خارج می‌شود یا در صحن مجلس رای نمی آورد. در مواردی هم اختیارات استیضاح تبدیل به ابزار‌هایی برای تسویه حساب‌های سیاسی شده است.

چندی پیش مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امید بیان کرده بود که برخی اوقات استیضاح یک وزیر برای حل مشکلات مردم، گاهی به دلایل سیاسی و برخی مواقع به دلیل مسائل شخصی مطرح می‌شود که استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلایل شخصی صورت گرفته است.

مرتضی حاجی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان ارزیابی خود از اعلام وصول استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر استیضاح هیچ وزیری هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. مشکلات کشور آن نوعی نیست که بگوییم به وزرا ربط دارد که حال اگر شخصی برود و شخصی دیگر بیاید بتواند تغییرات جدی ایجاد کند.

استیضاح با عجله و شتابزده علی ربیعی بدون طی کردن مراحل قانونی، آن هم در شرایطی که وزارتخانه مربوطه به مسائل اقتصادی مربوط نمی‌شود؛ خود باعث ابهامات فراوانی شده و کار مجلس را زیر سوال برده است.

آخر شاهنامه

در شرایط کنونی بخش اقتصادی بیش از هر بخشی نیاز به ترمیم دارد، امروز مشکل ما ناشی از اقتصاد است. امروز بحرانی که وجود دارد بحث معیشت، کار، بیکاری و رانت است. بسیاری معتقدند در این شرایط بحرانی تنها راه ترمیم کابینه دولت است. تغییرات در کابینه می‌تواند به حفظ اعتماد جامعه نسبت به رئیس‌جمهوری کمک کند.

با توجه به این موضوع که وزراتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارتخانه‌ای با گستره مسئولیت بزرگ و اداره آن امری بسیار دشوار محسوب می شود و با وجود حجم انتقادها به وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی باید منتظر ماند و دید که آیا علی ربیعی این بار با کارت قرمز مجلس شورای اسلامی مواجه خواهد شد یا آن که برای ادامه کار از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفته و در لیست وزرای دولت دوازدهم باقی خواهد ماند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
به نظرم باید چیزی شبیه سیل بیاد و تمام این نماینده ها رو با خودش ببره. آخه این چه مجلسیه؟ هیچ کدوم از کارکردها و وظایفش رو انجام نمیده وظیفه مجلس مگه نظارت بر وضعیت و مصوبات در حوزه های مختلف نیست. واقعا این نماینده ها با حقوق های نجومی دارند چکار می کنند؟ البته تعجبی نداره وقتی که در مرحله رای گیری به خاطر قحط الرجال بودند و اینکه شورای نگهبان نمیذاره چهارتا ادم حسابی کاندیدا بشوند، همین ادم های بی مایه و کم مایه میان میشوند نماینده که کوچکترین دغدغه ای برای نه مردم و نه منافع ملی ندارند.

اون وزیر کار هم حقشه اخراج شه از بس بی عرضه است. امیدوارم بقیشون هم استضیاح بشن هر چند که استیضاح کننده ها هم از سر تصفیه حساب شخصی استیضاح می کنند نه ناکارامدی.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی