امیر عسگری اقتصاددان در گفت و گو با دیدار اقتصادی

توسعه اقتصادی بدون توجه به منابع و توسعه اجتماعی محکوم به شکست است/ چطور می‌توان اقتصادی پایدار داشت و همزمان رشد اقتصادی را حفظ کرد؟

برنامه گفت و گوی اقتصادی میزبان دکتر امیر عسگری، دبیر کارگروه نوآوری اجتماعی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر نوآوری اجتماعی و توسعه پایدار و از چهره‌های علمی کشور بود.

کد خبر: ۱۷۲۷۹۹
۱۱:۵۹ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳

 

دیدارنیوز - لیلا قصاب زاده: موضوعات اقتصادی طی سال‌های اخیر از بزرگترین چالش‌های کشور بوده است که بیشترین توجه‌ها را معطوف به خود کرده است.

از طرفی پرداختن به موضوعات مربوط به پایداری نیز با توجه به کمبود منابع تجدیدپذیر در اختیار بشر در بین متخصصین اهمیت زیادی پیدا کرده است.

در همین راستا کشور‌های توسعه یافته به منظور کاهش اثرات سوء توسعه و رشد اقتصادی در کنار پایداری اکولوژیک شاخص‌هایی را در کنار هم قرار داده و با نگاه سیستماتیک به این موضوع مدل اقتصاد پایدار را پیشنهاد و پیاده سازی کردند.

در گفت و گوی اقتصادی این هفته -که میزبان دکتر امیر عسگری دبیر کارگروه نوآوری اجتماعی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر نوآوری اجتماعی و توسعه پایدار- بودیم، ما نیز به این مفهوم و شاخص‌های مختلف تعریف این مفهوم پرداختیم.

ویدیوی کامل این گفت‌وگو را در اینجا، یوتیوب و آپارات دیدارنیوز ببینید و بشنوید

 

همچنین در بخش دیگری از گفتگو، ارتباط بین ارتقاء رشد اقتصادی با مفاهیم پایداری و بررسی نمونه‌های موفق مورد بحث قرار گرفت. از جمله مباحث این گفتگو پرداختن به موضوع لزوم توسعه اقتصادی در کنار توجه به منابع و توسعه اجتماعی و ارتباط تنگاتنگ این مفاهیم با هم است. اینکه اقتصاد چرخشی چیست و ارتباط آن با اقتصاد پایدار چه چیزی می‌تواند باشد و اساساً اقتصاد چرخشی در جامعه ما در حال حاضر به چه شکلی در حال معرفی است نیز از جمله موضوعات مورد بحث بود. تغییر نگرش در حوزه سبک زندگی توسط لایه‌های پایین جامعه، جایگاه کنشگری اجتماعی به خصوص کنشگری محیط زیستی، چگونگی ایجاد ساز و کار حمایت حاکمیتی از کنشگری و ایجاد ارتباط موثر بین این دو حوزه موضوعات دیگری بود که در این گفت و گوی تخصصی به ابعاد مختلف آن‌ها پرداختیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: