تیتر امروز

ابهام در آتش‌بس ۲۱ روزه لبنان/ ترامپ، ایران را تهدید به حمله کرد/ پیشنهاد پزشکیان برای آینده فلسطین
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ابهام در آتش‌بس ۲۱ روزه لبنان/ ترامپ، ایران را تهدید به حمله کرد/ پیشنهاد پزشکیان برای آینده فلسطین

این سی‌ و دومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
توسعه اقتصادی بدون توجه به منابع و توسعه اجتماعی محکوم به شکست است/ چطور می‌توان اقتصادی پایدار داشت و همزمان رشد اقتصادی را حفظ کرد؟
امیر عسگری اقتصاددان در گفت و گو با دیدار اقتصادی

توسعه اقتصادی بدون توجه به منابع و توسعه اجتماعی محکوم به شکست است/ چطور می‌توان اقتصادی پایدار داشت و همزمان رشد اقتصادی را حفظ کرد؟

برنامه گفت و گوی اقتصادی میزبان دکتر امیر عسگری عضو هیات علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر نوآوری اجتماعی و توسعه پایدار و از چهره‌های علمی کشور بود.
ابوالحسن طالقانی: «کتاب‌های کتابخانه طالقانی را چرا به بیرون می‌فروشید؟ به خود ما بفروشید!»
گفت و گوی دیدار با پسر مرحوم آیت الله طالقانی

ابوالحسن طالقانی: «کتاب‌های کتابخانه طالقانی را چرا به بیرون می‌فروشید؟ به خود ما بفروشید!»

چند روز پیش دیدارنیوز گزارش میدانی از وضعیت خانه مرحوم آیت الله طالقانی که در اختیار شهرداری بوده ، منتشر کرد حالا گفت و گویی با پسر آن مرحوم داشتیم که می خوانید.
از چشم جهان (۱۷۲)

آیا اسرائیل به لبنان حمله زمینی خواهد کرد؟ حمله به حزب‌الله، توازن قدرت را تغییر داده است

قدرت بازدارندگی حزب‌الله و اسرائیل سبب شده بود، تبادل آتش میان دو طرف در طول مرزها، به جنگی تمام عیار تبدیل نشود، اما این وضعیت هفته گذشته تغییر کرد.

کد خبر: ۱۷۲۷۴۰
۱۶:۴۳ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳

 

آیا اسرائیل به لبنان حمله زمینی خواهد کرد؟ حمله به حزب‌الله، توازن قدرت را تغییر داده است

دیدارنیوز: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: نیویورک تایمز
نویسنده: بن هوبارد، رئیس دفتر نیویورک تایمز در استانبول
مترجم: حمید رضا بابایی


 اسرائیل بار دیگر یکی از رهبران ارشد نظامی حزب‌الله را پس از شناسایی محل حضور وی در بیروت ترور کرد، دومین مورد مشابه در کمتر از دو ماه. این حمله در حالی صورت گرفت که رهبران حزب‌الله نشستی مخفیانه در پایتخت لبنان برگزار کرده بودند. در این میان، اسرائیل صد‌ها – اگر نگوییم هزاران – پیجر اعضای ارشد حزب‌الله را ردیابی و منجفر کرد.

واکنش حزب‌الله تاکنون، تاکید بر گرفتن انتقام و پرتاب موشک به شمال اسرائیل بوده است.

ترور ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در روز جمعه، و دیگر مباران این جنبش، هفته‌ای را به پایان رساند که در آن پیچیده‌تریبن قدرت سیاسی و نظامی لبنان، به شدت دچار آشفتگی بود و به نظر می‌رسد این تحولات نشان‌گر تغییرات چشمگیر در محاسباتی باشد که از مدت‌ها قبل ناظر بر مناقشه میان اسرائیل و حزب‌الله بوده است.

پس از آخرین جنگ ویرانگر میان دو طرف در سال ۲۰۰۶، اسرائیل و حزب‌الله مرتب در حال تقویت قوای تسلیحاتی بوده، خود را برای رو در رویی گسترده بعد آماده می‌کردند. در این مدت، طرفین به تحکیم قدرت بازدارندگی می‌پرداختند که این امر سبب شده است درگیری‌های هر از گاه در مرز اسرائیل و لبنان، به جنگی تمام عیار در منطقه تبدیل نشود.

اسرائیلی‌ها نگران بودند که در مناقشه جدید، حزب‌الله می‌تواند زیرساختار‌های حساس را داخل اسرائیل هدف قرار داده، کماندو‌های ورزیده‌ی حزب‌الله به اسرائیل نفود کنند. حزب‌الله نیز می‌دانست نیروی هوایی اسرائیل قادر است سریعا عملیات تخریب گسترده را در لبنان آغاز کند، به ویژه در مناطقی که این جنبش از محبوبیت برخوردار است.

اما در روز‌های اخیر رهبران اسرائیل تصمیم گرفتند تا آن معادله را کنار بگذارند و از چیزی که به صورت غیر رسمی خطوط قرمز نامیده می‌شد، عبور کنند. تا اینجا، این رویکرد موثر بوده است. (حزب الله برای نخستین بار پس از جنگ ۳۳ روزه، شهر اشغال حیفا را هدف حملات موشکی قرار داده و آن را اولین مرحله از اقدامات تلافی‌جویانه خوانده است)

لینا خطیب، از موسسه تحقیقاتی چتم هاوس در لندن می‌گوید، " ۱۸ سال بازدارندگی، اکنون جای خود را به مرحله‌ای جدید از برتری یک طرفه اسرائیل داده است. "

"چهره‌ای که حزب‌الله به عنوان یک سازمان نفود نا‌پذیر در جهان از خود نمایش داده، متزلزل شده است. اسرائیل نشان داده است که در معادله مقابله با حزب‌الله، دست برتر را دارد. "

اسرائیل و حزب‌الله هر دو تایید کرده‌اند که اقای عقیل، که از وی به عنوان یک رهبر برجسته در نیروی رادوان یاد می‌شود، در حملات روز جمعه کشته شده است. رادوان، یک واحد از نیرو‌های نخبه رزمی در حزب‌الله لبنان است. حزب‌الله روز شنبه اعلام کرد که علاوه بر آن، تعدادی از اعضای این جنبش از جمله احمد وهبی، یک فرمانده ارشد دیگر حزب‌الله نیز کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل مدعی است در حمله به محل حضور عقیل، دست کم ۱۶ عضو حزب‌الله کشته شده‌اند، اما نامی از آن‌ها نبرد.

این حمله به منطقه پرجمعیت ضاحیه در جنوب بیرت صورت گرفت که بر اثر آن دو ساختمان هشت طبقه فروریخت و ساکنان پایتخت لبنان را در وحشت فروبرد.

به گفته وزارت بهداشت لبنان در روز سه‌شنبه، حدود ۵۰۰ نفر در حملات اخیر اسرائیل به لبنان کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند که در میان آن‌ها تعداد زیادی زن و کودک نیز دیده می‌شوند. به دنبال این حملات، مردم لبنان تصاویر عزیزانشان را که مفقود شده‌اند در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، در میان این تصاویر، کودکان نیز دیده می‌شوند.

حمله روز جمعه به دنبال یازده ماه حملات متقابل میان اسرائیل و حزب‌الله در مناطق مرزی رخ داد که تلفاتی را از هر دو طرف به همراه داشت و حدود ۱۵۰ هزار نفر از ساکنان این مناطق را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد. به دنبال تهاجم گسترده اسرائیل به غزه در اکتبر گذشته، (که تاکنون نزدیک ۴۲ هزار کشته برجا گذشته است)، حزب‌الله حمله به شمال اسرائیل را در حمایت از جنبش حماس در غزه و به منظور زمین‌گیر کردن اسرائیل، آغاز کرد

در حمله حماس به جنوب اسرائیل در هفتم اکتبر حدود هزار و ۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۰ نفر اسیر شدند. (حماس این حمله را در پاسخ به سال‌ها محاصره غزه و حملات گسترده اسرائیلی‌ها به مناطق مختلف فلسطین از جمله مسجدالاقصی انجام داد) حمله هفتم اکتبر، حس امنیت را در اسرائیل خدشه‌دار کرد و رویکرد ذهنی رهبران اسرائیل را در خصوص تهدیدات مرزی تغییر داد.
اسرائیل نیز جنگ خود را علیه حماس در غزه آغاز و هدف آن را نابودی این گروه اعلام کرد. مذاکرات چندین ماهه برای برقراری آتش‌بس شکست خورده و به گفته مقامات وزارت بهداشت غزه، در این جنگ تاکنون بیش از ۴۱ هزار و ۵۰۰ تن کشته شده‌اند.

تحمل اسرائیل درباره حضور نظامی حزب‌الله در مرز‌های شمالی‌اش نیز کاهش یافته است، و حتی پیش از حملات اخیر به بیروت، مقامات اسرائیلی دایما خواستار تشدید حملات به حزب‌الله شده بودند.

پال سالم، نایب رئیس امور تعاملات بین‌المل در موسسه خاورمیانه، مستقر در واشنگتن می‌گوید، "از نخستین ماه‌های جنگ کاملا مشخص بود که اسرائیل می‌گوید، ما دیگر قادر نیستیم با تهدیدی که ۱۸ سال تحمل کرده‌ایم، بیش از این کنار بیاییم. ما نمی‌توانیم شاهد حضور این حجم گسترده از نیرو در مرز‌های شمالی خود باشیم. "

به گفته سالم، اسرائیل پیش از جنگ، در مقابل زیان‌های مالی و جانی مخاطره‌آمیز ناشی از شرایط منطقه مقاومت می‌کرد تا اوضاع موجود آن زمان را بهبود بخشد؛ برخلاف مبارازن حزب‌‎الله که از کشته شدن در راه آرمان خود استقبال می‌کنند. اما اکنون آن انگیزه نیز تغییر کرده است.

وی گفت، "این تهدید که حزب‌‍الله باعث بروز خسارات می‌شود، اکنون آن تاثیری را که پیش از حمله ۷ اکتبر داشت، از دست داده است. "

در هفته اخیر اسرائیل نشان داد که چگونه می‌تواند در حلقه تدارکات حزب‌الله برای تامین هزاران پیجر نفوذ و ارتباطات آن‌ها را به شدت مختل کند. علاوه بر آن در قالب حملات متعارف، آقای عقیل و سایر فرماندهان این جنبش را ترور کند. این تحولات در مجموع، توان حزب‎الله را برای پاسخ گویی، محدود کرده است.

خانم خطیب از موسسه چتم هاوس مدعی است، "حزب‌الله به دست اسرائیل، به حاشیه رانده شده است. حتی اگر زراخانه تسلیحاتی آن دست نخورده باقی مانده باشد، توانایی آن برای استقرار این تسلیحات محدود شده است. "

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه گفته بود اسرائیل به این رشته از اقدامات خود در مرجله جدید از مناقشه با حزب‌الله ادامه خواهد داد تا ده‌‎ها هزار اسرائیلی که از مناطق مرزی آواره شده‌اند، بتوانند به محل سکونت خود بازگردند. برخی کارشناسان از این زبان، تعبیر به تهاجم زمینی کرده‌اند.

رهبران حزب‌الله روز پنج‌شنبه اعلام کردند از چنین اقدامی استقبال می‌کنند. حزب‌الله در دهه ۱۹۸۰ تشکیل شد تا با اشغال جنوب لبنان به دست اسرائیل مبارزه کند. اشغال این مناطق در سال ۲۰۰۰ پایان یافت و قطعا جنگیدن در زمین خودی، برای رزمندگان و چریک‌های حزب‌الله، برتری محسوب می‌شود.

اسرائیل با وجود برتری نظامی، نتوانسته است حماس را در مدت ۱۱ ماه جنگ خشونت‌بار در غزه شکست دهد، آن هم در سرزمینی که مرزهایش بسته است. حزب‌الله، اما یک نیروی بسیار قوی و پیچیده‌تر است و می‌تواند از امتیاز مرز‌های باز لبنان برای تجدید قوای نظامی بهره ببرد، امتیازی که حماس از آن محروم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی