پاسخ رئوفیان به پناهیان:

با منکر، مردم را دعوت به معروف می‌کنید

اظهارات حجت الاسلام علیرضا پناهیان، دربرنامه جهان آرا با موضوع مردمی سازی و افزایش مشارکت، واکنش سیدابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در پی داشت.

کد خبر: ۱۵۰۸۳۹
۱۷:۲۷ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

 

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: حجت الاسلام علیرضا پناهیان اولین مشکل اصلی مشارکت مردم را بوروکراسی ماکس وبری دانست و گفت: [این موضوع]در واقع سلب اعتماد کننده و سلب احساس مسئولیت کننده از مردم است که باید تحول در آن ایجاد شود.

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در پاسخ به این اظهار پناهیان گفت: «ولی به نظر من مشکل اصلی مشارکت مردم "لم تقولون ما لاتفعلون" معدود کسانی است که در لباس روحانیت برفراز منبر "به روش منکر، مردم را به معرو ف فرا می‌خوانند" که تاثیرش مثل دستمال آلود ه‌ای است که میخواهند با آن شیشه را پاک کنند».

پناهیان: دومین عامل عدم مشارکت مردم، احزاب هستند، نمی‌دانم چرا احزاب خودشان را در این کشور جای مردم جا انداخته‌اند؟

رئوفیان: قانون احزاب به چرایی وجود احزاب و چگونگی فعالیت احزاب در کشور پرداخته، به شما توصیه می‌کنم بخوانید تا بدانید که نقش احزاب تنها فعالیت انتخاباتی نیست، انتخابات یک روی سکه فعالیت احزاب است، روی دیگر این سکه، پرداختن به دیگر مسائل مبتلا به مردم و نظام است.

 

جناب پناهیان!

نه احزاب و نه هیچ نهاد دیگری، حتی نهاد روحانیت نمی‌تواند و نباید فکر کند خود را جای مردم معرفی کنند. همه خادم مردمیم و این مردمند که، ولی‌نعمت ما هستند، موضوع خدمت روحانیت متعهد و مسئول به مردم و ارشاد و هدایت جامعه به سمت آرمانهاست و موضوع خدمت احزاب هم به نقل از رهبر فرزانه انقلاب، کانال‌کشی فکری در بین مردم برای رساندن جامعه به یک سطحی از دانایی سیاسی و عقیدتی است و شرط لازم برای اینکه این خدمت‌ها نتیجه دهد و جامعه به جایگاه مطلوب و زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران برسد و رضایت خدا و خلق فراهم آید، این است که "باهم" باشیم، نه "برهم".... و این است که امام بزرگوار ما و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، همواره ما را در کنار هم برای مردم می‌خواهند، نه در مقابل هم و برای خود. "ولاتقف مالیس لک به علم. "

 

نیک بدانید!

در طول تاریخ، خاستگاه بسیاری از فتنه‌ها؛ حرف‌های بی پایه و اساس و قضات‌های عجولانه بوده است و خواهد بود. (ویل لکل همزه لمزه)

علیرضا پناهیان در بخش دیگری از اظهارات خود گفته بود که پدیده شوم احزاب در کشور ما که دشمنان ما در آن موفق شدند دو قطبی اصلاح طلب-اصولگرا است، این دمل چرکی، این غده سرطانی باید از کشور حذف شود تا متخصصین بیایند، تا وقتی که انتخابات دوقطبی کاذب و دروغین اصلاح طلب و اصولگرا دارد مشارکت ممکن است یک وقتی در اثر تشنج‌ها بالا بیاید، ولی مشارکت را در نهایت کاهش می‌دهد و یأس در مردم ایجاد می‌کند. دو قطبی کاذب اصلاح‌طلب-اصولگرا! آدم‌های صادق در هر بخشی می‌خواهند باشند، ما اصلا نمی‌گوییم آدم‌هایی که در این دو بخش وجود دارند همه بد هستند، نه آن آدم‌ها در یک رقابت سالم بیایند بالا. مدل غلط است و این مدل را جریان‌های نفوذی در کشور ما درست کرده‌اند، همان جور که انگلیسی‌ها یک "قرمزته آبیته" در عرصه فوتبال درست کردند، حالا آن ممکن است قابل تحمل باشد، اما در عرصه سیاسی نابود کننده است و موجب کم شدن مشارکت و بالا آمدن ضعیف‌ها و زرنگ‌هاست.

پناهیان گفته است: اگر انتخابات حقیقی باشد ابداً مشارکت پایین نمی‌آید، این یک مسأله، حالا شما دیگر تصمیم تان را بگیرید بنده بیایم در همچنین گفتگویی یا نه؟ چون من چیزی از این احزاب موجود باقی نخواهم گذاشت!

رئوفیان در پاسخ به این بخش از سخنان پناهیان گفت: این‌همه عصبانیت، خشونت و گُرگرفتگی ناشی از چیست، "فاین تذهبون؟! " شما چطور به خودتان  اجازه می‌دهید بی‌محابا احزاب را پدیده‌ای شوم بنامید و با تعابیر زشت و نسبت‌های ناروا همچون"دمل چرکین"، "غده سرطانی"، "جریان‌های نفوذی" و "سیاه‌نماها"، از آن‌ها یاد کنید؟! ایراد جملاتی مانند "احزاب چه کاره هستند؟ "، "این‌ها کی هستند؟ "، "چکاره‌اند؟ " و "به این‌ها چه ربطی دارد" و از این دست حرف‌های نیشدار، نوعی جبهه‌گیری و مقابله با احزاب رسمی کشور است.

البته از وزیر محترم کشور که متولی امور احزاب رسمی در کشور است و همچنین از رئیس محترم خانه احزاب ایران که حافظ منافع صنفی و موظف به دفاع ازشخصیت و حیثیت حقوقی احزاب است و به طور کلی از دبیران کل محترم احزاب قانونی کشور می‌خواهم برخورد مناسب، تنبه آمیز و عبرت‌آموزی با این اقدام ناشایست و غیرمنتظره داشته باشند تاشاهد تکرار آن نباشیم.

 

جناب آقای پناهیان!

شما اگر احزاب را بر نمی‌تابید حداقل به قانون اساسی احترام بگذارید و در برابر دو اصل ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی موضع خصمانه نگیرید و به افکار شهید مطهری که گفت: "در حکومت اسلامی احزاب آزادند و هر حزبی اگرعقیده اسلامی هم ندارد در ابراز عقیده خودش آزاد است" احترام بگذارید.

در برابر معمار بزرگ تحزب در کشور یعنی شهید بهشتی، که حزب را معبد می‌دانست ادب کنید و این جمله ایشان که قریب به مضمون گفته‌اند:"عدم درک این نیاز (نیاز به تحزب در کشور) تمامی فعالیت‌های اجتماعی را به حرکت "سوق می‌دهد" همواره به یاد داشته باشید.

شهید معبد معتقد بود طرح نقطه نظرات سیاسی، فرهنگی واقتصادی برای پیاده سازی اهداف اسلامی ازجمله ضروری‌ترین ساختار‌های موردنیاز در یک کشور اسلامی است لذا ضرورت اجتماعی تاسیس حزب وجود دارد.

 

آقای پناهیان!

شما جمله‌ای از امام رضوان الله تعالی علیه به این مضمون نقل کرده‌اید که فرمودند: "بالاترین حرام شرعی اتفاقی است که احزاب و رسانه‌هایشان در سیاه‌نمایی در کشور انجام می‌دهند" و ادامه داده‌اید که بالاترین حرام سیاسی این است.

به نظر می‌رسد از نگاه جامع‌الاطراف حضرت ایشان به احزاب یا آگاهی لازم را ندارید و یا اگر اطلاع دارید این حرف شما مصداق "نوءمن ببعض و نکفر ببعض" است. اندیشه منبعث از اسلام ناب حضرت امام (ره)، "نوءمن ببعض ونکفر ببعض" بردار نیست. مزید اطلاع شما می‌گویم که امام (ره) با احزاب "تدریجی الحصولی" مخالف بودند که، چون بت عیار می‌خواستند هر لحظه به رنگی درآیند؛ امام (ره) شکل‌گیری این نوع احزاب را که به تعبیرمن "حزب باد" هستند در جمهوری اسلامی ایران مضر به  حال کشور می‌دانستند نه غیر از آن را.

مخالفت دیگر ایشان با شکل‌گیری "احزاب بیگانه ساخته"، "دولت فرموده"، و"تفرقه برانگیز" در کشور بود نه با احزاب سیاسی مردمی.

نگاه امام (ره) درباره حزب و تحزب در کشور را ببینید؛ ایشان می‌فرمودند: "این‌طور نیست که حزب بد باشد یا هر حزبی خوب باشد، میزان ایده حزب است." لذا معیار تایید یا نفی هر حزبی را در تایید ایده یا نفی ایده آن حزب می‌دانستند. با این وجود شما چطور به خودتان اجازه می‌دهید که به برنامه جهان آرا بگویید: «حالا شما تصمیمتان را بگیرید بنده (برای جلسه انتخابات) در چنین گفت‌وگویی بیایم یا نه! چون من چیزی از این احزاب موجود باقی نخواهم گذاشت!»

اجازه دهید با ادبیات خودتان پاسخ بدهم: مگرشما چکاره هستید که اینطور در برابر اندیشه‌های تابناک امام و دیگر بزرگان و نام آوران عرصه سیاست‌ورزی و معتقدان به وجود تحزب در کشور قد علم کرده و کمر به هدم آن‌ها بسته‌اید؟ نکند شما با افکار ماندگار امام و شاگردان برجسته آن حکیم سیاستمدار از جمله با نگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به احزاب سیاسی در کشور مشکل دارید که می‌فرمایند: "ما با تحزب مطلقا مخالف نیستیم، اینکه خیال کنند ما با حزب و تحزب مخالفیم، نه اینطور نیست، خوب است بدانید که رهبری معظم درباره نقش و جایگاه احزاب مطلوب می‌فرمایند: "(اینها) همچون دو بال برای کشورند که زمینه پیشرفت در سایه ارزش‌ها را فراهم می‌آورند؟"

من هیچگاه توصیه و سفارش بر حق ایشان خطاب به اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور در یکی از سال‌های دوران مسئولیتم که توفیق تشرف به محضرشان رفیقمان شد را فراموش نکرده و نمی‌کنم که قریب به مضمون فرمودند: شما هستید، انجمن اسلامی معلمان هم هست، هر کدامتان جمعی تحت پوشش تشکیلات خود دارید، تا می‌توانید کار تشکیلاتی بکنید و......

 

حال هم بسیارخوب!

در جلسه انتخابات یاهر زمان دیگری که شما بخواهید و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم اراده‌ای برای تشکیل میز مناظره از قاب رسانه ملی برای مردم عزیزمان داشته باشد، من کمترین از بین دبیران کل محترم احزاب سیاسی کشور آماده مناظره با شما هستم با این امید که نه تنها شما را از اتخاذ مواضع تند و خصمانه علیه احزاب پشیمان کنم بلکه همراهیتان -با هدایت و فضل الهی با احزاب- را شاهد باشیم و از رفتار‌های مشابه احتمالی در آینده که با وجود کم شدن فاصله تا انتخابات اسفند ۱۴۰۲ محتمل است پیشگیری به عمل آوریم؛ و ما توفیقی الابالله علیه توکلت و الیه انیب اللهم اهدنا من عندک                                                                            

بنده ناچیز خدا؛ سیدابوالقاسم رئوفیان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: