تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
روایتی تلخ از زندگی یک زن روسپی

نظافت خانه می‌کرد، کارش به روسپی‌گری کشید!

News Image Lead

قصه پردرد «پارمیدا» نشان از این دارد که عدم محافظت از یک زن سرپرست خانوار در جامعه می‌تواند به راحتی از او یک زن روسپی بسازد که برای پول دست به هر کاری می‎‌زند. اگر آن شرکت خدماتی کنار او می‌ماند و از او حمایت می‌کرد، شاید او دوباره آسیب نمی‌دید و تن‌فروشی برایش به یک امر عادی تبدیل نمی‌شد.

کد خبر: ۱۲۲۴۵
۱۰:۴۷ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: ‌می‌تواند ساعت‌ها به نقطه‌ای خیره شود و سکوت را مهمان تمام لحظاتش کند. به سختی و با نگاهی مات از مشکلات و خطر‌های زندگی یک زن تن‌فروش که مشتریانش را از خیابان‌ها پیدا می‌کند، می‌گوید. انگشتان کشیده و زیبای خود را که روی میز است در هم قفل می‌کند و با نگاه نافذی اطراف را با دقت مورد بررسی قرار می‌دهد. از لحظه ورود چندین بار می‌پرسد عکس که نمی‌اندازید؟ و وقتی جواب منفی را دریافت می‌کند، نفس راحتی می‌کشد.

با صدای آرامی شروع به تعریف می‎‌کند و می‌گوید: «با هزاران امید در سن 17 سالگی با پسر یکی از دوستان پدرم ازدواج کردم. بعد از تولد دومین دخترم، شوهرم بیکار شد و زن همسایه من را به یک شرکت خدماتی در تهران که خودش کار می‌کرد برد و آنجا مشغول به کار شدم. هر روز از رباط‌کریم به تهران می‌آمدم. با این حال که کارم سخت بود اما درآمد خوبی داشتم تا اینکه ...»

«ن» (با اسم مستعار پارمیدا) زنی 35 ساله است که دو فرزند دارد و خرج شوهر و مادرشوهر بیمارش نیز با اوست. آب دهانش را به سختی قورت می‌دهد و می‌گوید: «برای کار به خانه‌ای در خیابان فرشته رفته بودم. صاحبخانه یک مرد و زن خارجی بودند. قبل از این هم یک بار برای تمیزکاری به آن خانه رفته بودم. زن صاحبخانه بعد از گذشت یک ساعت به استخر داخل برج رفت و من با شوهرش تنها ماندم و این اولین باری بود که مورد تعرض قرار گرفتم...»

برای لحظاتی به دیوار روبرویش خیره می‌ماند و ادامه می‌دهد: «اتفاقی که افتاده بود را به شرکت خدماتی که کار می‌کردم، اطلاع دادم اما رئیس شرکت اول حرفم را باور نکرد و بعد از اصرار  و نشان دادن آثار ضرب و جرح گفت حتماً من رفتار درستی نداشته‌ام وگرنه آن خانواده از بهترین مشتریان شرکت هستند. بعد از آن مدتی کار نکردم اما مادرشوهرم سکته کرد و هزینه‌های او هم به دیگر هزینه‌هایم اضافه شد ... و دوباره مجبور شدم سرکارم برگردم. این بار با تعهد بر اینکه مشکلی برای شرکت ایجاد نمی‌کنم! استخدامم کردند». 

پارمیدا چهره شرقی زیبایی با چشمان درشت مشکی همراه با مژه‌های پرپشت دارد و هر کسی را با اولین دیدار مجذوب خود می‌کند. همانطور که  لبش کمی به سمت راست کج می‌شود و انگار نیشخند می‌زند، می‌گوید: «بار دوم پسر جوان خانواده‌ای به من تجاوز کرد و موقع رفتن ۳۰۰ هزار‌تومان همراه شماره‌اش داخل کیفم گذاشت و گفت اگر باز بیایی پول خوبی گیرت خواهد آمد...».

برای لحظاتی رنگ پوستش به سفیدی می‌زند اما سریع به حالت قبل برمی‌گردد و ادامه می‌دهد: «شماره‌ام را از شرکت گرفته بود و به من  مسیج می‌داد تا اینکه گفت برای هر شب 800 هزار تومان می‌دهد. بعد از سه روز قبول کردم...»

کمی آب می‌نوشد و می‌گوید: «الان سه سال است که هفته‌ای دو روز به خانه می‌روم و بقیه هفته را تهران هستم. به همه گفته‌ام شب‌ها پرستار هستم و چون پول خوبی درمی‌آورم شوهرم خیلی حساسیت به خرج نمی‌دهد. از آنجایی که مجبور هستم  بیشتر از قبل به خودم و ظاهرم برسم  و لباس‌های خوب بپوشم، در شرکت خدماتی هم روزها کار می‌کنم، البته برای پوشش کار شبم هم مناسب است!»

«ن» یا پارمیدا بیشتر شب‌ها در منطقه پونک کنار خیابان می‌ایستد و اگر شب جایی را پیدا نکند، به مراکزی که مخصوص زنان آسیب‌دیده است، مراجعه می‌کند و یا در پارک می‌خوابد. او می‌گوید: «من در این کار از تنها چیزی که وحشت دارم زمانی است که مردان برای ندادن پول کتکم می‌زنند. چندین بار این اتفاق افتاده است و من تا چند روز مجبور شدم در خانه بمانم و به خانواده‌ام گفتم تصادف کرده‌ام...».

«ن» از شوهر خود صحبت نمی‌کند و نمی‌خواهد توضیح دهد که چرا او بیکار است و چرا هیچ وقت پیگیر کار و شرایط او نشده است. او از اینکه وارد باندها و خانه‌های خاص شود فراری است و ترجیح می‌دهد به تنهایی کار کند...

قصه پردرد پارمیدا نشان از این دارد که عدم محافظت از یک زن سرپرست خانوار در جامعه می‌تواند به راحتی از او یک زن روسپی بسازد که برای پول دست به هر کاری می‎‌زند. اگر آن شرکت خدماتی کنار او می‌ماند و از او حمایت می‌کرد، شاید او دوباره آسیب نمی‌دید و تن‌فروشی برایش به یک امر عادی تبدیل نمی‌شد.

 

نظافت خانه می‌کرد، کارش به روسپی‌گری کشید!

 

تماس با شرکت‌های خدماتی

براساس قصه زندگی پارمیدا «دیدارنیوز» با چند شرکت خدماتی تماس گرفت و از آنها پرسید که با اتفاق‌هایی مانند قصه «ن» روبرو بوده‌اند؟ در این مواقع چه واکنشی نشان خواهند داد؟ و برای جلوگیری از تجاوز و تعدی به زنان کارگر چه راهکاری دارند؟

  • - بستگی به رفتار خود زن‌ها دارد. اگر زن مراقب رفتار خود باشد و فقط برای کار برود هیچ وقت چنین اتفاق‌هایی نمی‌افتد. من اگر زنی بیاید و چنین ادعایی کند، سریعاً اخراجش می‌کند.
  • - ما از روش پیشگیری استفاده می‌کنیم. قبل از اینکه زنان را به خانه‌ها بفرستیم به آنها آموزش می‌دهیم و به آنها یاد می‌دهیم چگونه رفتار کنند که چنین مسائلی پیش نیاید؛ البته اگر هم چنین اتفاقاتی صورت گیرد، در کنار زنان هستیم تا شکایت کنند.
  • - اگر چنین اتفاقی صورت گیرد مسئله شخصی است و زن خودش باید برود و شکایت کند و ما فقط می‌رویم و شهادت می‌دهیم. یک بار این اتفاق برای ما افتاده است و خود خانم شکایت کرد و ما به عنوان شاهد به دادگاه رفتیم...
  • - ما برای آقایانی که زنگ می‌زنند، کارگر خانم نمی‌فرستیم و سعی می‌کنیم از استخدام زنان جوان و خوش‌چهره جلوگیری کنیم تا درگیر چنین مسائلی نشویم...
  • - ...

کارفرمایان چقدر در  زندگی از دست رفته «پارمیدا»ها نقش دارند؟ آیا نباید محیط کار امنی برای زنان سرپرست خانوار ایجاد کرد؟ چه باید بکنیم که یک زن تنها مجبور به کار کردن در خانه مردان شهوتران بوالهوس نشود؟ حکومت و مسئولان درباره اداره این گونه زنان و خانواده‌ها چه مسئولیت‌هایی دارند؟ و ...

این پرسش‌ها را به همراه دهها سوال دیگر باید به صورت مکرر پرسید تا شاید به پاسخ‌ها و راهکارهایی در این موضوعات برسیم و دیگر شاهد تبدیل «ن»ها به «پارمیدا»های جدید نباشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۲
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
4
8
با سلام عامل اصلی فحشا درجامعھ شخص رییس جمهوراست وقتی درمملکت استخدام ممنوع است اززنان سرپرست خانوارحمایت نمی شود طبیعی است که فحشا زیادشود ما برگشتیم به دوران قبل ازانقلاب به قول یکی ازفرماندھان نیروی انتظامی تجاوزبھ نوامیس مردم نسبت به قبل ازانقلاب 13برابرشده است دروھلھ دوم مقصر رییس کمیته امداداست باآن ھمھ درآمدبھ جای حمایت اززنان بی سرپرست مقداری ازپول صدقات را درخارج ازکشورھزینھ میکند درکناراینھا نمایندگان مجلس قوه قضاییه قراردارند که با سکوتشان به فحشا دامن میزنند درواقع عامل اصلی گسترش فحشا درجامعھ روسای ...... ھستند که بایدمجازات شوند ولی ازآنجایی که ھیچ احدی حق نداردازآنھا شکایت کندومصونیت قضایی دارندوھمانندترامپ ازحق وتو برخوردارند وقانون کاپیتولاسیون برآنان حاکم است ھر..... که دلشان خواست انجام میدهند باتشکر
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی