تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
ممنوعیت پخش بازی‌های جام جهانی در اماکن عمومی! چرا؟

دیدن دسته‌جمعی فوتبال ممنوع!

News Image Lead

زنان و مردانی که امکانات تماشای فوتبال در استادیوم‌ها و از نزدیک را ندارند، می‌توانند در کنار هم تیم ملی کشورشان را تشویق کنند و شاید تا حدی از مشکلات خود فارغ شوند. نفس در کنار هم بودن و تیم ملی را متحدا تشویق کردن، فرصتی برای افزایش همسبتگی اجتماعی است. حیف است این فرصت مناسب را از دست بدهیم.

کد خبر: ۲۲۸۵
۱۶:۰۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷

دیدارنیوز - تقریبا همه ما ایرانیان یک تجربه خاص در رابطه با فوتبال داریم. فوتبال بخشی از زندگی روزمره مان را شامل شده و اخبارش را دنبال می‌کنیم و برای تماشایش برنامه می‌ریزیم. از آن جایی که فوتبال یک ورزش گروهی است، دسته‌جمعی دیدن این بازی هم به جذابیت آن می‌افزاید. اینکه با جمعی به تماشا بنشینیم و هیجان و شادی و ناراحتی‌اش را در کنار هم تجربه کنیم حتی برای آنهایی که فوتبالی نیستند هم جذابیت دارد.

این بار قرار نیست که درباره حضور زنان در وزرشگاه‌ها صحبت کنیم. این بار صحبت از فوتبال دیدن در کافه‌ها و رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها است. در طول سال بسیاری از این اماکن بازی‌های فوتبال داخلی و خارجی را پخش می‌کنند و علاقه‌مندان دور هم به تماشا می‌نشینند اما این بار برای جام جهانی انگار مشکلاتی وجود دارد.

جام جهانی فوتبال چند هفته آینده شروع می‌شود و تب فوتبال تمام جهان را خواهد گرفت. بسیاری از آدم‌ها خودشان را برای تماشای این رویداد ورزشی آماده می‌کنند و بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها برای رونق کسب کار خود روی جام جهانی حساب باز کرده‌اند.

پخش فوتبال‌های جام جهانی مختص کافه‌ها و رستوران‌ها نبوده و سینماها نیز علاقه‌مند به پخش این بازی‌ها در پردیس‌های سینمایی هستند. اخیراً در برخی از محافل سینمایی، بحث‌هایی در خصوص پخش دیدارهای جام جهانی فوتبال در برخی از سالن‌های سینما مطرح شده و علی سرتیپی؛ رییس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران در این خصوص اعلام کرد: امیدواریم برای پردیس‌های سینمایی که بیش از 6 سالن سینما دارند، شرایطی را فراهم کنیم تا بازی‌های حساس فوتبال به خصوص بازی‌های ایران به صورت محدود نمایش داده شود. برای اجرای این طرح به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادات لازم ارایه شده است تا ببینیم چه تصمیمی در این زمینه گرفته می‌شود.

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره اجازه پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در سالن‌های سینما توضیح داد: حق پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما به تصویب رسید اما چگونگی اجرای آن و قیمت بلیت‌ها و همچنین اخذ نظر صاحبان آثار در هفته آینده اعلام می‌شود.

جام جهانی فوتبال فرصتی است برای بالا بردن نشاط اجتماعی و همچنین درآمدزایی برای کافه‌ها و رستوران‌ها و همچنین سینما‌ها. در این فرصت می‌توان مردم را به سینماها کشاند و به بهانه فوتبال آنها را با محیط فرهنگی نظیر سینما آشتی داد. همچنین کافه‌ها و رستوران‌ها که بخشی از زیست شهری به حساب می‌آیند نیز با نشاطی که از تماشای فوتبال به وجود می‌آید دچار تحول خواهند شد.

در بسیاری از کشورهای دنیا تماشای فوتبال در نمایشگرهای بزرگ در پارک‌ها و معابر اصلی شهر یکی از اقداماتی است که در مدیریت شهری انجام می‌گیرد تا نشاط و همبستگی اجتماعی را بالا ببرند. فوتبال در عرصه ملی نیز این فرصت را به وجود خواهد آورد که از این ورزش برای بهبود وضعیت اجتماعی شهر و کشور خود استفاده شود.

فوتبال دیدن دسته جمعی ممنوع!

واکنش پلیس

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران در رابطه با پخش مسابقات جام جهانی فوتبال در سینما‌ها اظهار داشت: من هم شخصاً این موضوع را از طریق رسانه‌ها شنیده‌ام و به طور رسمی درخواستی در این خصوص نداشتیم ولی به هر حال ما منتظریم تا در صورت جدی بودن این درخواست، موضوع با ما هماهنگ شود. وی در پاسخ به این سوال که در صورت ارائه درخواست این موضوع از سوی متولیان امر، پلیس با پخش مستقیم دیدارهای جام جهانی فوتبال در سالن‌های سینما موافقت خواهد کرد یا خیر گفت: به هر حال در صورتی که شرایط مورد نظر ما برای پخش این مسابقات مهیا شود دلیلی برای مخالفت وجود ندارد.

در دوره گذشته جام جهانی یعنی سال 2014 نیز بحث‌هایی پیرامون پخش فوتبال در سینماها مطرح شد که به سرانجام نرسید و سینماها میزبان پخش مسابقات فوتبال نبودند. در گذشته برخی بازی‌های لیگ‌های اروپایی در سینماها پخش می‌شد ولی بعد از مدتی این موضوع متوقف شد. آن دوره فوتبال در سینماها پخش نشد و کافه‌ها و رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها بودند که به سراغ پخش بازی‌ها رفتند.

امسال اما به یک باره انتشار خبری باعث تعجب بسیاری از شهروندان شد. سردار حسین رحیمی، در ارتباط با پخش مسابقات فوتبال توسط برخی کافه‌ها و رستوران‌ها و حتی قهوه‌خانه‌ها عنوان کرد: «کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها مجاز به پخش مسابقات فوتبال نیستند». رئیس پلیس تهران در اظهار نظر خود گفت: «پخش مسابقات فوتبال در اماکن عمومی و اصناف خاص نیازمند اخذ مجوزهای لازم از نیروی انتظامی است.»

فوتبال دیدن دسته جمعی ممنوع!

واکنش دیگران

این خبر با واکنش‌های مختلف کاربران فضای مجازی روبرو شد. بسیاری اعتراض خود را با روش‌های گوناگون نسبت به این موضوع اعلام کردند. برخی به طنز گفتند که همین که قرار است فوتبال‌ها را پخش کنند باید خوشحال باشیم. این سوال در ذهن بسیاری از افراد به وجود آمد که مگر تا قبل از این کافه‌ها و رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌هایی که بازی‌های مختلف فوتبال را پخش می‌کردند مجوز داشتند؟ یا مگر مشکلی به وجود آمده که نیاز به مجوز است؟ فوتبال جام جهانی چه تفاوتی با فوتبال لیگ قهرمانان اروپا دارد که این مساله مطرح می‌شود؟

محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از ممنوعیت پخش فوتبال در کافه‌ها انتقاد کرد. او در این باره گفت: امروزه شاهد این هستیم به دلیل کوچک شدن خانه‌ها، دیگر مانند گذشته امکان اینکه مردم با یکدیگر دیدار کنند نیست. این یک واقعیت است که گروه‌های هم سن دوست دارند در کنار سایر هم نسلی‌های خود فوتبال ببینند و از آنجایی که نمی‌توان در آپارتمان‌های شصت- هفتاد متری جمع شد و فوتبال نگاه کرد، تماشای مسابقات ورزشی در کافه‌ها،  قهوه‌خانه‌ها و .... مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پخش فوتبال در کافه و.... می‌تواند سبب شود که دوستان و هم‌نسلان در سرگرمی و شادی‌ها شرکت کنند و موجب هبستگی شود گفت:‌ اعلام نظرهایی که نه مستند قانونی دارد و مسبوق به سابقه است و نه با منطق سازگار است، مورد قبول نیست و این گونه دستورالعمل‌ها مبنی بر ممنوعیت پخش فوتبال در کافه‌ها روا نیست و من با فرماندار تهران تماس گرفتم که آیا شورای تأمین این ممنوعیت را تصویب کرده که او عنوان کرد این گونه دستورالعمل‌ها مربوط به استاندار و فرمانداری نیست.

فوتبال دیدن دسته جمعی ممنوع!

راهکار چیست؟

در هیچ قانون و بخشنامه‌ای شاهد منع پخش مسابقات ورزشی در اماکنی مانند کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها وجود ندارد. حتی تجربه پخش مسابقات فوتبال در سینماها و اماکن عمومی نیز در تهران و شهرهای بزرگ وجود داشته است. بهتر آن است که از این موقعیت برای بالا بردن نشاط اجتماعی استفاده شود و همچنین به رونق فضاهای فرهنگی نظیر سینماها و رونق فضای کسب و کار کمک شود.

حتی اگر نیروی انتظامی به دلایل امنیتی و نظم عمومی نگرانی‌هایی دارد باید برای آن فکری کرد و پاک کردن صورت مساله راه‌حل درستی نیست. نیروی انتظامی می‌تواند با تعریف سازوکار مناسب، مجوزهای لازم را به کافه‌ها و رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها بدهد و برای مشکلات احتمالی راهکاری بیاندیشد. با این کار ساماندهی بهتری صورت می‌گیرد و جلوی مفاسد احتمالی نظیر رشوه‌گیری از کافه‌ها و رستوران‌ها گرفته می‌شود.

محبوبیت بالای فوتبال در کشور ما می‌تواند ابزاری برای حل برخی مشکلات اجتماعی باشد. همبستگی اجتماعی یکی از مشکلاتی است که جامعه امروز ما با آن روبرو است. از فرصت جام جهانی می‌توان برای بالا بردن این همبستگی استفاده کرد. زنان و مردانی که امکانات تماشای فوتبال در استادیوم‌ها و از نزدیک را ندارند، می‌توانند در کنار هم تیم ملی کشورشان را تشویق کنند و شاید تا حدی از مشکلات خود فارغ شوند. نفس در کنار هم بودن و تیم ملی را متحدا تشویق کردن، فرصتی برای افزایش همسبتگی اجتماعی است. حیف است این فرصت مناسب را از دست بدهیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی