"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «حمال طلا» می‌پردازد؛
اتمسفر فیلم، با تنالیته رنگ­‌های تیره، یادآور دارک کمدی‌هایی مانند "باشگاه مشت زنی" دیوید فینچر یا از نمونه­‌های داخلی، شبیه به آثار امیرحسین ثقفی است. ملودرام­‌هایی که از لحظات شاد و غمگین تشکیل شده­ اند و گاهی مخاطب را قلقلک می­ دهند یا گاهی سیلی محکمی روانه صورت می­ کنند. حمال طلا، با انتخاب روشی نمادین، از مدفوع انسان به عنوان منبع درآمد شخصیت­‌های اصلی فیلم (رضا و لویی) استفاده می­ کند.
کد خبر: ۲۰۲۴۴
۱۲:۰۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: حمال طلا، از غافلگیری­‌های جشنواره سی و هفتم محسوب می­ شود. از آن نظر که بین فیلم­‌های خنثی و بیهوده، ناگهان با بازیگری تازه­ کار و فوق العاده، نما‌هایی خیره کننده و داستانی استعاره­‌ای و چندلایه، مخاطبش را درگیر می­ کند. روایتی است از یک حمال طلا (رابط بین کارگاه طلاسازی و بازار طلافروشی) که روزی کیفش را می­ زنند و طلا‌ها را می­ برند. حالا او برای جبران خسارت و به چنگ آوردن پولی بزرگ، در مزایده چاه فاضلابی شرکت می­ کند که گفته­ اند در آن یک الماس یافت می­ شود.

حمال طلا؛ سورپرایز تورج اصلانی


اتمسفر فیلم، با تنالیته رنگ­‌های تیره، یادآور دارک کمدی‌هایی مانند "باشگاه مشت زنی" دیوید فینچر یا از نمونه­‌های داخلی، شبیه به آثار امیرحسین ثقفی است. ملودرام­‌هایی که از لحظات شاد و غمگین تشکیل شده­ اند و گاهی مخاطب را قلقلک می­ دهند یا گاهی سیلی محکمی روانه صورت می­ کنند. حمال طلا، با انتخاب روشی نمادین، از مدفوع انسان به عنوان منبع درآمد شخصیت­‌های اصلی فیلم (رضا و لویی) استفاده می­ کند. دست و پا زدن‌های این دو کاراکتر در استخری مملو از مدفوع انسانی در جهت پیدا کردن یک تکه الماس، در ناخودآگاه مخاطب تفسیر‌ها و احساسات شگرفی به وجود می­ آورد. گویا امروزه برای پول در آوردن، باید به گند و کثافت­‌ها عادت کرد. هرچند فاصله بین طلا و فضولات انسانی، برای رضا و لویی انگار که تنها یک قدم بود.


تورج اصلانی، که قبل­‌تر در سینمای ایران، با فیلمبرداری آثاری مانند "عقل سرخ"، "رفیق بد"، "چندکیلو خرما برای مراسم تدفین"، "توکیو بدون توقف" و ... خود را مطرح کرده بود سال ۹۲ نیز با کارگردانی و تهیه­ کنندگی فیلم "جینگو"، مقدمه حضور جدی خود به عنوان فیلمساز در سینمای ایران را ترتیب داد تا امسال در جشنواره سی و هفتم، با "حمال طلا" به عنوان استعدادی غافلگیرکننده از آن یاد کنیم. همچنین از دیگر موارد غافلگیر کننده فیلم، حضور چهره­‌ای جدید به نام پیام احمدی­ نیا است که به عنوان نقش اول (در نقش رضا) عملکردی به شدت قابل قبول و فوق العاده داشته است.

حمال طلا؛ سورپرایز تورج اصلانی


از موارد لازم به ذکر در مبحث تحلیل اثر، به نظرم باید در فرم آن عمیق شد. به این معنی که روند ضبط و ارائه تصاویر، کاملا فکر شده و خوش سلیقه انجام گرفته است. دوربین در مواقع مناسب روی دست و متزلزل است، در مواقع مناسبی هم ثابت است و قاب‌های چشم­ نوازی می­ بندد. قاب­‌هایی که بعضا بار مفهومی فیلم را به دوش می‌کشند، مانند قابی که چند آدم را درحال جابه­ جا کردن محتویات فاضلاب در ظرفی بزرگ نشان می­ دهد. آن­ها در چیزی شبیه به وان حمام، حجم زیادی مدفوع را روی سر خود گرفته اند و به جایی می­ برند. یا لحظاتی که تمام آن فضولات را در کیسه­‌های جدا تقسیم کرده­ اند و در خرابه­‌ای آویزان کرده­ اند تا خشک شود. فاصله بین یک شب تا صبح را با نما‌هایی شارپ و خیره کننده از آن‌ها می­ گذرانیم.


حمال طلا از دیگر آثار جشنواره امسال است که نه دست به دامن تبلیغات و حواشی عجیب و غریب می­ شود و نه سالن­‌ها را مملو از آدم­ها و خبرنگار‌ها می­ کند. همچنین سراغ ستاره­‌ها و چهره­‌های گیشه­‌ای هم نمی­ رود (چرا که اصلا فیلم گیشه­‌ای نیست). حمال طلا، نمونه بارز اثری است که آنچه درون خود دارد را به دل تماشاگر می­ نشاند، نه آنچه که از بیرون لازم باشد به مخاطب تحمیل کند. هرچند که نقاط ضعفی گا‌ها در تکنیک­‌های تدوینی یا فیلمنامه­‌ای مشهود است، اما فیلمی که تورج اصلانی ارائه داده، قطعا فیلمی خوش ساخت، متکلم و قابل قبول است.

تیزر فیلم "حمال طلا" :

تعداد بازدید : 1
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
گفتگو
یادداشت
پربازدیدها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار
عکس
بشنوید
فیلم