برای مدافعان و معتقدان به مردم سالاری دینی و حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، مهم باید انجام وظیفه در قبال مردم،حضرت امام خمینی (ره) و شهدا باشد. هرچند ایجاد گشایش برای حضور حداکثری نخبگان در انتخابات آتی، خود یک انگیزش و یک محرک قوی برای حضور انسان های توانمند، با تجربه و کاردان و بدرد بخور در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

کد خبر: ۳۰۱۳۱
۱۵:۳۸ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ سید رسول موسوی*: در سال ۵۸ و در هنگام  رفراندوم، جمهوری اسلامی را چگونه تعریف و ارائه کردند و آیا تا امروز نظام به آن تعریف پای بند است یا تعریف دیگری از آن ارائه می‌شود؟ شهید مطهری، هنگام رفراندوم در سال ۱۳۵۸ در مصاحبه تلویزیونی، «جمهوری بودن» را اینگونه تعریف کرد: «جمهوری شکل حکومت است، حکومتی که حق انتخاب حاکم با همه مردم است و حکومت موقت است و مردم حق تجدید نظر دارند.» با این تعریف، «حق مردم» پایه اصلی حکومت و مدت آن محدود است. شهید مطهری در ادامه همین مصاحبه درباره تعارض جمهوری و ولایت فقیه می‌گوید: «تعارضی نیست، جمهوری یعنی مردم حق حاکمیت دارند» و مجددا اصرار دارد که اسلامی بودن این جمهوری به هیچ وجه بر ضد حاکمیت ملی نیست و ملاحظه می‌کنید که در آن روز‌ها دائما بر حق مردم در حکمرانی تاکید می‌شد.

 

مرحوم شهید دکتر بهشتی نیز در تلویزیون به تبین «جمهوری اسلامی» پرداخت تا مردم بدانند که به چه نظامی رای می‌دهند. او ابتدا اقسام حکومت‌ها را توضیح داد و گفت: «از میان این همه حکومت، حکومت جمهوری با مبانی اسلام سازگارتر است» و افزود: «در عصر ما (دوره غیبت) حاکم صرفا باید سمت و قدرت خویش را از آرای مردم بگیرد و کسی حق دارد زمامدار باشد که برگزیده مردم یا لااقل پذیرفته مردم باشد.» استدلال بهشتی این بود که وقتی کسی با زور و تفوق طلبی سمتی را ادعا کند موجب فساد و مایه تیره بختی در دنیا و آخرت است و از دید ایشان مبنای جمهوری بودن حکومت از نظر اسلام، حکومت فردی یا نوعی استکبار و برتری طلبی نیست.

 

امام خمینی رهبری معظم انقلاب اسلامی، پیوسته تشکیل جمهوری اسلامی را به عنوان آرمان مبارزات ملت مسلمان ایران مطرح می‌کرد. ایشان گرچه به بحث تفصیلی درباره جمهوری اسلامی پرداخته، ولی در قالب تعبیرات روشنی، مقصود خود را آشکار می‌ساخت. سخنان مکرر او گویای آن بود که جمهوری در این ترکیب، معنا و مفهوم جدیدی ندارد و این واژه به همان مفهوم شناخته شده اش در دیگر نظام‌های جمهوری است و در ایران هم به کار می‌رود. مثلا وقتی خبرنگار بی بی سی در این‌باره پرسید، امام خمینی (ره) در پاسخ گفت: «جمهوری اسلامی هم یک جمهوری است مثل سایر جمهوری‌ها لکن قانونش، قانون اسلام است».

 

ایشان به تلویزیون فرانسه هم همین پاسخ را داد که جمهوری اسلامی مثل سایر جمهوری‌ها است لکن محتوایش قانون اسلام است. در این موارد، امام خمینی (ره) از راه تعریف به مثال توضیح داد که برای جمهوری اسلامی، تعریف تازه‌ای وجود ندارد و همان را که در دنیا جمهوری می‌دانند، مورد نظرش می‌باشد. به تعبیر دیگران ایشان جمهوری اسلامی را در این ترکیب، یک مفهوم «تاسیسی» تلقی می‌کرد و حتی در پاسخ به یک نماینده کاخ الیزه فرانسه که برای ملاقات با او آمده بود و از جمهوری اسلامی سوال کرد، فرمود: «اصل جمهوری همین است که در مملکت شما هم هست و آرای عمومی مردم آن را تعیین می‌کند.» همه بیانات امام (ره) در آن دوره نشان می‌دهد که در نظام آرمانی و موعود، مفهوم جمهوری تغییری نخواهد کرد. امام(ره) می‌فرماید: «با آگاهی مردم و مشارکت و نظارت همگانی آن‌ها با حکومت منتخب خودشان، خود بزرگترین ضمانت برای حفظ امنیت در جامعه می‌باشد» اما نمی‌شود مردم هم گرسنه باشند و هم به ما اطمینان داشته باشند و هم از مردم طلبکار باشیم.

 

برای حفظ این جمهوری که امانت امام (ره)، شهیدان انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای بزرگواری چون شهید مطهری و شهید بهشتی و هزاران شهید دانشمند و فرهیخته است، جا دارد در شرایط جنگ اقتصادی آمریکا و هم پیمانانش، همه با هم متحد و یکدل و یک زبان برای ایجاد وفاق ملی بین همه ایرانیان، به اجرای قانون اساسی بدون تنازل و همچنین تن دادن قوانینی که مشارکت همه مردم را در انتخابات عینیت ببخشد رای بدهیم.

 

از رهنمودها و هشدارهای امام خمینی (ره) به مسئولان نظام و جریان های سیاسی جامعه در می یابیم که اسلامیت نظام جمهوری اسلامی به دیدگاه و مواضع عملی آنان بستگی دارد. سهل انگاری در اجرای قوانین، کج اندیشی در فهم و شناخت اسلام، نفاق، تحجر، تفرقه‌گرایی، افزون‌خواهی، تجمل‌گرایی، بی‌تفاوتی، مسئولیت‌گریزی، خودکامگی و خودسری را می توان موانع اسلامیت نظام جمهوری شناخت. البته گفتار های امام در این مورد فراوان و شفاف است اما مراد از جمهوریت، همان آرای مردم مسلمان و معتقد به پیامبر اکرم (ص) و امامان (ع) و نیز مشارکت همگانی و جمعی آنان است، همانطوری که گفته شد.

 

 جمهوری اسلامی چنان که در اصول قانون اساسی به چشم می خورد، نظامی است بر اساس اسلام و نیز برخوردار از حمایت کامل و تمام عیار مردم و حضور آنان در عرصه های سیاسی جامعه همانند انتخابات و تظاهرات و راهپیمایی ها. حضور مردم در حمایت از آرمان های اسلام، انقلاب و مواضع سیاسی امام خمینی (ره)، جای هیچ شک و شبهه ای نمی گذارد  که حکومت اسلامی یعنی جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد. بنابراین برای مدافعان و معتقدان به مردم سالاری دینی و حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، مهم باید انجام وظیفه در قبال مردم،حضرت امام خمینی (ره) و شهدا باشد. هرچند ایجاد گشایش برای حضور حداکثری نخبگان در انتخابات آتی، خود یک انگیزش و یک محرک قوی برای حضور انسان های توانمند، با تجربه و کاردان و بدرد بخور در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

 

اگر اینگونه انتخابات مهندسی شود، استقبال مردم برای شرکت به عنوان کاندیدا، خیلی گسترده و بی سابقه خواهد بود و البته این موضوع بر می گردد به اینکه مردم به نقش و جایگاه مجلس در اداره کشور و تاثیرگذاری آن در سرنوشت آینده خود و کشور، آگاهی و بصیرت لازم و کافی پیدا کنند. باید به مردم گوشزد کرد که ضرر نبودن یک مجلس کارآمد، باتجربه و آگاه به مسائل سیاسی روز کشور و دنیا را در زندگی روزمره باید کاملا درک کنند و عزم خود را جزم کرده که اوضاع تغییر کند تا اصلاح مورد نظر به وجود آید. همین حضور نخبگان برای نامزدی و کاندیدا شدن، موج استقبال و حضور را در بین مردم و رای دهندگان بیش از پیش گسترده و عمیق تر خواهد کرد.

 

*نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
یادداشت
پربازدیدها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار
عکس
بشنوید
فیلم