تیتر امروز

پیکر «حسن نصرالله» سالم از زیر آوار بیرون آورده شد/ درگیری پاکستانی‌ها با نیروهای امنیتی پس از حرکت به‌سمت کنسولگری آمریکا
حمله وحشیانه اسرائیل به بیروت

پیکر «حسن نصرالله» سالم از زیر آوار بیرون آورده شد/ درگیری پاکستانی‌ها با نیروهای امنیتی پس از حرکت به‌سمت کنسولگری آمریکا

حمله تروریستی ارتش اسرائیل به بیروت با بمب‌های سنگرشکن و شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان واکنش‌های جهانی را به این حادثه برانگیخت.
 تیر خلاص امام خمینی به فقه و فقاهت و حوزه/ بسیاری از فقها از نظرشان برگشته اند/ شیخ فضل الله نوری معتقد بود که حکومت حق سلاطین است
در بیستمین برنامه دیدار اندیشه با محمدمنصورنژاد، محقق و دین پژوه مطرح شد:

 تیر خلاص امام خمینی به فقه و فقاهت و حوزه/ بسیاری از فقها از نظرشان برگشته اند/ شیخ فضل الله نوری معتقد بود که حکومت حق سلاطین است

در بیستمین برنامه دیدار اندیشه با محمد منصورنژاد دین پژوه، استاد دانشگاه درباره "جایگاه نظریه ولایت فقیه در فقه و قانون اساسی" گفتگو کردیم.
پاسخ تحلیلگران غربی به یک سوال بزرگ

واکنش ایران و حزب‌الله به حمله اسرائیل چگونه خواهد بود؟

بعد از ترور وحشیانه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، این سوال مهم مطرح شده که واکنش ایران و حزب‌الله به حمله تروریستی اسرائیل به بیروت چگونه خواهد بود؟

کد خبر: ۱۷۳۰۲۲
۱۷:۵۰ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳

واکنش ایران و حزب‌الله به حمله اسرائیل چگونه خواهد بود؟

دیدارنیوز: پس از فروکش کردن نسبی خبر‌های مربوط به شهادت حسن نصرالله، رهبر شبه‌نظامیان حزب‌الله و مهمترین گروه نیابتیِ جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه، این سوال مطرح شده که واکنش ایران، حزب‌الله و سایر گروه‌های نیابتی ایران در منطقه به حمله مرگبار اسرائیل به بیروت چگونه خواهد بود؟

به نقل از یورونیوز، ایران همچنان اسرائیل را تهدید می‌کند. محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری ایران، روز شنبه هشدار داد که ترور نصرالله منجر به «نابودی» اسرائیل خواهد شد. گروهی از فرماندهان پیشین و فعلی سپاه پاسداران و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اسرائیل را به حمله تلافی‌جویانه تهدید می‌کنند.

مطلب مرتبط:

ترور حسن نصرالله/ «نبیل قاووق» به شهادت رسید

واکنش‌ها به ترور حسن نصرالله/ فرانسه خواستار توقف حملات اسرائیل به لبنان شد

این تهدید‌ها در شرایطی ادامه دارد که ایران هنوز تعهد پیشین خود مبنی بر پاسخ به ترور دو ماه پیش اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، عمل نکرده است.

ژروم پلیستراندی، خبرنگار ارشد دفاعی شبکه بی‌اف‌ام‌تی‌وی (BFMTV) ادعا کرد: «ایران هیچ وزن نظامی در برابر اسرائیل یا ایالات متحده ندارند. افزون بر این، شرایط پیچیده اجتماعی و اقتصادی کشور نیز اجازه رویارویی نظامی به این کشور نمی‌دهد.»

ژان پل شانیولا، رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات خاورمیانه و مدیترانه (iReMMO) هم می‌گوید: «حمله هوایی ایران به اسرائیل و کلید زدنِ جنگ با این کشور هم موجب افزایش مشکلات داخلی و هم موجب به خطر افتادن رژیم حاکم بر این کشور می‌شود. باید پذیرفت که نظام ایران به ویژه با برخوردی که با زنان کرده و اصرار بر ادامه مشی اقتداگرایانه‌اش، و همزمان با مسائل عمده اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند، پس به این دلایل، به نظر من ایران وارد رویارویی نظامی مستقیم با اسرائیل نمی‌شود.»

شانیولا مدعی شد: «به باور من، بنیامین نتانیاهو کاملا به آنچه که در ایران می‌گذرد، آگاه است و می‌داند که ایران تصمیم گرفته تا دخالت بیش از حد در تنش‌های منطقه نداشته باشد. نتانیاهو فرد باهوشی است و می‌داند که در غرب به جز فرانسوی‌ها کسی از لزوم برقراری آتش‌بس جدی سخن نمی‌گوید و مخالف جدی حمله زمینی به لبنان که به نظر من قریب‌الوقوع است، نیست. او می‌داند که آزادی عمل دارد و در ایران هم پس از روی کار آمدن مسعود پزشکیان، جهت‌گیری‌های استراتژیک جمهوری اسلامی تغییر کرده، چنان که وزیر خارجه جدید بلافاصله از آمادگی برای احیای مذاکرات هسته‌ای با آمریکا سخن گفته است.»

ایران پنج ماه پیش گزینه حمله موشکی و پهپادی تلافی‌جویانه به اسرائیل را در پاسخ به ترور فرمانده سپاه پاسداران در سوریه امتحان کرد، حمله‌ای که در بعد وسیعی توسط ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای به رهبری آمریکا و اسرائیل خنثی شد و بیش از پیش دقت پایین موشک‌های ساخت این کشور را عیان کرد.

در چنین شرایطی است که رهبر ایران، در پی شهادت حسن نصرالله نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن سکوت در قبال «انتقام ایران» وعده دادند که «ضربات جبهه مقاومت» به اسرائیل کوبنده‌تر خواهد شد.

رویکردی که لورن هاوبن، تحلیلگر ارشد امور خاورمیانه به آن باور دارد. او می‌گوید: «راه حل باقی مانده برای تهران این است که فعلا عقب‌نشینی کند تا حزب‌الله خود را بازسازی کند. ایران همچنین به زمان نیاز دارد تا بتواند شبه‌نظامیان شیعه در عراق و حوثی‌ها در یمن را دوباره سازماندهی کند.»

امل سعد، محقق لبنانی در دانشگاه کاردیف واقع در ولز نیز معتقد است: «حزب‌الله باید برای حفظ جایگاه خود و تقویت روحیه نیروهایش حمله اسرائیل را تلافی کند. در کنار این، حمله حزب‌الله می‌تواند فشار حملات اسرائیل را به بیروت و سرتاسر لبنان کاهش دهد.»

هایکو ویمن، کارشناس خارمیانه در گروه بین‌المللی بحران، هم بر این باور است که «اگر حزب‌الله در این مرحله با زرادخانه موشک‌های دوربرد خود پاسخی ندهد، به این نتیجه می‌رسیم که دیگر توانمندی سابق را ندارد.» او می‌افزاید: «پس یا شاهد واکنش بی‌سابقه حزب‌الله یا شکست کامل آن خواهیم بود.»

سام هلر، تحلیلگر بنیاد قرن، هم می‌گوید: «حزب‌الله اکنون با یک چالش وجودی مواجه شده است: عدم پاسخگویی از سوی آن، اسرائیل را به ادامه حملات خود علیه نیرو‌ها و زیرساخت‌های حزب‌الله تشویق می‌کند.»

او در پاسخ به این که چرا شاهد پاسخ جدی حزب‌الله به اسرائیل نیستیم، می‌افزاید: ««آن‌ها واکنشی را که ما فکر می‌کردیم نشان ندادند، این می‌تواند دو دلیل داشته باشد، یا در مورد توانمندی نظامی خود بلوف زده و اغراق کرده بودند و یا این که اسرائیل موفق شده بخش قابل توجهی از توان نظامی آن را نابود کند که در هر صورت، جایگاه حزب‌الله خدشه‌دار می‌شود. چرا که دیگر قادر به محافظت از خود، نیروهایش و پایگاه‌هایش نیست.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی